Foodprep – fryseren full av godsaker

Som gravid kan du nok aldri forberede deg helt på barseltiden, men en ting er sikkert; du trenger mat og næring! En ting jeg har brukt energi på i permisjonen så langt er å bake. I natt har jeg nesten ikke sovet, så da blir det en rolig dag. Andre dager har jeg mer energi, og da er det koselig å pusle et par timer på kjøkkenet.

Derfor er jeg i full gang med å fylle fryseren vår (og jeg låner litt plass hos mamma og pappa også) slik at særlig jeg har mat lett tilgjengelig når vi kommer hjem med lille. Jeg tenkte jeg kunne komme med litt tips til dere, for dette er jo mat som passer akkurat like bra til deg som ikke skal føde barn. Om du er en travel student eller trebarnsmor, å ha fryseren full av godsaker er aldri feil!!

Jeg må bare presisere at jeg ikke mener at du må bake masse eller forberede til besøk i barseltiden. Det er kjempe koselig med besøk, det gleder jeg meg masse til, men jeg må prøve å heller spørre om hjelp enn å føle at jeg må varte opp de som kommer. Det er tross alt en tid der det akkurat har skjedd en enorm omveltning i livet og jeg kommer til å være full av hormoner. Jeg har først og fremst bakt slik at jeg skal ha lett tilgjengelig mat til lange ammestunder og slik at jeg slipper å tenke på matlaging når jeg bare vil kose med lillemor <3

Sunne cookies

Hva er vel bedre enn noen skikkelig gode, sunne cookies som du enkelt kan ta opp av fryseren og kose deg med i sofaen? De er også perfekte når du får besøk. Ellers tenker jeg at det er veldig fint å ta med mat når du drar på besøk til en barselkvinne, kanskje finner du noen tips i dette innlegget?

Her er min siste oppskrift!

Kraftsuppe

Kanskje verdens mest næringsrike mat? Etter lever er kanskje kraft sammen med grønnsaker, varmende krydder og kokosmelk noe av det sunnest du finner. Jeg har masse god suppeoppskrifter på bloggen, men den jeg har laget opp nå er en gulrotsuppe på slump. Jeg tror jeg skal få laget en porsjon av linsesuppen min også, den er mettende og god. Det blir spennende å se om lille reagerer på noe mat når jeg ammer, håper ikke det!

Google helene ragnhild suppe så finner du alle oppskriftene enkelt. Vil du lære å lage kraft finner du kraftguiden min her 😀

Jeg har fordelt en stor porsjon suppe i mange tupperware beholdere i fryseren så kan jeg enkelt tine og spise.

Granola

De fleste som følger meg vet at jeg er en skikkelig fan av cottage cheese, kefir/yoghurt og varme bær til frokost om dagen. Denne frokosten blir ikke den samme uten deilig, hjemmelaget musli/granola. Jeg laget en gigaporsjon her om dagen på slump, men jeg har mange gode oppskrifter her på bloggen. Denne med smak av salt karamell er en favoritt hos mange 😉

Scones

Jeg tredoblet denne oppskriften og frøs ned 6 slike scones som jeg både kan spise selv og by andre på. Veldig enkelt og godt, og sunnere enn de du kjøper hos bakeren.

Rundstykker og knekkebrød

Mamma har bakt disse rundstykkene til meg, og de skal jeg også ta med noen av i fødebagen. Det er mange som blir kvalme under fødsel, og da vet jeg av erfaring at disse rundstykkene fungerer for meg. De er dessuten veldig gode, og de har fristet hele svangerskapet, tross mine mange aversjoner. Jeg tenkte slenge en pose med frosne rundstykker i fødebagen, om jeg ikke spiser under fødsel er de fine å spise med pålegg etterpå 😉

Her finner du oppskriften!

Middager

Dette er det mange som liker, men selv er jeg ikke veldig fan av fryst ned middag. Der er suppene liksom min beste venn! Men om du digger det, er det jo veldig enkelt og praktisk! Jeg har noe pizza i fryseren, men ellers blir det nok enkle middager fremover. Typ laks og mos, taco og kylling osv.

Rawfood kuler

Jeg var så heldig å få en stor porsjon rawfood kuler av søte Stine og Veronika fra bare bra barnemat. Disse la jeg rett i fryseren så jeg kunne kose meg med dem i barseltiden. Kanskje rekker jeg å lage noen flere også, det er noen cookie dough kuler jeg har hatt lyst til å teste!

På lørdag bakte jeg faktisk 36 (!!) muffins og puttet i fryseren hjemme hos mamma og pappa. De bor veldig nærme oss, og kommer nok til å komme mye for å hjelpe i starten. Jeg brukte denne oppskriften fra Linda 😉

Bilde lånt fra bloggen til Linda!

Nå føler jeg meg så forberedt som jeg kan bli, altså er det bare å hvile og bli klar til å føde! <3

    1. Til D.A.
      Det er nok fler enn du tror. Og ingenting galt i å ville ha mat i fryseren til barseltiden, man vet jo aldri hvordan babyen er, og det siste man vil tenke på i barseltiden er planlegging av mat 😉

    2. Ingenting galt med det, synes bare det var litt spesielt. Jeg fikk tvillinger og har aldri vært stress å lage mat selv med tvillinger 🙂

    3. Husker alle sa til meg at ungen ikke reagerte på noe jeg spiste osv. Men Joda, min lille snupp fikk KJEMPEVONDT i magen hver gang jeg spiste egg og krydra/sterk mat. Det skjedde hveeer gang, men alle fortsatte å si at det ikke var mulig. Skikkelig irriterende. Alle tror de vet best vettu. Håper din tåler det du spiser da. Du er flink som spiser så mye sunt. Jeg har nå gått ned 26 av de 33 kiloene jeg gikk opp i svangerskapet. Er så stolt av meg selv 😀

    4. Anonym: De kan absolutt reagere på mat jo! Og du kjenner ditt barn best <3 Tusen takk, men har ikke vært så flink de siste månedene som før! Men jeg kommer tilbake 😀
      Synes du skal være ekstremt stolt!! stå på <3

    5. Helene: Ser at det er mange som tipser om det, og tenker det skader ikke 😀 men er selvfølgelig ingen tvang, jeg gjør jo bare det som føles riktig for meg og skriver om det her <3

    6. Syns det er kjenpelurt å lage opp mat, jeg var hvertfall veldig glad for det! Scones var min favoritt, kan spises uten pålegg og ha i hånda på trilletur. De første månedene hadde jeg alltid energibarer og banan liggende i stelleveska, for da kunne jeg spise det om jeg hadde glemt frokosten. Porsjonspakker som kan ligge i fryseren med bær/frukt/grønt til smoothie savnet jeg- jeg syntes det ble veldig mye kornbasert fordi det kunne spises kjapt og kaldt, hadde jeg bare kunne heldt ferdig blanding nedi blenderen, så hadde det vært deilig (jeg kjøpte ferdigsmootie på butikken, funker jo det og).

    7. Åååå, så digg! Sånne tips skulle ønske jeg fikk før jeg fødte!
      Å leve sunt handler jo veldig mye om forberedelser, så genialt å forberede sunne saker til barselstiden også<3 Man har jo for øvrig tid til å lage mat med lillingene også, men hodet svever jo litt, så da er det sikkert superdigg å ha gjort det enkelt for seg selv på forhånd!
      Ble for øvrig superinspirert til å fylle fryseren selv jeg nå altså:-) Takk!

    8. Så lurt! Dette hadde jeg ambisjoner om siste svangerskap, men det ble med tanken. Så lurt å scones, cookies, rundstykker etc hvor du kan ta ut er par om du får lyst på. Her ble det mye porsjonsbeger med youghert og nøttemiks i starten. I dette svangerskapet skal jeg være bedre foreberedt til barselstiden. Det er så spennende å få følge svangerskapet ditt<3

    9. Veldig gøy innlegg ☺️ Har ikke termin før midten av april, men allerede gjort klar en ønskeliste på mobilen over hva jeg har lyst å preppe (hvis jeg er fin i formen😉). Skal definitivt prøve scones oppskriften. Kan ellers tipse om disse havrekjeksene om du ikke har prøvd:http://sprudlendesunn.no/blogg/?p=3615 😋 Lykke til med siste innspurt 😘

    10. Så lurt. Tenkte det samme. Tenker at det er koselig å bruke ventetiden til baking og litt matlaging. Hva tenker du om det her med barselsbesøk? Er det greit å si nei. Jeg skal også bli mamma for 1 gang, og forstår at fammilie og venner vil hilse på den lille, men blir også litt stresset på tanker. Jeg er litt sånn som må vaske å ha ting på stell før det kommer besøk. Kan man ha den første tiden for seg selv med den lille skatten. Masse lykke til med fødselen. Tror det er en fantastisk opplevelse.

    11. Hei Helene.
      Jeg lurte på om du kunne skrive litt om hvilke kosttilskudd du brukte samtidig som du gikk på ivf behandling? Jeg går i gang med det nå og er helt forvirret over alt jeg finner på nettet av hva jeg kan bruke og hva jeg ikke kan bruke. Håper på raskt svar.
      Hilsen en som har fulgt deg lenge og synes det du deler er utrolig sterkt og flott!

    12. Silje: Jeg har hatt helt aversjon mot smoothie (så trist), men det gleder jeg meg veldig til etter fødsel. Har full tro på at matlysten kommer tilbake snart nemlig! ferdigposer er så smart, vurderte å legge det i innlegget før jeg la det ut faktisk <3

    13. Theap: Ja, håper jeg rekker å lage mat de neste årene også 😀 men deilig å ha masse å kose seg med og dele de neste ukene 😀 tusen takk! og ja, det er jo for alle, genialt å ha masse digg i fryseren 😀

    14. Pia: Hei Pia, jeg gir dessverre ikke råd om kosttilskudd via bloggen, unntatt veldig generelle. Jeg har skrevet noen innlegg om ernæring i prøveprosessen før 🙂 tusen takk og masse lykke til <3

    15. Så flink du har vært. Veldig lurt. Det tenkte ikke jeg på da jeg var gravid. Kanskje neste gang.
      Et spørsmål.. i muffinsene.. kan man bruke noe annet/droppe honning? Liker ikke honning, og man skal vel også være forsiktig med det når man har barn under 1 år.

    16. Det her var lurt! Det er fortsatt lenge til, men jeg tror jeg skal gjøre det samme når termin nærmer seg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg