Er kanel giftig? – hjemmelaget pepperkakekrydder

Adlinks

Selv om det er en liten stund til jul har jeg begynt å kjenne julestemningen komme snikende. Da jeg var student hørte jeg alltid på julemusikk da jeg leste til eksamen, så det å jobbe til julemusikk har blitt en koselig greie for meg. Nå høres det sikkert ut som jeg er verdens værste nerd, men jeg synes faktisk at eksamenstiden var fin på mange måter. Du kan i hvert fall gjøre den så mye bedre ved å gjøre det koselig rundt deg og ikke minst ha den rette innstillingen.

Nå som jeg forbereder juleoppskrifter til dere har snikstartet på julen og jeg koser meg så! Jeg tenker også at hvis jeg deler litt tidlig har dere god tid til å teste ut oppskrifter. Denne oppskriften er jo bare en liten start på alt det gode du kan lage til jul!

Selv bruker jeg helst økologiske, ubestrålte krydder. De gir bedre smak og du får alle de gode helseegenskapene til krydderne med på kjøpet. Hvert år popper det opp overskrifter om hvor giftig og farlig kanel er. Dette er fordi kanelen som kjøpes på dagligvare er av typen kassiakanel. Denne inneholder et stoff som heter kumarin, og dette er faktisk levertoksisk. Velger du kassiakanel må du holde deg til under en halv ts per dag for å unngå leverskader, og terskelen er lavere for barn.

Ceylon kanel er en annen type kanel som omtrent ikke inneholder kumarin. Denne kan du trygt spise hver dag og den er også trygg for barn. Smaken er søtere og rundere, så her er det vinn vinn! Hvis du er like glad i kanel som meg burde du absolutt gå for denne 😉

Hjemmelaget pepperkakekrydder

1 ss ceylonkanel

1/2 ss nellik*

1/2 ss ingefær

1 ts ekte vaniljepulver

Bland alt krydderet sammen og oppbevar i en tett boks. Du kan gjerne doble oppskriften også. Jeg har basert min oppskrift på pepperkakedeigen til mamma. Det er altså slik jeg synes pepperkaker skal smake, men dine preferanser kan være noe litt annet 😉

*du kan kjøpe økologisk nellik på iherb, men jeg er ikke så nøye på at den skal være øko da jeg ikke bruker det så mye i hverdagen.

Mens vi snakker om kanel, disse knekkebrødene har jeg akkurat bestilt meg! De ser jo helt himmelske ut!!

God helg fine <3

13 kommentarer
    1. Bra du opplyser om rett type kanel. Jeg kjenner flere som drysser heftige mengder med kassiakanel over grøten sin. Ikke bra.
      Hva tenker du om at en 2-åring får kassiakanel på grøten i bhg? Jeg lurer på om jeg burde ta med ceylonkanel hvis de skal ha grøt i bhg.
      Hjemme bruker vi alltid ceylonkanel 😊 Den smaker nydelig og det er en hyggelig bonus at den kan spises med god samvittighet 😊

    2. Grøss, på jobben er kanelbøssa tom til stadighet, og de kjøper den store størrelsen! De eldre damene på jobben er så opptatt av sunnhet, og sier til stadighet at de må drøsse på grøten med kanel fordi det er så sunt, men jeg er helt ny der så jeg tør ikke å si ifra. Haha..

    3. Jeg er en av de som ikke klarer meg uten ekstreme (og da snakker vi ekstreme) mengder kanel daglig. Kjøper den grønne hindu på meny og kiwi, da jeg har hørt den er bra. Mine leververdier har vært høye i flere år, men legen klarer ikke si om det skyldes spolormen, anoreksien, slitasjeskader på organer eller kanelbruk. Han var faktisk tvilsom til at det skyldtes kanel….

    4. Nei, det er mye mulig. Synes det er synd det er for lite forsket på ting. Gjerne kommer forskningsresultater frem alt for sent… Det går liksom i det samme hele tiden, som for eksempel hvilke matvarer man skal spise for å unngå kreft, eller hvilke matvarer man ikke skal spise for å ha en god helse… ”Ikke for mye salt, sukker, osv, osv” Synes det er så mye selvmotsigende i den verdenen, og det er virkelig ikke lett å vite hva som er ”rett og galt”. Men. Jeg tror du har et poeng her, så om jeg ikke direkte går over til ceylonkanel, så skal jeg i alle fall prøve å kutte ned. Alt er bedre enn ingenting!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg