Slik får du flat mage

DSC01791Vi kvinner er ofte opptatt av magen vår. Det er faktisk den kroppsdelen jeg oftest hører andre jenter klage på. En flat mage er ikke bare estetisk ønskelig for mange, det er også et tegn på god helse. Det betyr ikke at du må ha sixpack for å være sunn, men mye fett rundt magen er ikke ønskelig. Fettet som legger seg på magen er mer sykdomsfremkallende da det skaper en lavgradig inflammasjon (betennelse) i kroppen. Økt midjemål er derfor knyttet til en rekke sykdommer som kreft, diabetes og hjerte- og karsykdom.  DSC01776 Jeg har lenge hatt flat mage. Mange tenker sikkert at dette er fordi jeg er beinhard med kostholdet mitt og trener masse. Det er vel det som skal til? Et restriktivt regime med kaloritelling og timevis på mølla. Egentlig så tørr jeg nesten ikke vise frem magen min. Jeg kommer sikkert til å få høre at jeg lager kroppspress og er et dårlig forbilde. Men er dette sant?

DSC01781Min flate mage er ikke et resultat av:

At jeg sulter meg

Kaloritelling

Trening 6 dager i uken

Tusenvis av sit-ups

Dårlig samvittighet

DSC01767

Min flate mage er et naturlig resultat av en riktig sammensatt kost (for meg), en riktig mengde trening (for meg), nok søvn og stressmestring. Derfor mener jeg at jeg er et godt forbilde! Her er mine beste tips til hvordan du får en flat mage:

Spis riktig

Jeg vil si at så mye som 80% av en eventuell vektnedgang er avhengig av kostholdet. Du kan ikke trene bort et dårlig kosthold, og mange studier har vist at trening ikke nødvendigvis reduserer vekt. Skal du gå ned i vekt og få en flatere mage må du ta en titt på kostholdet ditt. Jeg anbefaler å spise et kosthold bestående av mest mulig ubearbeidet mat, rikt på grønnsaker, egg, bær og fisk, kjøtt, frukt, fullfete meieriprodukter og belgvekster. Vi trenger nok fett for optimal hormonbalanse og et jevnt blodsukker, så ikke vær redd for smør, nøtter, avokado, olivenolje, fullfete meieriprodukter og kokos. Sukker gir rask blodsukkerstigning, noe som gjør det lettere å gå opp i vekt og ser ut til å øke fettlagringen rundt midjen. Det er også inflammasjonsskapende og bidrar kun med «tomme kalorier», det vil si det gir energi uten å bidra med næringsstoffer. I tillegg inneholder sukker mye fruktose som kan være mer lipogent (fetende) enn glukose. Det er hvitt sukker og rafifnerte kornprodukter som er værstingene, men også stivelsesrike matvarer som brød, ris og pasta kan øke vekten. Ønsker du å gå ned i vekt ville jeg fokusert på en proteinkilde og en fettkilde til alle hovedmåltider, i tillegg til en mengde grønnsaker. Da kan du spise deg god og mett, samtidig som du øker fettforbrenningen og går ned i vekt. Eksempler på ting jeg spiser er omelett, smoothie, fisk/kjøtt med en stor salat til, knekkebrød med proteinrikt pålegg, supper og wok. Grønnsaker spiller hovedrollen i måltidene mine, og det er dette jeg også anbefaler til kunder.

DSC01833Tren hardt, ikke mye

Jeg trener 2-3 ganger i uken, og da trener jeg hardt! Jeg går på intervalltimer der det kjøres en kombinasjon av styrke og kondisjon. Jeg velger de tyngste vektene jeg klarer å løfte og gir det jeg har. Har jeg lyst til å trene mer går jeg på yoga eller pilates.

Før var jeg alt for opptatt av hvor mange ganger jeg trente per uke. Jeg stod på steptime på mandag og tenkte; «herregud, det er bare mandag! Jeg må trene minst 5 ganger til denne uken». Trening hver dag ble stressende for min kropp. Jo mer jeg trente, jo mer følte jeg at jeg la på meg. Jeg var sulten hele tiden og fikk ikke resultatene jeg ønsket. Så tok jeg en lang pause fra trening da jeg var på ferie. Det var kun to uker, men det er lenge for noen som trener nesten hver dag. Kroppen min føltes bedre enn noen gang og jeg gikk ned et par kg. Det er ikke sikkert at 2 treninger i uken er riktig for deg, alle må finne sin balanse. Uansett anbefaler jeg deg å fokusere på kvalitet fremfor kvantitet. Gi på de dagene du trener, og gi kroppen tilstrekkelig med restitusjon resten av uken. I tillegg til trening bør du være aktiv i hverdagen. Jeg elsker å gå og får mye glede av dette, men du kan velge den aktiviteten du liker best.

 Da jeg var syk beveget jeg meg svært lite, og trening var helt uaktuelt. Også da hadde jeg flat mage, selvfølgelig med mindre muskler enn i dag. Som skrevet før er det kostholdet som har mest å si, så en kan fint være slank uten å trene. Jeg trener ikke for å bli tynn, men for helse. Jeg vil være sterk, stødig og aller mest vil jeg kjenne på endorfinrushet etter en fantastisk økt! Etter mange år med sykdom er det lite som kan sammenlignes med følelsen av at kroppen funker!

DSC01791Vær snill mot kroppen din

En kropp som presses til det ytterste, stresses og sultes vil ikke slippe fett. Det er viktig at kroppen din føler seg trygg. Først da vil den spille på lag med deg. Kroppen er et fantastisk redskap, ditt hjem og en stor del av deg. Vis kroppen din kjærlighet så vil du se at den gir deg det samme tilbake. Sov 7-8 timer hver natt (prøv så godt du kan) og gi kroppen nok hvile. Gi kroppen nok mat og nok fett. Gi den avkobling, pleie og snakk pent til den.

Før straffet jeg kroppen min med trening eller lite mat, men det gjør jeg aldri lenger. Ikke bare vil dette gjøre det vanskelig å gå ned i vekt, det øker faren for et forstyrret forhold til mat og egen kropp. Du kan selvfølgelig sulte deg ned et par kg, men jeg lover deg at de kryper tilbake så fort du får sagt helgegodt. Det er mye bedre å spise sunt med noen utskeielser enn å jojoslanke. Det er kostholder, treningen og vanene vi har over tid som bestemmer hvordan vi ser ut, ikke den ene sjokoladebiten du tok i går.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg