Få i baby jern uten ferdiggrøt

Siden så mange likte innlegget mitt om babygrøt og gjerne ville lære mer skal jeg legge hodet på hoggestabben igjen og snakke om babymat. Selv om du ikke har en baby hjemme kan det hende du synes dette innlegget er interessant. Det forteller nemlig endel om kroppen vår, om hvorfor den er så fantastisk og hvilken mat vi burde gi den for at den skal fungere optimalt. Eller i babiens tilfelle; vokse og fungere optimalt.

Jeg synes det er så interessant hvordan jeg kunne skrevet dette innlegget om jern for voksne uten en reaksjon, men med en gang det handler om våre små koker nettet. Jeg skjønner kjempe godt at du kan føle for å forsvare valgene du har tatt til ditt barn, det gjør jeg raskt selv. Men dette er informasjon som dessverre ikke gis på helsestasjoner eller i barselgrupper. Jeg er kun ute etter å gi info, ikke komme med pekefinger og moralisere. Samtidig må jeg jo si at dette er viktig i mine øyne. Dette er en blogg skrevet av en ernæringsnerd, så det bør ikke komme som noe sjokk at jeg brenner for hva babier spiser også. Har du ikke lyst til å lage babymaten selv er det selvfølgelig helt ok, men da tenker jeg at det er fint at du har fått info så kan du ta valget på riktig grunnlag.

P.S: før du kaller meg mammapoliti, husk at politi ikke skriver informasjonsartikler på nett, men går etter individer hvis de ikke følger loven. Å være mammapoliti er i mine øyne å kommentere hva en enkelt mamma gjør f eks i en barselgruppe. Å gi informasjon på en blogg du helt frivillig kan oppsøke kvalifiserer ikke som politiarbeid 😉

Hvorfor introduserer vi fast føde?

I Norge anbefales det å fullamme frem til 6 måneder så fremt både mor og barn trives med det. Det diskuteres hvorvidt denne anbefalingen skal endres til 4 måneder, men det har den sålangt ikke blitt. Når babyen din nærmer seg 6 måneder trenger den et sporstoff kalt jern, i kroppen kalles mineraler vi har mindre mengder av for sporstoffer. Jern er viktig for at blodet vårt skal kunne transportere oksygen i blodet vårt, i tillegg til nevrologisk utvikling. Barn er født med et jernlager som brukes opp i løpet av de første 6 månedene. Etter dette er det jernet i blodet som brukes, og fra maten de spiser. Morsmelk inneholder lite jern, derfor anbefales det å begynne med jernrik kost på dette tidspunktet.

Når baby skal begynne å spise er det logisk å velge den mest næringsrike matvaren vi har. Baby spiser lite, men trenger mye næring, og noen ganger mye energi. Så skal du tenke på en ting når du skal gi barnet ditt mat er det dette; velg næringsrikt.

Hvor finner vi jern i maten?

Det finnes to typer jern; hemjern og ikke-hemjern. Hemjern kommer fra dyreriket (alt med et ansikt) som fisk, kjøtt, innmat og egg. Ikke-hemjern finner vi planteriket som tørkede aprikoser, hirse, havre og brokkoli. Hemjern er mye lettere for kroppen å ta opp, da dette jernet ikke påvirkes av andre faktorer. Ikke-hemjern hemmes av blant annet kumelk og kaffe. Vitamin C fremmer opptak av ikke-hemjern. Kroppene våre er også så fantastiske at de tar opp mer jern om vi trenger det, via porter som aktiveres i tarmen (kult ikke sant?).

Jernstjernen lever

Den mest jernrike matvaren vi har er lever, og dette er en tradisjonell matvare å gi til både gravide, ammende og babyer i mange kulturer. Den er nemlig ikke bare full av jern, den er også rik på mange andre mikronæringsstoffer, blant zink, kalsium, B12, små doser vitamin d og vitamin A. Sistnevnte har dessverre fått et dårlig rykte, så dårlig at både gravide og barn frarådes å spise særlig med lever i Norge. A-vitamin toksisitet hos barn har forekommet ved svært høye doser av gjerne syntetisk vitamin A…og for å si det slik; 500 000 barn (!!) blir blinde av vitamin A mangel, og ca 200 tilfeller av toksisitet rapporteres (voksne og barn) i verden hvert år.

Fun fact: selv om lever er et renseorgan som bidrar til å fjerne avfallsstoffer, er den ikke et lager av avfallsstoffer. Jeg anbefaler likevel å velge lever fra friske dyr og gjerne økologisk. Velger du vilt er det viktig at det ikke er forurenset.

Vitamin D til baby

Det anbefales et inntak av vitamin D til babier i Norge via tran eller d-vitamin dråper. Det er viktig å vite at D-vitamin og A-vitamin fungerer sammen, et høyt inntak av kun den ene er uheldig. Derfor er det faktisk viktig at babien får i seg vitamin A. Det er logisk at å spise mat i sin hele form gir en bedre balanse av vitaminer, mineraler og sporstoffer enn å spise dem i kosttilskudd med enkeltnæringsstoffer. Tenk bare selv alle næringsstoffene du trenger, tenk at du må passe på å få i deg alle hver eneste dag. Det er da heldig at de fleste matvarer inneholder flere næringsstoffer, og at ved å spise væriert og næringsrikt, samt passe på at maten er lettopptakelig for tarmen, dekker du behovet ditt.

Så hvordan få i babyen nok jern?

Heldigvis trenger du ikke regne hver dag, gir du babyen matvarer som er rike på jern får de nok jern ganske lett! Eksempler på dette er eggeplomme, rødt kjøtt, innmat, fisk (de fete inneholder mest). Du kan også øke opptaket av jern ved å gi barnet frukt og grønnsaker som er naturlig rike på vitamin C til jernrike matvarer fra planteriket, som tørket aprikos og hirse. Les gjerne denne fine artikkelen for mer info!

Det er lurt å vente 3-4 dager før du introduserer en ny matvare, for å holde orden på hvorvidt baby reagerer. Mos gjerne maten med morsmelk, da melken inneholder enzymer som bryter ned maten samt smaker søtt og er en vant smak for baby.

Eksempler på hvordan du kan gi lever er å kjøpe økologisk kyllinglever, eventuelt lever fra lam og surre den i litt kraft (kan kjøpes på meny eller lag din egen her) og litt fett som smør eller kokosolje. Stavmiks og voila! Du kan også lage en skikkelig leverpostei, men det har jeg ikke testet selv enda, så har ingen eksakt oppskrift. Du kan til og med rive litt rå lever over maten til baby, som moser eller middagsmat etter hvert. Hvis du vil kan du bruke tørket lever fra kapsler, det er lett å få tak i og veldig enkelt! Mer om leverkapslene jeg bruker kan du se her.

Eggeplomme er en superstjerne den også, faktisk inneholder den alle vitaminene og mineralene vi trenger, med unntak av vitamin C. Det er best å vente med hviten da den kan være allergifremkallende. Eggeplommen skal bløtkokes for å bevare enzymene og for at den skal være lettere å spise. Jeg drysser litt tørket lever over eggeplommen også,

De første dagene kan du starte med bare en liten smak av egget. Det kan fort bli for mye, så ta det gradvis!

Hva med grøt?

Vil du lage grøten selv anbefaler jeg uansett at du ikke starter med dette som første føde. Grøt er ikke usunt, jeg er glad i det selv, men det er ikke lettfordøyelig for små tarmer. Når barnet er litt eldre kan du fint lage grøt, men bløtlegg gjerne kornet og bruk jernrike kornslag som hirse og havre. Bløtlegging gjør kornet letter å fordøye og løser opp bindinger slik at mineralene blir lettere absorbert i tarmen.

Et eksempel på hvordan du kan øke jerninnholdet ytterligere er å tilsette revet lever her også, eller puré av tørket aprikos. Sjekk ut Magit Vea, Bare bra barnemat, Linn Sprudlende sunn eller Malin bruset på facebook for masse oppskrifter. Det finnes allerede så mye god info om du er klar!

Det blir fort langt og det er masse mer jeg vil skrive, så det får komme i egne innlegg! Jeg har bare såvidt dyppet tåen i å gi Lykke mat, så den historien må komme når jeg har fått litt egenerfaring. Husk at du bestemmer hva du skal gi til ditt barn, og det er ditt ansvar, ingen andres 😉

26 kommentarer
    1. Så fint at du tar opp hvor bra lever er, og at grøt kan være vanskelig for små kropper å fordøye! «Alle» gir jo grøt til sine små. Vi begynte med eggeplomme, og lever og kraft til vår, mens alle rundt himlet med øynene og brakk seg🙈 Noen ble til og med bekymret, spesielt helsesøster som var redd han ikke fikk i seg nok jern siden vi ikke kjøpte ferdiggrøt!! 😅🤦‍♀️

    2. Jeg er så GLAD for at jeg har kommet over bloggere som deg, om ikke hadde jeg som førstegangsmamma garantert hørt på råd fra helsestasjonen om at det beste for baby er kjøpegrøt og middagsglass (gjerne samme glass, for baby liker kjente smaker…..).
      Min erfaring nå som jeg har kommet litt inn i babymatverden er at ihvertfall min baby liker SMAK, og ikke minst å få smake på litt forskjellig! Eggeplomme og lever har blitt kjempepopulært hos lille <3
      Blir hver dag litt tryggere på at jeg sitter på kunnskap nok til å gi min lille alt hun trenger for å vokse seg stor og sterk - det er mye på grunn av deg! Etter all lesingen og forskningen (😂) jeg har gjort på egenhånd har jeg også blitt mer obs på hvor mye jeg bryr meg om lilles kosthold, og blitt mer inspirert til å endre mitt eget og gi kroppen min det den trenger! Takk <3

    3. Helt fantastisk! 😍😍
      Vi fulgte introduksjonsplanen fra boka Super Nutrition for Babies og startet med eggeplomme og lever, deretter marg, kraft, kjøtt og talg. Fra vilt og gressfôra dyr. <3
      Hun var nesten to år før hun smakte (syrnet) korn første gang! <3
      Takk for at du legger hodet på huggestabben, du er tøff! 😍
      Anbefaler denne boka til alle!
      https://www.adlibris.com/no/bok/super-nutrition-for-babies-the-right-way-to-feed-your-baby-for-optimal-health-9781592335039

    4. Her spiser vesla på 7 mnd alt vi spiser noe annet går ikke heller da storesøster på 3 år også spiser det vi spiser og det ser hun..så hun sksl gå det samme. Hun fikk tenner før 5 mnd og var veldig klar for mat. Så her går det i brødskiver med pålegg og middager som vi spiser. En liten kropp kan altså klare å spise 2 poteter, 1 gulrot og laks til middag. Hun har smakt grøt, liker det ikke og vil ikke ha. Hva slags pålegg kan hun spise for å få i seg nok jern? Hun spiser fra før prim (Vi kjøper den med tilsatt jern), smøreost, vanlig ost, leverpostei og ja..egentlig det meste da.

    5. Fantastisk at du skriver om slikt. Jeg er også veldig opptatt av ernæring, og blir lei meg over hvor dårlige rådene er på dette området.
      Jeg ble mer bevisst på dette da jeg snublet over en bok fra Margit Vea. Hadde jeg ikke funnet den er jeg redd for at datteren min kun hadde fått glass og ferdiggrøt- tross alt det som det blir pratet om. Heldigvis fant jeg boken og bloggen din i tide <3

    6. For et flott innlegg! Det er slik mat jeg også har gitt min lille. Han er veldig nærsynt og det du skrev om blindhet og vitamin A fikk meg til å tenke. Kan evt mangel hos meg da jeg var gravid vært en grunn til at han ser så dårlig? Selv om jeg prøvde så godt jeg kunne å spise et slik kosthold du fremmer på bloggen her, så ble jeg uplanlagt gravid, og har i ettertid skjønt at jeg hadde lekk tarm, som forværret seg etter fødsel. Jeg vet fra prøver jeg tok at jeg hadde mange mangler av vitaminer og mineraler under svangerskapet og i tiden etterpå. Kan det være slik at jeg ikke tok opp all næring og han har fått for lite av noe? Vet at det er vanskelig å svare på for deg her i en slik kommentar bare, men kan vit a-mangel også føre til svaksynthet?
      Han er frisk og rask på alle andre områder, og nå har jeg brukt 5 år på å bli friskere slik at jeg snart er klar for å planlegge en veldig ønsket nr 2 uten å bli syk som jeg ble den første gangen.

    7. Veldig bra skrevet! Såååå glad for at du deler din kunnskap med oss andre! Gleder meg til mange innlegg om babymat framover. Heia deg 👏🏻☺️❤️

    8. Hei, supert innlegg! Venter en liten en i desember, så er vel lenge til jeg trenger å tenke på babymat. Men vil være føre var og du inspirerer!
      Har du innlegg for oss som er gravide og tips til sunne matoppskrifter og smoothier?

    9. For eit flott og opplysande innlegg, tusen takk!
      Eg har ei som er ei veke yngre enn Lykke, og ho har fått smaksprøver sidan ho var 4 månadar, men vi har ikkje komt lengre enn det, vi har god tid. Men no er det på tide med jern, så dette var midt i blinken! Eg har lasta ned kraftguiden og er klar som eit (blautkokt) egg 😁
      Gir du innhaldet frå slike leverkapslar til baby? Og har du salt i krafta du koker til babymat?

    10. Hei Helene!
      Siden du er utdannet innen ernæring og virkelig brenner for dette, hva er dine meninger/ tanker rundt det å spise kjøtt, fisk og fugl?
      Det å være veganer er jo veldig i vinden om dagen, og mange mener jo at det å kutte ut kjøtt/ fisk og fugl, egg osv er det beste, men jeg hadde nok ikke klart dette.
      Jeg elsker å spise allsidig, å det å feks kutte ut fisk ( som er noe av det beste jeg vet ) til middag, virker bare stusselig rett og slett.
      Alle disse som skal ha det til at fisk inneholder alt for mye giftstoffer, og at det å spise rødt kjøtt, er fy fy- jeg aner jo ikke hva jeg skal tro til slutt.

    11. Kjempebra og informativt innlegg 😊 Jeg har et barn som er nesten 4 år og da hun var 6 mnd startet vi med øko eggeplomme og jeg husker enda da hun var 8 mnd og satt og gaflet seg både lever og spekk 😃

    12. Nok et fantastisk innlegg Helene. Jeg håper du slipper unna mammapolitiet og kommentarer fra skeptikere. Selvom jeg ikke selv alltid spiser optimalt har jeg et ønske om det, og det er via dine informative og godt skrevde innlegg som påvirker meg til å ta bedre valg i hverdagen. Jeg håper du fortsetter å dele mer av din kunnskap:)

    13. Hei.
      Det stemmer ikke at det er hemjern i egg. Faktisk så hemmer egg opptak av jern fra måltidet.
      I tillegg, så blir også opptaket av hemjern bremset av kalsium. Vi løste det ved å gi kalsiumrike matvarer som egne måltider frem til Mini var rundt 16 mnd.

    14. Utrolig interessant og viktig!
      Jeg bare lurte på en ting; Kunne man ha blandet en eggeplomme i (hirse)grøten, tro?

    15. Veldig fint og informativt innlegg <3 Interessant å lese, selv om jeg ikke har barn selv. Kult at du tør å dele kunnskapen din, og si hva du mener!
      Men jeg må si jeg synes det er litt synd at begrepet "Mammapoliti" brukes. Ordet politi fortjener ikke å være et negativt ladet ord, synes jeg. En etat som beskytter personer, opprettholder orden og sikkerhet, forebygger kriminalitet og mye mer - kan ikke sammenlignes med en gjeng mødre som tror de har fasiten for andres barneoppdragelse.

    16. Mari: Helt enig, jeg skrev det kun fordi jeg noen ganger blir beskyldt for å være mammapoliti når jeg skriver om ernæring for barn/baby 😉
      Veldig glad i politiet jeg, det vet i hvert fall de som kjenner meg personlig 😉

    17. “I Norge anbefales det å fullamme frem til 6 måneder så fremt både mor og barn trives med det. Det diskuteres hvorvidt denne anbefalingen skal endres til 4 måneder, men det har den sålangt ikke blitt. ” Vet du hvorfor det diskuteres om å endre til 4 måneder? =) Og hvordan tilbereder du eggeplommen uten eggehviten?

    18. Rubia: det er flere ting, blant annet utvikling av allergi, b12 status og om vi kan gjøre barnet mindre kresent. Men det er ingen studier som har overbevist slik at anbefalingen har blitt flyttet. Barn er forskjellige, så vi må se an når vårt barn er klart. Eggehvite kan barnet reagere allergisk på 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg