Kan du forberede deg til fødsel?

I går var jeg på første kontroll på ABC, hos jordmor Tone, en utrolig fin opplevelse. Det var en helt egen stemning der, rolig og varmt. Ikke minst var det akkurat slik jeg ønsker det, ikke sykehusstemning i det hele tatt. ABC står for alternative birth care, og er en spesiell avdeling på Ullevål universitetssykehus.

Først hadde vi en lang samtale om svangerskapet, hvordan vi ble gravide, mine ønsker for fødsel og masse mer. Vi fikk spørre om alt jeg lurte på på, og bli kjent med Tone. Så fikk vi se rommene, både fødestue og familierom. På ABC får pappaen være hos oss hele tiden, noe som betyr mye for oss. De er også veldig flinke med amming, og jeg har så lyst til å få en god start på det. Du kan lese mer om mine fødselsønsker i dette innlegget 😉

Kort fortalt er det ingen medisiner eller intervensjoner, sen avnavling, badekar, totalt ro rundt stunden når lille kommer ut og hjelp til å få i gang ammingen.

Processed with VSCO with a6 preset

Jeg skal innrømme at det føltes plutselig veldig ekte at jeg skal føde da jeg stod inne på fødestuen. Men med så god støtte er jeg helt sikker på at det skal gå bra!

Tone sa at det virket som om jeg hadde satt meg så godt inn i dette, at jeg nesten hadde gjort det å være gravid til min hobby, haha. Jeg vet at mange sier vi ikke kan forberede oss til fødsel, men det er faktisk ikke helt sant. Jeg tenker at det er viktig å være åpen for at alt kan skje, MEN selvfølgelig kan du bruke teknikker for å være best mulig forberedt. Jeg har mange venninner som har født, og det har vært forskjellig for alle. Men det er ingen som har angret på at de forberedte seg, og alle har vært “fornøyd”. Det viktigste er jo at lille kommer ut og er frisk!

Jeg går en utdanning i NLP om dagen, og dette med visualisering og mental trening kommer jeg absolutt til å jobbe med frem til fødsel. Jeg er så takknemlig for at jeg skal få oppleve dette <3

En ting hun sa var at de anbefaler at vi ikke tar imot besøk oppe på avdelingen, at de dagene vi er der bør fokus være på oss som en ny familie, på å få til amming og på hudkontakt med lille. Har dere noen tanker? Jeg har tenkt at jeg er åpen for besøk, men at jeg bare må kjenne etter hvordan jeg føler det akkurat der og da 😉

65 kommentarer
    1. Jeg hadde tenkt at jeg ikke ønsket besøk etter at min lille gutt var født. Men jeg var så forferdelig stolt og ønsket virkelig å vise han frem. Så besteforeldrene fikk komme på besøk! Resten fikk se når vi var kommet hjem 🙂 alt avhenger av formen til både mor og barn etter fødsel, så dette tas jo selvfølgelig med i vurderingen. Men ingenting slår å se stole besteforeldre som nesten tripper utenfor sykehuset for å møte den lille <3 masse lykke til med resten av svangerskapet, fødsel og tiden etterpå

    2. Hadde egentlig tenkt at vi ikke skulle ta imot besøk på sykehuset. Formen min var elendig og jeg hadde så fryktelig vondt i stingene. Men da lillejenta kom så ville vi vise henne fram til hele verden 🙂 det betydde nok også veldig mye for besteforeldrene å se henne så fort de fikk lov 🙂

    3. Familien på mi side er heilt ville etter å få det første barnebarnet (ting har tatt litt tid – eg er jo 32, og ingen av dei yngre søskna mine har fått heller). Kjem nok til å late dei kome innom viss dei har sjansen til å vere nordpå rundt fødselen. Vi bur litt spreidd, så det er ingen garanti for det, men håper dei klarer å få det til å klaffe 🙂 Men den aller første tida er for meg og pappaen <3

    4. Jeg var på ABC, ble dessverre flytta på grunn av misfarget fostervann. Men var så heldig å få rom på ABC etter fødsel likevel, fordi det var der alt startet, og der jeg gikk til kontroll osv. (Misfargingen ble oppdaget da jeg skulle sette meg i badekaret. Typisk…) fantastisk flott etasje og helt nydelige jordmødre! Vil tilbake neste gang også, defintivtiv! Satse på all the way denne gangen.
      Vi hadde masse besøk, egentlig bare familie. Men jeg var i god form og syntes det var kjedelig å sitte inne på rommet mellom ammeperiodene. Vi hadde likevel god tid bare oss tre. Familiemedlemmene kom gjerne samtidig slik at det ikke ble så forskjellige tidspunkt. Er jo bare for å titte. Kose kan man gjøre når babyen kommer hjem.

    5. Hei! Jeg har selv født fire barn helt naturlig, og jeg er helt enig med deg! Det er mye hjelp i mental forberedelse og visualisering i forkant av fødselen. Det verste første gangen synes jeg var at jeg ikke visste hva som kom til å skje og hva jeg kunne forvente meg. Men alt gikk fint og jeg klarte å fullføre en naturlig fødsel. Følelsen jeg hadde etterpå overskygget alt, og smerten var glemt på et blunk! De senere fødselene hadde jeg utrolig god hjelp i å puste riktig, og jobbe med riene i stedenfor å anspenne meg. Nå venter jeg nummer fem om et par uker, men denne babyen har lagt seg med setet opp 🙁 Krysser fingerne for at vi vil klare å få snudd h*n i siste liten! Lykke til med din fødsel, du kommer til å klare det kjempefint med din instilling 🙂 🙂

    6. Vakre Helene <3 og jeg kjenner meg sååå igjen i det at å være gravid blir en hobby! Haha! Ikke fordi det er det, selvfølgelig. Men jeg leste alt, gikk på kurs og grupper, forum, blogger, så på fødeavdelingen på TV og ja, you name it! Jeg skulle være forberedt 😛
      Ang besøk, så hadde vi mange på besøk, faktisk! Fordi vi ønsket det og det passet for oss 🙂 men jeg tror det viktigste er å kjenne etter hva man orker selv. <3 det er ingen som skal tvinge seg på besøk hos dere, om dere ønsker det roligere, og heller barselsbesøk hjemme <3

    7. Jeg har født tre barn naturlig, og som noen andre skrev her så var det den første som var “verst” siden jeg ikke visste noe om hva som ventet meg mens jeg var i fødsel. De to andre fødselen har jeg ikke tenkt på epidural som aktuelt i det hele tatt 😉 Visualisering har hjulpet meg veldig, spesielt mens jeg var i fødsel, og også det å “være totalt tilstede i kroppen” 🙂 Besøk må man kjenne på i etterkant av fødsel, det kommer an på hvordan fødselen har vert, hvordan barnet har det og ikke minst hvordan man selv har det <3

    8. Vi prioriterte bare oss selv de første 9 dagene, og ble en helt annen ro i hjemmet. Fødselen var en styrtfødselen som gjorde bekkenløsning mye verre og symfysebenet fikk hard medfart.
      For oss var det absolutt det riktige valget 🙂

    9. ABC er virkelig fantastisk, jeg har akkurat søkt plass der selv nå med barn nr 2! Og helt enig med deg at det er positivt å forberede seg til fødsel, jeg syns det var gull verdt selv å ha så fokus på pust bl.a. Haha, bra sagt av jordmor -syns du har fått deg en fin hobby i så fall 😂
      Vi valgte å ta i mot besøk fra mine foreldre og søster sist, da hans familie bor i nord. Det er jo veldig stas både å kunne vise frem det lille nurket for første gang på sykehuset og for de å se selvfølgelig ❤ Formen var bra, men vi slet veldig med ammingen. Det korte besøket hadde ikke noe å si for det, men nå var det jo mine nærmeste som kom og de stresser jeg ikke rundt i det hele tatt. Så tips fra meg må være at besteforeldre slipper til med kort besøk, også kan resten slippe til etter hvert 😉
      Er forresten veldig gøy å følge deg i denne tiden!!

    10. Fødsel er skremmende og spennende men mest av alt helt rått!!
      Vi hadde besøk av besteforeldre og storebror. De var ett par timer en dag hver. Storebror var der hver dag 😊. Koselig å være bare den lille familien. Prøve å slappe av, kose og spørre om råd. Det ble besøk av alle andre når vi kom hjem 😊 den første tiden går så fort. Ta vare på den ❤

    11. Jeg forberede med meg å lese alt jeg kom over av fødehistorier og se fødeavdelingen på TV. Å se så mange damer komme seg igjennom en fødsel hjalp meg å tenke at dette skulle jeg også klare. Nå skal det sies at jeg hadde en drømmefødsel. Startet med at vannet gikk. Ble sendt hjem fra sykehuset. Var hjemme helt frem til jeg “måtte” ha epidural. Det ble ikke aktuelt da jeg hadde full åpning da jeg kom på sykehuset. Babyen var ute under 2 timer etter jeg kom på sykehuset. Var full av adrenalin, så klarte ikke sove det første døgnet. Da var det veldig greit å få besøk av nærmeste familie på barselhotellet. Er du sliten og trøtt er det nok lurt å vente med besøk. Det er jo en del som foregår på barsel også. Legebesøk, infosamlinger, fysiogruppe, lunsj, middag osv. Viktig å ikke få det for travelt i starten 🙂

    12. Vi fikk egentlig ikke lov til å ha besøk på barsel, men jeg ønska det sååå veldig! Heldigvis fikk vi lov til det. Hadde besøk av mamma og broren min allerede på kvelden samme dag jeg fødte (snuppa kom på morgenen). Det betydde enormt mye <3
      Men det kommer jo an på hvordan formen er. Er ikke alle som orker det, og det er også helt greit 🙂 pappaen var med meg hele tiden på sykehuset. Helt toppers!!

    13. Hadde masse besøk på barsel og den første uken vi var hjemme. Var jo så mange som var glade på våre vegne og ville hilse på, og det var jo bare godt ment. Men jeg følte et veldig savn når andre holdt barnet mitt eller tok oppmerksomheten min, og ventet egentlig bare på at de besøkende skulle reise igjen. Ville bare være i min egen boble med mann og barn. Var bare folk jeg var glad i som kom på besøk, men følte ikke at jeg trengte de der og da. Følte heller at de forstyrret, stakkars. Til en eventuell neste gang vil jeg få frem at vi kun ønsker korte besøk den første tiden. Tror også jeg vil si ifra til de ansatte på barselavdelingen om det. De kan ofte ta støyten dersom man synes det er ubehagelig å si ifra selv 🙂

    14. På KK i Bergen så får man ikke ha besøk på barsel, noe jeg syns var veldig greit! Hvis man ville vise frem den lille måtte vi møte familien i en kafé i samme bygg. Jeg var helt utslitt etter fødselen og ønsket å ha ro rundt oss. Var veldig deilig å slippe press om å ta i mot besøk 🙂 Jeg inviterte til slutt besteforeldre på besøk etter et par dager, når jeg hadde fått mer kontroll på ammingen. Alle var fornøyd, og det var så stas å få vise frem min lille skatt <3

    15. Vi fikk nylig vårt første barn og vi tok ikke imot besøk på sykehuset.
      Vi prioriterte ro, amming og hudkontakt med lille. Det angrer vi ikke på! 💛

    16. Rett etter babyen var kommet ut, var jeg høy på endorfiner og helt oppe i skyene:) litt sånn “falsk” energi egentlig, for kroppen blei dødssliten en time etterpå:/ og jeg inviterte da “alle” noe som jeg angrer på etterpå da jeg ikke hadde energi til og vaske meg osv pga av kroppen orket ingenting før 2-3 dag:/ så vent litt før du finner ut av hvordan formen er:) rett etter fødsel er du så lykkelig at du kjenner ingen begrensninger haha:) besøket kommer tidsnok, nyt dagane på sykehuset:) ikke reis hjem før amming er i gang! Ingen helsesøster /jordmor så kan hjelpe deg kl 23 på kveldem hjemme:/ lykke til:))

    17. Vi hadde besøk begge de fulle dagene vi var på barsel, og var veldig fornøyde med det. Hadde både familie og svigerfamilie da lille var et døgn gammel (lille ble født på formiddagen dagen før), og så hadde vi et vennepar dagen etter. Det eneste jeg følte var stress var at jeg måtte be de gå når jeg skulle amme, ettersom jeg måtte ha mye hjelp og ikke var komfortabel med at folk var der akkurat da. Så for oss passet det veldig fint å få besøk, vi synes rett og slett det hadde blitt kjedelig om vi ikke hadde fått det 🙂

    18. Etter min første var jeg egentlig veldig bestemt på at jeg ikke ville ha besøk på sykehuset. Jeg hadde en relativt tøff fødsel og trengte egentlig tiden på å komme meg. Svigers kom likevel for å hilse på, men ble heldigvis ikke så lenge. Med nr. 2 ville jeg jo at eldste skulle få komme å hilse på sitt nye søsken, men det ble ikke den første dagen siden jeg da enda var slapp og sliten (fikk blodoverføring senere den dagen). Min mor var barnevakt så de to kom for å hilse på en liten stund da jeg var oppegående, men jeg trakk meg tilbake for å hvile etter en liten stund. Denne gangen vil jeg helst at kun mann og barn skal komme på besøk hvis jeg er i form, resten får vente til vi er hjemme. Svigers må bo hos oss i tiden før + litt etter pga at de skal være barnevakt så jeg vil benytte meg av litt rolligere omgivelser mens jeg er på sykehuset (håper jeg får enerom!)
      Tenk litt på det før fødsel, men den endelige avgjørelsen er det nok lurt å ta etterpå. Er du helt kaputt så er det ikke noe særlig å få besøk, men mange er jo i fin form etterpå. Kan jo være lurt å snakke med det til mann og annen familie/venner også sånn at de er forberedt på at ikke alle bare kan dure inn.

    19. Det høres flott ut å føde på ABC, og jeg er helt enig med deg i at det er lurt å forberede seg! Hva slags fødsel det blir, kan man jo aldri vite sikkert, men jeg tror det i seg selv er viktig å være forberedt på. Du må gjerne skrive mer om naturlig fødsel og smertelindring framover, jeg syns det er veldig interessant. Vi er visst flere som har graviditet som hobby for tida 🙂 Jeg syns du skriver på en ballansert og fin måte, med forståelse for at det ikke er rett for alle. Selv er jeg litt redd for fødsel, da flere i familien min har hatt uforutsette komplikasjoner på grunn av trangt bekken.
      Og så må jeg bare si at jeg at jeg har lest innlegget “å miste en baby” fra juni igjen, og jeg setter veldig pris på det! Jeg er i uke 11, og har enda ikke passert den “magiske grensa”. Jeg er gravid etter flere ivf-forsøk, og det er ikke lett å slappe av, tro på det og nyte. Men så utrolig godt det er å kunne få si ordene “jeg er gravid”, selv om det ikke her helt trygt enda!
      Masse lykke til i tida framover! Magen din er helt nydelig 🙂

    20. Det høres ut som et fantastisk sted å få oppfølging i svangerskapet og å føde!
      Selv fødte jeg min lille gutt på KK i Bergen, jeg hadde masse tanker om hvordan jeg ville at fødselen skulle bli, meeen ikke så mye ble slik som jeg hadde sett for meg. Likevel er jeg glad for at jeg hadde tenkt igjennom dette på forhånd. Kanskje neste fødsel kan bli mer lik forventningene og ønskene mine?
      På KK får man ikke ha besøk, eller, man kan få ha besøk ute i “ankomsthallen”, men der er det ikke noe hyggelig å være og de anbefaler å ikke ha besøk så lenge man fortsatt er på sykehuset. Dette synes jeg var helt topp. Vi var bare på barsel et døgn etter lille kom til verden, og dette det var så fint å få roe helt ned, ikke ha noen rundt oss som maste men bare fokusere på oss tre.
      Masse lykke til med resten av svangerskapet, å få lov til å bli mamma er nok den største velsignelsen man kan få!

    21. Jeg hadde tenkt å føde naturlig men endte opp med epidural. Det var fantastisk. Baby kom ut nesten smertefritt og alt gikk fint. Så jeg vil anbefale epidural hvis du får vonde rier. Det er ikke noe nederlag! Ang. besøk så fikk vi det noen timer etter fødselen og i ettertid så ser jeg at det var for tidlig. Man er veldig sårbar og trenger fred og ro. Mitt tips 🙂

    22. Jeg angrer såååå på at jeg ikke forberedte meg mer på fødselen, så jeg er så glad for å høre at du virkelig tar det alvorlig:-) Jeg fikk sjokk av smertene og gikk helt inn i meg selv og ble livredd. Jeg lå bare der og fikk ikke noe veiledning på å ta bedre kontroll på situasjonen. MEN når jenta mi kom, så fikk jeg en sånn VANVITTIG lykkerus som varte i et helt år for min del, før jeg var tilbake til “normalen”.
      For meg var det helt naturlig at besteforeldre skulle få komme. Jeg tenker at familien et team:-) Det er jo ikke bare jeg som blir mamma, foreldrene våre ble jo også besteforeldre, og fikk selvfølgelig besøke:-) Men de fikk ta meg som jeg var og alt som det var:-) Jeg sov når de kom og var ustelt (men lykkelig:-)) og savnet etter jenta mi når de holdt henne var nesten uutholdelig! Ha, ha:-) Så kort og godt besøk var best for meg;-)
      Og husk delt sorg er halv sorg og delt lykke er dobbel lykke:-) Del hvis du kan:-) La barnet få mange som er glad i det og som får være viktig i livet hennes:-)
      Lykke til fine deg<3 Du stråler!!

    23. Ragnhild: Tusen takk Ragnhild, det tar jeg som et stort kompliment! Jeg tenker at det er så lov å være redd, kommer sikkert til å kjenne på det selv etterhvert. Men å si det høyt, og gjerne til de rundt deg som jordmødre osv, da har du tatt et kjempe steg! Og da kan du få hjelp <3
      Tusen takk for det, jeg er ingen fan av den magiske grensen. Du kan jo ikke forberede deg på å miste, det ville vært helt j**** uansett! Eneste jeg har tenkt om det er at da skal jeg få føle akkurat det jeg følger.
      Dette går bra! Stor mageklem fra meg <3

    24. H: Sett deg selv først, er jo vi om skal gjennom denne prestasjonen! Og som jeg har forstått er vi fulle av hormoner og ikke alle har det like lett etterpå. Jeg tenker å si til alle at vi vil bare være oss, og ombestemmer vi oss så hiver de seg nok rundt 😉 Og forberede er veldig lurt, tusen takk for støtte på det <3

    25. Henriette: På ABC sier de at vi gjerne skal ta besøk nede, ikke på rommet. Da kan vi gå når det passe oss, hehe, så det synes jeg er lurt. Jeg har fått samme anbefaling av venninner <3

    26. Bente: Å, så søt du er! Ser for meg der som den power baben, kjenner meg igjen i å ville så mye også bli veldig sliten, hehe <3 tusen takk for veldig bra råd!! <3

    27. L: Det skjønner jeg! Får litt vondt av bare tanken, og er helt ærlig redd for kommentarer som at det er bra for baby å bli holdt av mange. Men ikke når hun er 12 timer gammel liksom!! Det var et veldig godt råd, rett og slett spørre jordmor om hun kan be folk gå, haha 😀 takk <3

    28. Aase: Lille familien, nå begynner jeg å ble veldig sentimental her! Får liksom tårer i øynene av å forestille meg dere på sykehuset <3 ta vare på tiden ja, sååå viktig!

    29. Christine: Tusen takk for gode råd Christine! Det er så sant. Jeg er redd for å slippe til noen også skal det bli en greie… men herregud, dette handler om oss! Må prøve å huske det <3
      Tusen takk <3

    30. Anonym: På ABC får du ikke epidural 😉 sier ikke at det er noe nederlag, men det er på en måte bestemt. Om det skjer noe under fødsel så tror jeg det er mer om du må ta keisersnitt og da blir du trillet over. Takk for tips om besøk, det betyr mye for meg at du vil dele. Tror jeg kunne opplevd det som deg, at jeg kjørte på, men kjente etterpå at det ble litt mye <3

    31. ÅÅÅ som jeg fikk lyst til å gå igjennom fødselen min igjen når jeg leste dette innlegget 🙂
      Jeg rakk ikke å skrive ned ønskene mine engang før hun var kommet til verden så jeg tok ting litt der å da. Jeg tok i mot besøk når jeg hadde lyst ( dagen etterpå 😛 ) men de var ikke så lenge på besøk, de som kom på besøk var bare nærmeste familie på min å samboeren sin side, resten ventet til de skulle komme innom å levere julegaver 🙂

    32. Hei,
      Det kan være mange grunner til at man ikke får gjennomføre fødselen på abc selv om man starter der, for eksempel at fødselen drøyer ut, at baby eller mor viser tegn til stress, at fostervann er misfarget osv… Da blir man overført til en “vanlig” avdeling hvor de har mer overvåkingsutstyr og hjelpemidler.
      Jeg skulle selv føde på abc, men fikk litt forhøyet blodtrykk på slutten av svangerskapet, og måtte derfor føde på vanlig avdeling. Jeg hadde en helt enkel og naturlig fødsel uten smertelindring, med en fantastisk jordmor til stedet. Etterpå fikk mannen og jeg bo med den nyfødte på abc, noe vi syntes var kjempefint da det er en veldig rolig og god stemning der.
      Jeg tror det er lurt på forberede seg til fødsel, i hvertfall tenke på pusteteknikk og avslapningsmetoder, men det er også viktig å huske at det ikke er noen nedtur om ikke alt går sånn som man har tenkt, for det gjør det sjelden med en fødsel.
      Masse lykke til!
      Hilsen Eri

    33. Åå for en spennende og herlig tid dere har i vente <3 Selv hadde jeg besøk av bestefar, mormor og oldemor til min lille skatt (kun en liten halvtime) på sykehuset. Jeg tror det bare er viktig å se det ann i forhold til formen din og hva som føles riktig for dere.
      I forhold til fødselen tror jeg det er kjempelurt å forberede seg mentalt. Jeg hadde ekstrem svangerskapskvalme i 34 uker og gikk igjennom et beintøft svangerskap. Det var ikke mye jeg orket, men på kveldene hørte jeg på en meditasjons-CD (https://engodfodsel.no/) som var rettet mot selve fødselen i ukene før. Jeg følte meg derfor svært godt forberedt på grunn av den. Det jeg ikke var forberedt på, var hva som ventet meg på sykehuset. Jeg ble mottatt av verdens søteste jordmor som dessverre gikk av vakt 1 time etter jeg kom inn. Resten av fødselen hadde jeg en ikke-tilstedeværende jordmor og en student. Det overrasket meg stort. Jeg hadde brukt god tid på å skrive fødebrevet – mine tanker og ønsker, men ingen av de tok så mye som et titt på det. Jeg håper og tro at det bare er flinke jordmødre på ABC klinikken. Det burde ikke være slik at det er flaks om man får en god jordmor og uflaks om man får en dårlig en, slik jeg fikk på landet største sykehus. Heldigvis gikk alt fint med lille og jeg er lykkelig mamma til verdens fineste skatt på 3,5 år i dag <3
      Gode klemmer, L.
      P.s Jeg vil anbefale deg å lese på nettsiden http://lykkeligbarndom.no/ om du ikke har tittet innom den før. Der står det så mange flotte artikler. Jeg syntes det var så godt å lese om andre som tenkte slik jeg gjør. Mange sier så mye…og jeg lover deg – etter at deres lille har kommet til verden, så kommer dere til å få maaange råd og bemerkninger. Husk da: Vært trygg på deres egne følelser. Følg mamma/pappahjertet! Det er bare dere som vet best for deres barn <3 Masse lykke til! <3

    34. Vi gikk på forberedende fødselkurs, den ene gangen var avsatt til snakk om fødsel. Syns der var en fin forbereding til fødsel, og jordmor gikk gjennom alle fasene i fødselen. Så jeg mener også man kan forberede seg litt:) første gang hadde vi familierom og alle 3 låg fra søndag til onsdag, hadde besøk av 3stk og har alltid vært veldig klar på at jeg ikke vil at folk renner ned dørene på sykehuset. Denne gangen reiste jeg hjem dagen etter, så mannen reiste hjem og hentet storebror som fikk besøke oss:) men personlig syns jeg sykehus tiden er hellig og er kun til mann og barn for min del:)

    35. Du har en spennende tid i vente 😊 Jeg så for meg at jeg ikke ønsket besøk på sykehuset, men etter lille var født var formen super og jeg kunne knapt vente med å vise henne fram. Hun sov hele tiden på sykehuset, kun våken da hun ble ammet, men sovnet stort sett etter 5 minutter. Mens barnefar var hjemme for å sove kjedet jeg med på barsel så jeg angret på at jeg ikke tok med lesestoff 😊 vi hadde besøk i to omganger da lille var 1 dag gammel. Først runde var bestemoren, bestefaren og tanten. Andre runde var tanten og onkelen. Kjempekoselig besøk og jeg var så stolt av å vise frem babyen 😍 Den følelsen kan ikke beskrives.

    36. Jeg har tatt i mot besøk ved begge mine fødsler- men i ettertid har jeg angret litt på det. Man er så høy på adrenalin, utrolig stolt og veldig lykkelig og man vil dele det med de rundt deg- men ro er det som virkelig er vakkert etter en fødsel for meg. Ligge stille med den lille, lukte, høre og bare bli kjent. Ikke stresse med amming. Venninnen min kalte det “slow living” og det er det virkelig. Vi lever så hektiske liv- disse første ukene får man aldri igjen og det blir ikke det samme med nummer to:) men DU vet hva du trenger og ønsker og det er det viktigste! Lytt til hjerte ditt ❤️

    37. Nå har jeg lest alle kommentarene og ser at flere er enig i at det hjelper å forberede seg på bakgrunn av egne erfaringer 🙂 Jeg skal ha en lille i mars måned, og vil så gjerne gjøre alt jeg kan i forkant både ift. kunnskap, mentalt forberedelse evt. kurs osv. Jeg vet bare ikke helt hvor jeg skal begynne og lurer derfor på om du har lyst å skrive et innlegg om hvordan du forbereder deg mentalt m.m. :)?

    38. Synes det høres veldig lurt ut å forberede seg så godt man kan på forhånd. Viktig å finne sin måte å mestre situasjonen man er i. Selv har jeg ikke født, men vil se for meg at de aller fleste har forståelse for at mor og barn vil være alene sammen.
      Jeg har tre venninner som har hatt hjemnefødsel, og de har alle vært veldig insisterende på besøk like i etterkant. Altså at de selv tok iniativ til at jeg skulle komme på besøk. De har selv sagt at hjemmefødsel har noe helt spesielt med seg. Man får hele tiden være i sitt eget hjem, som gjør hele opplevelsen så behagelig for mor😊

    39. Eri: Det er så sant!! Takk for at du skrev 🙂 jeg tenker at må jeg flyttes så kommer det til å føles rett fordi jeg stoler veldig på de på ABC. Også synes jeg det er så fint å høre at mange får komme tilbake!
      Føler ikke det er en nedtur nei, helt enig med deg <3

    40. L: Jeg kan bare ikke se for meg å være kvalm så lenge, og jeg føler en enorm respekt for deg som har måttet gjennom det! Stor klem <3
      Takk for at du delte med meg, kan tenke meg at det var vanskelig ja! Jeg har bare hørt fine ting om de på ABC i hvert fall, tenker alle som er jordmødre bør forstå at det å være tilstede er noe av det viktigste!!
      Tusen takk for gode tips! <3

    41. Nina: Tusen takk Nina <3 jeg har så lyst til å føle i ettertid at jeg fikk god tid til min lille, jeg vil ikke se tilbake på den tiden og føle at jeg lot alle andres behov gå foran andre. Ikke minst behov de kanskje ikke har. Jeg har så lett for å tenke at andre vil ting, men hadde jeg bare sagt hva jeg trengte vill alle forstått <3

    42. Jeg fødte mitt første barn for litt over ni uker siden.😀 Fødselen tok tid,og jeg fikk alt av smertelindring som tilbys. Dersom du opplever at fødselen tar lang tid, vil jeg anbefale deg å ta imot det du kan. Fentanyl og epidural er fantastisk! Lykke til.😀😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg