Rå brownie uten sukker, gluten og melk

Adlinks

 

Jeg føler jeg har vært borte en evighet fra bloggen da helgen har gått i et og jeg i dag er helt kjørt. Jeg tror det er vanskelig å se utenifra hvor mye jobb det er å drive for seg selv. Det er liksom vipper, matlaging, blogging, reising og snapping, og det ser jo ikke ut som der går unna. De siste ukene har det vært mye! I tillegg har jeg jobbet mye med meg selv, både med kostholdet mitt og graving i hodet, jeg er rett og slett litt sliten.

Å være sliten er veldig skummelt for en med ti år som ME-pasient bak seg. Jeg kan kjenne en liten redsel rett og slett, når slitenheten kommer. Da er det viktig å minne meg selv på at alle blir slitne, ikke bare jeg! De andre jentene gledet seg jo like mye som meg til sofaen for eksempel. Jeg har heldigvis (med årene) blitt flinkere til å lytte til kroppens signaler, og skjønner når jeg må jobbe med stresset mitt. I dag startet jeg dagen med en 90 minutters yin yogatime og det gjorde veldig godt. Jeg kjente at jeg landet rett og slett. Fremover skal jeg bruke ulike teknikker aktivt for å stresse ned, det hjelper meg mye mer enn å prøve å “ikke stresse”.

Jeg skal vise dere flere bilder fra helgen i morgen, men nå kommer oppskriften på den rå brownien jeg laget til helgen slik jeg har lovet. Den gikk unna på stand og fikk utrolig mye skryt. Mange kom tilbake flere ganger for å snike seg en ekstra bit, hehe 😉

Min rå brownie uten gluten, sukker og melk

2 dl valnøtter

2 dl mandler

2 dl dadler

0,75 dl rått kakaopulver

Et par dryss med salt

En ts kokosolje (kan sløyfes)

Kjør først nøttene i en foodprosessor eller bruke en blender eller stavmikser. Tilsett så resten av ingrediensene og kjør til du får en jevn masse. Det skal være mulig å klemme deigen sammen til kuler eller lage en brownie på et skjærebrett.

Råkakao er fylt med antioksidanter og polyfenoler som har vist å kunne dempe betennelse, motvirke depresjon og gi bedre humør. Ikke minst gjør sjokolade godt for sjelen, jeg spiser det faktisk nesten hver dag selv!

Råkakao er ubehandlet og har derfor en høyere næringsverdi, i tillegg til å ha en mye søtere og rundere smak enn for eksempel bakekakeo. Å bruke denne er en av hemmlighetene mine bak skikkelig gode brownies, sikkert derfor så mange ville kjøpe dette i helgen også. Jeg bruker også denne i min rå sjokolademousse <3


Jeg håper dere har hatt en fin helg og er klare for en ny, sporty uke? Jeg har booket meg på yogatime i hvert fall! <3

5 kommentarer
    1. Du er flink:)
      Hvilket smør/margarin anbefaler du, og hvorfor ? Som man kan kjøpe i butikk i Oslo. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg