hits

Planlegg en sunn uke

  • 31.07.2016 kl. 20:02

Hei vakre <3 Jeg håper dere har hatt en fin helg! Vi hadde en rolig fredag med taco, serier og strikketøy, i går var vi i bursdag hos en kamerat, og i dag har vi kost oss i solen med bok og kaffekopp. Jeg har så behov for å koble ut om dagen, bare rømme inn i fantasiens verden og få tankene over på noe helt annet. Det er virkelig terapautisk å lese synes jeg.

Planlegg en sunn uke

planlegg en sunn ukeI dag skal jeg gi deg mine beste tips for en sunn uke! De aller fleste har travle dager og ønsker at ting skal være enkelt. Det jeg kan si er at sunn mat ikke trenger å være komplisert og tidskrevende. Likevel vil det alltid kreve planlegging og, særlig i starten, litt øvelse. Det vil aldri ta null tid å leve sunt, og skal du spise næringsrik mat må du faktisk lage mat! Det er likevel så mye vi kan gjøre for å gjøre denne prosessen enklere og mindre tidskrevende, så her kommer tipsene:

Skaff deg oversikt over kjøleskap og fryser

planlegg en sunn ukeDet første du må gjøre når du skal planlegge er å få oversikt over hva du allerede har. Kanskje har du en pakke kjøtt eller fisk i kjøleskapet du burde bruke opp, kanskje har du en blomkål som begynner å synge på siste verset. Det er vanlig å handle mat en tenker en skal lage og spise, men som plutselig har ligget bakerst i kjøleskapet og blitt glemt. Det er jo så dumt å kaste, så her har du en gyllen mulighet til å spare både penger og miljøet. Har du ting som må brukes raskt kan du planlegge å bruke dette allerede i morgen!

Planlegg ukens måltider

sunn ukeHer er jeg virkelig ikke flink nok, men nå som Jon Anders begynner på jobb igjen og senere studier får hverdagen en fastere ramme igjen og det blir lettere. Jeg er virkelig alt for glad i å gå i matbutikken, jeg kan gå og gå så lenge at Jonna blir gal! Det er noe jeg alltid har likt så det får han tåle, hehe. Uansett kommer jeg nok aldri til å klare å kutte ned til en handlerunde i løpet av uken, men jeg prøver å ikke gå på butikken hver dag, det blir bare dyrt!

Når det gjelder andre måltider enn middag passer jeg på å alltid ha mat liggende slik at jeg kan lage meg enten egg eller smoothie. Jeg har alltid egg i kjøleskapet, bær og spinat i fryseren, proteinpulver fra synergy og supermat. Du kan også kutte opp banan og avokado og putte i fryseren, det er veldig godt og sunt i smoothie. Andre ting som går raskt og er godt er en skål med kefir og cottage cheese. Da varmer jeg bær og rører inn i en blanding av disse, sammen med masse ceylonkanel og en dråpe stevia. Noen ganger har jeg en ss peanøttsmør på, en håndfull bløtlagte nøtter eller gojibær, nam!

Skriv handleliste

sunn ukeNår du vet hva du trenger til ukens måltider kan du skrive en liste over alt før du stikker til butikken. Vi liker best å handle på kiwi eller rema, de har et stort utvalg av frukt og grønt og er billige. Vi handler også endel på coop, der har de kanskje enda mer økologisk enn på de to andre, men jeg synes det er litt dyrere der. Jeg handler ikke alt økologisk, det har jeg rett og slett ikke råd til. Økologisk er topp, jeg er veldig for det og prøver å handle det jeg kan. Smør, egg og kjøtt prøver jeg å kjøpe øko. Et annet tips er å handle grønnsaker hos din lokale internasjonale butikk (er det lov til å kalle det innvandrerbutikk fortsatt? Jeg er usikker!). Jeg handler på Sagene frukt og grønt, der har de så masse godt! Jeg koser meg virkelig når jeg handler der, får nesten ikke lov til å dra med Jon Anders da han synes det tar for lang tid, hahaha.

Kutt opp grønnsaker

sunn ukeVil du virkelig spare tid i hverdagen kan du kutte opp gulrøtter, søtpotet, pastinakk, blomkål, brokkoli, rødbeter og andre grønnsaker og legge i kjøleskapet. Da er det klart når du trenger det til middag. Det er så viktig å ha grønnsaker til middag synes jeg! Grønnsaker utgjør alltid MINST 50% av tallerkenen min! Husk at grønnsaker smaker godt da folkens! Når jeg skal lage en salat er det aldri isberg med mais og agurk. Det er alltid en form av mørke blader, som regel babyleaf blanding. Så fyller jeg med andre grønnsaker, balsamikoeddik og enten mango, bær eller en god ost som mozarella eller feta. Hvis jeg heller vil ha varme grønnsaker baker jeg grønnsaksstaver i olivenolje og salt, woker med masse krydder eller lager moser med smør og salt.

Lag en stor porsjon suppe

sunn ukeDette rådet har jeg gitt så mange ganger både på bloggen og til kunder, og jeg ser virkelig at de som følger det har stor success. Det er en fantastisk måte å få i seg grønt i løpet av dagen, det er så enkelt og det er så godt. Jeg har ikke tall på hvor mange som har blitt overrasket over hvor lett det er å lage suppe fra bunnen av, og ikke minst hvor fantastisk det smaker. Hvis du i tillegg koker din egen kraft får du en lang rekke helsefordeler ved å innta dette i suppen din. Bestemor hadde rett i å koke kraft og dette er en tradisjon vi virkelig bør videreføre! Det finnes mange oppskrifter på suppe her på bloggen så bruk søkefeltet og søk på suppe så kan du velge din favoritt. Alle oppskriftene gir en stor kjele full av suppe som du kan ha i kjøleskapet og fryseren. Da har du sunn mat lett tilgjengelig.

Bak brød, knekkebrød eller lag musli

sunn ukeHa du lyst og ekstra tid i helgen er dette tidspunktet å bake. Jeg har vært en liten bakemester helt siden jeg var liten, men nå er cupcakes og cookies som regel byttet ut med sunne saker. Jeg elsker å lage brød, knekkebrød og musli som jeg kan ha i fryser og kjøkkenskap. Da har jeg igjen alltid sunn mat lett tilgjengelig. Er jeg på vei ut men kjenner meg småsulten er et knekkebrød med smør, kalkun og agurk så enkelt å ta med seg. Brød tar jeg ofte med på besøk, så har jeg noe å ha pålegg på hvis jeg spiser frokost hos andre. Det er også koselig å lage rundstykker som jeg kan ha i helgen når Jon Anders og jeg prøver å spise frokoster sammen (hvis han står opp tidlig). Musli liker jeg å ha et par ss av på skålen min med cottage cheese og kefir, nå er dette favoritten.

Jeg håper dere likte tipsene mine for en sunn ukesstart! Husk å kose dere med den sunne livsstilen din og fokuser på alt det deilige vi kan spise som er sunt. Dette handler ikke om å unngå mat eller kutte ut ting, men å spise mat som kroppen elsker og har godt av. Å kose seg er så viktig for å unngå stress og nyte livet, husk det! Søndagsklem fra meg <3

0 Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no