Næringsrik havregrøt aka ammegrøt (uten melk og gluten)

Reklame/annonselenker

Etter at Lykke fikk så vondt i magen bestemte jeg meg for å kutte melk fra kostholdet mitt en liten stund og se om det hjalp. Dette er jo et av flere ting en kan gjøre når baby har vondt i magen, og det er jo egentlig ikke lurt å gjøre alt på en gang! Samtidig tenker jeg at jeg kan reintrodusere etterhvert og da vil jeg raskt se om det gir forverring.

Denne grøten har jeg laget minst en gang om dagen de siste dagene, og den er bare så god! Derfor vil jeg dele oppskrift med deg <3

Jeg kaller denne grøten ammegrøt, men den kan selvfølgelig spises av hvem som helst! Lecithin er supert for å unngå brystbetennelse da det bidrar til at fett og vann i melken blander seg godt. Det gir ikke smak til grøten, men en lett kremet konsistens. Kan fint sløyfes!

Næringsrik havregrøt aka ammegrøt

1,5 dl glutenfrie havregryn (eller vanlige selvsagt)

3 dl vann

1 dl mandelmelk (eller havre, cashew)

En klype salt

1 egg

1 ss lecithin (registrer kode 107347 på min side for 10% rabatt)

1 ss MCT olje

Kokosblomstsukker

Kanel

Bær

Jeg legger havregryn, vann og salt i bløt kvelden i forveien. Da blir grøten lettere å fordøye og næringsstoffene mer tilgjengelig (blant annet jern). Dessuten går det raskere å koke opp, og med en nyfødt i hus er tid alt!! De fleste har jo dårlig tid om morgenen uansett 😉

På morgenen tilsetter jeg mandelmelk og koker opp grøten til den har passe konsistens. Så visper jeg inn et helt rått egg. Dette øker næringsinnholdet i grøten betraktelig, gir bedre metthetsfølelse og mer proteiner og gunstige fettsyrer. Det smaker ikke egg! Jeg visper også inn lecithin.

Så serverer jeg med kanel, kokosblomstsukker og bær, nam <3

Liker du havregrøt? Hva er din favoritt?? <3

19 kommentarer
    1. Hei Helene!
      Jeg vil bare si at jeg synes du er helt fantastisk. Du har nettopp blitt mamma for første gang også oppdaterer du bloggen, fine, fristende bilder og god tekst. I tillegg virker det som du er der 100% for den skjønne lille jenten din. All hyllest til deg 💛
      Klem fra meg

    2. Siden du har greie på så mye rart, så lurer jeg på noe 😀 min lille har (tydeligvis) laktoseintoleranse selvom blodprøvene var negative. Har fått beskjed om å spise laktosefrie produkter. Foreløpig kjører jeg safe og kjøper vanlig laktosefri melk og yoghurt. Men finnes det andre alternativer som smaker godt? Ser du ofte skriver om mandelmel og kokosmelk osv. Hvordan er det på smak?
      Har så klart snakket med legen og hs om det, men de har ikke videre peiling utover laktosefri melk og yoghurt 🙈
      Vi vil jo ha laktosefrie produkter i maten vår også sånn at lille (16 mnd) kan spise det samme som oss <3

    3. Spennende måte å lage havregrøt på 🙂 Jeg er veldig glad i havregrøt, men har faktisk ikke rørt det etter at du rådet om å ikke spise det. Du sa noe om at det ikke er bra for kroppen? Så litt forvirret nå egentlig :/

    4. Hei! Jeg pleier å ta 40g store havregryn med 100g laktosefri 0,7 melk (Jeg er da laktoseintoleran) kutte opp 10 mandler og en halv banan med kanel fra helsekosten. Jeg syns dette er kjempe enkelt og godt! Hva syns du om dette til frokost? Noe jeg burde endre på? Jeg prøver å gå ned i vekt etter svangerskap. Lille jenta mi er 17 måneder, så nå har jeg ikke noe unnskyldning lenger! Syns det går immari tregt selv om jeg har lagt om kosten. Men for meg handler mye om å spise oftere og ikke godis i ukedagene. Opptatt at det skal være overkommelig, at jeg ikke sulter meg. Jeg har alltid forbundet vektnedgang med sult. Det fører jo til dårlig energi som funker dårlig med en aktiv liten frøken i hus. Så jeg jobber med tankesett og mat. Frelst av havregrøten, og speltlompetoasten til Linda blant annet 😊 jeg finner mye inspirasjon i din og Linda og fitfocuse sin blogg! Elsket din gulerotsuppe!! Det gjorde lillemor også 😊😊 stor klem fra oss!

    5. Hei Helene, havregrøt spises nesten hver dag hos oss 🙂 Jeg gjør som deg- setter en skål m havregryn, vann og himalayasalt i kjøleskapet over natten. Vi spiser ikke sukker, så før jeg koker den på morgenen, tilsetter jeg banan i terninger og ca 1 kvart eple i småbiter. Grøten blir så søt og god, att 🙂 sper ut med melk, har på kanel, og en liten klatt meierismør- bare fordi det er SÅ godt!! 😉 kan gjerne ha på noen blåbær også. Lykke til videre med lille prinsessegull, hun er så skjønn! 🌸🌟🌸

    6. Eg også et havregraut som ammegraut.
      Takk for inspirasjon til oppgradering😁
      Kjøpte kollagen og MCT-olje som gravid før jul, etter inspirasjon frå deg. Kan ein ha kollagen i grauten også?

    7. Jeg er i utgangspunktet ikke noe glad i havregrøt, men denne skal jeg definitivt teste ut 😊 Den ser så god ut 😊
      Bestemoren til datteren vår på 3 år bruker å lage havregrøt til datteren vår når hun er der på overnatting, men dette uten å bløtlegge havregrynene over natta. Hvordan si det til henne på en grei måte at de bør bløtlegges først? Jeg er veldig opptatt av at mest mulig skal gjøres rett.
      Tusen takk for at du kommer med så mange bra tips 😊
      Lykke til videre med søte lille Lykke Marie 😍

    8. Martine: det handler om når du skal spise karbohydrater, ikke noe jeg tenker så mye på om dagen da fokus er mest på å få inn mat 🙂 det er noe jeg lærer bort i kurset mitt 🙂

    9. Anonym: Du kan bruke mandelmelk, havremelk osv ja, smaken må du nesten teste selv for det er så ulikt hva vi liker. Jeg er ikke så glad i kokossmak i alt, så jeg bruker mest havre og mandel, noen ganger cashew. Jeg anbefaler ikke å bruke soya eller ris! klem <3

    10. Heidi: Tusen tusen tusen takk for denne kommentaren!! Den betydde så utrolig mye for meg! Jeg elsker å dele, samtidig som Lykke selvfølgelig tar omtrent all oppmerksomheten min om dagen (naturligvis) <3 og da betydde det utrolig mye at du både ga meg ros for innlegget, samtidig som du anerkjente at jeg er ny mamma <3 sender deg en mega takknemlig klem Heidi <3

    11. Takk for tips 😍 Det er snakk om 1-4 ganger i måneden. Måtte bare høre hvor viktig det var å gjøre det til en “kampsak” hvorvidt havregrynene bløtlegges først 😉 Vi har jo allerede våre mange preferanser rundt kosthold 😊

    12. Jeg har også vært litt forvirret siden jeg har lært i kurset at havregrøt ikke er en smart frokost – men ser du svarte på det lenget opp. Ikke bare deg men flere kostholdsflinke som har valgt grøt til frokost, så jeg har lenge tenkt å spørre om akkurat det 🙂 Må prøve den der til kvelds en dag, tror det må være flere år siden jeg spiste havregrøt – husker jeg synes den slimete konsistensen var litt ekkel ;p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg