Kjære mammapoliti

Å bli mamma er nytt og svært overveldende, uansett hvor mye du har lest på forhånd. Hver dag lærer jeg noe nytt om datteren min, og det dukker stadig nye spørsmål opp. Det blir lett endel googling for å finne artikler. Hvor mye klær skal vi ha på? Hvor lenge er det normalt at et spedbarn sover? Hvordan får jeg babyen til å ta smokk? Kan jeg bære i sele etter keisersnitt?

Når du har med livets mirakel å gjøre er det lett å føle at en bitteliten feil er katastrofal, du ønsker jo kun det beste for ditt lille nurk. Den vonde samvittigheten er aldri langt unna, det kan jeg love deg!

Processed with VSCO with kp2 preset

Jeg er så heldig å ha tilgang til mange tusen mennesker via sosiale medier, mange av dem er mammaer. Dere er ekstremt rause til å sende meg svar, støtte og gode ord. Det setter jeg enormt pris på. Vi hadde noen skikkelig tøffe dager forrige uke og da la jeg ut et bilde av meg selv med teksten “det du ikke ser: lille gråter, hundene hyler og mor svetter på vei ut døren” eller lignende. Da fikk jeg noen utrolig gode meldinger av dere. Flere takket meg også for å vise at livet som småbarnsmor er tøft til tider. Jeg klarte ikke få på Lykke lue eller votter og måtte bare stappe henne godt inn i jakken min, samt tre en alt for stor lue som en sopp oppå hodet hennes. Hun hadde endelig sovnet i selen og jeg var så sent ute til en time. Hun var varm og god, men det var et salig styr for mor! Da er det godt å slippe å føle seg alene <3

På grunn av deg som sender den fine meldingen, eller gode råd når jeg spør, er jeg redd for å legge ut dette innlegget. Det retter seg nemlig mot en helt annen gruppe, men jeg er redd innlegget vil skremme feil.

Det jeg nemlig ikke synes er greit, er disse meldingene og kommentarene som kommer fra mammapolititet. Du som skriver “ikke for å være mammapoliti meeeen…”

Processed with VSCO with kp3 preset

Jeg la ut et bilde av Lykke i går der hun tilsynelatende “satt” lent mot sofaen vår. Etter at jeg har blitt mamma føler jeg at jeg må forsvare enhver handling jeg gjør,  fortelle dere at bilde gjør at det ser ut som hun sitter mer enn hun gjør, at hellingen ikke er mer enn i en bilstol osv. Hvorfor føler jeg det slik?

Fordi jeg fikk meldinger fra flere velmenende mammaer om at jeg ikke måtte finne på å la henne sitte når hun er så liten. En skrev til og med en kommentar med “håper hun ikke sitter?? – tenk på ryggen”. Dette fikk meg til å tenke, og jeg skal innrømme at det ikke var noen koselige tanker. Hadde jeg forsaket Lykke sin lille rygg så jeg skulle få et fint bilde av henne?? #verdensverstemamma

Dette gjør meg veldig irritert i ettertid, for det er klart at det går helt fint med Lykke. Jeg vet selvfølgelig at hun ikke skal sitte, jeg trenger ikke å bli tilsendt artikler eller få pekefingeren din opp i ansiktet. Akkurat som jeg ikke ønsker å høre kritikk innkapslet som “velmenende råd”, når jeg faktisk ikke har spurt. Lykke har det veldig bra hun. Du ser ikke når jeg passer på å ikke bruke vippestolen den dagen vi har kjørt langt i bilen, eller at jeg kun bærer ergonomisk riktig, eller at hun går til kiropraktor.

Dessuten er det sikkert mange ting du gjør annerledes enn meg – skal vi som mammaer sitte og plukke fra hverandre alle valgene andre tar og kritisere dem? Nei takk, det er stressende nok allerede. Dessverre vet jeg at jeg er langt fra den eneste som opplever dette. Det skjer blant helt vanlige mammaer – hver dag!

Tenk om jeg skulle sitte som politi og kommentere hva barn i sosiale medier spiste? “Gud, jeg håper du ikke gir barnet ditt FERDIGGRØT? Tenk på tarmen hennes!!” ” Håper ikke det er SUKKER??”. Det hadde tatt seg ut! Eller om jeg skulle lagt ut en kommentar hver gang jeg ser noen som bærer babyen utover, noe vi vet ikke er bra! (edit: jeg mener det er forskjell på å lese en mening på en blogg som du selv oppsøker, og få en ml i innboks som du ikke har bedt om. Sistnevnte kan jeg ikke skjermes for med mindre jeg legger ned alle kanalene mine…).

Det er ikke min jobb!!

Når du oppsøker en blogg eller spør etter andres meninger og råd mener jeg det er noe annet. Men å sitte og sende andre meldinger om ting de gjør “feil” – det synes jeg er langt over grensen.

Så kjære mammapoliti, vær så snill, gjør jobben din! Du er mamma, ikke politi.

98 kommentarer
    1. Hei,
      Heier veldig på det du skriver. Mammapolitiet får alt for stor plass og har en tendens til å gjøre allerede bekymrede og til tider usikre mammaer ennå mer usikre og bekymret.
      Samtidig syntes jeg det er leit at du «slenger» ut eksempler som du mener ikke er rett. Blir du ikke da en av dem? Vet det ikke er sånn du mener det, men det gir allikevel et stikk i magen på meg. Ønsker ikke å ta deg på noe, heller gjøre deg oppmerksom på hvordan vi mottakere også kan føle det. Jeg liker din innstilling og åpenhet rundt mammalivet. Jeg har selv brutt en del tabuer til mine venninner som ennå ikke har fått barn. Viktig å snakke om alt rundt å få barn- ikke bare det ene eller det andre.
      Hilsen mammaen som ikke hadde barnet på brystet hele tiden på barsel og faktisk benyttet den «plastboksen», og som i tillegg gir ferdiggrøt til babyen min!

    2. Jeg bærer babyene mye uttover, også har jeg to så for å kunne bære begge må jeg gjøre det. For de klarer ikke å sitte på armen enda. Viste ikke at det ikke var bra heller jeg…

    3. Heia deg, jeg er så enig! Hater mammapolitiet, de kan virkelig gjøre dagen sur og lei! Vet godt selv at mitt barn har det bra hos meg. Kos deg masse med datteren din, hun har den beste mamman akkurat hun kan få!

    4. Hehe Du ber jo litt om det når du legger ut et sånt bilde da 😉 Jeg er på ingen måte noe mammapoliti men selv jeg tenkte: oi hun er jo bare 6 uker. Men mange gjør nok det samme, forskjellen er jo at du poster bilde av det, og har veldig mange som ser de.

    5. Du virker som en veldig reflektert og flink mamma! Nå må folk spare seg for unødige kommentarer for å føle seg bedre selv eller poengtere «hva som et rett». Ingen kjenner din datter bedre enn du gjør og man ser en svært liten del av dagen din gjennom medier. Folk kan være takknemlig for at du deler erfaringer:) Kos deg i mammatiden og ALLE feiler og lærer og alt som hører med!<3

    6. Jeg digger deg Helene og har lest bloggen lenge! Nå er ikke jeg mamma selv og vet ikke hvordan det føles! Men du må ikke glemme at alle de som skriver til deg stort sett bare er velmenende mammaer, som har erfaring og ønsker deg og Lykke alt vel. Du må ikke tolke alt som kritikk og at de synes du er en dårlig mamma på hvordan de formulerer seg. Det er ingen som er ute etter på «ta deg» på feil du gjør! Alle mammaer gjør feil hele tiden og førstegangsfødende mest sannsynlig litt flere i starten. Men det betyr ikke at du er en dårlig mor.
      Tilogmed jeg som ikke har peiling på babyer synes det var litt rart at hun «satt» i sofaen, eller så ut som hun satt da(Ingen av oss kunne vite at bilde løg). Ikke ta deg nær av sånt. Ta bare lærdom av det som er nyttig og ignorer de tipsene som ikke er aktuelt for deg. Alle vet man ikke er ferdig utlært som mamma etter 6 uker. Vi bare heier på deg!

    7. Det var fint innlegg til slutten… der du motsier det du har skrevet, og gjør akkurat som “mammapolti”… Det stikker nok for mange det du har tatt opp som du mener ikke er greit…

    8. Førstegangsmor: forskjellen er at du oppsøker min blogg der jeg deler mine tanker, erfaringer og ernæringskunnskap. Det er langt fra det samme som å sende deg en direkte ml der jeg forteller deg hva du har gjort galt. Jeg tåler helt fint å lese at andre tenker annerledes, men jeg synes ikke jeg skal tåle å få andres pekefinger i innboks.

    9. Enig med kommentar fra ” førstegangsmor”: les kommentaren min til førstegangsmor. Vi mÃ¥ tÃ¥le Ã¥ lese pÃ¥ en blogg eller i en artikkel at andre velger annerledes enn oss. Ut i fra min ernæringskompetanse mener jeg at ferdiggrøt ikke er den beste maten for en liten baby, og det stÃ¥r jeg for. Det betyr ikke at jeg ikke respekterer andres valg om Ã¥ gi dette til sine barn, og jeg ville aldri sagt det til en annen mamma live eller over nett.

    10. Mari: det er slik det føles, kanskje blir det annerledes for deg nÃ¥r du blir mamma, men jeg vet mange kjenner seg igjen. Selvfølgelig kan jeg la være Ã¥ ta meg nær, men det er søren meg ikke lett. Tilslutt orker jeg ikke dele noe fordi det alltid er noen som finner feil…

    11. Jeg ønsker deg og dine alt godt og er blant de som har sendt deg støtte nå som du har hatt en vanskelig periode. Men jeg må ærlig innrømme at dette innlegget opplevdes som litt dobbeltmoralsk og gjør at jeg sitter igjen med en vond følelse. Kan du ikke holde deg for god til å sende ut stikk du og da? Jeg syns vi mammaer må bygge hverandre opp istedenfor å sende den onde spiralen av kritikk videre.

    12. E: Jeg kommer til å skrive artikler om mat til baby og barn i fremtiden også, og jeg har faktisk ganske sterke meninger om blant annet ferdiggrøt. Men jeg ville ikke sendt en ml til en mamma om at hun ikke burde gi den grøten, bare for å si ifra…det er en stor forskjell!

    13. Da jeg så du delte bildet tenkte jeg at her kommer nok flere i mammapolitiet til å kommentere :/ Fordi jeg har sett hvordan mange er og at mange skal kommentere alt. Det skal så lite til for at folk tror sitt, jeg synes det er litt trist å se at mammaer skal dytte på andre mammaer på den måten. Jeg er sikker på at du er den beste mammaen for lille Lykke og at du vet hva du gjør – og at hun absolutt ikke tok skade av å “sitte” der for et bilde :)) Synes det er bra at du sier fra jeg 🙂 Så kanskje de som føler seg truffet tenker seg om en ekstra gang neste gang 🙂 Når det er sagt så må jeg bare få si at du stråler, det er en magisk ekstra glød over deg etter du ble mamma <3

    14. Kjære Helene. Jeg er selv gravid med mitt første barn. Det er en liten jente som kommer i juni. Dette er det største som har skjedd meg og jeg gleder meg så veldig! Jeg blir så trist av å lese om alle som kommenterer og kritiserer de valg du gjør som Mamma. Å få barn må være veldig overveldende og som nybakt mor er man utrolig sårbar. Hvorfor ikke heller løfte hverandre opp? Gi støtte og ros? Dette Mammapolitet er veldig opptatt av at de har ditt barns beste i tankene, men det virker mer som om de er ute etter å ta deg. Det er å sparke noen som ligger nede mener jeg. En sliten, lykkelig, overveldet og sårbar Mamma som elsker sitt lille nurk og gjør så godt hun kan. Du er en kjempemamma Helene ❤️ Lykke til og jeg gleder meg til å følge deg videre!

    15. Nå syns jeg folk må slappe litt å ta ting med en klype salt! Jeg gir også mitt barn ferdiggrøt og hade han fremover i babybjørn, jeg tok meg ikke nær av dette innlegget..

    16. Mens andre har sterke meninger og mer kompetanse enn deg når det kommer til andre ting. Sånn vil det alltid være. Men til tross for kompetanse og meninger så handler det jo om formen det kommer i. Jeg er enig i at det er dårlig stil å sende deg melding om det ene og det andre med kritikk formet som “velmenende råd”. Men jeg syns du synker ned på samme nivå med formen du formidler din kunnskap om ferdiggrøt og bæring – selv om det er annerledes å oppsøke en blogg ja.

    17. Hei!
      Har fulgt bloggen din i rundt to år, du er en veldig stor inspirasjon! Og vil bare si t jeg ønsker deg lykke til videre og alt vell i rollen som mor!

    18. Syns dette var bra skrevet, jeg (selv om jeg gir ferdiggrøt til baby og ho har smakt sukker for lengst). De som leser bloggen din kan jo ikke bli overrasket over at du kommer til å lage babymat fra bunnen av? Hehe.
      Tror for så vidt mange gjerne skulle ønsket de laget mer mat fra bunnen av til de små, men her spiller nok både kunnskap og tidsklemma inn, samt interesse for det. Merker selv at jeg syns raske løsninger i en ellers hektisk hverdag er veldig deilig (og de få gangene jeg har prøvd meg på hjemmelaget middag har det virkelig ikke slått an 🙈 hjelper ikke på motivasjonen akkurat, hehe!) Håper du kommer med gode ideer og oppskrifter på babymat når den tida kommer for dere. I en jungel av alle mulige tips og råd syns jeg du skriver så godt og enkelt, på en måte som til og med jeg kan forstå og bli inspirert av🤗

    19. Leste den kommentaren du refererer til og den var da overhodet ikke noe å reagere på. Synes du er blitt ekstremt nærtagen. Skjønner det litt, skjønner du er redd for å gjøre feil, men kanskje du bør slutte å klage over kommentarer som kun er velmenende og at på til hyggelig formulert? Det er ikke “mammapoliti” alt som ikke utelukkende stryker deg med hårene.

    20. Og den siste delen der.. Herlighet. Du er nok ganske nedlatende ovenfor andres måter å gjøre ting på. Trenger ikke oppsøke dem direkte for å gi det inntrykket.
      Dobbeltmoralen lenge leve.

    21. Jeg er i utgangspunktet kjempe fan av hvordan du tenker, og er også enig i at ferdiggrøt ikke er er godt alternativ for små skatter. Her er det allikevel et stort men. Skjønner ikke poenget i å slenge ut “kritikk” til mammaer som eks. gir ferdiggrøt. Det er stor forskjell på om du skriver et innlegg for å opplyse om ernæring til baby, og det å skrive nedlatende om de som tenker annerledes. Forstår at du gjør det som et eksempel, men det gjenspeiler jo like fullt holdningene dine. Bloggen din leses jo også av alle de fine mammaene som heier på deg og de som ikke kritiserer, og dette innlegget treffer jo alle. Det handler jo ofte om ordlyden:-) Vet hvor sårbar man er, spesielt som førstegangsmamma, men tenker at man med fordel ikke bør ta seg nær av alle kommentarer som ikke er positive. Vet mange er usakelige og ute etter å såre, men tror også mange kommenterer i beste mening. Ønsker man ikke tilbakemeldinger tror jeg dessverre det beste er å ikke dele.
      Ønsker deg masse lykke til og håper du nyter denne tiden som både er krevende og vakker<3

    22. Skjønner deg utrolig godt! Fikk barn i relativt ung alder og fikk hele tiden høre råd og tips om hva jeg kunne gjøre annerledes. Selvom jeg har stor tro på at rådene var godt ment så føler man at man kanskje ikke alltid strekker helt til.
      Du kjenner din baby best, du vet hva hun trenger og hun er totalt avhengig av akkurat deg.
      Etterhvert så ble jeg så trygg på meg selv i mammarollen at dette ble mye lettere å takle.
      Men det er lettere sagt enn gjort å ikke ta seg nær av kommentarer og det er derfor veldig synd at vi ikke bygger hverandre opp mer. Om noen gjør ting på en annen måte og det funker for dem er det supert, men det betyr ikke at det vil passe for din baby og deg.
      Så prøv å hev deg over det. Du virker som en fantastisk flink og sterk mamma❤️ Lille Lykke er heldig

    23. Så bra innlegg! Det var så spesielt at du skrev om dette akkurat nå, for det samme skjedde med meg forrige uke. Jeg ble mamma til en liten gutt i Desember, mitt første barn, og kjenner meg godt igjen i det du skriver. Føler meg helt ny og uerfaren i alt det som skjer med han lille. da er det så godt å kunne lese slike innlegg som du skriver og vite at jeg ikke er alene om å være usikker i blant, og at man må prøve seg frem, for det er da man lærer.
      Fortsett med den gode jobben du gjør, som blogger og mamma! Jeg følger med og heier på deg! 🙂

    24. Åh, nå må folk over her slutte å ta seg nær av absolutt alt. So what om Helene mener at en baby ikke bør få sukker eller ferdiggrøt. Hun vet godt at det ikke gjør henne til noe mer perfekt mor enn andre! Vedder på at flere av dere over her synest det er feil av Helene å kle Lykke i rosa og blonder istede for nøytrale klær, eller “guttete” klær, da hun må få utforske sin egen seksualitet. Eller at noen mener at Lykke trenger å lære seg å sove alene, og samsoving ikke er bra. Det betyr ikke at Helene tar feil valg, og er en “dårlig” mor. Eller at du som handler motsatt er en “dårlig” mor.
      Vi tenker alle ulikt, og det må vi respektere.
      Helene gjør sitt beste for Lykke, og det er godt nok ☺ Hun sa hva hun mente om en sak, men poengterte at for hennes del kan andre fint ta motsatt valg. Vi har alle tanker om andres oppdragelse og valg. Så ingen av dere (eller meg selv) er nok noe bedre enn Helene, selv om dere ikke skriver deres tanker på en blogg. Det er like ille å rakke ned på andre for å gjøre det, eller snakke om “feilene” andre mødre gjør, med andre.
      Alle mødre der ute gjør en fantastisk jobb! Istede for å rakke ned på andre, eller ta deg nær av alle andre sine tanker: PRØV å heller bruke tiden til å rose deg selv! DU er den beste mor ditt bsrn kan ha, UANSETT! ❤💖

    25. Alle.. (Absolutt ALLE) mødre får kommentarer og råd. De aller fleste av disse mødrene velger å ikke være i det offentlige rom, og vil derfor få slike kommentarer fra venner, bekjente og familie.
      Du som velger å dele disse tingene offentlig vil selvfølgelig få mer av slike kommentarer fra ukjente personer også.
      Slik må man nok bare lære seg og takle, og ikke nødvendigvis ta det så veldig inn over seg.
      Jeg har selv fått kommentarer på alt fra tid på døgnet vi bader, rutiner ved måltider, soving på eget rom osv. Osv.
      Disse kommentarene får jeg ikke fra tilfeldige mennesker på gaten, men venner og familie.
      Og vet du hva?? Det er helt greit. Det er menneskelig å ville dele erfaringer, stille spørsmål og komme med råd.
      Jeg har selv spurt venninner hvor mye de bruker vippestol eller om de lager hjemmelaget mat. Og vi har diskutert disse tingene. Det har aldri vært ment som kritikk, men som nysgjerrige spm.
      Nå er du i en sårbar fase, og jeg forstår at du er veldig usikker på rollen som mor. Og det er selvfølgelig forståelig, og noe andre mødre bør ta hensyn til.
      Men prøv å se litt gjennom linjene. Alt er ikke ment som verst tenkelig kritikk. Selv om det selvfølgelig føles sånn når man står oppi det selv.
      Mange av de som skriver til deg mener nok å være til hjelp og opplyse. Så er det opp til deg å lære å overse de tingene du ikke vil fokusere på, og ta til deg de tingene som føles viktig for deg.
      Som du skrev tidligere har du satt fødselsopplevelsen på “vent” for å kunne nyte babytiden. Gjør det samme her! GI LITT MER FAEN.. en dag sprekker babyboblen, og da vil ting bli mye lettere:)

    26. Du er ekstremt dårlig til å ta kontruktiv kritikk. Du virker på grensen til paranoid når du tror alle mener det stygt og ønsker deg vondt når de sier ifra om at barnets rygg ikke tåler sitting i så ung alder. Jeg tror bare andre mammaer ønsker deg og barnet ditt det beste. er du så usikker at du ikke tåler noen form for tilbakemelding? For det virker som du klikker for hver minste kommentar:/ håper du kan finne mer trygghet i deg selv slik at du kan være litt mindre sårbar<3 må være fælt å alltid være så på krigsstien

    27. Du gjør en kjempejobb 😊 Synes generelt det virker som mange personer er veldig nærtakende. Jeg hadde en sovebaby som sov i vugga hele tiden og de eneste gangene jeg bar henne var de få gangene vi var ute og reiste. I ettertid har jeg tenkt at jeg kanskje gjorde feil ved og ikke bære henne, men jeg får ikke endret på det nå. Dessuten ville hun sikkert gitt uttrykk for det om hun mislikte vugga. Tolker det ikke negativt at du fremhever bæring .
      At folk reagerer negativt på at du sier din mening om ferdiggrøt sier mer om dem. Dessuten tenker jeg det er ett ufattelig viktig budskap du går ut med, da maten barn spiser har betydning for helse resten av livet (slik jeg har skjønt det).
      Ferdiggrøt er næringsfattig og det er fakta, handler ikke om at du skal se ned på de som gir det til sine barn.
      Jeg er sjeleglad for at jeg hadde kunnskap om kosthold da min lille ble født for hadde jeg fått barn da jeg var 20 år ville jeg sikkert stolt blindt på helsesøster som påstår ferdiggrøt er så bra pga det er “jernberiket”…
      Fortsett den gode jobben du gjør 😊 Det er mange som støtter deg!

    28. Herregud; nesten alle mine venninner ga ferdig grøt til sine barn, som er store nå, og det er da INGENTING i veien med noen av de…

    29. Hei!
      FOR ei nydelig jente dere har! Enhver mamma vet instinktivt hva som er rett for sitt barn. Har spørsmål helt utenfor mammarollen…. Jeg har ME, og har forstått at du også har hatt det. Så tilfeldigvis at du har tatt NLP-kurs. Hva tenker du om utbytte av det mtp ME?
      Mvh Ingeborg

    30. Anette: Står jo også “jeg kunne sagt” – ikke jeg vil si…folk blir krenket for alt. Det er langt fra bare meg som reagerer på at alt skal pirkes på, dette er noe som går igjen i venninnegjenger og barselgrupper. Da kommer det ikke fra ukjente, men fra familie, venner, facebookgrupper osv. Synes det er en ukultur som vi burde slutte med 🙂 takk for støtten <3

    31. Lisa: Det ble skrevet som et eksempel på hva jeg ikke mener er greit å si…jeg kommer dog til å skrive om hvorfor jeg ikke mener ferdiggrøt er et godt alternativ senere, og da vil jeg vel krenke en hel haug med folk som klikker inn her for å lese. Alle kan lese bakpå en slik pakke grøt og se at det ikke er supermat, men de må gjerne gi det. Jeg har mange venninner som gir det, og jeg er like glad i dem. Ville heller ikke sagt til noen eller sendt dem en ml og kritisert dem. Det er stor forskjell mener jeg 😉

    32. Anonym: Du skriver anonymt til meg at jeg er så nærtakende, men du tør ikke engang legge ved et navn? Du ser ikke meldingene jeg får, men uttaler deg som om du gjør det. Hvis du ikke liker meg skjønner jeg ikke hvorfor du leser og kommenterer…

    33. Tommel opp for dette innlegget!
      Respekter at alle mammaer er forskjellig.
      Uansett har vi alle en ting til felles og det er at vi vil det beste for barna våre, uansett hvilke måte vi velger å gjøre ting på eller hvilke valg vi tar! Heia alle type mammaer <3

    34. Maren: Tusen takk Maren <3 jeg ser helt ekstremt mye av dette i mammagrupper, der tror jeg det faktisk er aller verst...handler ikke om at jeg blir krenket, men at jeg synes det er ufint å bare måtte si ifra til andre hele tiden. Takk for gode ord <3

    35. Ingeborg: Tusen takk <3 Det er så forskjellig for alle, så jeg tørr ikke anbefale deg det konkret for ME. Kurs i NLP er gunstig for alle som ønsker å ha det bedre med seg selv, det kan jeg si!! <3

    36. Anette: Takk Anette! Tror ikke du hadde trengt å bære mer hvis hun ikke hadde behov for det <3 ferdiggrøt er ikke næringsrikt dessverre, slik er det. Den dagen jeg skriver om det vil jeg ikke gjøre det for å henge ut mammaer. Er det en pekefinger der er det mot de som selger dette, og pusher det på helsesøstre som igjen pusher det videre...stor klem <3

    37. Therese: Det ble skrevet som et eksempel på hva jeg mener ikke er greit å si til en annen mamma, men som jeg dessverre opplever selv…ferdiggrøt er næringsfattig, men da det er tilsatt jern blir det en enkel måte å sikre at babyer i Norge ikke får jernmangel. Dette er fakta og ikke noe å bli sur for å lese på en blogg. Du kan også lese om hjemmelaget babymat på helsedirektoratets sider.

    38. Etter å ha fulgt din reise for å bli gravid, og funnet mye støtte i hvordan du hjalp meg med å sitte ord på følelser jeg ikke visste hvordan jeg skulle beskrive, da jeg også brukte lang tid på å bli gravid, synes jeg det er meget trist at du får så mye kritikk.
      En mor vet sitt eget barns beste, enten det er ferdig grøt, samsoving, eller hva det nå enn måtte være!:) det er ikke alltid solskinnsdager å være mamma. Det er iallfall ikke lett å være førstegangsmamma, da mange føler et sterkt behov for å påpeke ting som blir gjort annerledes/«not by the book».
      Håper ikke alt det negative trekker deg ned, og at du fortsetter å spre glede på bloggen, YouTube og Snapchat. Lykke Marie er en helt nydelig liten jente – og hun kunne ikke fått en bedre mamma ❤️

    39. Anonym: Jeg kommer sikkert til å la Lykke smake sukker jeg også, kommer ikke til å være super streng tror jeg. Men så er jeg utdannet innen ernæring og det er en stor interesse for meg. Synes det var bra du nevnte nettopp det, interesse. Det er så lov å ikke føle at å lage maten selv er for deg, det er jo ditt valg. Har også venninner der mini ikke ville ha noe annet enn ferdigmat, sånn var det bare. Lover å dele minimat <3

    40. E: Det ble skrevet som et eksempel på hva jeg mener det ikke er greit å si til mammaer. Lurer på hvordan bloggleserne mine hadde reagert om jeg hadde sendt dem ml med disse setningene om grøt og bæring, det er nemlig det jeg opplever.

    41. Også førstegangsmor: Takk <3 det ble jo skrevet som nettopp et eksempel på hva jeg mener ikke er greit å si til andre mammaer. Jeg ville aldri sagt eller skrevet det selv. Når det er sagt vil det selvfølgelig komme innlegg om babymat, det er tross alt en stor del av denne bloggen <3

    42. Hilde: Ååå, gled deg Hilde! Det er virkelig det største!! Det oppleves i hvert fall ikke slik – alle disse velmenende rådene. Og jeg har så mange venninner som føler det samme. Klart vi skal lukke ørene – men hvorfor er det så greit å si alt mulig til både gravide og nybakte mødre. Hvorfor pirke på alt de gjør og fortelle hvordan du ville gjort det annerledes. Bare når det gjelder søvn har jeg sikkert fått 7 ulike råd og meninger bare fra folk rundt meg. Blir jo koko av mindre. Nyt resten av graviditeten din, du har så mye fint foran deg <3

    43. Jk: Tusen takk Jk <3 jeg elsker å være mamma uansett hvor mange rare ml jeg får jeg <3 men håper nettopp at jeg kan få folk til å slutte å sende slike ml og ikke minst kommentere andre på den måten <3

    44. Nora: Etter å ha vært i norsk bæregruppe på facebook har jeg nok fått et inntrykk av at det er noe alle hadde hørt, men det er det visst ikke. Jeg er ingen bæreekspert, men det er det jeg har hørt og sett 😉

    45. Marita: Tusen takk Marita <3 Det var veldig koselig å høre <3 Jeg har lyst til å fortsette å dele, men noen ganger blir jeg redd for om jeg ikke orker mer. For det er så utrolig mye dere ikke ser, så utrolig mange som skal pirke på alt. Jeg har jo kun en brøkdel av Caroline Berg Eriksen sine følgere, og heldigvis ikke så stygge kommentarer som de hun får, MEN jeg har sett hvordan hun må forsvare hver minste ting og blir redd det blir slik her også. Da orker jeg nok ikke. Det er utrolig tøft å konstant bli pirket på, og når det gjelder en som mamma, ja da blir en jo litt lei seg til tider. Det er trist at mange føler de må sende en ml, og de skjønner nok ikke at denne ml treffer meg når jeg kanskje minst trenger det. Å åpne en snap og få høre noe stygt om en selv er ikke noe koselig, og sikkert vanskelig å se for seg for de som ikke blogger... stor klem fra meg <3

    46. Du er ikke så god på å håndtere konstruktiv kritikk du? Snakk om å ha piggene ute på svarene dine her i kommentarfeltet. Ser du ikke at du fremstår veldig arrogant og nedlatende overfor leserne dine her? Det virker jo som du tolker alt i verste mening og at det omtrent må være hundre hjerter og skryt opp i skyene for at du skal svare med en grei tone tilbake.

    47. Anniken: Det er helt greit at du mener det selvfølgelig, selv føler jeg bare at jeg alltid får beskjed om at jeg må tåle alt – men så tåler andre kun en brøkdel av det jeg får slengt etter meg?

    48. Hei. Utenfor tema, men hvilke tanker gjør du deg angående eksponering av barn på nett? Jeg synes det er trist at du fra dag en har delt bilder av babyen på en åpen blogg som i teorien hele verden kan se. Det har vært mye snakk om dette med eksponering av barn og fler og fler velger å skjerme barna sine fra sosiale medier. Kjendiser som Jenny Skavland, Maria Haukaås og flere til er gode eksempler på mamma’er som skjermer sine barn fra offentligheten. Trist at noen bloggere selger sine egne barn for klikk og cash. Du kan risikere at Lykke vender seg mot deg når hun blir større og finner ut at hele barndommen hennes er brettet ut på nettet.

    49. Tusen takk for svar!
      Har du erfaring med de nettbaserte kursene i NLP? Jeg er for syk til å komme meg av gårde på samlinger, men kunne virkelig tenkt meg å ta kurset. Har vært syk i 13 år, og prøvd “alt mulig” ;), deriblant LP, så er kun ute etter litt “påfyll” som KAN sette meg på litt andre spor.
      Må henge meg litt på mamma-debatten også. Har selv ei jente som nå går på ungdomsskolen, og husker jeg ble veldig forvirret av alle som skulle mene og vite best om meg og mitt barn. Jeg er helt sikker på at denne fine jenta deres har det helt utmerket på alle måter.
      Jeg liker å titte innom bloggen din, da jeg også har masse matintoleranser, og får mange nyttige tips og inspirasjon. 🙂
      Mvh Ingeborg

    50. Hei Helene. Du virker sliten og det er helt ok, mammalivet er ikke en dans på roser. Råd og kommentarer kan gjøre oss mennesker slitne hvis de blir rettet i et dårlig lys, når det egentlig bare var ment godt.
      Ved å oppleve å få barn i ung alder gjør at den eldre mammagarden kommer med mange råd, gode eller veiledende råd og kan oppleves som tilrettesettende råd. Jeg håper at når mødre skal veilede andre mødre, at de gjør det på en fin og god måte.
      At et barn ikke skal sitte når det er 6 uker, er et råd som er rettet til barnets beste og for helsen til barnet. Det er ikke for å krenke deg som mamma. Alle mødre gjør feil og det er lurt å lytte til de veiledende rådene. Det gir oss mulighet til å lære av våre feil 😊
      Hilsen en ung to barnsmor.

    51. Jeg håper, og tror ikke at jeg har vært blant mammapolitiet. I såfall beklager jeg 🙂
      Når det gjelder bildet, så ser det ut som hun sitter helt rett. Vinkelen kommer nok for dårlig frem på bildet 🙂 Har ikke sett bildet før nå, og må innrømme at jeg også tenkte at hun ikke bør sitte. Men er fordi det ser ut som hun sitter like rett som på en vanlig stol nesten. Men jeg ville ikke sendt deg en kommentar/kritikk om det. Hvis det var en nær venninne så ville jeg kanskje spurt ang det. Men ikke til folk jeg ikke kjenner, med mindre du hadde spurt om råd/erfaring.
      Jeg har både fått og gitt tips til venner/familie/barselgruppe. Håper ikke noen har tatt noe negativt, for er aldri vondt ment! Feks da barnet til en nær venninne fortsatt satt i en bilstol for spedbarn da han var 2 år. Toppen av hodet stakk opp over seteryggen. Hun mente han kunne sitte der fordi han ikke var så tung. Men kan da umulig være trygt. Så følte at jeg virkelig måtte si noe. Så jeg sa bare at det er vanlig å bytte til større sete når ungene er rundt 9mnd-1år. Og at man må se på både lengde og vekt.
      Jeg er veldig glad for de fleste tips jeg får selv. Synes jeg det er helt “høl-i-huet” så bare dropper jeg å høre på det. Og er det nær familie feks så får de høre at det er “høl-i-huet” hehe. (gjelder som regel den eldre garde, som fikk unger i en annen tid.)
      Jeg har forresten også ergobaby, men ikke samme type. Har lest på sidene deres at man kan bære utover etter barnet er 5 mnd. Vi har begynt med dette, for hun blir sint om hun ikke ser noe hehe. Hva er det du har lest/hørt ang dette?

    52. Jeg synes det må være lov å informere om ting som ikke er bra uten å bli kalt mammapoliti. Det så absolut ikke godt ut for henne å bli satt i sittende stilling kun 6 uker gammel. Man trenger ikke å ta seg nær. OG du er en fantastisk mamma uansett! handler ikke om det. Jeg ga babygrøt med full viten om at det ikke er det beste, fordi jeg ikke orket annet. Men tar meg absolut ikke nær av at andre synes det er dårlig.

    53. Synes mammapolitiet kan slutte nå! Å kommentere slik som disse «bedreviterne» gjør henger bare ikke på greip. Når man akkurat har fått barn er man på sitt mest sårbare og trenger absolutt ikke noen som mener de vet bedre enn en seg! Det er jo en helt ny tilværelse som man ikke vet hvordan blir før man er midt oppi det. Husker godt dette fra jeg selv fikk datteren min for 6 år siden, det mest irriterende var akkurat folk som skulle fortelle meg hva jeg gjorde «feil».
      Jeg heier på deg Helene Ragnhild 🙂 du er den beste mammaen Lykke kunne fått 🙂 Klem

    54. Hei igjen Helene.
      Trist å se at du ikke tok kommentaren min som velmenende tilbakemelding. Ser det er lagt stor vekt på dette med ferdiggrøt uten at det var der hovedpoenget mitt lå. Hadde håpet det skulle komme igjennom. Jeg vet jeg har oppsøkt bloggen din, men da i håp om å få følge en person med kunnskap rundt ernæring. Ikke for å få stikk på hvilke feil jeg evt gjør med mitt barn utover dette. Selvfølgelig velger jeg selv hvilken type mat jeg gir til mitt barn. Og jeg kommer til å lese om dine tanker rundt dette.
      Det jeg ville frem til var måten det var vinklet på. Ser jo at andre også er enige med meg i det. Eneste jeg vil er at vi kvinner og mammaer skal heie på hverandre uansett flaske eller amming, ferdiggrøt eller hjemmelaget, samsoving eller ikke osv. Håper du kan se hvor jeg «kommer fra» med dette.

    55. Hvorfor sier leger på sykehus også da at babygrøt som er ferdig er greit? Kan du bekrefte at næringsinnholdet i disse ikke er godt nok? Det er annet innhold enn bare jern! Dette vil jeg at du legger ut bevis for!! Og før du skal komme her å si at de som gir det til barna gir da næringsfattig mat.

    56. Morsmelken inneholder ikke nok jern til å dekke barnets behov lenger enn til seks måneders alderen, derfor er det viktig med ekstra jerntilskudd i grøten.
      Ifølge ernæringsfysiolog Gry Hay, inneholder ikke morsmelken nok jern til å dekke barnets behov lenger enn til det er seks måneder gammelt. Ferdig industrifremkalt grøt har sjelden tilstrekkelig med jern, men hjemmelaget er ikke nødvendigvis bedre.
      – Industrifremkalt grøt er ikke nødvendigvis dårligere, men det er ikke slik at hjemmelaget alltid er best. Jerninnholdet i hjemmelaget grøt er lavere, og det kan bli for lavt hos små barn som har et høyt behov. Vi har tidligere gjort en studie her i Norge hvor vi så at de som spiste industrifremstilt jernberiket grøt tilsatt jernfumarat hadde bedre jernstatus enn barna som spiste andre typer grøt. Barn som spiste grøter tilsatt jernpyrofosfat og vanlig havregrøt kom ikke like heldig ut med hensyn til jernstatus. Dette er i tråd med det man finner i litteraturen, sier Hay, og fortsetter: Kopiert fra artikkel på nettet!

    57. Førstegangsmor: men som jeg har skrevet flere ganger (og burde skrevet tydelig i innlegget) sÃ¥ mente jeg dette som eksempler pÃ¥ hva jeg aldri ville sagt til en mamma, og selvfølgelig ikke f eks kommentert pÃ¥ et bilde de la ut. Nettopp fordi det er stygt vinklet… jeg mÃ¥ vel bare lære at det alltid vil være noen som tar ting annerledes enn jeg tror, jeg tenkte at det var innlysende at de kommentarene var skrevet pÃ¥ spissen for Ã¥ fÃ¥ frem et poeng. Hvordan tror du det føles Ã¥ fÃ¥ slike kommentarer hver uke? Skjønner absolutt hvor du kommer fra, og er helt enig!

    58. Anonym: du trenger ikke skrive dette til meg, har studert ernæring så er klar over hvordan mange barn i Norge får i seg jern. Det er likevel mange andre matvarer enn grøt, så dette i segselv sier dessverre ingenting

    59. Er tydelig at det sporet litt ut her! Tror ikke folk egentlig lest Helene sitt innlegg nøye, folk ser bare det de vil se! (Eller ikke vil se) 😉
      Helene er en fantastisk mamma og og person, hunn mener så klart ikke noe vondt med dette innlegget! Nå må folk slappe litt alltså!

    60. Synes det er leit at du skal føle på dette:( Spesielt nå i denne unike fasen av livet. Har fulgt deg lenge, og deler i likhet med deg erfaringen med å slite med å gravid. Og endelig gikk det, både for deg og for meg. Heldige oss! 🙂 Vi ble faktisk mødre og frykten for å kanskje ikke få oppleve det slapp endelig taket.
      Alle har sitt perspektiv, sine meninger, sine opplevelser og sine erfaringer. Men vi som mødre kan ikke påberope oss å vite hva som er riktig for en annen mamma. Vi må være rause med hverandre og se at mye kan løses på mange forskjellige vis. Når det gjelder hvilken fødsel man ønsker, om amminng, bæring, oppdragelse osv. Det er ikke noe universell rett eller gal måte som passer for alle barn og mødre. Hver mor må få velge hva som er rett for seg. Uten at det er galt av en annen mamma å velge det motsatte av en selv.
      Kom igjen da damer – vi må støtte hverandre! Vi trenger det gjennom alt vi utsetter oss for gjennom graviditeten og i småbarnstiden. Kjenne at vi har ryggen til hverandre og ivartfall ikke «angriper» hverandre, og gjør hverandre matte, triste og enda mer slitne enn vi allerede er.
      Heia vennlighet, støtte og søsterskap!

    61. Enig i at andre mammaer bør slutte å kritisere andre å pirke på ting hele veien. Å tror ikke folk helt klarer å skille det å motta velment kritikk en gang i blandt, i forhold til å bli pekt på for alle mulige ting hver dag! Jeg er så glad at du deler med oss å på en måte setter deg selv i skuddlinja for mammapoliti:-)
      Og med ferdiggrøt, det er jo fakta at det er bedre å lage maten selv fra bunn av, å at barnet får rene matvarer og blir en del av familiens kosthold istedenfor ferdige glass og næringsfattig grøt.. dette vet de aller fleste, så forstår ikke helt hvorfor så mange blir krenket av det. Dette er vel et valg hver enkelt tar, å da må jo du få lov å mene at hjemmelaget er best! Håper på mange gode grøt og matoppskrifter når det blir aktuelt:-D

    62. Jeg må jo le litt også, når dette mammapolitiet i tillegg tar feil i det de sier. Det er ikke pga ryggen at babyer ikke skal sitte, det er fordi lungene presses sammen. Men dette gjelder når de sitter i mer enn 20 min, ikke når man gjør det i så liten tid som du gjør. Det beste er å høre på seg selv og sin egen intuisjon. Det finnes alltid noen der ute som bare MÅ si sin mening, uansett om det er riktig eller ikke.

    63. Jeg tenker at mammapoliti blir hva man gjør det til selv. Du bestemmer hva du ønsker å ta rtilil deg og ikke. Følelsene ligger utapå kroppen når msn ee nybakt mamma, men så lenge man er trygg i rollen er det bare å drite i mammapolitiet.

    64. Herregud, dere skjønner vel hva hun mener? Du kan ha meninger om hva andre gjør, men du trenger ikke skrive det direkte til en person. Som førstegangsmamma er man usikker fra før, og hvor stress er det ikke med folk som skal blande seg inn i alt man gjør? Pass på deg selv, ikke bry deg om hva andre gjør. Jeg forstår at mange kanskje kommenterer for å gi gode råd, men du kan vel heller gi et råd når noen faktisk ber om det? Om Helene legger ut et bilde av datteren sin, så var vel ikke poenget at alle skal kommentere at barnet ”sitter”. Hun la vel ut bildet slik at folk skulle se hvilken søt datter hun har.
      Jeg har selv kjent på mammapolitiet maaange ganger, og det er så slitsomt! Blande seg inn alt mulig. ”Bader han så ofte? Det er ikke bra.” ”Spiser han banan til frokost? Du bør jo gi han grøt.” Osv osv, det er alltid noe man skal kommentere på. Du kan TENKE ditt, men du trenger ikke si det til meg. Jeg klarer meg selv.
      Hun kom med EKSEMPLER i innlegget sitt. At hun kan ha sterke meninger om ernæring, men hun skriver ikke til en mamma på insta som poster et bilde av godteri ”oi, godteri til barnet ditt? det er veldig dårlig.”
      Hva er poenget?

    65. Måten du svarer på her inne og tolker alt som kritikk gjør at du fremstår som ganske utrygg. Er du like utrygg i rollen som mor? Barn merker sånn utrygghet, så dette burde du virkelig jobbe med hvis du vil unngå at hun vokser opp til å bli utrygg også.

    66. Enig! Stol mer på deg selv. Det er du som vet best mtp ditt eget barn. Ta til deg råd uten å ta alt i verste mening og svar de som også kommer med “kritikk” litt hyggeligere. Man kommer lang med å være litt ydmyk.

    67. Hei Helene.
      Jeg har fulgt bloggen din i en god stund av andre grunner en barnløshet,men så at dette innlegget hadde så mange kommentarer,så ble nysgjerrig.
      Ser at flere skriver “at en mor vet best for sitt barn”,og dessverre er ikke dette alltid tilfelle og det er nok derfor også mammapolitiet er så hissige også. Det betyr ikke at jeg syns du har gjort noe galt,bare så er det sagt! Det er ikke slik at man automatisk blir en god foreldre ved at man er barnets mor eller far (dette har jeg selv vært vitne til i skolesystemet). Ved å eksponere seg selv på nett,blir man en blink for mennesker som vil komme med sin mening. Alle har sin egen oppfatning av virkeligheten og som du nå erfarer,så vil mange dele sin virkelighet med deg og hvordan du ‘burde gjøre ting annerledes’,og det er ikke alltid like konstruktivt. Fra det ene til det andre,så vil jeg takke for matkurset😊

    68. Hei Helene.
      Først og fremst, gratulerer så mye med den nydelige datteren dere har fått, har fulgt deg i flere år og synes det er så godt å se at dere endelig har lykkes med å få mirakelet deres ❤️
      Vil bare si at jeg synes du er KNALLTØFF som tar opp disse tingene, for fy flate det er mange som misforstår med vilje og kommer med stygge kommentarer til deg…
      Jeg synes du virker som er super mamma for Lykke, og jeg finner mye inspirasjon i bloggen din. Gleder meg til det er min tur til å bli mamma, om ca 7 uker ❤️

    69. Men navnesøster Helene, her var du vel mammapoliti selv?
      http://heleneragnhild.blogg.no/1504074099_det_er_ingen_unnskyldning_for_dette.html
      Enig i at det er forferdelig å røyke under svangerskap, men hva vet du om hennes liv? Tror du ikke hennes utrygghet og usikkerhet var der fra før? Hva tror du hun følte da du skrev til henne i kommentarfeltet på Facebook og I TILLEGG lagde en egen bloggpost om det?
      Argumentet ditt er nå sikkert at å sammenligne røyking i svangerskap med å “sette opp” en baby er søkt. Det er jeg litt enig med deg i, men hvem er du eller jeg til å bestemme det? Husk, du er også bare en mamma, ikke et politi 😉

    70. Du virker så utrygg at det bare skinner gjennom, måten du svarer tilbake på. «Det trenger du ikke skrive til meg». Hva er det du tror at du er? Jobb med deg selv først i dette tror jeg! Og det er strenge krav til ferdigmat så det også kan mødre som tror de vet best om klappe igjen på! Ellers hadde fagfolk sagt det samme!

    71. For en god stund siden sluttet jeg å lese bloggen din av den grunn at du fikk meg til å føle meg som en udugelige mamma som ikke fikk ammet barnet mitt eller fikk i han kun hjemmelaget mat. Når jeg fikk med meg at du var gravid ble jeg så glad på dine vegne og ville derfor følge reisen din igjen. Når det gjelder disse temaer bør vi alle trå varsomt. Å få høre at du ikke gjør det beste for barnet ditt vil alltid være sårt. Og vi mammaer bærer ofte følelsene våre utenpå kroppen. Vi er svæært nærtagende når det gjelder dette her. Det kan ihvertfall jeg skrive under på…

    72. Hei!
      Jeg vil bare minne om at det pågår MYE synsing og rare tips rundt omkring på mammagrupper på facebook. Tungebånd, refluks, hjemmelaget mat, bæring, kiropraktor, melkeproteinallergi… ja… stort sett alle mødre har en erfaring og mening om det meste.. Jeg melte meg inn i mange av gruppene, men måtte raskt melde meg ut da det ble for mye rare medisinske (sikkert velmente) råd som var helt på bærtur..
      Mitt tips er: gjør det som er best for deg selv og ditt barn. Stol på at du tar rette avgjørelser for jenta di. Og til slutt: det blir stort sett hyggelige friske folk – på tross av kjøpegrøt, kolikk, morsmelkerstatning, keisersnitt, baby-bjørn bæresele, vippestol og ferdigmat =)
      Det blir stort sett fine folk

    73. Kjære alle leserne til denne bloggen:
      Det er flott dere som legger igjen positive og oppbyggende kommentarer til Helene, men dere som i det hele tatt tørr å ta dere friheten av å rakke ned, eller skrive spydige kommentarer her på bloggen, synes jeg rett og slett er forkastelig, og helt sykt!
      Dette er spesielt leserne av denne bloggen, som ikke engang klarer å publisere sitt eget navn, men går heller under ” anonym”. Seriøst, skjerp dere!
      Jeg tror folk trenger å forstå at vi har ETT, super kort liv her nede på jorden, som går vanvittig fort, og dere bruker det på masse bekymringer, og problemer i steden for å nyte livet, og fokusere på det positive! Og i dette tilfelle som er gleden over datteren til Helene, hun har ønsket i årevis, men endelig har nå fått i en alder av 29.
      Jeg har vært en fast leser av henne i årevis, og det har kommet hundrevis av negative kommentarer i løpet av den tiden, og det synes jeg er en skam.

    74. Hva får deg til å tro at du er så spesiell at du skal bli skjermet fra “mammapolitiet”, men ikke andre? Fordi du er blogger? Og hva i all verden gir deg da en rett til å selv peke en finger mot andre mødre? Som så fint påpekt over her om innlegget om røyking. 3 år på Bjørknes gjør deg ikke akkurat til en ekspert og guru på ernæring, som kan råde forbi for eksempel leger – som etter min mening både har mer kunnskap og troverdighet enn deg. Du har en god del å lære om ydmykhet! Du velger å eksponere deg og ditt barn, og at folk har ulike meninger enn deg er faktisk uunngåelig. Har du ikke lyst, ork eller interesse av å høre på hva andre har å si så foreslår jeg at du finner deg et annet yrke hvor du kan sitte der alene med deg og ditt.

    75. Det å ta imot konstruktiv kritikk som blir gitt på en ordentlig måte, må vel enhver blogger som velger å eksponere seg på den måten de gjør tåle. Men når man kommenterer på en så slem og barnslig måte som mange i dag dessverre gjør mister de ihvertfall min respekt. Jeg håper du er trygg nok i deg selv til å ta imot konstruktiv kritikk, men heve deg over de som ikke klarer å kommentere med folkeskikk.

    76. Jada, man skal tåle så mye kritikk og negative kommentarer at man til slutt knekker, og må legge ned hele bloggen sin pga en gjeng med frekke norske kjerringer.

    77. Anniken: Vel, hvis hun faktisk har en ernæringsutdannelse, så burde hun kunne råde forbi leger når det kommer til kosthold. Det virker som om mange tror at leger kan alt om alt. Er selv snart ferdig med 4 klasse medisin, vi har så og si ingen undervisning innenfor ernæring, det er ikke i vårt pensum. Det er derfor vi har egne utdannelser som tar for seg ernæring. Leger kan minimalt om dette, med mindre det er en personlig interesse.

    78. Stine : jepp! Sånn har det blitt. Man må velge om man skal stå i dritten eller slutte å blogge om betente ting. Synd men sant….

    79. Som nybakt fystegongsmamma er eg veldig enig med deg Helene. Vi gjer vårt aller beste og det burde vere godt nok. Det er ingen av oss som vil ungane våre noko vondt, og dei fleste som les bloggen din merkar nok at du er ein kunnskapsrik person som er oppteken av at du gjer ting basert på faglige anbefalingar og forsking. Du gjer ingenting som er heilt uforsvarlig, og har dermed ikkje behov for at nokon må sette deg på plass. Eg skjønnar at det er vanskeleg for deg som nybakt mamma å få tilsendt slike kommentarar fordi det gjer deg usikker og utrygg på tulleting som har liten betydning, og synd det er veldig synd at når du då prøve å sei ifrå så blir du igjen møtt av mammapolitiet og andre kritikarar som ikkje er enig med deg. Du har rett på dine følelsar. Og i forhold til det du skriv og viser på bloggen, så har eg stor tru på at du er ein fantastisk mamma! Heia deg <3

    80. Hei. Jeg er har litt blandet følelser når det kommer til «mammapoliti». Føler kanskje at det ordet er noe folk fort tyr til når noen påpeker at se gjør feil. Og ja, jeg er veldig enig i at man ikke skal kommentere unødvendig, og pirke på folk. Men jeg synes det er forskjell på å prøve å informere om noe og det å kritisere. Om noen da for eksempel bærer forovervendt i bæresele eller setter ungen sin fremovervendt i bil alt for tidlig, så har jeg kanskje lyst å gi kunnskapen jeg har lært videre i tilfelle de som gjør det ikke vet om det. Det samme tenker jeg kanskje om da du tok bilde av datteren din der det ser ut som hun sitter. Kansje var det for å være hyggelig folk sa ifra, for det er langt fra alle som er klar over hvilke følger det kan få for barnet. Nå mener jeg selvsagt ikke at det at ungen sitter er det farligste, men var bare eksempel 🙂
      Håper ikke du tar kommentaren som kritikk, ville bare dele mine tanker om «mammapolitiet». Om folk kritiserer deg for småting håper jeg du hever deg over de, og stoler på at du er den beste mammaen for din jente <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg