Hverdagsfavoritt: kikertlefser

Deilig søndag <3

I dag har jeg gått en rolig tur i marka med pappa, vårt lille søndagsrituale som er så deilig når vi får til. Vi stopper på en stue og kjøper kaffe og litt å bite i på veien også, veldig koselig. I går var vi på Himkok i 30 årslag, for et kult sted. Jeg drakk kombucha, men jeg må si jeg fikk utrolig mange rare blikk. Virker ikke som om folk er vant til å se gravide på byen, haha. Savner virkelig ikke alkohol i det hele tatt, det er himmelsk å våkne dagen etter fest uten å være klein.

Formen er litt sånn passe, litt slapp og vond hals. Kjedelig siden jeg bare har lyst til å trene og få gjort masse på jobb, men nå må jo kroppen bare få bestemme. Jeg er heldigvis vant til å legge opp egne dager og får gjort litt, men hviler mye når jeg er syk. Jeg har en veldig hektisk uke foran meg med lange dager og da må jeg lade opp.

Nå som hverdagen er her for fullt tenkte jeg at jeg ville dele noen av mine hverdagsfavoritter med dere. Dette er enkle oppskrifter som alle kan få til, uten alt for lange ingredienslister. Jeg opplever at mange av mine kunder og følgere blir overveldet av at sunn mat kan virke så komplisert, som om du må ha en ulik frokost hver dag, at alle middager må være fancy eller at hver smoothie må være stappfull av supermat. Selvfølgelig er det topp med variasjon og supermat er en favoritt hos meg, men det skal aldri være et hinder for å spise litt sunnere!

Først ut er den besømte kikertpannekaken. Dette er en bloggklassiker som jeg først fant på en blogg kalt Siljes reise. Det er utrolig enkelt å lage og kan varieres i det uendelige. Du trenger kun et par ingredienser, der kikertmel er den viktigste. Dette finner du på de aller fleste innvandrerbutikker.

Kikerter er rike på jern, folat og c-vitaminer, men også fiber som er svært gunstig for bakteriene i tarmen din. Noen kan oppleve å bli litt oppblåst når de begynner å spise mer belgfrukter, men dette er som regel noe som går over da bakteriene blir mer vant til fiberet.

Kikertlefser

1 del kikertmel (jeg bruker 2 dl)

1 dl vann (da blir det to dl her også)

Ca en ts olivenolje

En dæsj med salt

Jeg bruker faktisk en shaker (sånn drikkeflaske til proteinpulver) for å lage røren, og lager ofte dobbel porsjon. Da får jeg nok til ca 5 pannekaker. Rist godt og la gjerne røren stå og godgjøre seg 10-20 minutter i kjøleskap. Stek lefsene i smør til de er helt tørre oppå, før du snur dem. De trenger litt lengre tid enn vanlige pannekaker, så ha litt tålmodighet.

Lefsene kan du oppbevare i kjøleskapet, og du kan gjerne fylle dem kvelden i forveien, pakke dem inn i folie og ta med som lunsj. Det gjorde jeg her om dagen og det var kjempe godt! De er også perfekt til taco, da er det godt med litt spisskummin i røren, og som erstatning for pitabrød. Tilsett gjerne annet krydder også, for å gjøre dem mer spennende. Min favoritt er ost, kjøttpålegg og masse grønt!

Har du laget kikertlefser før?

20 kommentarer
    1. Hei Helene.
      For ein flott blogg du har. Eg er også gravid (var ferdig med 11 veker i går) og fann bloggen din når eg søkte etter bloggere som var gravide samtidig. Veldig fin og ekte blogg, du gjer eit kjempegodt arbeid og dette har blitt ein av mine yndlingsbloggar om dagen 🙂 Og gratulerer så mykje med liten i magen, eg ser jo ut i frå bloggen din at du har jobba hardt og lenge for det.
      Så over til spørsmålet mitt: Eg har vore så veldig usikker på om eg kan drikke kombucha i svangerskapet eller ikkje. Ser jo no du skriver at du drikker det. Eg har drukket kjøpe-kombucha på restaurant eit par gongar i svangerskapet, men har ikkje turd å drikke den eg lagar sjølv heime. Den eine årsaken er at det står at det kan vere opp til 3 prosent alkohol i den, og den andre årsaken er at eg ikkje veit om det kan vere skadelige bakteriar oppi der (listeria eller liknande). Når eg kjøper kombucha på restaurant står det jo at den er alkoholfri. Syns det er veldig vanskelig å finne informasjon om dette, då det på nokre stader på nettet står at ein må gjerne drikke kombucha i svangerskapet, medan det andre plassar står at ein for all del ikkje må drikke det. Så eg har holdt meg unna så langt, men syns jo det er trist å ikkje gi magen min den gode bakteriekulturen som den bør få, særleg no når eg er ein del oppblåst i svangerskapet. Veit du noko meir rundt dette? Og om fementering/melkesyregjæring og graviditet generelt?

    2. Doris: Hei, grattis!! 😀
      Det er veldig lite alkohol, husk at det er bitte litt alkohol i f eks helt ferske boller også 😉 det er ca like mye i kombucha, du skal ikke være redd for det!

    3. Hvordan kan jeg gjøre kikertmelet lettere fordøyelig?
      Vanlige kikerter må jeg både bløtlegge med myse og koke lenge før jeg i det hele tatt klarer å ha det i mat. Mel har jeg aldri prøvd før 🙂

    4. Hei! Jeg prøvde meg nettopp på disse og likte de godt på smak. Men da jeg prøvde å rulle dem falt de fra hverandre med en gang. Burde jeg hatt en tynnere røre? Hvor tynne/tykke lager du dem ifht vanlige pannekaker?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg