Slik blir du mett!

  • 16.08.2016 kl. 10:04

Har du noen dager der du fler at du bare kan spise og spise, men blir ikke mett? Det kan faktisk vre ganske frustrerende prve spise sunt, men samtidig fle at en aldri blir mett. For da blir det ogs langt lettere smspise usunne ting eller g p en "smell". Jeg fr faktisk veldig mange sprsml om nettopp dette, hvor mye vi skal spise. Det er ganske vanskelig fordi som s mye annet s er jo dette veldig individuelt. Hvor mye vi skal spise spise pvirkes av hvor mye vi veier, hvor hye vi er, vre gener, vr forbrenning og mest av alt; hvor mye vi beveger oss. Det vil si, hvor mange kalorier vi skal spise pvirkes av disse tingene. Hvor mye mat du skal spise kommer an p hvilken mat du velger spise. Spiser du kaloririk mat m du naturligvis spise mindre mengder mat enn om du hadde spist mat med lite kalorier.

Hvorfor blir du ikke mett? kun spise mat med lite kalorier er likevel ingen god strategi for holde seg mett, eller g ned i vekt hvis det er mlet. Vi trenger ogs maten som naturlig inneholder mer energi, og mange som kun leter etter lavkalori matvarer er nettopp de som sliter med bli mette. Her er 6 grunner til at du ikke bli mett og hva du kan gjre for bli det!

Hvorfor blir du ikke mett?

Hvorfor blir du ikke mett?Du spiser feil mat

Spiser du mye raske karbohydrater vil dette kunne gi deg blodsukkersvingninger. Nr blodsukkeret blir lavt er det naturlig for kroppen gi oss signaler om spise mat som raskt kan ke blodsukkeret igjen. Derfor fr vi ofte lyst p sukker, bakverk, kjeks eller brd. spise for holde blodsukkeret stabilt er en av nklene til god helse, energi og en stabil vekt.

Du spiser for lite til hovedmltidene

Prver du spare p kaloriene eller rett og slett ikke er srlig sulten til frokost, lunsj og middag ender du lett opp med et kt kaloriinntak mellom mltidene. Srlig kvinner pvirkes av hoppe over mltider ved at det kan sette igang stressreaksjoner i kroppen. spise seg god og mett til bde frokost, lunsj og middag er derfor viktig for holde seg mett gjennom dagen.

Du prver slanke deg

Det er helt lov nske g ned i vekt, men la oss ikke gjre det p feil mte. Vr s snill kast dietter som nutrilett og herbalife i spla og spis ordentlig mat. N som vi har det ut av veien er det faktisk viktig at du fr i deg nok mat. Nr vi sulter kroppen vil kroppen tro at den er i sultkrise. Dette setter igang sulthormoner og du kan f skikkelig ulvehunger. Dette er en av rsakene bak den klassiske slankesmellen. Nr du frst tar deg en sjokolade eller et kakestykke klarer du ikke slutte. Kroppen skjnner ikke at du har lyst til fle deg ekstra vell i bikini, den er kun opptatt av overleve.

Hvorfor blir du ikke mett?Du har en tarm i ubalanse

Det bor s mange bakterier nede i tarmen din at det er vanskelig se dem for seg (og kanskje er det likegreit). Disse bakteriene sender mange signaler til hjernen din og pvirker dermed hvordan du tenker og hva du fler. Er disse bakteriene i ubalanse kan du oppleve mer cravings p st mat, svingende blodsukker og mer sult. Forskning p tarmfloraen vr er enormt spennende og forskere avdekker stadig flere sykdommer og helsetilstander tilknyttet disse rakkerne. Kanskje kan disse bakteriene vre grunnen til at vi reagerer s ulikt p mat?

Du er dehydrert

Har du akkurat spist, men fortsatt fler deg sulten kan det faktisk hende du ikke drikker nok vann. Noen ganger blir vi litt forvirret over signalene kroppen sender og kan blande flelsene av trste og sult. Fler du deg fysen drikk et glass vann og se om du fler deg bedre. Du skal ikke drikke for mye heller, men pass p f i deg rundt 1,5 liter vann per dag, og mer hvis du trener.

Du har gtt for lenge p lavkarbo

spise strikt lavkarbo kan faktisk sette sulthormoner ut av spill over tid. Dette gjelder ikke alle, men kjenner du at du konstant er sulten selv om du spiser mye fett kan det hende det er p tide endre kostholdet litt. Det betyr ikke at du m lesse p med karbohydrater, men spise noen gode kilder til de riktige tidene.

Hvorfor blir du ikke mett?Slik blir du mett

Hvorfor blir du ikke mett?Spis masse grnnsaker

Grnnsaker er rike p fiber, vann, vitaminer og mineraler. De er gunstige for tarmfloraen din og br inng i alle kosthold. Jeg spiser helst grnnsaker til alle mltider, da fler jeg meg helt klart best! Her kan du lese mer om hvordan du kan spise mer grnnsaker.

 Spis nok mat til hvert mltid

Spiser du deg mett til frokost er det mindre sannsynlig at du smspiser gjennom dagen. Fokuser p proteiner og fett og ha gjerne grnnsaker ogs her. Unng frokostblandinger og ste saker som kun fr blodsukkeret ditt til svinge, og gjr deg trtt og uopplagt.

Spis riktig fett

Vi trenger fett for holde oss mette og for regulere hormonbalansen. Fett senker hastigheten p tmmingen av magesekken vr og fr oss dermed til fle oss mette lenger. Mine favoritter er avokado, kokos, smr, olivenolje, fet fisk, ntter og fr.

Hvorfor blir du ikke mett?Spis proteiner til hvert mltid

Protein metter mest per gram og koster ogs kroppen mest forbrenne. Spis minst et gram protein per gram kroppsvekt og gjerne opp mot to hvis du prver g ned i vekt eller trener mye. Mine favoritter er fisk, egg, kjtt, meieriprodukter hvis du tler det, kylling, kalkun og linser.

Spis rotgrnnsaker og stpotet

Dette er mine favorittkilder til karbohydrat og jeg spiser dem sikkert 4-5 ganger i uken! Jeg liker spise karbohydrater etter trening og til middag, ikke p dagtid. Dette er bra for svn, hormoner og energi! Karbohydrat er faktisk viktig for at blant annet leveren vr skal kunne aktivere stoffskiftehormonene vre, og det er ikke farlig spise dem s lenge du velger de riktige kildene.

Ikke vr for streng

Hvis du prver spise 100% riktig og perfekt vil du som oftest ikke holde en sunn livsstil i lengden. Perfeksjonisme er dessuten kjedelig og usexy, ikke vr den jenta! Har du lyst p et knekk sjokolade p en onsdag, spis det, men bare hvis du har lyst. Gi deg selv litt friere tyler og lov til spise ting, s blir de plutselig ikke s fristende.

Hvorfor blir du ikke mett?Sliter du med stsug kan du ta mitt gratiskurs "slik blir du kvitt stsuget". Dette er et onlinekurs som gr over 5 dager der du fr en liten film med meg hver dag. Kurset er som sagt helt gratis og du finner det her.

 

8 Kommentarer

Iselin Rene

16.08.2016 kl. 10:41
Takk for gode tips :)

Helene Ragnhild

16.08.2016 kl. 11:11
Iselin Rene: :D

Inger Ann

16.08.2016 kl. 12:29
Du er bare helt konge. Liker det du deler med oss og ikke minst p en enkel mte. 👍😁

Helene Ragnhild

16.08.2016 kl. 14:06
Inger Ann: Tusen takk Inger Ann! Made my day <3

Turid

16.08.2016 kl. 14:25
Tusen takk for kontinuerlige gode tips i hverdagen :) Mye av maten du har avbildet ser jo s god ut - s del gjerne oppskriftene samtidig ;)

Helene Ragnhild

16.08.2016 kl. 21:48
Turid: Takk Turid! Det skal jeg gjre neste gang, for det er virkelig s godt som det ser ut :D

Jan Olav

16.08.2016 kl. 17:39
Mye bra her Helene Ragnhild. Berre noen korte kommentarar. For det frste er vi fr naturens side adaptert til ete protein og feitt, men ikkje (raske) karbohydratar (som sukker og lyst brd, pizza, pasta osv.). Vi blir ogs mye fortare mette ved ete ein feitt- og proteinrik kost, og ikkje minst; blodsukkeret blir mye jamnare (som du ogs er inne p), og stsuget blir dermed i stor grad borte.

Du har ei fin liste med feittrik mat. Eg vil legge til meieriprodukt som tyrkisk/gresk yoghurt (ikkje den feittreduserte), rmme, creme fraiche, cottage cheese og dessutan bacon. S skriv du at kroppen m ha karbohydratar for at leveren skal fungere. Det gjeld ogs hjernen vr, men kroppen omdanner protein til karbohydrat, s vi treng eigentlig veldig lite karbohydrat.

Til slutt skriv du at vi m unne oss noe, og det er eg heilt samd med deg i. Det kan f.eks. vere frukt eller grnsaker, ntter (macadamia er fantastisk gode) eller mrk sjokolade. Lag ogs gjerne kaker basert p smr, kokos og mrk sjokolade. Alt dette er mat som srger for jamnt blodsukkerniv.

Skal du g ned i vekt, er det ogs mest effektivt unng karbohydrat og heller basere seg p feitt og protein.

Helene Ragnhild

16.08.2016 kl. 21:47
Jan Olav: Jeg opplever kommentaren din som veldig bastant, det blir litt dumt? Det er faktisk ikke slik at lavkarbo er best for alle. Det er mange som trives best p det kostholdet, og det er mange situasjoner der lavkarbo er svrt terapautisk. Jeg anbeflaer deg p lese litt mer forskning og se litt bredere fr du kommenterer ;)

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits