Derfor bør du droppe dietten

Å gå på diett suger, rett og slett! Jeg mener, har du noen gang møtt noen som går på diett og digger livet? Det har ikke jeg!



Selv om vi vet at dietter ikke fungerer synes vi de er spennende. Jeg får ekstremt mange spørsmål om ulike dietter, både fra lesere og kunder. Det finnes mange ulike slankekurer; lavkaloridiett, 5:2, pulverdiett, nutrilett og lavkarbo. Sistnevnte brukes selvfølgelig til andre formål, men nå snakker jeg om å gå på lavkarbo for å gå ned i vekt.

6 grunner til å droppe dietten

Dietter fungerer ikke over tid



Selv de som lykkes med å gå ned i vekt går som regel opp igjen. Forskning har faktisk antydet at etter 5 år har så mange som 95% gått opp igjen i vekt. Hvis ikke det var ille nok ser vi også at hele 40% veier mer enn de gjorde før de startet!

Det er flere grunner til dette og jeg skal prøve å forklare. Når vi går ned i vekt mister vi muskelmasse. Hvor mye vi mister påvirkes av hva vi spiser og hvordan vi trener, men de aller fleste vil miste endel. Denne muskelmassen har vært med på å holde forbrenningen oppe, da muskler brenner mer enn fett. Mindre muskelmasse betyr altså lavere forbrenning. Etter en slankekur kan du derfor ikke spise like mye som før, og må fortsette å spise lite for å holde vekten.

Dietter øker cravings

Har du prøvd å kutte ut noe du liker skikkelig godt før? Sagt til deg selv at du skal slutte med sjokolade, smågodt eller pizza? Med en gang noe blir forbudt vil det straks virke mer fristende. Det er litt som å få beskjed om at du ikke må trykke på en rød kamp, også kjenner du at du plutselig ikke har lyst til å gjøre annet enn å trykke.

Når vi ikke spiser den maten vi har lyst på vil du aldri føle deg fornøyd. Da blir det lett å spise mer enn du egentlig trenger. Jeg sier ikke at du skal spise pizza hver dag, men hva med å tenke at du kunne gjort det hvis du ville? Da blir det plutselig ikke så fristende lenger. De fleste som leser denne bloggen er sunne allerede, og vet godt at kroppen ikke fungerer optimalt på junkfood. Samtidig skal vi ikke styre kroppens lyster med jernhånd.

Jeg har selv lært kroppen min å kjenne og etter at jeg begynte å spise masse sunn mat fyser jeg også på denne maten. Jeg kjenner etter hva jeg har lyst på, noen ganger er det mer fett, noen ganger er det mer karbohydrater. En stor bolle med varm suppe kjennes riktig noen dager, knekkebrød med ost er det eneste jeg har lyst på andre. Lytt!

Dietter baseres på viljestyrke



Kroppen vår er skapt for å jakte og lete etter mat, for så å spise den. Nå finner vi mat overalt, og disse instinktene må dempes. Vi kan ikke stikke under en stol at du hadde spist hva som helst om du bare var sulten nok, så her er det sterke drifter. Vi kan ikke overstyre kroppen, vi må spille på lag med den.

Når vi sulter kroppen, tror den at den nettopp...sulter! Da vil den prøve å lagre energien som kommer inn. Det utløses også mye stress i kroppen, som ikke er bra for helsen eller forbrenningen din.

Dietter gjør livet surt



Det er vanskelig å være med venner, dra på ferie og nyte livet når en har et konstant fokus på kalorier og makronæringsstoffer. Dette er en stor grunn til at dietter ikke fungerer i lengden. En diett går på bekostning av livet ditt og slik skal det jo ikke være.

Dette betyr ikke at du ikke kan ta sunne valg i hverdagen, på ferie og på fest. Det er fullt mulig, jeg gjør det hele tiden. Nøkkelen ligger i å ikke se på kostholdet ditt som enten bra eller dårlig. Det vil hele tiden komme tider du ikke kan spise optimalt, derfor bør ikke et optimalt kosthold være et mål. Livet er dynamisk og vi må leve det!

Dietter kan føre til overvekt



Unge jenter som slanker seg har en tredobbel risiko for å bli overvektige som voksne. Når vi kontrollerer matinntaket vårt mister vi raskt kontakt med kroppens naturlige signaler når det gjelder sult og metthet. Vi overkjører kroppen og glemmer at den vet best. Når vi nekter kroppen det den egentlig har lyst på kan vi lett havne i en ond sirkel med overspising. I kombinasjon med jojoslanking og lavere forbrenning fører dette lett til overvekt.

Noen dager er jeg kjempe sulten og føler jeg aldri blir mett. Andre dager er jeg ikke så sulten. Da er det viktig å kjenne etter hva kroppen trenger. Noen ganger spiser jeg fordi jeg kjeder meg eller fordi jeg vil unngå å kjenne på vonde følelser. Da burde jeg egentlig gå en tur, ta et bad eller ringe en venninne, for da er det ikke mat jeg trenger.

Den eneste grunnen til at du burde spise er fordi du er sulten!

Dietter kan føre til spiseforstyrrelser



Ikke alle utvikler spiseforstyrrelser av å gå på slankekur, men realiteten er at dette er den raskeste inngangsbiletten til et vanskelig forhold til mat. Når du først har lært hvor mange kalorier eller karbohydrater det er i ulik mat kan du ikke glemme dette igjen. For mange kan en aldri spise en is eller en kopp kakao uten å tenke over hvor mye en får i seg av ditt og datt. Dette er den største grunnen til at jeg ønsker å fremme en balanser, sunn og langvarig livsstil fremfor dietter. Jeg havnet selv lett i dette sporet da jeg ble interessert i mat. Mat var ikke lenger bare mat, men tall, vekt og makt. Mat blir noe vi kontrollerer og kan mestre rett og slett, da da er vi virkelig på villspor. Dette må vi aldri glemme når vi snakker om mat og sunn livsstil.

Hva du bør gjøre i stedet



Hvis du ønsker å leve med en sunn vekt, energi, fin hud og en kropp i balanse er det kun en evig livsstilsomlegging som fungerer. Du må spise mat du liker, som gjør kroppen godt og som du kan leve med i lengden. Du må finne balanse og du må akseptere at kostholdet ditt aldri vil være perfekt.

Dette gjelder også kostholdsmønstre som lavkarbo, rawfood eller paleo. De som lykkes med disse "diettene" er de som skjønner at det må finnes en balanse. Jeg skal love deg at alle de dere ser i sosiale medier og på blogger som fronter disse livsstilene lever med denne balansen. Jeg kjenner nemlig mange av dem. Som blogger er det lett å ville inspirere og dermed glemme å vise frem det en spiser som faller utenfor rammene av det en anbefaler. Heldigvis virker det som om trenden går mot å vise mer av det uperfekte, og det elsker jeg! Dette skal jeg bli flinkere til selv også :)

Hva tenker du om dietter? Jeg vil gjerne høre fra deg!

 

12 kommentarer

er helt enig med deg, fint innlegg!

Hege Kristin: Tusen takk :D

Dette var veldig godt skrevet synst jeg! Utrulig inspirerende blogg :)

Anne Linn: Tusen takk <3

bra skrevet! er helt enig, men å endre livstil er jammen ikke bare lett. er mitt i en egen prosess selv, jeg sliter med å få i meg nok mat. i en travel hverdag med 3 små er det jammen fort å hoppe over noen måltider. men målet er fremdeles der fremme og jeg skal klare det :) ha en fin mandag

Heidi: Hadde det vært lett hadde alle gjort det! Flink er du :-*

Jeg er helt enig med deg 😊 Jeg liker tankegangen din. Når jeg hører eller ser om folk som skal på diett, tenker jeg bare at det er synd og at det uansett aldri vil fungere i lengden. Jeg er for en livsstil man kan leve med hele livet.

Anette: Må jo bare le litt ja :) jeg kjenner ingen som har gått på en diett evig, det går bare ikke. Du må finne en balanse!

Jeg er helt enig i tankegangen din! Men jeg må også nevne at du må være litt forsiktig med feilaktige påstander her; ``Når vi går ned i vekt, mister vi muskelmasse´´stemmer ikke nødvendigvis. Med en smart diett og en smart trening går det til og med an å ØKE muskelmassen - til tross for at man ligger i et underskudd. Det er ikke nødvendigvis like effektivt som å ligge i et overskudd, men jo, det går.

Sandra: Jada, noen kan det, men det krever at en både spiser og trener riktig som du sier. Artikkelen er rettet mot de som hopper på trenddietter og ikke mot f eks fitnessutøvere ;) Jeg er fullt klar over dette ;)

Utrolig fint innlegg og veldig inspirerende for meg som prøver å fortsette min sunne livsstil uten å tenke på kalorier og tall. Dette med sult og metthetsfølelsen er vanskelig for en som lenge har slitt med spiseforstyrrelser! Takk for alt det kloke og fine du deler :)

Kaja: Tusen takk søta! Etter spiseforstyrrelser mister en som regel kontakt med både sult- og metthetsfølelse. Da er det viktig å ha gjevne måltider med god struktur og innhold for å lære kroppen rutiner igjen :)

Skriv en ny kommentar