Helenes husmorskole – slik koker du kraft

Jeg har fått så mange spørsmål om hvordan jeg koker kraft og endelig er filmen der jeg viser metoden min ferdig. Dette er utrolig enkelt, det krever få ingredienser og går relativt raskt. Du må selvfølgelig la kraften stå og putre lenge, men du trenger ikke sitte og se på 😉

I går delte selveste Ole Martin Alfsen (kokken som er med i 4 stjerners middag blant annet) mitt innlegg om hvorfor du skal koke din egen kraft. *Stolt* Som jeg skrev i innlegget bruker alle kokker med respekt for seg selv egenkokt kraft. Dette flytende gullet er en av basismatvarene i mitt kosthold og har gjort så mye for min helse. Ikke minst er det å koke kraft viktig for miljøet, å bruke hele dyret er nemlig den eneste måten å spise kjøtt på en bærekraftig måte. Her kan du lese mer om hvorfor du bør begynne å koke kraft.

Slik kan du koke kraft

Jeg fikk ikke filmet kraften da den var ferdig, men dette trinnet er også veldig enkelt. Du tar ut kjelen og lar den avkjøle seg litt. Så tar du ut alle bena og hiver disse. Sil av kraften så du får den renest mulig. Så kan du enten bruke den med en gang eller fryse den ned i passe porsjoner. Jeg pleier å bruke 0,5 eller 1 liters porsjoner når jeg lager suppe. Wonderbag får du kjøpt her.

koke kraftHva skal jeg koke kraft på?

Jeg bruker mye kyllingkraft og kraft kokt på elg. Mamma og pappa kjøpte en hel elgkalv for et år siden og da fikk de med ekstremt mye bein. Dette er hemmeligheten bak den deiligste tomatsuppen jeg er besatt av. Jeg har fått så mange gode tilbakemeldinger på denne fra venner og lesere som har laget den med buljong, men laget på kraft er den bare uimotståelig. I tillegg er helseeffektene noe helt annet!

Kyllingkraft er den mildeste kraften og den passer bra til blant annet blomkålsuppe og gulrotsuppe. Dette er min favorittkraft da den er rik på type 3 kollagen som er spesielt gunstig for tarmen din.

Hvor får jeg tak i ben?

Du kan bestille kraftben hos en slakter, du kan få dem direkte fra en bonde eller du kan spørre på meny. Husk at det er du som er kunden og butikken vil gjerne hjelpe deg. Jeg anbefaler deg også å melde deg inn i en facebook gruppe som tradisjonsmat Oslo eller lignende. Det finnes slike grupper flere steder i landet og her kan du få masse tips. Ønsker du å lage kyllingkraft kan du enten kjøpe hel kylling, steke denne i ovnen (smaker fantastisk), spise kjøttet og koke kraft på skråget. Holtegård selger også kylling skråg til 29 kroner per kg. Det handler faktisk om å trylle frem noe næringsrikt fra råvarer som faktisk vanligvis kastes, er ikke det fantastisk?

Del gjerne dette innlegget på facebook for å lære flere om dette herlige næringsmiddelet!

DSC02138Jeg har hatt en deilig søndag med lang gåtur i solen med en fin venninne, smoothie fra smoothie exchange, søndagsmiddag med kjæresten og litt daffing. Nå er jeg klar for noen intensive jobbdager før vi drar på fjellet på torsdag. Jeg håper du har hatt en fin søndag <3

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg