Hjelp fordøyelsen din i julen

  •   

Adlinks

I julen spiser vi ofte borte og mange opplever at magen slår seg vrang. I en perfekt verden hadde vi kunnet legge opp matinntaket slik at fordøyelsen ble optimal, men perfeksjon er kjedelig og det er ikke noe å trakte etter. Hvis magen din reagerer på noe betyr ikke det nødvendigvis at det er farlig eller usant, mest sannsynlig er det bare uvant. Tarmen vår er kompleks, og den endres i takt med omgivelsene. Din tarm er derfor helt annerledes enn min, og vi reagerer forskjellig.

Jeg vil unngå oppblåst mage og magevondt i julen, men likevel kunne slappe litt av med matinntaket. Da er det godt det finnes gode magehjelpere!

Sitronvann

Hver dag starter jeg dagen med et glass lunkent vann med ferskpresset sitron. Dette har jeg skrevet om mange ganger før, men jeg må jo minne dere på det innimellom. Mange spør meg om de kan bruke ferdig presset sitron, og det synes jeg ikke. Denne er pasteurisert og strippet for næring. Du gjør selvfølgelig det du selv vil, men jeg ville ikke brukt det selv og anbefaler det ikke.

Bitterstern

Til måltider har jeg en genial sak både i vesken og hjemme. Ti dråper av bitterstern i et lite glass vann før maten setter i gang fordøyelsessaftene og stimulerer både enzymer og galle. Summen blir bedre nedbrytelse av maten og en roligere mage. Det er så mange som sverger til denne saken, men jeg tror det er mange som ikke kjenner til den eller glemmer den bort. Jeg bruker denne flittig i perioder jeg kjenner at magen ikke spiller på lag eller når jeg er stressa, og har den som sagt ofte med meg også. Du får kjøpt denne geniale saken her.

Levende surkål

Jeg elsker surkål og da mener jeg ikke bare den jeg lager selv, men også den på pose! Ja, det trodde du ikke jeg skulle si? I julen sier jeg derfor ja takk, begge deler. Hjemmelaget, fermentert surkål (aka ekte surkål) er full av gunstige syrer og bakterier som bidrar til en god fordøyelse. Er du ikke vant til fermentert mat kan magen din synes dette er uvant, så dette er mindre quick fix og mer en langsiktig greie for en glad tarm. Jeg vil likevel anbefale deg å hoppe på fermenteringstrenden, for her er det mye god helse å hente!

Ellers er det viktig å slappe godt av under måltidet, ikke drikke for mye da det vanner ut fordøyelsessaftene og kose deg med maten <3

    1. Takk for påminnelsen om bitterstern, har helt glemt den. Går krutegodt m surkål spisingen og👍. Ønsker deg fortsatt fin førjulstid ❄️🎅

    2. Heisann! Jeg så på snap imorges at du lurte på ting å blogge om. Jeg studerer sykepleie og nå sitter jeg og leser på et tema som heter væske og ernæring. Jeg har glutenintoleranse, og merket STOR forskjell for noen år siden da jeg begynte å legge om kosten og spise mer fett bla, og ikke bare kjøpebrød og pasta osv. Utrolig hva mat kan gjøre med livskvalitet! Uansett, i mitt pensum står det feks: velg flytende margarin/vanlig margarin i stedet for meierismør og velg magre meieriprodukter for å ta et eksempel. Det er jo det motsatte av det jeg gjør (og det jeg synes er riktig). Bøkene sier: velg masse karbohydrater i form av brød osv, og drikk melk. Jeg kjenner jeg blir helt oppgitt nesten, er vi ikke kommet lenger liksom? Hvorfor henger disse anbefalingene igjen, hvorfor oppdateres det ikke? Feks at meierismør er det verste du kan spise liksom. Hva synes du om karbo vs fett hvis jeg kan spørre så enkelt?

    3. Christina: Nei og nei, dett har jeg spurt meg selv om mange ganger. Det er flere ting, men en ting jeg tenker er viktig er at vi er ulike. Det har det ikke blitt fokusert på nok. Noen trives best med masse karbo og mindre fett, andre trives med det omvendte. Forandring tar tid, og disse rådene sitter dypt i oss alle. Derfor vil vi nok ikke se en endring helt enda. Heldigvis kommer det stadig mer forskning som viser at mettet fett ikke har de samme effektene på alle, og at mange får bedre helse ved å følge et mer “lavkarbo” kosthold.

    4. Jeg er glad jeg kom over innlegget ditt der du skrev om farene ved å bruke kassiakanel fra butikken. Er selv veldig opptatt av kosthold, ernæring, mage, tarm og helse – men hadde aldri hørt at det faktisk var GIFTIG for levra å spise for mye kassiakanel! Kanskje en ide å dra fram igjen i disse julekaneltider? 🙂 Trodde først alt snakket om å kjøpe kanel på helsekost bare var relatert til de økologiske fordelene, så jeg fikk meg en vekker. Noe annet jeg har grublet litt på, er dette med inntak av bær. Spiser mye bringebær, og googlet for sikkerhets skyld om det er “farlig”. Fant da ut at jeg tydeligvis spiser for mye – mht fruktoseinnholdet i bæra… Ikke bra for levra det heller. Herregud, det er vanskelig å prøve å være sunn :-S

    5. Kjempe bra innlegg! 🙂 Jeg har så innmari lyst til å fermentere surkål selv til jul, men aner ikke hvordan man går frem. Har du skrevet om det tidligere? Vet du hvor man finner info om det? kan man kjøpe ferdig fermentert supersunn surkål?

    6. Tragisk at myndighetene ikke har gitt ut egne kostholdsråd til folk som sliter med diabetes2 /insulinresistens/fedme. Myndighetenes kostanbefalinger fungerer jo for friske og aktive mennesker!

    7. Merete: Skrev om det i slutten av november, men kommer sikkert til å minne om det igjen på snap og blogg fremover. Det er ikke farlig å spise bær på grunn av fruktose! Ren fruktose som søtning er ikke bra, heller ikke agave som har mye fruktose 😉

    8. Utfordring? Lage en liten “Hva alle bør ha i skapet og hvorfor”. Sånn at oss nybegynnere kan få en liten innføring. Til hva man trenger for å lage div ting og hva som er bra å bruke da. Tenker da sånn type.. Gelatinpulver – God for magen. Brukes til å lage gelefigurer, ha i smooties o.l Anbefaler disse typene. Kokkosolje – Brukes her og der. Anbefaller disse. Proteinpulver, vaniljepulver, salt, kakaopulver, osv
      Hvis du skjønner hva jeg mener? 🙂

    9. Hei, jeg lurer på om det går an å separere kjøpt øko kefir til myse, og bruke d til å fermentere nøtter og frø? Og du har ikke kefirkorn å sende fra deg?
      Beste førjulshilsener fra meg til deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg