På ultralyd fikk vi se…

Forrige onsdag tok Jon Anders og jeg turen til dr. Lundring på spesialistsenteret for kvinner på Jessheim. Jeg ble tipset av min venninne Julie om å dra til ham på tidlig ultralyd, da hun selv både fikk vita kjønn og se så mye av babyen allerede i uke 12/13. Hun sa det var helt magisk, så da ringte jeg tidlig og fikk en time straks de åpnet etter sommerferien. Vi var så spente, særlig jeg, hehe. Selvfølgelig var det viktigste å få se at lille var frisk, men vi hadde også et veldig håp om å få vite kjønnet.

Etter en liten prat om hvordan jeg var blitt gravid og min helse fikk jeg ligge på en benk og med magen fremme begynte undersøkelsen. Da vi var på fertilitetssenteret i uke 8 fikk vi se en bitte liten beby, men det så mest ut som en bamsemums. Da hadde jeg en innvendig ultralyd, men denne gangen var det altså en tradisjonell en med gele på magen.

Jon Anders fikk nærmere sjokk da vi fikk se en baby som lå og kavet og sprellet inni magen. Lille beveget armer og føtter, rullet rundt og så ut til å sutte på tommelen sin. Han sa han hadde forventet at babyen lå helt stille, men det var altså ikke synet som møtte oss. Vi fikk se hjertekamre, hjerne, ryggmarg, kraniet og nakkefold. Vi kunne også se at lille hadde vann i magesekken, noe som betyr at babyen drikker, og urin i blæren, noe som betyr at i hvert fall en nyre fungerer. Lille drakk fostervann som bare det, helt utrolig å kunne se! Også fikk vi selvfølgelig høre hjertelyden. Lille er heldigvis tilsynelatende helt frisk, med ti fingre, fire hjertekamre og alt annet som skal være på plass.

Det føles stort og litt sårt å dele de første bildene, men samtidig så ufattelig fint <3

Her er vårt lille gull <3

Når vi hadde sett en god stund fikk vi endelig, etter en god del trykking på magen, vite at han visste kjønnet med 95% sikkerhet. Da han sa det var det så stort og flott og jeg måtte bare le. Jonna strålte som en sol, haha.

Det føles enda mer ordentlig nå, og ikke minst får jeg et helt annet forhold til lille i magen. Vi måtte straks ut og kjøpe inn litt mer babyklær, drikke smoothie fra smoothieXchange (cravings på acai energy) og bare kose oss.

Vi hadde egentlig bestemt oss for å vente med å avsløre kjønnet noen dager, siden vi har delt så mye. Vi delte at jeg var gravid straks jeg fant det ut og fikk fortalt Jonna, så vi tenkte at kun vi skulle vite det en stund. Det klarte vi virkelig ikke, vi måtte ta telefonene allerede i bilen på vei hjem fra dr Lundring.

En annen ting som var litt rart var at vi brått ble skikkelig usikre på navnet. Det har jo vært lille L i noen år nå, men vi har ved et kjønn snakket om noen få andre navn også. Jeg sa til Jonna at jeg følte at lille kanskje passet til et av navnene vi elsker, og han sa han hadde tenkt akkurat det samme. Utrolig rart! Jeg tror rett og slett at jeg må vente og se til lille er her før vi bestemmer oss. Nå skifter jeg hele tiden inni hodet, noen andre som har hatt det slik? Det kommer uansett alltid til å være en liten L <3

Jeg anbefaler virkelig dr Lundring hvis du har lyst til å dra på tidlig ultralyd. Det var absolutt ikke sponset (siden mange alltid spør om slikt), men kun en anbefaling fra meg. I flere forum har han blitt kalt guds gave til gravide, og det var ikke så langt i fra altså. Særlig fordi det nå ble så virkelig for Jonna at det er en baby inni der, og at han skal bli pappa. På grunn av jobb er det ikke sikkert han får vært med når vi skal på ordinær ultralyd, derfor er jeg ekstra glad vi gjorde dette.

PS. Nesten umulig å skrive dette innlegget uten å dele kjønnet, må holde tungen rett i munnen om dagen, haha. Gleder meg til å dele <3

49 kommentarer
    1. Åhhhh tenk at det vokser et lite menneske inni deg nå, det er jo helt utrolig fint.
      Har en liten mistanke om et kjønn hehe 😉
      Kos dere videre i denne fine tiden og håper du har det bra og at kvalmen gir seg ettehvert 🙂

    2. Dette er SÅ fantastisk! Finnes det godt nok beskrivende ord for denne lykken? Tviler.
      Jeg gleder meg til å hilse på lille, i fine leiligheten i tidligere hjemtrakter. Åh, tenk at dette er en realitet for deg nå. Noe så herlig!

    3. Så spennende og fantastisk! For en skjønn liten person inni magen din. Nyt hemmeligheten så lenge 🙂 Vi sliter også med å finne navn til den lille som vi venter på. Vi må nok også vente til vi ser henne før vi klarer å lande på et navn. Spennende tider 🙂

    4. Så herlig å se! Det med navn kan være kjempevanskelig. Med vårt eldste barn hadde vi mange forslag underveis, og vi var 90 prosent sikker på navn. Da han ble født ombestemte vi oss helt. Navnet passet overhodet ikke, og en uke etter fødsel kom vi tilfeldigvis over et navn vi syns passet. Et navn vi overhodet ikke hadde vurdert tidligere, og jeg er så glad i det navnet. Med nestemann hadde vi tre navn klare, og storebror fikk velge. Det ble også helt rett 🙂 Masse lykke til med alt!

    5. Jeg er SÅ glad på deres vegne uten å kjenne dere personlig☺️ Følger spent med. Denne babyen er ønsker av veldig mange, både av kjente og ukjente (hvis en kan si det)😃

    6. Det med navn bestemte og ombestemte vi oss mange ganger med i løpet av begge graviditetene, så kjenner til den! Med nummer to, som nå er ti måneder, måtte vi forte oss å bestemme oss, da han kom tre måneder før termin. Men vi er fornøyd med navnet 🙂

    7. Ah, gratulerer 💖 Gleder meg virkelig til å følge deg og Jonna på reisen fremover. Det blir så gøy!! Klem fra meg til deg

    8. Kathrine: Det jeg også tenker, ikke sikkert navnet passer. Når jeg tenker på baby nå så tenker jeg hele tiden “lille….” eller “lille ….. ” 😀 ikke lett! Men tror vi ser når den lille kommer 😀

    9. Gratulerer så mye❤️ Så utrolig koselig at det gikk bra tilslutt. Gir oss alle andre håp👶🏻💫

    10. Hei! Nå føler jeg virkelig for å kommentere her!
      Først vil jeg bare si GRATULERER såå mye. 😁 Fant deg tilfeldig i fjor da jeg selv ble gravid, å har fulgt deg siden. Jeg ble så glad at tårene rant her da du la ut videoen der du hadde fått positiv test. ❤️ Du viser så mye følelser. Å det er både godt og vondt å se på. 😊
      Er så glad for at alt er bra med babyen. Så håper jeg alt går bra resten av svangerskapet. Plutselig er dagen her. 😁
      Masse masse lykke til videre😁

    11. Årh så fin liten bebis 🙂 er selv gravid i uke 12 og kan nesten ikke vente til ultralyd i uke 19! Masse lykke til videre <3

    12. Gratulerer så mye til dere begge! Dette var nydelig å lese! Jeg blir helt rørt av å lese innleggende dine! Takk for at du delte dette! Jeg er selv gravid i uke 11 og det har vert så godt lese bloggen din da jeg kjenner meg igjen i så mye av det du skriver! Er så godt å lese om noen som opplever de samme gledene og symptomene som en selv! Så igjen tusen takk Helene Ragnhild for at du er så åpen og ærlig! Gleder meg til å følge deg videre!

    13. Hei:-) Hvordan forholder du deg til koffein i svangerskapet? Jeg prøver å bli gravid og tenker da at jeg vil holde meg til koffeinfri kaffe, varm kakao, koffeinfri te osv. Både under prøving og når jeg blir gravid.
      Har fulgt deg lenge nå og jeg er så glad på deres vegne. Det er så spennende:-) Lykke til videre <3 Klem fra meg.

    14. Ida: Drakk for det meste koffeinkri kaffe, og holdt meg til to kopper om dagen. Nå drikker jeg 1-2 kopper om dagen, men blir som regel mindre. Mange gravide mister lyst på kaffe i første trimester uansett, og det gjorde jeg. Varm frister fortsatt ikke, men noen dager kjøper jeg islatte på mandel eller havremelk og synes det er godt 🙂

      Tusen takk og lykke til på reisen mot bebis i magen <3 Stor klem!

    15. Ultralyd er så koselig 😊
      Jeg var på tidlig ultralyd siden jeg ikke visste hvor langt jeg er på vei. Trodde jeg var 11 uker, men viste seg at jeg var i uke 14+2 på ultralyd 😊 Det var stor stas for da kunne jeg fortelle alle at jeg var gravid (tanken min var å vente til ca uke 12)
      Bloggen din er ekstra hyggelig å lese nå om dagen 😊 Har fulgt deg lenge 😊

    16. Så utrolig spennende! Jeg er selv en uke bak deg i svangerskapet. Her blir det nok ikke ultralyd før OUL, men gleder meg masse til å se den lille i magen ❤️ Gratulerer så mye forresten!

    17. Jeg var også hos Dr Lundring i uke 12. Han var 90% sikker på kjønnet, og han fikk rett. Vet om flere som har vært hos han, og han har sagt rett kjønn på alle sammen.
      Ang navn, så skjønner jeg du er usikker.. navn er vanskelig. Jeg hadde ett navn som jeg hele tiden tenkte barnet skulle få. Men da jeg fikk se babyen synes jeg plutselig ikke navnet passet likevel. Har ofte hørt andre si at de må se babyen for å se hva som passer. Skjønte aldri det. Er jo bare å bestemme et navn tenkte jeg. Men nå skjønner jeg hva de mener hehe.

    18. Åh så glad jeg ble for å se dette innlegget!☺️ Jeg har time til Dr. Lundring selv om 1 dag og er så spent på hvordan timen blir! Så det å lese hvordan du opplevde det og fikk alt godt forklart, virker det som, så må jeg si jeg ble veldig lettet!☺️ Og det at dere fikk vite kjønn og fikk så fine bilder, må ha vært en kjempefin opplevelse!💖 Tusen takk for at du delte dette og lykke til videre i svangerskapet og håper alt går bra for dere videre💖

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg