Disse filmene må du se!

Da jeg var yngre elsket jeg filmer om ernæring, matindustri og helse. Jeg vil si at jeg har sett de aller fleste, alt fra supersize me til cowspirasy. Etter at eg studerte ernæring ser jeg disse filmene mer for hva de er, relativt satt på spissen og som regel dårlig dokumenterte. De er laget for å riste i folk, for å få dem til å åpne øynene for hvor skadelig mye av maten vi spiser er. Da må en ofte overdrive.

Food inc

Min favoritt! Denne viser innsiden av matindustrien og hvordan det hele helger sammen. Vi lever i en verden der bunnlinjen er viktigst, slik er det. Overskudd av mais og soya, kjøttindustrien og sukkerindustrien, for ikke å snakke om legemiddelindustrien, alt henger sammen. Dette er ikke konspirasjonsteori, det er dessverre bare slik verden er. Jeg sier ikke at du skal flytte ut i skogen og dyrke din egen mat, men  det er greit å åpne øynene og skjønne sammenhengene. Da har du muligheten til å ta riktige valg for deg og dine. Michel Pollan er virkelig min helt, han har et utrolig positivt fokus på mat.

Hans sitat “eat food, not too much, mostly plants” er en av mine favoritter!

Fed up

Dette er en av de beste filmene jeg har sett. Den belyser særlig sukker og hvordan det høye sukkerinntaket fremmer fedme og livsstilssykdommer i USA. Jeg fikk ekstremt vondt av den lille jenta som prøvde å slanke seg med fett fri cherios, mens hun trente hver dag. Selv om denne selvfølgelig også setter ting på spissen, er den en av de best dokumenterte filmene. Denne anbefaler jeg alle å se!

That sugarfilm

Damon skal bli pappa for første gang og ønsker å undersøk effektene av sukker i maten vi spiser. Han skal spise 40 ts sukker per dag, men alt skal komme fra “sunn mat”. Morsom film som viser hvor mye sukker kan skjule seg i den vanlige maten vi spiser. Stakkars Damon blir skikkelig syk og deprimert! FIlmen er selvfølgelig satt på spissen, men jeg liker den for det.

Jeg måtte slenge med denne snutten med 18 år gamle Larry. Han har drukket store mengder brus hele livet og har derfor helt råtne tenner. Historien han forteller om sin tre år gamle fetter som får brus på tåteflasken hver dag får meg til å ville grine!

Fat head

Denne filmen er laget av komiker Tom Naughton og viser hvordan kostholdsforskning kan vris til de fleste argumenter. Den avdunker er rekke myter og viser egentlig bare at en kan gå ned i vekt på flere ulike måter. Jeg vil ikke si at den er super inspirerende, men jeg synes den er viktig å få med da den viser hvordan mange av de andre filmene som lages om helse er overdrevne. Absolutt verdt å få med seg!

Fat, sick and nearly dead

Inspirerende film om hva kroppen kan klare! Joe Cross er overvektig og syk før han bestemmer seg for å prøve en juicefaste. Han inspirerer flere på sin vei, og resulatet er både utrolig og hjertevarmende. Det jeg liker med denne filmen er at den er veldig inspirerende, uten å være for dogmatisk.

Du kan se hele filmen på youtube (i dårlig kvalitet)

Det er også en oppfølger, og den kan du se her:

Hungry for change

En film som viser viktigheten av å velge naturlig mat fremfor prosessert mat, og hvordan matvareindustrien tjener fett på både fast food og slankemat. Den fokuserer også på hvordan vi må lære våre barn gleden av ordentlig mat, slik at de kan ta gode valg fra starten av. Litt mye fokus på rawfood synes jeg, men ellers topp! Anbefales!

Food matters

Belyser viktigheten av ordentlig mat for god helse! Denne filmen viser hvordan legemiddelindustrien tjener penger på at vi er syke, og hvordan vi må velge livsstilsendring for å bli friske fra livsstilssykdommer. Inspirerende film vil jeg si!

Mine tanker om forks over knives

Denne filmen har mange sett og mange har blitt overbevist. Dessverre er denne filmen helt elendig forskningsmessig, og dikter opp sine egne sannheter (i mye større grad enn de andre filmene). De som har laget denne skjønner tydeligvis ikke at korrelason ikke betyr kausalitet. Det vil si; at to ting skjer likt, betyr ikke at den ene tingen har utløst den andre. I filmen får vi se en graf som viser at hjerte- og karsykdom sank dramatisk i Norge under andre verdenskrig. Dette konkluderer de med at må være grunnet det lave inntaket av dyreprodukter på denne tiden. Vet du hvilken mat det var lite av under krigen? Alt! Vi hadde ikke tilgang til bananer for eksempel.

I filmen refererer de også til “The China Study” av Dr. Campbell. Dette er ikke en publisert forskningsstudie, men en bok som har blitt slaktet av alle seriøse forskere. Det er en grunn til at den aldri ble publisert i et medisinsk tidsskrift, den er bullshit rett og slett. Sorry, men denne filmen kan jeg ikke anbefale.

Andre filmer jeg har sett er cowspirasy, crazy sexy cancer, supersize me og sikkert mange andre som jeg ikke kommer på i farten. Jeg gleder meg til å se netflix serien Cooked, og tenkte også å se vegicated. Har du noen andre tips til meg? Hva synes du om disse filmene?

6 kommentarer
    1. Har ikke sett de, men fikk definitivt lyst til å sjekke de ut! Viktig å holde seg oppdatert, og prøve å reflektere litt kritisk med riktig informasjon i bunn. Synes innleggene dine holder høy kvalitet, og det skinner virkelig gjennom at du ønsker å formidle god informasjon, til det beste for folk. Så takk for god informasjon og masse inspirasjon til å velge god helse 🙂

    2. Dette var nok et godt og informativt blogginnlegg. Takk. Sjekker ut noen av filmene jeg ikke har sett, men lurer da på hvor jeg kan få sett that sugar film i sin helhet? Ønsker deg en strålende lørdag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg