Dette gjør jeg for å unngå strekkmerker

Adlinks

Når du blir gravid endrer kroppen seg fort, noe som er både fint og litt vanskelig. Noen ting er veldig koselig å se, andre ikke fullt så heldig. En ting mange ønsker å slippe er strekkmerker. Dette er merker som kan oppstå når huden strekkes for fort, og det er vanlig å få under graviditeten. Mange kan også oppleve strekkmerker hvis de vokste fort som unge, eller ved stor muskelvekst.

Jeg kjenner allerede at huden strekkes både på bryst og mage, så her tenker jeg at jeg i hvert fall kan prøve å unngå strekkmerker ved å ta noen grep. Om jeg får dem er det jo ingen krise, skulle vel bare mangle om jeg får noen men av å lage og føde et barn. Samtidig er det jo ikke akkurat noe jeg ønsker meg.

Processed with VSCO with a6 preset

Det er viktig å huske at strekkmerker er genetisk, det er ikke nødvendigvis slik at de som er flinke til å smøre eller spise bra ikke vil få noen. Samtidig tror jeg at du kan hjelpe huden ved å bruke noen små tips, og de skader i hvert fall ikke!

Hva gjør jeg?

Kollagen

Kollagen er proteinet huden vår inneholder mest av. I tillegg til proteinet elastin er det kollagen som bygger opp huden, brusk, ledd og sener. Med en liten en i magen synes jeg det er supert å ta kollagen uansett, men jeg har en tanke om at det kan fungere mot strekkmerker også, i hvert fall preventivt. De som tar kollagen sverger til dens effekter på huden, noe jeg merker godt selv. Jeg har også mange kunder som har blitt kvitt leddsmerter og betennelser ved å ta kollagen og innføre andre kostholdsendringer.

En annen god grunn til å ta kollagen er for å støtte ledd og sener som skal tåle ekstra vekt i svangerskapet, i tillegg til alle grunnene for deg som ikke er gravid! Jeg tar 2 ss kollagen hver dag, det er supert for hele kroppen! Bare les her 😀

Jeg har kollagen i kaffe, te, smoothie eller i kefirskålen min om morgenen <3 Jeg bruker dette norske merket (best smak) eller dette merket. Du kan også kjøpe kollagen laget på fisk her.

Smøre magen

Etter hver dusj bruker jeg min hjemmelagede kroppsolje, også på magen. I tillegg smører jeg meg med bio oil hver kveld. Dette er den mest solgte arr- og strekkmerkeoljen i Norge, den trekker lett inn og jeg liker den veldig godt. Det er et fint rituale å smøre magen og det skader i hvert fall ikke. Jeg kjøper bio oil billig på iherb her 🙂

Jeg hører gjerne fra deg, fikk du mye strekkmerker? Gjorde du noe for å unngå dem eller ikke?

63 kommentarer
    1. For noe tull. Du vet jo du også at strekkmerker ikke kan unngås med å bruke kremer osv. Det handler ene og alene om hvilken type hud man har, og hvor mye den strekkes. Dumt at du tyr til slike tulletips for å tjene penger på reklame. Du ødelegger troverdigheten din med denne type innlegg.

    2. Jeg fikk ingen strekkmerker ila svangerskapet. Dagen etter fødselen derimot, da våknet jeg opp med mange nye strekkmerker..

    3. Ina: Skriver bare hva jeg gjør, og det kommer klart frem at dette ikke er bevist. Skriver også at det har mye med gener å gjøre. Husk at bare fordi noe ikke er vist i forskning, eller forsket på i det hele tatt betyr ikke at det ikke har noe for seg 😉

    4. Kollagen hadde jeg ikke hørt om 🙂 jeg smurte magen, og ble ikke særlig stor, men siste uken kom strekkmerker over hele magen likevel 🙈 jeg opplevde det som hormonellt, da jeg ikke ble så særlig mye større siste uken at det burde gjort så stor forskjell 🙂

    5. Samboeren min smører magen min inn med Bio Oil på kveldstid. En fin liten ting å involvere han i nå som magen titter fram da jeg er litt over 4 måneder på vei.

    6. Jeg våknet også opp til strekkmerker etter fødselen. Det er vanlig å få lyse strekkmerker som først blir synlige når magen blir slapp rett etter fødsel.

    7. Jeg har også hørt at dette har med gener og hormoner å gjøre, og at kremer ikke gjør noe særlig fra eller til. Men er jo forsåvidt digg å smøre seg inn likevel da, men da kanskje mer for smøringen og den myke huden sin del. Jeg smurte meg minimalt som gravid, men var nok heldig for slapp unna uten strekkmerker. Får vel takke mamma og pappa for gode gener, hehe;)

    8. Jeg smørte med weleda sin strekkmerkeolje i begge mine svangerskap. Jeg fikk ingen strekkmerker. Jeg vet ikke om det er pga av oljen. Men synes den lindret godt mot kløe og ubehag når huden strekkes så fort.

    9. Kan kollagen tilskudd tas i tillegg til vanlig mengde mat hver dag, eller burde man balansere opp med å droppe noe annet? 😊

    10. For et tåpelig innlegg! Det er tigermerker og kvinner vær stolt av de! Man har bært frem et barn! Jeg har et par på magen etter å ha bært frem en stor og nydelig gutt og jeg er ikke flau over de!
      Jeg smurte meg ikke hver dag heller selv om magen var stor da dette ikke har en dritt for seg!
      Man trenger ikke være skjønnhetsqueen under graviditet eller fødsel. Kvinnekroppen er fantastisk med eller uten merker! Arr får man av så mangt her i livet ❤️

    11. Fikk strekkmerker på rumpen og brystene…
      visste ikke at man kunne få dem der, men men.
      Er ikke super glad for at de er der, men så går jeg ikke rundt naken i gatene heller så spiller ingen rolle.
      Min mann bryr seg ikke, og da bryr ikke jeg meg heller 🙂
      Men, å smøre seg med olje er ikke noe jeg ser på som en negativ ting. Hvis det kan være forebyggende og hjelpe med å holde huden sunn så syns jeg at man skal gjøre det 🙂

    12. Jeg har fått to barn og ikke ett eneste strekkmerke, men har aldri gjort noe for å unngå det 🙂

    13. Bio-oil hver kveld og smøring med body butter hver morgen 🙂 Det skader virkelig ikke og prøve dette i håp om at det fungerer:) Kanskje man ville fått mye mer dersom man ikke hadde smurt seg:) er uansett deilig med myk hud 😉 Ikke at det har med strekkmerker og gjøre, men jeg bruker også kompresjonssokker fra 2xU på jobb for i håp om og slippe åreknuter og sprengte blodkar! Om kroppen og huden min, etter fødsel,kan komme tilbake til nesten der jeg får før jeg ble gravid blir jeg superglad! Trenger ingen strekkmerker å være stolt av da jeg kommer til å være stolt av lille nurket! Men følelsen av å trives i kroppen min, uansett hva andre syns, den følelsen tar jeg gjerne 👍🏻👍🏻

    14. Takk for tips angående kollagen! Lurt mye på det, tok noen med fiskekollagen (kapsel), men de likte jeg ikke. Så skal teste din favoritt. Er ikke gravid, men hvem vil vel ikke bedre hud og helse? Og til dere som klikker: ro ned! Et slikt innlegg er da helt vanlig for en blogger som er gravid. Jeez, hun sier jo ikke at det vil fungere, men at det kan være verdt å teste.

    15. Smurte mage, bryst, rumpe og lår hver dag. Drakk mye vann også. Unngikk strekkmerker på bryst, rumpe og lår, men magen fikk virkelig gjennomgå! Strekkmerkene oppsto vel de siste ukene, og ble veldig tydelige etter fødsel. Fikk også rectusdiastase og midtlinjebrokk. I tillegg er navelen vrengt og linea negra er der enda, syv måneder etter fødsel. Ikke en instagramvennlig postparummage, kan du si 😅 Men det er et fint minne om da jeg var så heldig å få bære frem en stor og frisk gutt.

    16. Som du sier, ingenting er bevist (men så vil man heller aldri forske på gravide for noe ufarlig), men jeg tror det hjalp for meg å smøre meg godt. Jeg har tørr hud og er vant til å smøre meg mye, så smurte hver morgen og kveld. Brukte bla en sånn olje mot strekkmerker som jeg fikk i gave, men mest brukte min faste A-derma fuktighetskrem. Jeg har haugevis av strekkmerker fra puberteten, men ingen etter graviditeten. Når dette uansett er sunt for huden så er det jo bare å gjøre det, tenkte jeg. Kan bli siste gang på en stund at du rekker så mye egenpleie😇😊

    17. Hei hei:) jeg prøvde meg på kollagen tilskuddet du anbefaler, da jeg er superfornøyd med andre tips du gir her på bloggen. Jeg fikk dessverre store magesmerter og kastet opp. Var syk resten av dagen. Prøvde flere ganger og det skjedde hver gang:/, så ga opp da det ikke var spesielt deilig. Jeg kontaktet produsenten og de hadde ikke hørt om det,men det skjedde meg så tenkte det var greit å gi en tilbakemelding i tilfelle du opplever det med andre også:)

    18. Har strekkmerker på lår og bryst fra da jeg var yngre. Utrolig nok fikk jeg ingen på magen da jeg var gravid. Vet ikke helt åssen det gikk til 🙂 Var sikker på at jeg skulle få mange, siden jeg hadde fra før. Kanskje jeg har bedre hud på magen enn andre steder, om det er mulig. Hadde ikke liten gravidmage heller, så er ikke derfor i allefall.

    19. Brukte forresten vanlig fuktighetskrem på magen et par ganger pga kløe og litt tørr hud. Men det var kanskje 5-6 ganger på 9 mnd.. så tror ikke akkurat det hadde noe å si for utfallet hehe.

    20. Tror det må være genetisk, gjorde ingenting for å forhindre det sist svangerskap og har ikke gjort noe for å forhindre det denne gangen heller. Har riktignok både på puppene og hoftene/lårene, men disse kom i tenårene. Men absolutt ingen på magen, og min mor har det helt likt 🙂

    21. Gjorde ikke noe spesielt i mine graviditeter, med førstemann hadde jeg ikke spesielt bra kosthold heller, men har nok en elastisk hud 🙂
      Synes innlegget ditt er fint jeg, det må være lov å si at man ikke ønsker seg strekkmerker, og vil gjøre ett ufarlig forsøk på å slippe de. Jeg er glad jeg ikke fikk dem, fikk noen streker på lårene når vekten gikk ned igjen etter første men de er tynne og tror de ble borte etter jeg la på meg litt igjen 😛 følger ikke så mye med på de akkurat for lite synlig

    22. Nina Bakke: Takk Nina, trodde jeg var ganske klar på at det ikke er sikkert om det hjelper <3
      Om jeg får strekkmerker skal jeg selvfølgelig prøve å drite i det 😀

    23. Tine: Tenker også at det må være lov å gi seg kroppen litt egenpleie når jeg går gravid, kroppen vokser masse og trenger omsorg. For meg er det mosjon, å spise riktig, hjelp og smøring blant annet <3

    24. H.S: Tenker at det i hvert fall ikke skader, er jo deilig og jeg brukte olje før også, nettopp fordi huden min ikke er tørr da! Strekkmerker er jo ingenting en skal skjemmes for!

    25. Yvonne: Takk for denne kommentaren Yvonne <3 synes det er så trist at vi ikke skal få lov til å bry oss om oss selv fordi vi skal bli mamma? virker i hvert fall slik på meg... <3

    26. Jeg formulerte spørsmålet litt vagt, men det jeg lurte på var om dette kollagen tilskuddet kan tilsettes i eks smoorhie i tillegg til vanlig mengde proteinpulver, eller i tekoppen ved siden av et fullt måltid uten å bekymre seg for om det blir kalori overskudd eller for mye proteiner? 😊
      Liker at det minner om Fordelene med kraft! 👏👏😀 genialt når man ikke har muligheten til koking.

    27. Jeg fikk ingen strekkmerker og er veldig fornøyd med det 😊 Jeg trente og spiste sunt så det har nok betydning samt at jeg hadde liten mage (hadde litt større mage enn det du har nå da jeg var høygravid). Imidlertid tok jeg ikke kollagen da jeg ikke visste om at det fantes som tilskudd 😛
      På hvilket grunnlag kan du si at strekkmerker er genetisk? Jeg bare lurer, er ikke ment som kritikk 😊 Moren min fikk strekkmerker mens jeg ikke fikk det så genetikken trenger ikke å slå inn.
      Skjønner ikke at noen blir så provosert av dette innlegget . Jeg er veldig fornøyd med at det ikke vises på kroppen min at jeg har vært gravid. Samtidig må andre få lov å være fornøyd med at det vises på kroppen at de har bært frem ett barn. Velvære kan være så mangt.
      Ha en fin dag 😊

    28. Ja herregud…Henge seg opp i det i det hele tatt. De blekner også! Ikke verdens undergang og barnet skal man bare være glad man får.

    29. Litt off topic, men lastet ned søtsug-kurset ditt. I siste leksjon snakker du om kakao, og da spesifikt den fra helsekost. Jeg drikker store mengder kakao hver eneste dag, men av den vanlige Regia typen pluss søtning, varmt vann og melk. Regia kakao er jo 100% kakao, altså kun malte kakaobønner. Så spørsmålet er egentlig hva som skiller den fra helsekost og den vanlige Regiaen? Med tanke på at jeg drikker så mye, kan det være greit å være litt oppmerksom på hva jeg heller i meg, og eventuelt substituere.

    30. Helene <3
      Jeg må bare le av enkelte kommentarer i dette innlegget. Du skriver fint og reflektert om strekkmerker og kommer med fine tips til hvordan man kanskje kan unngå dem! Selv om det er adlinks så er det produkter du har anbefalt ved flere anledninger, så jeg kan ikke fatte at det blir nevnt over her at du mister troverdigheten din..
      Jeg digger tipsene du kommer med, og vi bestemmer selv om vi ønsker å benytte oss av dem. Du virker ydmyk og kunnskapsrik og jeg tar i mot slike tips fremfor "haircare"-tabletter anytime!
      Jeg har bare et spørsmål: Jeg har kjøpt meg kollagenet fra great lakes, men synes det smaker SÅ VONDT.. Har prøvd det i både kaffe og juice, men sliter virkelig med å få det i meg. Har du noen tips til hva jeg kan blande det med? Neste gang bestiller jeg fra det norske merket 🙂
      Ha en flott dag!

    31. anna: Tusen takk Anna, det var veldig koselig å høre! Trodde virkelig jeg skrev om dette på en ydmyk måte, hehe….
      Prøv i smoothie og ikke ta for mye 😉 stooor klem <3

    32. Jeg er selv 37 uker gravid med 2.mann og følger samme rutine denne gangen som med 1.mann. Jeg hadde da stoooor mage (som rommet en stor nydelig gutt), men fikk ikke et eneste strekkmerke. Denne gangen er det en temmelig stor pike i magen, men har fremdeles ingen merker. (Kommer de plutselig så er selvfølgelig dette helt greit <3)
      Jeg bruker Bio Oil om morgenen, den trekker kjapt inn i huden og man er ikke særlig keen på klissete mage under jobbskjorter og klær generelt. Om kvelden har jeg som regel litt bedre tid så da bruker jeg Weleda sin olje som er litt tykkere. Men det jeg tror er avgjørende (om man ser helt bort fra genetikk) er inntak av nok fett under svangerskapet! Jeg tar Leicitin daglig (særlig bra for fosterets utvikling av hjerneceller), forsøker spise sunt plantefett fra avokado og oliven, spiser kun melkeprodukter med normalt fettinnhold (altså ingen lettprodukter) og sist men ikke minst får jeg i meg et par spiseskjeer med kokosolje hver dag- enten i mat/smoothie eller i morgenkaffen 🙂 Lykke til videre med svangerskapet!

    33. Ved første svangerskap tok jeg omega 3 for å “smøre” kroppen innenfra, og fikk ingen strekkmerker. Men for noen måneder siden fikk jeg tvillinger, og jeg gjorde ingenting annet enn å spise og trene som normalt, og fikk ingen strekkmerker da heller. Så tror det bare er forskjellig fra person til person 🙂

    34. Har lest noen av kommentarene over her, og gener og hormoner spiller nok en rolle og det er nok veldig individuelt om man får det eller ikke. Det er jo ikke sånn at man tenker at de som får strekkmerker ikke tok vare på seg selv i svangerskapet, men altså… at man skal være stolt over de strekkmerkene man får fordi det er et tegn på at man har satt et liv til verden er greit nok det. Men uansett hvor stolt man er over å ha født et barn, så må det vel være lov til å tenke litt på seg selv som mamma også og prøve å unngå strekkmerker hvis man helst ønsker å unngå dem? Ærlig talt. Jeg kunne ikke vært mer stolt over den prestasjonen jeg gjorde ved å føde vår datter. Jeg smurte meg og fikk bare noen få svake striper på siden. Denne gangen gjør jeg det samme. Selvfølgelig er det ikke sikkert at det har noe for seg, men kan jeg ikke få lov til å ha troen på at det gjør det da? 🙂

    35. Trude: Jeg tror i hvert fall at jeg må bli flinkere til å bare la disse kommentarene stå ubesvart, blir liksom for dumt. Hadde jeg skrevet at de som er fulle av strekkmerker kan takke seg selv eller noe så hadde det vært fortjent, men det var jo nettopp det jeg ikke gjorde! Lykke til med graviditeten og smør i vei <3

    36. Hei. Jeg har vært gravid 3 ganger og ganske stor alle gangene, men ikke fått et eneste strekkermerke hverken på magen eller puppene😊 Min hud har blitt stram og fin etter alle svangerskapene! Du har masse å glede deg til, det mest fantastiske som finnes å være mamma❤️ På godt og vondt😅 Lykke til!

    37. Hei Helene Ragnhild 🙂 Takk for supert innlegg! Jeg har testet ut kollagenpulveret fra iherb, men synes det smaker for mye i kaffe eller smoothie. Smaker kollagenpulveret fra det norske merket like mye?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg