En helt spesiel gave på farsdagen

Forrige uke var jeg på shopping med pappa og fikk en helt spesiell gave. Nå sitter jeg faktisk og skriver til dere på en splitter ny macbook pro, weee! Det siste året har jeg hatt en kranglede mac, og de siste månedene har den ikke fungert i det hele tatt. Jeg har derfor vært lenket til macen her hjemme, og da den egentlig er Jonna sin ble det litt frustrerende. Jeg skjønner at dette ikke er livsviktige problemer altså, men det ble en slitsom arbeidssituasjon.

Det er ikke hverdagskost å få en macbook altså, så dette er noe jeg setter enormt pris på! Jeg har ventet på denne gaven et helt år, og den har en helt spesiell historie.

Da jeg var i mitt siste semester av bachelor lovet pappa at han skulle kjøpe en mac til meg hvis jeg klarte å få rent A-snitt. Etterpå sa han at han bare tullet og at jeg skulle få den uansett fordi han var så stolt av meg. Det er mange som tar bachelor nå,  og det er sikkert ikke så stort for alle. For meg som var veldig syk gjennom store deler av utdannelsen er det faktisk veldig stort for oss at jeg har fått til det jeg har. Mange har til og med betvilt min sykdom og sagt at de aldri kunne studert. Jeg kunne vel umulig ha vært så syk hvis jeg klarte å lese? Det synes jeg er synd, fordi jeg selv vet at du kan klare alt bare du vil det nok. Jeg måtte prioritere beinhardt og valgt studier over tid med venner, familie og mye annet i en lang periode for å få det til.

I dag er det altså jeg som får gave, fra verdens beste pappa <3

Denne macen er et symbol for meg på alt jeg har fått til og hvor langt jeg har kommet, og ikke minst hvor langt jeg kan komme! Aldri gi deg, husk det <3

Nå skal jeg på kostholdsmessen og holde foredrag, jeg gleder meg! Tusen takk for at du tok deg turen hit, det gjør meg så glad! I kveld kommer det innlegg med tre tips til bedre fordøyelse som alle kan få til!

 

28 kommentarer
    1. Så fint innlegg <3 Du har vært utrolig flink, og faren din virker som en skikkelig god far. Ikke fordi han kjøper ting til deg, men fordi han tror på deg, og vet hva du kan klare -selv i de vanskeligste tidene.

    2. Vel. ME handler ikke om å “ville det nok”! At man klarer alt når man er så syk er bare tull. Du har vært heldig som har hatt en såpass mild variant at du har klart å studere. Jeg tror nok alle sengeliggende ME pasienter ønsker jobb, skole, familie osv mer enn noe annet, de klarer bare ikke fordi de er så syke. Syns det blir veldig feil når du skriver at det handler om vilje.. da har du isåfall hatt en psykisk sykdom;)

    3. Til Maria over her:
      Her kan du lese om en sengeliggende Helene: http://heleneragnhild.no/diagnose-me/
      Uttalelsen innlegget er uheldig hvis man tolker den bokstavelig talt, men den må leses i kontekst. Poenget er at enkelte sår tvil om hennes sykdom, fordi de synes hun klarer for mye ut ifra deres mal. Sannheten er at hun har prioritert knallhardt, og måtte nedprioritert venner, familie osv. for å kunne studere.
      Nei, man klarer ikke ALT bare man vil nok. Vi har alle våre forutsetninger og begrensninger, sykdom eller ei. Poenget er at de alle fleste kan klare veldig mye, hvis de bare vil det nok og prioriterer.
      (Og med dette påstår IKKE jeg at de med alvorlig sykdom (inkl. hardt rammede av ME) kan klare mer enn sin uførhetsgrad..)

    4. Maria: Så trist at du bruker energi på å skrive nedlatende og prøve å feiltolke, men det skjer jo hver gang jeg nevner ME. Jeg var faktisk veldig syk, men jeg regner ikke med at du er villig til å tro det. Hvis du har ME synes jeg du skal bruke enrgien din på andre ting jeg 😉

    5. Siri: Tusen takk Siri, dessverre vil alltid noen missforstå med vilje. Jeg ville aldri sagt til noen med sykdom at de skal skjerpe seg eller bare ville det mer, det er ikke det jeg mener. De fleste ser det som en inspirasjon og ikke spm å rakke ned på andre, men det er dessverre klassiske offerrolle, noe mange med kronisk sykdom tar.

      Takk for støtte <3

    6. Det er bra med selvskryt, men jeg er litt uenig i tankegangen om at det er innsats og viljestyrke som bestemmer om en ME-syk klarer å studere eller ikke. Dette har vel mer med grad av utmattelse, smerter, svekket kognitiv funksjon osv å gjøre:)

    7. Ina: Det er vel heller ikke det som står? Det er mange faktorer som spiller inn, men jeg er helt sikker på at de aller fleste klarer mer enn de tror. Det handler ikke om å presse seg selv, men å legge forholdene til rette 😉

    8. Det er jo egentlig bare veldig trist atdu ikke tror at folk flest gjør sitt aller beste. Jeg har møtt mange med kroniske sykdommer, og har et helt annet inntrykk. De fleste er svært hardtarbeidende mennesker som gjør det beste ut av situasjonen de har havnet i. Det er synd at du må bruke ME-diagnosen for å understreke hvor flink du har vært. Du har vært priviligert, som hadde en kropp og et hode som gjorde det mulig:)

    9. Ina: Du vet ingenting om meg, mitt hode og min kropp. Å mene at andre har et større potensiale er ikke slemt, skjerp deg! Det er jo du som sitter her og slenger dritt til noen som har vært syk store deler av sitt liv, hva tenker du om det?

    10. Synes du ikke det er smålig og lite hyggelig å mene at andre syke har et potensiale de ikke benytter seg av?
      Du skriver om offerrollen i en kommentar lengre opp. Den havner du jo litt i selv når man ikke kan være uenig med deg fordi du har vært syk lenge?

    11. Gratulerer, Ragnhild! Du har gjort en utrolig god jobb, og tatt ansvar for ditt liv 🙂 vi har alle et enormt potensiale, når vi lærer å bruke det på riktig måte! Og uansett hva vi får til – og ikke får til, om vi kan studere eller ikke studere, er vi like mye verdt som mennesker 🙂 KEEP UP THE GOOD WORK!

    12. Enkelte må bare kverulere og skape dårlig stemmning. 😞Har dem ikke nokka fint å si synes eg de skal holde kjeft og holde seg unna. Stå på Helene👍🏻 Den gaven har du fortjent. Å det er lov å si det😀 💖

    13. Det er til stor inspirasjon å følge deg, Helene! Er så glad for at du har greid alt du har fått til. Sender deg positiv kraft og god klem <3

    14. Hva er nedlatende?
      Jeg er utrolig glad på dine vegne Helene! Kjenner jeg smiler når jeg ser hvor langt du er kommet. Men jeg bare misliker at du sier at det kun går på viljen. Hadde det gjort det så hadde jeg jo ikke ligget i sengen nå? Min mor har hatt ME i 17 år og 5 av de har ikke vi hatt noe som helst kontakt uten om å tatt hånd i hånd. Hun presset seg til jobb hver eneste dag til slutt ble hun så syk at hun ikke klarer å snakke , bevege seg , spise osv.
      Jeg bare syntes det er sårenes og litt dumt at du skriver at det kun handler om vilje osv ..
      Men jeg er fortsatt glad for at du hadde en mild grad av ME slik som meg! Jeg jobber selv bein hardt og mye av håp har jeg fått fra din blogg.
      Det er ikke det at vi er negative . Men at ME pasienter jobber hardt med å bli trodd på at sykdommen ikke sitter i hode og er fysisk og ikke psykisk . Defor er det litt frustrerende når man leser at det handler om viljen osv. Noe det slett ikke gjør hos alle ME pasienter.. Kanskje du følte det satt i viljen men ikke alle føler det slik 🙂

    15. Hei Helene!
      Dette gjorde så godt å lese! Først og fremst GRATULERER! Jeg har selv ME, men er under lege-prosessen som tar enormt mye tid og energi, så jeg vet hvor vanskelig det i seg selv kan være. :'(
      Jeg har i tillegg en jobb hvor jeg står opp kl 04.00 hver dag, drar på jobb frem til kl 14.00 og studerer. Dette er jo selvfølgelig ikke bra for sykdommen, men jeg tror at om man virkelig brenner for noe så klarer man det! Derfor ble jeg så glad da jeg hørte din fantastiske nyhet, og du fortjener virkelig ros! Hilsen din faste leser, som må innrømme at hun er veldig stolt av deg nå! ♡
      Stoooor klem!

    16. Jeg HATER når folk sier du kan klare alt bare du vil nok! HATER det. For det er rett og slett ikke sant. Jeg vil ikke være syk. Jeg vil ikke være hjemme hele dagen og føle meg som dritt. Og når folk sier slikt så føler jeg meg jo bare enda verre, for jeg vil jo! Jeg vil ingenting annet mer i hele verden enn å kunne ha et normalt liv.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg