Pepperkakegranola uten sukker og gluten

Adlinks

Ja, nå er det mye pepperkaker her, men det må jo være lov? Første advent er på søndag og jeg er i julemodus. I dag har jeg jobbet med et prosjekt som ikke blir offentlig før september. Det er rart å sitte med noe som er så langt frem, men utrolig spennende da!

Jeg har også fikset julekalenderen til Jon Anders, det har han nemlig fått i alle årene vi har vært sammen. Jeg tror faktisk jeg koser meg enda mer med selve prosessen enn han gjør med kalenderen, hehe, det er jo så koselig å lage. Jeg trenger koselige prosjekter om dagen, så her blir det juleverksted fremover.

I dag kommer i hvert fall oppskriften på julegranolaen med smak av pepperkake jeg laget for et par dager siden. Jeg fikk masse spørsmål om når den kom på snap, så jeg gleder meg til å se når dere lager!

Pepperkakegranola

2 poser kokosmasse (400 gram tilsammen)

3 dl ferdig malte mandler eller kvernede mandler

3 dl hakkede nøtter (jeg brukte walnøtter og hassel, men pekannøtter er veldig digg i denne)

ca 5 ss smør eller kokosolje

Ca 1 dl fibersirup eller lønnesirup

0,5 dl sukrin gold eller kokossukker

1 ss kanel

1/2 ss ingefærkrydder

1/2 ss nellik

Gojibær (tilsettes etter steking)

Bland alle de tørre ingrediensene i en dyp langpanne. Jeg klinte så ca en halv dl fibersirup over granolaen og laget et fint sikksakk mønster slik at det fordelte seg relativt jevnt. Så rørte jeg litt og gjentok prosessen med en halv dl til.

Så klattet jeg ca 5 ss smør jevnt utover granolaen.

Stek granolaen på 170 grader i ti minutter før du tar den ut og rører slik at smøret og fibersirupen fordeles jevnt.

Stek så i ti minutter til og rør igjen.

Min ble stekt i tilsammen 40 minutter, men det kan variere mellom ulike ovner. Følg godt med slik at den blir gyllen, men ikke svidd. Jeg svidde hele her om dagen og det er så kjedelig! Når granolaen er fergig stekt kan du blande inn ønsket mengde gojibær eller rosiner hvis du vil.

Granolaen holder seg lenge, jeg har min stående fremme i en kakeboks. Strø noen ss av denne over cottage cheese og kefirskålen min, himmelsk!

Jeg lover deg at hele leiligheten eller huset ditt vil lukte nydelig nå, nå kan julen bare komme <3

Akkurat nå orker jeg ikke snakke så mye om hva som skjer, jeg orker ikke å ta det inn over meg helt enda kjenner jeg. Takk for forståelsen <3
 

5 kommentarer

Siste innlegg