10 matvarer som kan øke sjansen din for å bli gravid

Da vi bestemte oss for å prøve å bli gravide gjorde jeg masse research på hormonbalanse, fertilitetsdiett og hvilken mat som ville gjøre babyen vår sunnest mulig. Jeg innrømmer at jeg har vært av og på med kostholdet, rett og slett fordi jeg psykisk ble veldig brutt ned av alle utfordringene vi møtte. Nå er jeg virkelig tilbake for fullt og jeg elsker det. Å spise riktig (for meg) får meg til å yte mer i hverdagen enn jeg tidligere kunne drømt om, jeg føler meg så mye bedre og jeg har det tusen ganger bedre. Jeg er også overbevis om at kostholdet mitt har hjulpet meg å unngå de mest plagsomme symptomene ved PCO (jeg har til og med sett reduksjon i dem ved å spise riktig i forhold til da jeg ikke prioriterte det). Nå som vi skal i gang med mer hormoner etterhvert er jeg sikker på at kostholdet er veldig viktig for at kroppen min skal klare påkjenningen.

Dette innlegget er en repost fra den gamle bloggen, med litt oppdateringer 😉

Uansett om du ønsker deg barn eller ikke bør du som kvinne spise for god fertilitet. Dette går nemlig hånd i hånd med hormoner i balanse og det er essensielt for en sunn kvinnekropp. Hormonene våre styrer og regulerer mange livsnødvendige prosesser i kroppen vår, og er ikke disse i balanse vil vi raskt kjenne symptomene. Heldigvis er det masse deilig mat en kan spise for å hjelpe hormonene på veien. Denne maten vil ikke bare bidra til bedre fertilitet, men vil også styrke hud, hår og negler. En studie (1) utført på Harvard university viste at kvinner som spiste fullfedt meieriprodukter, fiberrik mat, smarte karbohydrater og unngikk transfett hadde bedre fertilitet. Denne studien (2) fant at kvinner som spiste tilstrekkelig protein og fett, og mindre karbohydrat, hadde økt sannsynlighet for å bli gravide.

Her er ti matvarer som kan øke din fertilitet:

mat fertilitet

Egg

Egg er en kilde til alle næringsstoffer med unntak av vitamin C. Egg inneholder også kolin, en forløper til nevrotransmitteren acetyl-kolin som er viktig i utvikling og funksjon av nervesystemet. Det er en myte at vi ikke skal spise egg på grunn av kolesterolinnholdet. Kolesterol er faktisk forløperen til alle steroidhormonene, blant annet østrogen, progesteron og testosteron. Produksjonen av kolesterol i kroppen øker og minker i takt med inntaket vårt, og rådet om å begrense inntak av kolesterol er nå fjernet fra de amerikanske kostholdsrådene. Velg gjerne økologiske egg når du handler, det er de eneste eggene som er produsert av høner som får gå ute i solen. Jeg prøver å få i meg minst et egg om dagen, men gjerne flere!

Brokkoli, kål og rosenkål

Disse grønnsakene er alle i familien korsblomstrede grønnsaker, som alle inneholder et plantekjemikal kalt diindolylmethane. Dette stoffet bidrar i nedbrytelse av østrogen og kan dermed øke utskillelse av overflødig østrogen i kroppen. Brokoli, kål og blomkål er også gode kilder til fiber som bidrar i utskillelse av avfallsstoffer via fordøyelseskanalen.

Biff

Biff er en kilde til en rekke B-vitaminer, jern og protein av høy kvalitet. Kvinner med jernmangel har økt rikisko for manglende eggløsning og påfølgende manglende menstruasjon, noe som gir dem en 60% redusert risiko for å bli gravide (3). Det finnes to former for jern i mat, hemjern og ikke-hemjern. Hemjern finner vi i kjøtt, fisk, egg, lever og andre animalske kilder. Denne formen for jern absorberes best av kroppen. Ikke-hemjern finner vi i blant annet bladgrønnsaker, havregryn og sesamfrø, gresskarfrø og bønner. Denne typen jern tas ikke like lett opp, og den kan hemmes av fytater i korn og garvesyre fra kaffe og te. For å øke opptaket kan du spise C-vitaminrik mat sammen med kildene til jern som paprika, sitrus og kiwi.

mat fertilitet

Lever

Lever er virkelig supermat og er en kilde til både vitamin D, vitamin A, sink, selen, folat, B12 og Q10. Orker du ikke tanken på å spise dette kan du som meg ta leverkapsler, jeg tar selv kapslene fra reinstyrke. Du kan lese mer om dem her.

Jeg tar også metylert folat, den beste folaten, som jeg kjøper her. Jenter i fertil alder og gravide i første trimester anbefales et tilskudd på 400mcg per dag.

Nøtter og frø

Nøtter og frø er kilder til essensielle fettsyrer, vitaminer og mineraler. Varier gjerne hvilke nøtter du spiser, da de inneholder ulike næringsstoffer. For omega 3 vil valnøtter, chiafrø, hampfrø og linfrø være gode kilder.

Gresskarkjerner er planterikets beste kilde til sink. Dette mineralet er nødvendig for over 300 prosesser i kvinnekroppen, blant annet celledeling og modning av egget før befruktning. Denne studien viste at kvinner med sinkmangel hadde økt risiko for tidlige spontanaborter. Sink finner du også i østers, lever, grønnebønner, biff, lam, yoghurt og skampi. Paranøtter er rike på selen, et mineral som fungerer som en antioksidant i kroppen.

Fullfete meieriprodukter (hvis du tåler dem)

 Denne (4) studien viste en positiv assosiasjon mellom inntak av fullfete meieriprodukter og fertilitet. I tillegg viste den at kvinnene som spiste lavfett varianter av melkeprodukter, som mager yoghurt og skummetmelk, hadde økt risiko for infertilitet. Fett er viktig for produksjon av hormoner, og fullfete meieriprodukter er dessuten en kilde til de fettløselige vitaminene A og D. Velg derfor fete meieriprodukter som ekte smør, helmelk og fullfet yoghurt hvis du ønsker bedre fertilitet.

mat for fertilitet

Mørke bladgrønnsaker

Spinat, grønnkål, ruccula og feldsalat er eksempler på blader som er rike på folat og vitamin K. Folat er nødvendig i de første ukene av svangerskapet, ukene vi gjerne ikke vet om vi er gravide. Dette B-vitaminet er essensielt i celledeling og mangel kan derfor føre til nevralrørsdefekter. Kvinner i fertil alder anbefales å ta et tilskudd på 400 mg folat per dag, men dette behovet kan også dekkes via et rikelig inntak av grønne bladgrønnsaker, linser, lever og bønner. For å øke inntaket av bladgrønnsaker tilsetter jeg dem i smoothie. Spinat og grønnkål gir lite smak og er derfor mine favoritter.

Fet fisk

Fet fisk er kilder til de marine omega 3 fettsyrene som er viktig for dannelsen av hjerne og øyne. Disse fettsyrene finnes kun i animalske kilder. Ønsker du ikke å spise fet fisk kan du ta et høykvalitets omega 3 tilskudd som omega cure. Fet fisk bidrar også med proteiner av høy kvalitet og vitamin A.

mat for fertilitet

Linser

Linser er rike på folat, protein og fiber. Som nevnt er folat viktig for å unngå nevralrørsdefekter tildlig i svangerskapet. Proteiner er viktig for celledeling, egghelse og dannelse av vev, og fiber er viktig for å rense ut gamle hormoner samt balansere blodsukkeret. Jeg liker å koke linser i supper for å gjøre dem mer mettende og proteinrike, men husk at linser bør bløtlegges for å bryte ned antinæringsstoffer.

Bær

Bær er lavglykemiske og bidrar til et jevnere blodsukker. De er små antioksidantbomber og smaker fantastisk så her er det bare å kose seg. Ha bær i smoothies, på yoghurt, som snacks, i salat eller på grøt. Bær er også rike på vitamin C og fiber, hiv innpå!

Altså masse deilig mat, nam nam <3 Nå skal jeg spise middag med min kjære bestående av ørret, blomkålmos og økologisk pesto <3

Vil du lære mer fra meg? På onsdag og på tirsdag neste uke holder jeg gratis foredrag over nett! Bli med 😀

<3

18 kommentarer
    1. Hehe, ingen store planer her om å bli gravid med det første men jeg tar gjerne til meg tips om matvarer som kan bedre hormonbalanse 🙂

    2. Så fint innlegg 😊 Metylert folat, hvorfor er det den beste folaten? Da jeg planla graviditet tok jeg folat kjøpt på apotek, er den dårligere?
      Nå har jeg knekkebrød i ovnen (inspirasjon fra deg) 😊 Elsker knekkebrødene 😊

    3. Men å anbefale folk å spise mye egg er vel uheldig , fordi er ikke en tredjedel av Norges befolkning kolesterolsensitive da? Og hva med de som har familiær hyperkolesterolemi? Kunne du skrevet litt om hvem som må begrense inntaket av egg!

    4. Lilly: Så lenge en ikke har kolesterolsykdom i familien er det ingen grunn til å la være å spise egg. Det står ikke i noen ernæringsanbefalinger noe sted, men er en gammel myte. Det er langt mindre en en tredjedel som er sensitive for kolesterol 😉

    5. Hei!
      Jeg forsøker å bli gravid, men blir litt forvirret når det gjelder hva man bør spise for best fertilitet. Dette var et supert innlegg i så måte!!
      Jeg har i mange år spist magre meieriprodukter, men har nå skjønt at dette ikke er så veldig gunstig. Jeg har nå begynt å tilsette MCT-olje i kesam og cottage cheese, i tillegg til å spe på med kefir. Jeg spiser også fullfet ost. Jeg spiser nokså mye cottage cheese og kesam, og lurer på om dette kan være negativt for fertiliteten (er jo lettprodukter), selv om jeg sper på med fettet fra MCT og kefir?
      Tusen takk for svar!
      Hanne

    6. Supert innlegg Helene! Jeg er så glad for at jeg oppdaget deg og bloggen din 👏🏼😁 Gleder meg til foredraget i morgen!
      Nyt kvelden ✨

    7. Elsker alle innleggene dine 😍. Jeg har noen spørsmål angående pb8 som du hadde i kjøleskapet. Er dette lurt å bruke? Siden jeg vet at magen min ikke er i lage. Kan man ta de selvom man ikke tåler melkeprodukter? Og kunne du ha lagt ut link til hvor du har kjøpt de? Er så usedvanlig dyrt her i Norge. Hvordan vet man at det er levende bakterier i de?
      Håper ikke dette ble rene politiavhøret her 😄
      Stor klem 😘

    8. Linn: Hei Linn 😀 jeg tar faktisk ikke de pillene, de har stått der i en evighet og jeg har vel mest brukt dem til å lage kokosyoghurt. Probiotika er vanskelig fordi det finnes så mye forskjellige bakterier i tarmen og det er vanskelig å si hvilke som trengs for deg. Derfor liker jeg best fermentert mat over probiotika til mine kunder. Ellers bør en gjøre mer research og tilføre spesifikke stammer av bakterier. Vanskelig å vite om det er levende, probiotika er big business så enda en grunn til å velge fermentert mat med levende bakterier.

      Takk for tålmodigheten og for at du spurte igjen her!

      Klem <3

    9. Hei.
      Takk for nyttig innlegg. Jeg er gravid og har alltid vært glad i leverpostein. Spiser nå postei kjøpt i butikk. Kom over sider på nett hvor det står at gravide ikke bør spise lever. Hvordan stiller du deg til det?
      Karoline

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg