Er kaffe sunt?

Kaffe er min store glede og last i livet. Jeg har prøvd å kutte kaffe mange ganger, men kommer alltid tilbake. Nå drikker jeg kaffe hver dag med den beste samvittighet. Jeg er den som gleder meg til å stå opp slik at jeg kan ta dagens første kopp, da koser jeg meg da!

Jeg har hørt mye om kaffe i løpet av mine 27 år. Noen roser kaffen for sine antioksidanter, slankende egenskaper og smak, andre unngår kaffe på grunn av syre og koffein. Men hva er egentlig sant? Er kaffe sunt? Bør det unngås?

Kaffe og sykdom

En rekke forskning har funnet sammenheng mellom kaffedrikking og redusert risiko for depresjon, diabetes, demens og til og med tidlig død. De fleste av studiene som er gjort er såkalte observasjonelle studier, det vil si at forskere har sett på en stor gruppe mennesker, deres vaner og hvilke sykdommer de utsettes for. Det er derfor aldri sikkert om det er kaffen som er skyld i risikoreduksjonen, men det tyder i alle fall på at kaffe ikke er skadelig.

Kaffe og antioksidanter

Kaffe er nordmenns største kilde til antioksidanter! Det er ikke fordi kaffe er en antioksidantbombe, men fordi vi nordmenn er veldig glade i våre daglige kopper. Når det er sagt er dette absolutt en grunn til å nyte kaffen i hverdagen. Kaffe innholder også små mengder B1, B2, B3, B6, magnesium og kalium. Jeg anbefaler deg selvfølgelig å i tillegg spise masse bær, grønnsaker og frukt for å få i deg antioksidanter og andre næringsstoffer.

Vekt og trening

Kaffe virker slankende ved å både øke forbrenningen og gjøre oss mer energiske. En kopp kaffe før trening kan øke prestasjonen din og få deg til å yte mer. Koffein stimulerer fettcellene dine til å slippe fettet ut i blodet der det kan brennes til fett, kult ikkesant?

Det er viktig å huske at disse økningene er små, du vil ikke bli slank bare ved å drikke kaffe. Samtidig kan små vaner over tid føre til både vektnedgang og vektøkning på sikt, mange bekker små og alt det der 😉

Kaffe og syre

Kroppen regulerer sin egen syre/base-balanse svært nøye. Hadde den ikke gjort det hadde vi dødd rett og slett. Basiske dietter blir derfor kritisert av de fleste leger og forskere. Etter alt jeg har lest har jeg gjort meg opp min egen mening som jeg følger selv og anbefaler kunder. Det finnes en hypotese om at syre i kroppen må buffres av mineraler, særlig fra skjelettet. Hvis det ligger noe i dette vil det være lurt å ikke “belaste” kroppen med alt for mye sur mat som kaffe og brus. Denne hypotesen er likevel ikke sterk nok til at jeg anbefaler deg å holde deg unna kaffe helt. Hold deg til 1-3 kopper så klarer du deg fint!

Kaffe og tarmen

Fersk forskning viser positiv sammenheng mellom kaffe og tarmfloraen din! De som drikker kaffe har økt mangfold og flere av de gunstige bakteriene. Dette gjør meg så glad! Vi blir stadig mer bevisst på tarmfloraens påvirkning på helsen, og tarmen er et hot forskningstema om dagen.

Kaffe og hormoner

Koffein øker adrenalinutskillelsen i kroppen. Er du under press og generelt føler deg stressa er det derfor lett å gå et par ekstraturer innom kaffemaskinen. Pass likeve på at kaffe ikke blir en krykke i hverdagen, noe du bruker for å holde deg oppe. Dette kan gjøre deg utslitt over tid, da du på en måte går på energi du ikke har og presser kroppen. La heller ikke kaffedrikkingen gå ut over søvnen, da denne er essensiell for hormonell balanse.

Er kaffe sunt for deg?

Hvorfor kan noen drikke mye kaffe uten å kjenne noe, mens andre skjelver i hendene, blir dårlige i magen og føler seg stressa. Grunnen til dette er at vi forbrenner koffein ulikt. Hvorvidt du kan drikke kaffe, og hvor mye, må du altså finne ut selv. Som det meste annet innen ernæring finnes det ingen fasit. En ting jeg kan si er at ved å tilsette fett i kaffen kan du unngå noen av de ugunstige virkningene noen kan oppleve. Prøv gjerne min oppskrift på bulletproof kaffe hvis du ikke allerede har gjort det.

Nå skal jeg kose meg med en deilig kopp svart gull til gullrekken, god helg <3

26 kommentarer
    1. Takk for tips 😀
      Lurer på noe som ikke har noe med dette innlegget å gjøre, men… Hva er egentlig forskjellen på surkål man lager selv og den fra Helios? 🙂

    2. Har aldri vært noen stor kaffedrikker, men er fint å vite til den dagen jeg faktisk begynner å like det. Nå er det mer “må våkne” ritual. Men med litt H-melk oppi er kaffe digg, haha

    3. Hei! Kom nå nylig over bloggen din, og ELSKER DEN! prøver selv å bli gravid, men jammen ikke lett det der. Jeg lurer på en ting mtp kaffe og det å prøve å bli gravid. Har jo hørt at koffein minsker fertiliteten, tenker du noe på det? Hva med det at man bare skal drikke 1-2 kopper om dagen ved en evt graviditet? Jeg er aaalt for glad i kaffe. Får abstinenser ved tanken på å kutte ned 🙁

    4. Oda: Hei søta! Takk <3 1-3 kopper om dagen er greit tenker jeg 🙂 jeg har nespressomaskin og bruker som regel koffeinfri hjemme. Ellers elsker jeg dandyblend som jeg kjøper på iherb, en slags pulverte som smaker ganske likt som kaffe 🙂 masse lykke til, håper det snart blir spire på oss begge to <3

    5. Hei søte Helene! dette har ingenting med dette innlegget å gjøre, ville bare legge igjen en liten melding til deg.
      TAKK – for at du har hjulpet meg ut av fett-hysteriet hvor alt skal være så fettfritt som mulig! Har nå kuttet sakte, men sikkert ned på karbohydrater (får dem mest gjennom grønt, frukt), og har aldri følt meg så bra før! Har tidligere vært voldsomt plaget med oppstøt og “uro” i mage/tarm, og dette er nesten helt vekk nå! Utrolig befriende å ikke hele tiden skal tenke på at det rumler og føles ubehaglig. Så takk for alle de fine, gode, hjelpsomme rådene dine, og for at du alltid svarer når jeg (vi, alle) har spørsmål.
      Bloggen din fortjener virkelig å komme opp og frem! Stå på videre <3

    6. Skjønner, og takk for svar 🙂 Da må jeg prøve og lage selv. Eller kjøpe på neste harrytur til Sverige 😀

    7. Noen tanker om matcha-te/matcha latte? Kunne du skrevet et innlegg om matcha om du har prøvd det? har byttet det ut med kaffe, synes jeg får enda bedre konsentrasjon over lenger tid når jeg drikker det i stedet for kaffe, når energien går veldig fort opp men raskt ned igjen. Kanskje det bare er placebo-effekt også… Tanker? Prøvd det?

    8. Utrolig bra innlegg med mye spennende lesning 🙂 Jeg elsker også kaffe, og nyter spesielt godt morgenkaffen 🙂 Kaffe er skikkelig kos, gjør meg våken og gir meg litt ekstra energi. Det var en periode jeg ikke kunne drikke kaffe uten å bli skikkelig dårlig, så jeg er veldig glad for at jeg tåler det igjen nå 🙂 Kjempefint innlegg søta 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg