Spis dette og gå ned i vekt

Mitt aller beste og kanskje enkleste råd for bedre helse er å spise mer grønnsaker. Vi får anbefalt å få i oss 5 om dagen, og minst tre av disse skal være fra grønnsaker. Heldigvis kan grønnsaker gjøres både spennende og godt! Å spise grønnsaker til alle måltider gjør det mye lettere å gå ned i vekt, og ikke minst, holde vekten. Vi har vel alle opplevd at noen ekstra kg kan snike på over sommeren. Da er det ikke ekstreme dietter som gjelder, men små endringer i hverdagen over tid. Det er det som gir de langvarige resultatene.

Grønnsaker har en lang rekke helsefordeler, her er noen av dem:

Grønnsaker er rike på fiber som metter, holder magen i gang og gir mat til de livsviktige tarmbakteriene våre

Grønnsaker inneholder lite kalorier per gram, derfor kan vi spise mye av dem

Grønnsaker bidrar med fytokjemikalier som antioksidanter og polyfenoler. Dette kan vi se på som plantenes immunsystem, og vi oppdager stadig flere fantastiske egenskaper ved disse stoffene. Antiaging, immunstyrkende og sykdomsbeskyttende er bare noen av dem

Å spise grønnsaker reduserer risikoen for en rekke sykdommer som kreft, hjerte- og karsykdom og slag

Grønnsaker er rikt på vitaminer og mineraler

En av mine favoritter om høsten er disse rot- og betemiksene. Beter er rike på fiber og metter veldig godt. Jeg fjerner topp og bunn og deler i terninger. Så steker jeg betebitene i en ss ekte smør med et godt dryss havsalt.

Prøv å tilberede noen nye grønnsaker i høst, og ikke minst; prøv en ny tilberedningsmetode! Grønnsaker trenger ikke være kjedelig eller smaksløst.

Min tallerken består alltid av 50% grønnsaker. Da kan jeg spise meg god og mett, får i meg masse næringsstoffer og er godt fornøyd.

Husk at vi trenger fett på grønnsakene for å ta opp de flotte næringsstoffene da! Stek i smør og ha en ss olivenolje over salaten 🙂

Her er min fargerike hverdagsmiddag, laget på ti minutter! Fiskekaker med beter, grønnkål og vannkastanjer stekt i smør. Jeg har toppet fiskekakene med hjemmelaget, fermentert ketsjup, nam!


Nå skal jeg ut på morgentur med hunder og kjæreste, ha en nydelig dag <3

12 kommentarer
    1. Beter er utrolig godt! Jeg er vant til å ovnsbake de, men skal prøve pannestekte neste gang, takk for tips 😀
      Kan jeg komme med et lite tips angående layout på bloggen? Du tar veldig fine bilder, men når bildene er så mange og store, og når teksten er så spredt mellom bildene, blir det veldig vanskelig å få en god leseflyt. I alle fall for de av oss som bruker laptop og har litt liten skjerm 😛 At det er veldig mange innlegg på første side av bloggen gjør det også litt vanskelig å scrolle nedover og finne det man leter etter. Bare noen tanker fra meg 🙂

    2. Eva_an: Tusen takk Eva 😀 dette tenkte jeg på i dag faktisk! Kanskje bedre med en tekst også mange bilder som en scroller og ser på? Selv liker jeg best å slippe å måtte inn på hvert enkelt innlegg, men der er en jo forskjellig. Har tenkt litt på det også, men enn så lenge kommer jeg nok til å ha den slik 🙂

    3. Det er så herlig med bloggen din! Du er dyktig, ikke fanatisk og bare så utrolig flink med sammensetninger + enkle løsninger også 🙂 Tusen takk. Så lurer jeg, lager du fiskekakene selv, eller kan du anbefale noen bra? Jeg føler at en del av de ferdiglagde ikke er særlig gode på smak. Hva syns du?
      Klem

    4. Så enkelt! Ser utrolig godt ut, må definitivt prøve 🙂 Liker at du gjør det så enkelt å spise sunt. Bare et lite spørsmål: skreller du ikke betene? Og så har jeg lenge hatt lyst til å teste bulletproof kaffe, men er så redd for å blende varme ingredienser. Blir det ikke mye damp i blenderen? Hvordan gjør du det? 🙂

    5. Jeg eeelsker vannkastanjer. Men en ting jeg lurer på, er vannkastanjer sunne på samme måte som feks brokkoli? Er det en grønnsak eller hva er det egentlig? Har hørt så mange forksjellige meninger om dette hvor noen mener det ikke har noe næring og fullt av karbohydrater og rett og slett “unødvendig” å ha med i en wok feks
      :-s Håper du kan svare meg på dette Helene, du er så dyktig:-)

    6. Stine: Har du sett den reklamen staten har laget om ungdommer som er avhengig av masse rart?? Tunfisk på boks og ruccula f eks, det er en anti-snus reklame. Der har du meg og vannkastanjer da, haha! De inneholder ikke like mye næring som brokkoli, men de inneholder både lite kalorier og endel fiber, og holder deg dermed mett. De har også noe vitaminer og mineraler 😉 du kan trygt spise så mye du vil av det altså! Stor klem!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg