Hjemmelaget pesto

  • 22.06.2016 kl. 16:59

DSC06933

Jeg elsker denne røde pestoen, men denne uken ville jeg lage den klassiske, grønne! Den kan lages både som fermentert versjon eller ikke, det er helt opp til deg. Forskjellen er egentlig bare at du tilsetter myse og setter den et lunt sted noen dager før du spiser den.

DSC06918

Hjemmelaget pesto

En basilikumplante

En dl olivenolje

En pose pinjekjerner (40 gram)

1,5 dl revet parmesan

1/2 kinesisk hvitløk eller et fedd hvitløk

1 ss molkosan (eller vannkefir, kombucha, vita biosa)

En dæsj salt

DSC06923Riv av alle bladene på basilikumen og ha i en blender. Tilsett resten av ingrediensene og kjør til en jevn masse.

DSC06926

Ha pestoen over på et glass.DSC06929Hvis du vil fermentere setter du glasset på et lunt sted, jeg har det i krydderskapet. La glasset stå i 2-3 dager avhengig av temperatur. Jeg hadde det stående i to nå som det er ganske varmt.

DSC06933Jeg elsker å ha pesto på surdeigsbrød eller frøknekkebrød, på fisk (nam!), på salat og til kylling.

DSC06939Pesto er næringsrikt og inneholder masse stoffer kroppen blir glad av! Viktigst er at det gir utrolig god smak til sunn mat!

DSC06941Hva bruker du pesto til??

0 Kommentarer

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits