Lettfordøyelig, glutenfritt brød med to ingredienser – steg for steg

En ny dag som har gått i hunde! Jeg har filmet masse, gått lang tur og drukket kaffe med en super venninne, og nå har vi akkurat spist taco her hjemme. Jon Anders er litt lei all snapping og blogging om dagen merker jeg. Han er utrolig støttende, men det kan selvfølgelig bli litt mye innimellom også. Derfor skal jeg logge av og ta det med ro resten av kvelden, så snart dette innlegget er ute da. Jeg lovet jo å vise frem hvordan jeg lager det fermenterte, glutenfrie brødet jeg spiser!

Dette brødet har blitt en favoritt hos oss etter at jeg fant oppskriften hos Gry. Jeg har delt det før, men siden det er endel trinn som skal til for å lykkes tenkte jeg at jeg kunne dele det igjen. Nå har jeg tatt bilder av prosessen slik at du kan se hvordan du lager det.

Brødet er veldig enkelt, både fordi det kun har to ingredienser (i tillegg til vann) og fordi du ikke trenger en starter for å fermentere det. Det fermenterer spontant når du følger trinnene som beskrevet. Det tar litt tid å lage, men du trenger ikke sitte og se på mens det lages. Sånn sett går det egentlig raskt!

Fermentert bokhvetebrød

8 dl hel bokhvete (ikke bokhvetemel)

1 ts havsalt

1,5 dl vann

Trinn 1

Skyll 8 dl bokhvete godt i en sil og ha det i en bolle. Hell over vann så det dekker kornene godt, dekk til og la det stå i romtemperatur i 8-12 timer. Dette kan du for eksempel gjøre før du legger deg en dag. Silen har jeg kjøpt på ebay for en billig penge!

Trinn 2

Skyll bokhveten i silen igjen, det vil nå være slimete. Når dette slimet er helt borte heller du bokhveten i en kjøkkenmaskin med s-blad (foodprosessor) eller i en bolle hvis du vil bruke stavmikser. Tilsett 1 ts salt og 1,5 dl vann og kjør til du får en jevn deig. Hell deigen over i en bolle, dekk til og la stå i 24 timer.

Nå vil brødet fermentere og kornene vil bli lettere for tarmen din å fordøye. Under denne prosessen kan deigen stinke, men ikke bli redd av den grunn. Brødet smaker supergodt!!

Trinn 3

Forvarm ovnen til 250 grader. Bruk silikonformer eller bruk litt smør i formene. Hell deigen forsiktig over i to brødformer og sett dem inn i ovnen. Sett straks temperaturen ned til 170 grader og stek brødene i en time. La brødet avkjøles på rist til det er helt avkjølt før du skjærer i det. Jeg liker å skjære i tynne skiver som jeg fryser. Da har jeg alltid ferskt brød tilgjengelig når jeg får lyst på.

Brødet er i oven as we speak, så jeg legger ved et bilde av hvordan det ser ut fra sist jeg blogget om det (se øverst). Følger du på snap (heleneragnhild) skal du straks få se det ferdig resultatet.

Nå gleder jeg meg til ferskt brød i morgen <3

38 kommentarer

Siste innlegg