Alt du lurer på om kollagen

Hei søta <3

Nå sitter jeg med en tekopp og skriver til deg etter en lang morgentur med dalende puddersnø. Selvfølgelig var det deilig å ligge under dynen i morres, men når du først har kledd på deg, fått i deg en kaffekopp og er på tur er det virkelig så mye bedre. Jeg var hjemme igjen fra en times tur allerede kvart på åtte!

Jeg gjør ikke dette hver dag, men de dagene jeg gjør det er alltid de beste dagene!

Hver eneste dag får jeg spørsmål om kollagen på mail, snap og her på bloggen. Det skjønner jeg godt, for dette proteinet har en lang rekke, dokumenterte helsefordeler. Kollagen er proteinet vi har mest av i kroppen og det bygger opp vev som hud, ledd, bein og brusk. Kollagen demper betennelser, kan motvirke aldringstegn og cellulitter, reparerer tarmcellene og reduserer smerter i ledd.

Kraft og kollagen har mange av de samme helsefordelene fordi kraft nettopp er en kilde til kollagen. Selv ville jeg aldri vært uten min kjære kraft, men noen er rett og slett ikke interessert og det skjønner jeg. Hvis du vil lære å koke kraft kan du klikke her.

Da kan et kollagentilskudd være et alternativ. Kollagen er hydrolysert slik at det lett blander seg i bade kald og varm væske. Det har ingen smak og er derfor enkelt å få i seg. Du kan blande det i smoothie, te, kaffe (perfekt i bulletproof) og til og med røre det inn i varm mat.

Selv drikker jeg kraft i form av supper et par ganger i uken, men jeg elsker å få i meg kollagen i tillegg. Jeg tar et par skjeer i min morgenkaffe og jeg elsker effektene. Jeg har også fått tilbakemelding fra en rekke lesere, kunder og andre som jobber innen helse at de opplever glattere hud, økt hårvekst på hode og bedre fordøyelse, akkurat som meg. Kollagen virker betenneslesdempende og inneholder såkalte glukosaminoglukaner som demper smerter i ledd. Hvis du følger meg på snapchat (heleneragnhild) har du sikkert sett at neglene i det siste. Jeg pleier å klippe de korte fordi jeg synes det er så fresht, men jeg hadde lyst til å prøve å la mine vokse ut. De har blitt så lange at jeg måtte file dem ned og de er kjempe sterke og fliser ikke. Dette er både lekkert (lov å være litt berte) og et tegn på at kroppen min responderer bra på maten den får.

Kollagen og gelatin har de samme helsefordelene, men de har ikke de samme effektene i matlaging og de har derfor ulike bruksområder. Det har jeg skrevet mer om i denne artikkelen.

I det siste har jeg testet en ny type kollagen som kan kjøpes her i Norge. Jeg vet at mange har ønsket nettopp dette nemlig. Dette kollagenet er hydrolysert og patentert og det har en utrolig høy kvalitet. Av alle typer jeg har testet har denne virkelig ingen smak (noe jeg vet flere har reagert på med andre kollagentyper)  og løser seg opp veldig lett. Kollagenet er utviklet av min tidligere coach Børge Fagerli som er høyt respektert innen treningsbransjen. Du finner kollagenet her.

Jeg håper du får en super tirsdag!

P.S. venter du på svar på mail fra meg? Det kommer, jeg lover!! De siste dagene har jeg svart på rundt 500 mail så jeg ber om litt tålmodighet. Det er bare meg og macen, men jeg svarer deg så raskt jeg kan! Stor klem fra meg <3

    1. Takk for god info:) Er det kollagen du ofte har i is eller smoothie for å få en fyldigere konsistens, eller blander jeg med noe annet nå kanskje?
      Jeg har lyst til å prøve, men synes det er litt dyrt. Men har sikkert en sånn pose lenge da:)

    2. Randi: Jeg pleier å bruke kollagen eller lecithin for å få den fyldige konsistensen. Lecithin skal ikke varmes og kan kjøpes her: https://track.adtraction.com/t/t?a=1121076144&as=1128050711&t=2&tk=1&url=https://soma.no/produkt/pure-lecithin/

      Jeg skjønner deg godt, spesialprodukter er dyrt. Som regel frdi vi får et ferdig produkt som er en konsentrert råvare. Kraft er billig å lage, men vil du ha effektene uten jobben må du betale for det. Slik ser jeg det i hvert fall, enten tid eller penger 🙂

    3. Spennende, takk for god info! Du har en veldig inspirerende blogg, og det er alltid hyggelig å klikke seg inn her 🙂
      Inspirert av deg kjøpte jeg for noen uker siden kollagen fra California Gold Nutrition hos Iherb(den varianten basert på fisk). Under produktspesifikasjonene står det imidlertid “Avoid taking with other foods containing protein as they may interfere with collagen absorption.” Vet du noe om dette? Hadde tenkt å bruke det i smoothie sammen med proteinpulver, men nå har det blitt til at det bare står i skapet 🙁
      Ønsker deg en fin dag videre, søte deg!

    4. Åå! Vettuhva? Er ikke dette typisk, at i går saumfarte jeg rema1000 for gelatinpulver fordi jeg ble inspirert av kraft-kurset. Jeg lette rundt på internett for å finne ut hvor jeg kan få tak i kollagenpulver i butikk i Norge – og endte med å lete etter gelatin på rema da jeg fant ut at det var det samme.. og tror du ikke at oppi denne letinga så ser jeg deg stå i kassa? Haha, turte ikke å gå bort, men syns dete hele var litt morsomt at du som hadde inspirert meg til å få i meg kollagen, stod så nærme 🙂 Takk for tipset, nå skal jeg bestille dette (for jeg fant aldri det gelatinpulveret- haha)

    5. Hei Helene! Hvordan er denne nye typen i forhold til den andre (grønne boksen fra iherb) du bruker? Jeg må kjøpe ny snart å lurer på å kjøpe denne istede? Takk for at du deler!

    6. Vet du om denne er gluten og melkefri?
      Tusen takk for all inspirasjon og råd som du gir oss 😊 😘 Kan ikke få sagt det nok 💖

    7. Takk for supert tips. Myocollagen bestilt !
      ( snart tom for min grønne 😉
      Og som jeg er så glad for bloggen din.
      Ønsker deg en super fin uke 🙂

    8. Til tross for et utfyllende innlegg er jeg litt forvirret her 😉 Er kollagen og gelatin nøyaktig det samme?
      (Det er stoffet kollagen finnes i egen pulverform, som du har linket til, som vi gjerne vil ha. Og kollagen finnes også i gelatinet, som er formen det kommer i? Eller har gelatin andre fordeler også? Eller er jeg på bærtur? :o) )

    9. Jeg hørte innslaget med deg på ingefær og det var veldig inspirerende 😊 Jeg har bestilt kollagen. Tåler kollagen varme? Hva er vanlig dosering per dag? Kan en 2-åring spise det?
      Jeg har enda ikke mottatt søtningsguiden. Kan du sende? 😍
      Knekkebrødene som du la ut oppskrift på lager jeg jevnlig og jeg digger de 😊
      Du har all grunn til å være stolt over hvor mye du inspirerer andre 😊
      Ha en fin dag 😊

    10. Hvor tidlig kan man gi kraft til små barn? Min søsters barn er allergibarn som tåler svært lite fram til de er ca 2-3 år. Mor er selv allergisk mot diverse varer, men må være ekstremt nøye med hva hun spiser så lenge hun ammer fordi barna reagerer så sterkt med magesmerter. Ett av barna måtte over på reseptbelagt morsmelkerstatning fra apotek. Denne “melken” er kjemisk renset for alle allergener. Men så tenker jeg nå at kanskje kokt kraft er et alternativ som tillegg til maten. Da lurer jeg altså på hvor tidlig man kan gi det.
      Et spørsmål til er om mor kan drikke det så lenge hun ammer? Må man i såfall kutte ut løk under kokning?
      En annen ting jeg lurer på er hvordan du tjener penger på bloggen? Du bruker mye tid på å besvare spørsmål, så jeg håper derfor at du får noen økonomisk gevinst av det. Det er så morsomt å lese denne bloggen, og svært hyggelig at du kommuniserer med leserne. Jeg håper derfor at du får mye igjen for det, også økonomisk.

    11. Hei Helene 🙂
      Du inspirerer meg, virkelig!
      Ang kollagen – i hvor lang tid må man ta det før man merker endring på mage/hår/hud?
      Er det noe begrensa menge man bør ta, eller spiller det liksom ingen rolle om man spiser en eller to smoothier med det om dagen?
      Takk for masse motivasjon, gode oppskrifter og masse inspirasjon!

    12. Anette: Hei 🙂 siden du ikke svarte på mailen regnet jeg med at du hadde fått den, lettest å ta slikt på mail og ikke her nemlig 🙂
      Det tåler varme ja, det kan røres ut i alt slik det står i innlegget. Dosering kommer an på deg og dine utfordringer 😉 du kan gi det til en toåring hvis du ønsker.

      Klem fra Helene 😀

    13. Marianne: Hvor lang tid ting tar kommer veldig an på personen så det kan jeg dessverre ikke gi noe konkret svar på. Det er ikke noe vits å ta masse, mellom 2-4 skjeer vil jeg si er bra 🙂
      Så koselig å høre! Stor klem fra meg <3

    14. MK: Kokt kraft kan gis med en gang de begynner med fast føde og mor kan prøve det. Kraft er veldig lite reaktivt, men noen kan selvfølgelig være unntak. Hvorvidt hun må kutte ut løk kan jeg ikke si noe om 😉 Tipper kraft vil være veldig bra for dem!!

      Bloggere tjener penger på samarbeid med firmaer, annonser osv.
      Tusen takk for at du setter pris på kommunikasjonen! Det tar som du sier masse tid, og det er ikke noe jeg tjener på 😉 Stor klem!

    15. Hei Helene Ragnhild 🙂 Tusen takk for masse inspirasjon! Jeg har levd moderat lavkarbo i mange år, og har blitt et nytt menneske ved å kutte ut spesielt sukker og hv.mel. jeg har hypotyreose og jeg har forstått at vi kanskje er litt mer sensitiv for karber enn andre… I tillegg har jeg i mange tiår hatt en sensitiv mage. Etter jeg “fant” deg har jeg startet med kollagen og kraftkoking, og du himmel og hav – trodde ikke jeg kunne kjenne meg enda bedre men det gjør jeg altså! i tillegg har jeg for første gang i hele mitt liv fått negler som vokser, og huden har blitt så fin!
      Tusen takk 🙂
      Et lite spørsmål til slutt… hvilket redigeringsprogram bruker du for å lage de rundingene med skrift på bildene dine?
      Ha en flott dag, så “sees” vi på foredraget ditt 🙂
      Mvh Hilde

    16. Hei! Tusen takk for masse god info. Lurer bare på om kollagen teller som proteinkilde i f.eks smoothie. 🙂

    17. Ikke meningen å være anonym se. Det ordnet seg nå. Fikk klikket meg inn på linken din til collagen. . Bestilt collagen nå. Takk for fine tips 😊

    18. Iselin Renée: Nei, det kn man ikke. Har du link til et slikt produkt, ble så nysgjerrig! Agar agar er et stoff som ligner på gelatin i egenskaper når det gjelder matlaging, men det har ingen av helsefordelene 😉

    19. Du er altså så flink, og jeg blir så inspirert 🙂 Et kort spm i forhold til kollagen og prøveperiode/graviditet- noe som er anbefalt/ ikke anbefalt eller man skal være forsiktig med?

    20. Jeg har ila de siste 1-2 årene innført kraft fra bein og i tillegg brukt ca 1 ss øko gelatin fra naturligliv og kollagen fra iherb i kaffe/dandyblend/smoothier ol.daglig. Jeg merker helt seriøst stor forandring i hodebunnen og øyevipper. Jeg har tykt hår fra før, men nå vokser det ut masse nye hårstrå og vippene mine er fyldigere! Og så er det veldig godt for fordøyelsen da. Fantastisk!

    21. Hei! Det står ikke tydelig på Myocollagen-pakka hva som er anbefalt dagsdose, men kan se ut til at de mener maks. 1 måleskje. Jeg ser at du anbefaler 2-4 ss daglig – tror du 2-4 ss daglig av Myocollagen kan bli “for mye av det gode”? Tusen takk for mange nyttige tips!

    22. Hei! Jeg fant et annet merke på dette kollagenproteinet, og lurte bare på om det er noe forskjell på disse to bortsett fra en enorm prisforskjell? Forstod ikke helt at det kan være samme type produkt med den prisforskjellen? Håper du kan svare på det 🙂
      http://www.myprotein.no/sports-nutrition/hydrolysert-kollagen-peptid/11067704.html?affil=thggpsad&switchcurrency=NOK&shippingcountry=NO&thg_ppc_campaign=71700000015673274&gclid=CPTioMmu4NECFQhkGQod6_sEQQ&gclsrc=aw.ds&variation=11067707

    23. Tusen takk for en herlig informativ blogg!! Jeg er gravid i 7.mnd og ble så inspirert av det kollagenet at jeg like godt bestillte en boks fra great lakes. Kom på etterpå; er det forbeholdt ikke gravide å ta dette? Er det skadelig på noe vis for fosteret? På forhånd takk!

    24. Lena: Jeg får ikke opp noe på siste link, og kjenner ikke til den første. Min erfaring er at du får det du betaler for (som oftest). Noen ganger er billigst best, men det er ingen kontrollorganer når det gjelder kosttilskudd så en må være en detektiv og finne ut hvordan kvaliteten er selv.

    25. Hei, nå har jeg flere ganger prøvd å starte med Myocollagen, hver gang ender jeg opp med magesmerter og diaré 🙁 Selv ved kun en ts.. noen råd?

    26. Hei
      Da jeg var hos fastlegen i går, fortalte hun at det nå er foretatt en del studier på Kollagen på Diakonhjemmet i Oslo, og at de nå råder sine pasienter til å begynne med dette stoffet. 🙂

    27. Anita Larsen: Så kult! Det er masse forskning på det fra før også, men mange eksperter i Norge er sykt trause og møter alt med motstand i stedet for nysgjerrighet…

    28. Ang Myocollagen står det 1 måleskje til 3-4 dl vann. Hvordan blir konsistensen på dette, geleaktig?

    29. Jeg har ibs og har hatt tarmkreft og har operert mye i tarmen og fått mye pencelin gjennom cellegiftkuren, så tarmen har vært et haraball for å si det sånn:-):-) Det er helt utrolig hvor fantastisk effekt jeg har hatt etter å ha brukt dette protein-pulveret etter anbefaling fra deg!! Magen er så mye bedre! Jeg er så mye mindre forkjøla:-) Og sist, men slett ikke minst er smertene fra ledd merkbart mindre:-):-) Jeg er SÅ glad for dette tipset, at takk nesten ikke er nok! Men tusen takk:-) Jeg sverger også til ingefær hver eneste dag og for meg har det også en veldig god effekt:-)
      God klem til deg:-)

    30. Hei! Jeg bestilte kollagen etter å ha lest litt innpå bloggen din og har brukt det over en liten periode nå. Men da jeg fortalte mamma at jeg hadde begynt å bruke det mente hun at jeg var altfor ung til å ta dette tilskuddet. Jeg er 21 år. Hun sa at det var noe man kunne begynne med når kollagenproduksjonen begynte å avta som er rundt 30 årsalderen (?). Jeg tar det fordi jeg har slitt med å bli lett oppblåst, nesten uansett hva jeg spiser føles det ut som. Jeg har også flere symptomer på lekk tarm. Men hvis det viser seg at jeg slutter å produsere kollagen nå hvis jeg tar tilskudd så tror jeg ikke jeg tør å fortsette med det. Har du noen tanker rundt dette? 🙂

    31. Hei og takk for en veldig interessant blogg! Jeg tar 1-2 store skjeer (scoops) med bone broth protein (iHerb) daglig, er det da noe poeng å ta kollagen i tillegg? Hva med å spise gelatinpulver?

    32. Hei!
      Jeg har prøvd Myocollagen noen dager nå, men blir så veldig kvalm en stund etterpå. Kan man bli kvalm av kollagen? Hvor ofte tar du det?

    33. Hei
      Nå har ikke jeg akkurat dette kollagenet, men et norsk kollagen i fra biopharma. Det står på innholdsfortegnelsen at det ikke anbefalea for gravide og ammende..Er det farlig å.ta om man ammer?

    34. Hanna: Det står dessverre på veldig mye, men det er absolutt ikke farlig. Det er jo bra at det er så strenge regler for hva som er lov å anbefale til gravide og ammende, men kollagen er helt naturlig og trygt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg