Enkle energibarer uten sukker

I det siste har dagene gått i et og jeg har ikke rukket å spise like mye hjemme. Jeg merker da det alle andre sliter med, nemlig det å planlegge gode alternativer når du er ute og flyr. Barer er noe mange sverger til og det skjønner jeg godt. De er enkle å ha med seg, smaker godt og metter godt. Dessverre finnes det mye tull i de fleste barer, alt fra rissirup, store mengder dadler, agave eller kunstig søtning. Jeg har gravd frem en gammel favoritt som jeg laget hele tiden før, jeg skjønner ikke hvordan jeg kunne glemme den!?

Disse barene er laget med få ingredienser som du finner på de fleste butikker. De smaker utrolig godt (Jon Anders har godkjent) og gir god metthetsfølelse. Selv om de inneholder banan regner jeg dem som sukkerfrie og lavkarbo. Jeg har til og med regnet på det, og funnet at hver bar inneholder kun 3,3 gram karbohydrat! Det er veldig lite, skulle du være bekymret for det 😉 Forøvrig gir de også under 150 kalorier per bar, altså et perfekt mellommåltid.

Helenes energibarer

200 gram kokosmasse

200 gram mandler

2 godt modne bananer

1 ts vaniljeekstrakt (kan sløyfes)

1/4 ts salt

2 ss kokosolje

Jeg har brukt en god, gammeldags foodprosessor, men stavmikser kan også brukes. Jeg tror ikke blender er et godt alternativ her dessverre, da skal jeg være veldig sterk!

Blend først nøttene til de er helt finkuttet, men ikke så lenge at fettet kommer ut. Så tilsetter du kokosmassen og blander mer, før du har i resten. Du må nok stoppe maskinen endel ganger for å røre, men det går fort nok. Når alt er jevnt blandet er de ferdige!

Husk å bruke skikkelig modne bananer, gjerne de med masse små, brune prikker. Da er sukkeret i bananen godt utviklet og de gir den beste smaken.

Ha massen over på et bakepapir og press den ut til en stor firkant. Jeg delte min i 20 barer, men størrelsen velger du selvfølgelig helt selv. De trenger ikke stekes, men oppbevares kaldt.

Noen av barene toppet jeg med 86% sjokolade smeltet med en dråpe kokosolje, nam!

Disse holder i ca en uke i kjøleskap og et par måneder i fryseren. Legg dem i en boks med mellomlagspapir mellom så kan du enkelt ta med en frossen på skole eller jobb 🙂

21 kommentarer
    1. hva kan man bruke isteenfor banan eller går det ikke an å lage uten banan eller må man lage de med , de så veldig gode ut <3

    2. Hva er det som er så dumt med dadler? Vet at det er endel sukker, men det er jo naturlig sukker pluss at det inneholder jo mye annen næring og fiber??

    3. anne: Dadler er ikke så dumt altså, men jeg synes det kan bli i overkant mye i ferdige barer. Det ender ofte opp med å bli mye sukker og mye kalorier i en liten bit, men det er absolutt ikke usunt altså 😉

    4. Hei flinke Helene Ragnhild☺️
      Disse skal jeg vertfall prøve! Du er så inspirerende og din kunnskap har hjulpet meg langt på min egen helsereise. Jeg fikk så lyst til å spørre deg om noe. Om du har noe erfaring med å rense ut “gift” fra kroppen? Jeg har lekk-tarm og pcos og har i det siste begynt å tenke på viktigheten med å detoxe og bruke badstue for å rense kroppen for miljøstoffer. Dette er noe som ikke har falt meg inn tidligere. Og helder noe jeg aldri har gjort før. Kjenner jeg nesten blir litt flau, i tilfelle dette er noe de fleste kanskje gjør. Jeg fikk sjokk da jeg igår tok badstu og barberskummet fra 1 uke i forveien piplet ut av leggene mine!
      Det jeg lurer på er om du har noen tanker om hvordan en effektivt kan avgifte kroppen? Eller om du han noe erfaring selv? (Har også lest at epsom salt skal være svært effektivt både i badekaret, og til lever rens. Men har ikke prøvd )
      Stor klem og hilsen fra Lovise 🤗🤗😊🌸

    5. Hei Helene! Jeg følger deg både via blogg, instagram og snapchat og blir veldig inspirert av deg 🙂 Jeg kom derimot på et spørsmål da jeg så snapsgoryen din i dag ettersom du holdt på å lage boller til kjæresten din. Jeg bor selv sammen med en mann som ikke alltid spiser like sunt, selv om han setter pris på sunne måltider jeg lager. Dette synes jeg er litt vanskelig ettersom jeg lett blir fristet til å spise det samme som han; take-away, burger, pizza, snacks og snop. Ikke fordi den maten jeg lager er dårlig, men jeg får jo aldri sunn pizza/burger til å smake det samme som “vanlige” saker, i tillegg er det jo mer krevende å lage. Jeg lurer litt på hvordan du klarer å holde deg unna kjæresten din sin mat? Frister det aldri å spise slik mat?
      Og til slutt; har du kanskje noen tips til meg?

    6. Hei!
      Jeg har nøtteallergi og lurer på hva jeg kan ta bruke i stedenfor mandler? Hva med havregryn?

    7. Anonym: Hei Lovise 😀 jeg har litt delte meninger om detox. Det er litt langt å svare på her, men jeg kan svare i ukens spørsmål neste uke 😀 stor klem fra meg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg