hits

Derfor br du droppe dietten

  • 21.08.2016 kl. 19:30

g p diett suger, rett og slett! Jeg mener, har du noen gang mtt noen som gr p diett og digger livet? Det har ikke jeg!



Selv om vi vet at dietter ikke fungerer synes vi de er spennende. Jeg fr ekstremt mange sprsml om ulike dietter, bde fra lesere og kunder. Det finnes mange ulike slankekurer; lavkaloridiett, 5:2, pulverdiett, nutrilett og lavkarbo. Sistnevnte brukes selvflgelig til andre forml, men n snakker jeg om g p lavkarbo for g ned i vekt.

6 grunner til droppe dietten

Dietter fungerer ikke over tid



Selv de som lykkes med g ned i vekt gr som regel opp igjen. Forskning har faktisk antydet at etter 5 r har s mange som 95% gtt opp igjen i vekt. Hvis ikke det var ille nok ser vi ogs at hele 40% veier mer enn de gjorde fr de startet!

Det er flere grunner til dette og jeg skal prve forklare. Nr vi gr ned i vekt mister vi muskelmasse. Hvor mye vi mister pvirkes av hva vi spiser og hvordan vi trener, men de aller fleste vil miste endel. Denne muskelmassen har vrt med p holde forbrenningen oppe, da muskler brenner mer enn fett. Mindre muskelmasse betyr alts lavere forbrenning. Etter en slankekur kan du derfor ikke spise like mye som fr, og m fortsette spise lite for holde vekten.

Dietter ker cravings

Har du prvd kutte ut noe du liker skikkelig godt fr? Sagt til deg selv at du skal slutte med sjokolade, smgodt eller pizza? Med en gang noe blir forbudt vil det straks virke mer fristende. Det er litt som f beskjed om at du ikke m trykke p en rd kamp, ogs kjenner du at du plutselig ikke har lyst til gjre annet enn trykke.

Nr vi ikke spiser den maten vi har lyst p vil du aldri fle deg fornyd. Da blir det lett spise mer enn du egentlig trenger. Jeg sier ikke at du skal spise pizza hver dag, men hva med tenke at du kunne gjort det hvis du ville? Da blir det plutselig ikke s fristende lenger. De fleste som leser denne bloggen er sunne allerede, og vet godt at kroppen ikke fungerer optimalt p junkfood. Samtidig skal vi ikke styre kroppens lyster med jernhnd.

Jeg har selv lrt kroppen min kjenne og etter at jeg begynte spise masse sunn mat fyser jeg ogs p denne maten. Jeg kjenner etter hva jeg har lyst p, noen ganger er det mer fett, noen ganger er det mer karbohydrater. En stor bolle med varm suppe kjennes riktig noen dager, knekkebrd med ost er det eneste jeg har lyst p andre. Lytt!

Dietter baseres p viljestyrke



Kroppen vr er skapt for jakte og lete etter mat, for s spise den. N finner vi mat overalt, og disse instinktene m dempes. Vi kan ikke stikke under en stol at du hadde spist hva som helst om du bare var sulten nok, s her er det sterke drifter. Vi kan ikke overstyre kroppen, vi m spille p lag med den.

Nr vi sulter kroppen, tror den at den nettopp...sulter! Da vil den prve lagre energien som kommer inn. Det utlses ogs mye stress i kroppen, som ikke er bra for helsen eller forbrenningen din.

Dietter gjr livet surt



Det er vanskelig vre med venner, dra p ferie og nyte livet nr en har et konstant fokus p kalorier og makronringsstoffer. Dette er en stor grunn til at dietter ikke fungerer i lengden. En diett gr p bekostning av livet ditt og slik skal det jo ikke vre.

Dette betyr ikke at du ikke kan ta sunne valg i hverdagen, p ferie og p fest. Det er fullt mulig, jeg gjr det hele tiden. Nkkelen ligger i ikke se p kostholdet ditt som enten bra eller drlig. Det vil hele tiden komme tider du ikke kan spise optimalt, derfor br ikke et optimalt kosthold vre et ml. Livet er dynamisk og vi m leve det!

Dietter kan fre til overvekt



Unge jenter som slanker seg har en tredobbel risiko for bli overvektige som voksne. Nr vi kontrollerer matinntaket vrt mister vi raskt kontakt med kroppens naturlige signaler nr det gjelder sult og metthet. Vi overkjrer kroppen og glemmer at den vet best. Nr vi nekter kroppen det den egentlig har lyst p kan vi lett havne i en ond sirkel med overspising. I kombinasjon med jojoslanking og lavere forbrenning frer dette lett til overvekt.

Noen dager er jeg kjempe sulten og fler jeg aldri blir mett. Andre dager er jeg ikke s sulten. Da er det viktig kjenne etter hva kroppen trenger. Noen ganger spiser jeg fordi jeg kjeder meg eller fordi jeg vil unng kjenne p vonde flelser. Da burde jeg egentlig g en tur, ta et bad eller ringe en venninne, for da er det ikke mat jeg trenger.

Den eneste grunnen til at du burde spise er fordi du er sulten!

Dietter kan fre til spiseforstyrrelser



Ikke alle utvikler spiseforstyrrelser av g p slankekur, men realiteten er at dette er den raskeste inngangsbiletten til et vanskelig forhold til mat. Nr du frst har lrt hvor mange kalorier eller karbohydrater det er i ulik mat kan du ikke glemme dette igjen. For mange kan en aldri spise en is eller en kopp kakao uten tenke over hvor mye en fr i seg av ditt og datt. Dette er den strste grunnen til at jeg nsker fremme en balanser, sunn og langvarig livsstil fremfor dietter. Jeg havnet selv lett i dette sporet da jeg ble interessert i mat. Mat var ikke lenger bare mat, men tall, vekt og makt. Mat blir noe vi kontrollerer og kan mestre rett og slett, da da er vi virkelig p villspor. Dette m vi aldri glemme nr vi snakker om mat og sunn livsstil.

Hva du br gjre i stedet



Hvis du nsker leve med en sunn vekt, energi, fin hud og en kropp i balanse er det kun en evig livsstilsomlegging som fungerer. Du m spise mat du liker, som gjr kroppen godt og som du kan leve med i lengden. Du m finne balanse og du m akseptere at kostholdet ditt aldri vil vre perfekt.

Dette gjelder ogs kostholdsmnstre som lavkarbo, rawfood eller paleo. De som lykkes med disse "diettene" er de som skjnner at det m finnes en balanse. Jeg skal love deg at alle de dere ser i sosiale medier og p blogger som fronter disse livsstilene lever med denne balansen. Jeg kjenner nemlig mange av dem. Som blogger er det lett ville inspirere og dermed glemme vise frem det en spiser som faller utenfor rammene av det en anbefaler. Heldigvis virker det som om trenden gr mot vise mer av det uperfekte, og det elsker jeg! Dette skal jeg bli flinkere til selv ogs :)

Hva tenker du om dietter? Jeg vil gjerne hre fra deg!

 

12 Kommentarer

Hege Kristin

21.08.2016 kl. 21:24
er helt enig med deg, fint innlegg!

Helene Ragnhild

21.08.2016 kl. 22:29
Hege Kristin: Tusen takk :D

Anne Linn

21.08.2016 kl. 22:12
Dette var veldig godt skrevet synst jeg! Utrulig inspirerende blogg :)

Helene Ragnhild

21.08.2016 kl. 22:29
Anne Linn: Tusen takk <3

Heidi

22.08.2016 kl. 08:09
bra skrevet! er helt enig, men endre livstil er jammen ikke bare lett. er mitt i en egen prosess selv, jeg sliter med f i meg nok mat. i en travel hverdag med 3 sm er det jammen fort hoppe over noen mltider. men mlet er fremdeles der fremme og jeg skal klare det :) ha en fin mandag

Helene Ragnhild

22.08.2016 kl. 09:51
Heidi: Hadde det vrt lett hadde alle gjort det! Flink er du :-*

Anette

22.08.2016 kl. 09:20
Jeg er helt enig med deg 😊 Jeg liker tankegangen din. Nr jeg hrer eller ser om folk som skal p diett, tenker jeg bare at det er synd og at det uansett aldri vil fungere i lengden. Jeg er for en livsstil man kan leve med hele livet.

Helene Ragnhild

22.08.2016 kl. 09:51
Anette: M jo bare le litt ja :) jeg kjenner ingen som har gtt p en diett evig, det gr bare ikke. Du m finne en balanse!

Sandra

22.08.2016 kl. 14:06
Jeg er helt enig i tankegangen din! Men jeg m ogs nevne at du m vre litt forsiktig med feilaktige pstander her; ``Nr vi gr ned i vekt, mister vi muskelmassestemmer ikke ndvendigvis. Med en smart diett og en smart trening gr det til og med an KE muskelmassen - til tross for at man ligger i et underskudd. Det er ikke ndvendigvis like effektivt som ligge i et overskudd, men jo, det gr.

Helene Ragnhild

22.08.2016 kl. 19:56
Sandra: Jada, noen kan det, men det krever at en bde spiser og trener riktig som du sier. Artikkelen er rettet mot de som hopper p trenddietter og ikke mot f eks fitnessutvere ;) Jeg er fullt klar over dette ;)

Kaja

22.08.2016 kl. 15:00
Utrolig fint innlegg og veldig inspirerende for meg som prver fortsette min sunne livsstil uten tenke p kalorier og tall. Dette med sult og metthetsflelsen er vanskelig for en som lenge har slitt med spiseforstyrrelser! Takk for alt det kloke og fine du deler :)

Helene Ragnhild

22.08.2016 kl. 20:06
Kaja: Tusen takk sta! Etter spiseforstyrrelser mister en som regel kontakt med bde sult- og metthetsflelse. Da er det viktig ha gjevne mltider med god struktur og innhold for lre kroppen rutiner igjen :)

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no