Vinn bakepakke fra funksjonell mat (avsluttet)

Endelig er det tid for konkurranse igjen! Det er jo jul og da må jeg fikse noen gaver til de fine leserne mine <3

e

I samarbeid med funksjonellmat har jeg satt sammen en deilig bakepakke til dere!

Ferdig malte mandler sparer deg for masse stress med skålding, tørking og maling. Siden mandlene er skåldet er også endel av antinæringsstoffene allerede fjernet, så jeg bruker disse selv om de ikke er bløtlagt.

Jeg har også valgt ut mine favoritter innen søtning fra funksjonell mat; sukrin gold, fibersirup gold og clear. Disse har ingen eller lav påvirkning på blodsukkeret og kan brukes i bakst, som søtning på grøt, pepperkaker osv og i konfekt. Fibersirup gir en seig konsistens slik at du kan lage seige cookies og barer, nam!

Jeg har brukt disse ingrediensene i de populære pepperkakecookies <3

For å vinne må du svare på et spørsmål; hva er din største utfordring i jakten på en sunn livsstil?

Skriv en kommentar til meg her på bloggen og husk å legge igjen epostadresse (kun jeg som ser det).

Nå skal jeg jobbe med nye projekter i 2017, yay! Ha en deilig søndag <3

217 kommentarer
    1. Min største utfordring er å ikke falle for fristelsene jeg er så vant til og sette av tid til å planlegge god mat.

    2. Min største utfordring er å få tak i de elemtære ingrediensene, og å Finn ut hva som er best for meg i denne jungelen av tips og råd.

    3. Min største utfordring er allergi og ibs, prøver ut masse som skal fungere og jeg blir bra en liten stund også reagerer jeg på det plutselig igjen.. er så vanskelig og følge dette lavfodmap opplegget også, så mye sunt og godt som blir utelukket plutselig.. men jeg gir ikke opp 🙂 prøver ut og prøver ut 🙂 en dag må jeg jo klare å finne en måte som fungerer for meg håper jeg 🙂 syns mye av det du lager er supergodt og jeg gleder meg hele tiden til noe nytt 🙂
      Mail: [email protected]
      <3

    4. Største utfordring er å huske at jeg er verdt mat som er god for meg og skaper helse, uavhengig av tradisjonelle juletradisjoner og hva de rundt meg opplever som godt.

    5. Min utfordring er å finne balansen mellom hva som er helsefremmende sunt og hva som er energitakende sunt. Men blir stadig lettere. :-)0

    6. Min største utfordring er de rundt meg. Det e “liten” aksept for å være “annerledes”! Er dager der jeg ikke har lyst og fråtse i meg kakestykker i selskaper eller helle nedpå med alkohol på fester, da blir dette sett på i en negativ retning. “du kan jo unne deg et lite kakestykke”, ja såklart- men det er vel frivillig 🙂 dette er garantert min største utfordring på en sunn livsstil!

    7. Utfordringen er å sette av nok tid hver dag til å lage sunne matpakker til når jeg er på jobb. Målet er å spise lunsj bestående av grønnsaker, kjøtt/kylling/fisk og en fettkilde, men dette er jo mer tidkrevende enn å smøre en brødskrive. Det er selvfølgelig snakk om prioriteringer, men jeg synes likevel at tiden er det som er mest utfordrende i en hektisk hverdag.

    8. Min største utfordring er å finne rett sammensetning av hva jeg kan spise, samt å finne gode løsninger for mat jeg kan ha med på nattvakt; mengde mat og type mat 🙂 Å finne rett balanse mellom mengde fett og hvilke typer karbohydrater kroppen tåler..

    9. Tid og planlegging er min største utfordring . Men når man har en sykdom som gjør at man er uten smerter og andre symptomer, så er det så absolutt verdt det. Legen min ga meg valget mellom cellegift eller kosthold og jeg valgte heldigvis det siste. Sukkerfritt er gull verdt for meg 🙂

    10. Min største utfordring i jakten på en sunn livsstil er vel å finne ut hva sunt er. Jeg har slitt med mat så lenge jeg kan huske, men de siste seks årene har vel vært de vanskeligste. Målet mitt er å kunne leve som “resten” av gjengen. Unne meg noe godt iblant, ikke være avhengig av kaloritelling, og trene fordi jeg vil ikke må. Det er en evig vei, men er godt på gang til å gjøre det til en gøy en.

    11. Min største utfordring for å leve den sunne livsstilen JEG ønsker er vell økonomien, klarer det helt fint som student. Men det krever mye planlegging, med lange dager på skole og en stram økonomi! Og til tider mitt eget hode, det å finne den så fint omtalte balansen! selv med mange år i denne livsstilen og en kommende bachelor i ernæring er det nok av utfordringer.
      God førjulstid kjære deg <3

    12. Den største utfordringa er å planlegge lang nok tid i forveien til å få handlet inn de riktige matvarene. I hektiske perioder er det også en utfordring å ete variert nok.

    13. Planlegging som mange sier er en stor utfordring, særlig når du skal være ute av huset i mange timer (tenker da på at en må ha med flere måltider). Men jeg syns også det er utfordrende å spise på instinkt eller sult. Det er så lett å se på klokken og tenke at nå er det en del timer siden sist måltid, så spiser jeg litt..
      Krysser fingrene for den flotte pakken:-) hehe! Ha en fin dag <3

    14. Mine største utfordringer er mat generelt! Jeg er vegetarianer, minn mann har ibs og ulcerøs kolitt så det er veldig mye han ikke kan spise..som jeg burde spise! 😳 Er ofte vanskelig å være kreativ, sunn og i tillegg unngå en heeeeel mengde mat!
      Har prøvd noen av jule oppskriftene dine forresten! Veldig gode!! ☺️

    15. Den største utfordringen synes jeg er med samboeren, fordi det er så koselig å lage god (og usunn) mat litt for ofte.
      Men det verste er det sosiale, da det alltid serveres mye usunt når man er bedt bort i selskaper eller andre hendelser. Og man blir sett på som frekk for å takke nei.

    16. Min største utfordring er å finne balansen i sunn livsstil, og ikke bli fanatisk. Er ikke lenge siden jeg la om livsstilen, så prøver meg fortsatt frem på hvilken livsstil jeg ønsker å leve med.

    17. Å, jeg har så lyst til å prøve fibersirupene! Min største utfordring er nok å klare å lytte til kroppen og bli kjent med følelsen av hvordan ulik mat virker på meg. Det er lett å bli forvirret av så mye ulik informasjon og oppi det hele klare å lese tegnene som egen kropp gir. Jeg har vært livredd karbohydrater i flere år, og kjenner jeg endelig har fått et mer avslappet forhold til det nå, men jeg har fortsatt litt igjen for å bli helt kjent med hva som er bra for meg og ikke.

    18. Min største utfordring er planlegging. Er skikkelig dårlig på det, det får kanskje bli mitt nyttårsforsett! 😊

    19. Min største utfordring er all oppvasken som følger med😄 Vi lager alt fra bunnen av og drukner tidvis i oppvask.

    20. Min største utfordring er å finne en balanse, og ikke bli fanatisk iforhold til *sunn* mat og trening, spise ute/ mat andre har laget.

    21. Min største utfordring er at jeg trener mye- blir sulten av det- og føler at sunn mat ikke gjør meg mett.

    22. Min største utfordring er å finne ut hva som er sunt og bra for meg til en billig penge – helsekost blir ofte dyrt.. Men takk for at du hjelper til med å finne riktige stier på veien! 🙂

    23. Hei og snart god jul til deg!
      Hmm. Dette var et vanskelig spørsmål. Det er jo faktisk utrolig lett å leve sunt, og jeg har aldri møtt noen hindringer. I mine øyne er det nemlig sunt og spise litt sjokolade på jentekveld eller en pizza på resturant. Er jeg på farta finnes det sunne valgmuligheter overalt, og det er samtidig lett å fylle kjøleskapet med billige og sunne varer! Kanskje min største utfordring er å spise NOK sunn mat. Man havner lett i fellen hvor sunt = mindre mat.
      stor klem til deg og dine! <3

    24. Min største utfordring er å finne ut av alle disse “helsekost”produktene. Hva jeg bør bruke og hva som er best. Også hvilke av de som faktisk er sunne og ikke minst hvordan disse skal brukes. Liker å kokkelere på kjøkkenet og er veldig motivert til å spise meg sunnere. Både i forhold til ME, PCOS og IBS. Tenker og tror kostholdet spiller en stor rolle, ikke bare – men mye av det 🙂

    25. Min største utfordring når det kommer til en sunn livsstil må være sosiale sammenkomster. Jeg hater å måtte takke nei til mat som jeg vet kroppen min ikke har godt av da det som oftest blir så masse spørsmål fra andre rundt..

    26. Min største utfordring er fortsatt å hanskes med sukkertrollet. Det er så innmari vanskelig å holde seg unna. Jeg synes jeg har fått så mye annet på plass med sunt kosthold nå, men der går jeg på en smell gang på gang. Og jeg er helt sikker på at kroppen min har det veldig mye bedre uten sukker.

    27. Min største utfordring er meg selv og den litt mer selvdestruktive siden når jeg blir stresset, trist, ensom og lignende. Etter å ha fulgt bloggen din, Sara og Gry for en god periode nå, så begynner jeg jo å få en forståelse for hva en sunn livsstil er. Jeg har også prøvd ut litt når jeg er så motivert at jeg legger om kostholdet. Da merker jeg jo hva som fungerer bedre og motsatt for min kropp. Men så kommer alles innspill på hvor sær, noe vanskelig og fanatisk og tullete man er. For norsk kostholdsråd og “sunn fornuft” i så måte og lettprodukter osv er best… Da faller jeg av lettere for å please eller jeg faller av fordi jeg stresser og bryr meg mindre… Både trening og kosthold blir så mye mindre prioritert for egen del. Legger litt seg selv til siden for alt annet. Så om du har tips til hvordan holde fokus og egen tanke uavhengig av folk og emosjoner så skriv gjerne innlegg om det!! Det er jo når man minst har tiden, orket og overbevisningen at man egentlig trenger det mest 🙂 Du er fantastisk, og har jo også erfaring med dette, så håper du både rir den av for egen del, og kan dele videre 🙂 Juleklem

    28. Min største utfordring er å finne en god balanse.Slitt lenge med spiseforstyrrelser og ønsker selvfølgelig å leve så sunt som mulig.Har en tendens til å følge alle gode matråd slavisk,uten å lytte til egen kropp.Jeg må bli flinkere til å stole på at det som funker for andre,ikke nødvendigvis er fasiten for meg.
      Du er btw fortsatt min favorittblogg,Helene.Tusen takk for masse inspirasjon.Så synes jeg du er så utrolig søt.
      Stooor klem🐻

    29. Mine største utfordringer er å finne mat og helsekost produkter som er billige og sunne. Tid og krefter til å lage alt jeg har lyst til er også en utfordring. Det tar ofte så lang tid å lage et sunnere alternativ, spesielt hvis det er første gang jeg prøver meg på en ny oppskrift.

    30. Utfordringen består i å finne ut hva som passer min kropp og mitt liv . (Mat og trening)
      Er på vei , men ikke helt ferdig enda.

    31. Den største utfordringen er å finne balansen mellom sunt og ikke “fanatisk” sunn slik at det blir et stressmoment!

    32. Å opprettholde de sunne vanene i stressende perioder. Ironisk nok er det jo i disse periodene jeg kanskje trenger det mest, det er min største utfordring 🙂

    33. Min største utfordring er å ikke få dårlig samvittighet de gangene jeg spiser en sjokolade eller andre usunne ting. Det går jo helt fint å spise litt is eller sjokolade innimellom! Jeg jobber med saken, spesielt nå før jul 🙂

    34. Min største utfording er de rundt meg. Jeg elsker å bake sunne ting, men de rundt meg er ikke like glade i alle den sunne baksten jeg lager, da alt helst skal vær tradisjonelt (ikke at det ikke er usunt), men jeg velger helst å bake sunne ting og eksperimenter på kjøkkenet er det beste jeg vet! 😊

    35. Den største utfordringen i min hverdag er å ha en datter med diabetes og spiseforstyrrelse. Det å planlegge slik at både hun og jeg kan leve på en så sunn måte som mulig i en slik situasjon kan til tider være veldig utfordrende. En slik pakke med produkter ville kunne være et steg på vei for å kunne ha en noe bedre hverdag 🙂

    36. At det går for lang tid mellom måltidene sånn at blodsukkkeret er på bånn og jeg ender opp med å sluke drittmat og godis for “å komme opp”.

    37. Min største utfordring er å lytte til kroppen, og ikke bli for opphengt i planer og hva som er “riktig”. Og spise nok i travle tider.

    38. Min utfordring er planlegging og å få maten jeg kan spise til å passe sammen med maten de andre i huset kan spise. Er ikke tilhenger av å lage så mye forskjellig til hvert måltid.

    39. Min største udfordring må nok være studentlivet – ikke alltid like god tid til planlegging og lavt budsjett. Og at det ikke alltid er like lett å få i seg tilstrekkelig med næring.

    40. Min største utfordring er at jeg er helt enten eller – enten ekstremt opptatt av å spise sunt, eller så driter jeg langt i det. Har vært sånn de siste 6 årene, hehe-

    41. Åå jeg har store planer for å lage noen sunne godbiter uansett, men å vinne dette hadde gjort det hele litt billigere og morsommere!
      Min største utfordring i jakten på en sunn livsstil er å få det til å passe med meningene og forventninger til alle rundt meg. Venner, familie og kjæreste synes ofte jeg gjør mye rart på kjøkkenet, og synes jeg er “fanatisk” hvis jeg ikke ønsker å spise alle sukkervarianter som kommer min vei.. Det handler vel bare om å være tro mot seg selv, og være sikker på at man vet best hva som passer for sin kropp:)

    42. Min største utfordring er helt klart sukkersug. Kjempeflink til å lage sunne middager, men dessverre melder sukkersuget alltid etterpå. Og jeg gir etter..

    43. Jeg lever med lavkarbo, og det har jeg gjort i over 5 år. Så den største utfordringen er ikke selve livsstilen, men at folk rundt meg som regel ikke vil godta at jeg ikke spiser generelle matvarer. Men jeg trives med min livsstil, og det er jo det som er viktig:)

    44. Min største utfordring er å venne seg av med søtsuget! I tillegg er jeg student, så blir av og til noen enkle løsninger. Ikke alltid budsjettet strekker til heller, så da er det om å gjøre å finne billig middag, noe som ikke alltid fører til så sunn middag.

    45. Mine tre største utfordringer er energi til matlaging (har ME), men jeg får det overraskende bra til så langt, og den andre er at andre synes det er så forferdelig at jeg ikke kan spise det samme som dem. Jeg selv derimot trives veldig godt med den maten jeg spiser (sukker-, melke- og glutenfritt, naturlig mat, lite erstatninger). Min tredje utfordring er økonomi.

    46. Største utfordring er at som student med et stramt budsjett, kan sunn god mat laget fra bunnen av ofte bli litt dyrt :/

    47. Min største utfordring er å være allsidig i det jeg spiser og å holde meg til det sunne. Har altfor lett for å falle tilbake til den usunne stilen

    48. Min største utfordring er det å føle meg sær hvis jeg velger annerledes enn de rundt meg, og det å finne en god balanse, siden jeg er et veldig “alt eller ingenting”-menneske.

    49. Den største utfordringen er å finne ut hva som er sunt for MEG. Jeg tenker at det er så mye bra informasjon og råd ‘der ute’ , men hver enkelt må finne sin egen vei utfra sitt ønske om endring.

    50. Jeg føler jeg har fått en god balanse på det selv føler er en sunn livsstil som funker for meg, men utfordringen er nok å minne meg selv på å ikke ta alt som sies og skrives for god fisk. Kjenne på magefølelsen og vite hva jeg bør følge for min egen del og ikke. Man får så mange beskjeder og kontrameldinger på hva som er bra den ene uken, men ikke den neste osv. Huske på meg selv i det hele og ikke følge “ekspertene” slavisk 🙂

    51. Min største utfordring er utvalget i norske butikker, mesteparten av maten i norske matvarebitikker er ikke økologisk og med tilsetningsstoffer.

    52. Tror min største utfordring er å gi slipp på smågodt, det er ikke “farlig” å spise litt sukker av og til, men magen min tåler det dårlig, og det gir utslag spesielt som betent hud og generelt betent I kroppen. Har en strategi på å fokusere på alt jeg kan spise mer av, men jeg merker at med en gang jeg sier til meg selv at jeg ikke skal spise smågodt, så er det det eneste jeg tenker på😂, og ryker på en godtesmell😂😂.

    53. Min største utfordring i jakten på en sunn livsstil er å hele tiden måtte forklare / forsvare matvalgene mine og si nei takk til mat som blir laget hvis jeg er på besøk (som oftest er det litt kjøtt og salat som jeg kan ta ) og talerkenen ser sturslig ut (i forhold til de andre som har brød, pastasalat etc), og porsjonen min blir også kommentert… Spørsmål om jeg slanker meg kommer…..Det er ikke alltid at man kan fortelle om cystene sine (Pcos), og derfor blant annet spiser ikke jeg så mye karbs… Eller at man kan fortelle om gluten som gjør magen min….og huden min…. og humøret mitt….ja, listen er lang på denne utfordringen som til stadighet dukker opp!

    54. Så morro med konkurranse ! 👏 Min største utfordring i jakten på en sunn livsstil er at det er et “uendelig” hav av gode råd og anbefalinger, jeg syntes det kan være vanskelig å vite hva som er best, og en utfordring å finne “mitt” kosthold, det som passer for meg. En fin søndag til deg ☺️

    55. Min største utfordring i jakten på en sunn livsstil er at jeg har IBS. Jeg er utrolig glad i å lage sunn og god mat, men syns det er vanskelig å finne inspirasjon når det alltid er noe som må elimineres eller ikke fungerer for magen.

    56. Tiden. Som sykepleier jobber jeg mye skift og søvn blir ofte prioriter fremfor matlaging. I tillegg har jeg cöliaki og det å finne enkle løsninger på farten er en utfordring. Jeg har dårlig opptak av næringsstoffer og derfor er det ekstra viktig at det jeg spiser er tett på næring. Jeg har lyst til å spise og lage mat som dekker mitt behov, uten at det sluker opp det lille av fritid jeg har.

    57. Å følge rådene jeg selv gir til andre. Det blir ofre litt for mye av “det gode” når man sitter på mye kunnskap om ernæring og fysisk aktivitet, som i denne sammenhengen betyr litt for mye trening, litt for mye ensidig sunn mat, for lite hvile og evnen til å lytte til egen kropp har forsvunnet. Det er så mye lettere å være statister i andres liv og tilrettelegge best mulig for dem, enn det er å skulle lage manus til sitt eget liv – hvor du selv spiller hovedrollen og absolutt burde være første pri 🙏🏼

    58. Min største utfordring er å stoppe når jeg er mett. Jeg har bestandig lyst på mat, uansett hvor mye jeg spiser. 🙂

    59. For min del er utfordringen å tilpasse det til de andre i familien som har andre ønsker i forhold til kosthold enn meg.

    60. Min største utfordring må være at jeg ikke klarer å motstå fristelser. Ofte tenker jeg at “i dag er det lov”, og så finner jeg alltid en begrunnelse for det… Helg (fre-lør-søn), bursdag, jul, syk, mensen, sliten, etc…

    61. Min største utfordring er å hele tiden være i forkant, så jeg har kjappe løsninger på lager til de hektiske dagene.

    62. Min største utfordring er å klare å ha et sunt forhold til mat. Jeg har blitt alt for opptatt av kaloriinntaket samt trening og usunn mat, noe som går utover mitt sosiale liv. Utfordringen er å slippe seg mer løs og ikke tenke så mye på maten og heller nyte den og tenke at dette er bra for kroppen. Men dessverre klarer jeg ikke å tenke slik. Jeg prøver og jeg vet at det er viktig å få i seg nok næring forhold til at jeg trener minst en time hver dag, men jeg synes det er vanskelig. Jeg vil kunne unne meg noe godt og ikke være redd for sosiale settinger for å føle meg presset til å spise noe jeg får dårlig samvittighet over, og derfor må trene igjen. Jeg vil ikke lenger være opptatt av kalorier og fokus på det usunne. Du er en stor inspirasjon til å få meg til å lage sunnere oppskrifter (når jeg har tid) og til å fremme at fett er viktig, selvom det er vanskelig for meg å ta dette til meg, ettersom jeg tenker for mye på kalorier..

    63. Min største utfordring er å Holde sukkerinntaket til et minimum. Hodet vil ha mer enn kroppen tåler!

    64. Min største utfordring er at jeg blir kjempemotivert, og holder en super sunn livsstil før jeg går på en smell, gang på gang. Så min utfordring er å finne balansen!

    65. Min største utfordring i jakten på en sunn livsstil er å orke og lage skikkelig mat hver dag. Som kronisk syk og en form som er litt opp og ned, er det vanskelig å klare alt en har lyst til :/ men når jeg orker, er det å lage mat skikkelig gøy å mestre 🙂

    66. Vet du, jeg har faktisk ikke noen store utfordringer.. Jeg lever så godt slik jeg gjør nå! Men hvis jeg likevel må trekke frem noe, så må det bli søtsuget! 🙁 Men heldigvis finnes det så mye godt som alternativ nå, og jeg elsker jo å stå på kjøkkenet å kokkelere etter dine oppskrifter <3

    67. Min største utfordring er menneskene rundt som tror at bare fordi jeg har en sunn livsstil så spiser jeg kun sunne ting og nekter meg selv kaker, sjokolade etc. Jeg kan si nei takk hvis jeg ikke vil ha, å vil jeg ha så tar jeg. Mange spørsmål hele tiden, folk graver å spør. Syns det er slitsomt

    68. Jeg må faktisk være så ærlig å si at det står på planlegging. Kunnskap og tanker om å spise sunnere er der, men de gangene jeg er i en dårlig periode (=spiser junk) er når jeg er sulten eller sliten. Dersom jeg har sunn snacks eller middagsrester i fryseren så spiser jeg det, men dersom jeg ikke planlegger, tyr vi altfor lett til usunne alternativer her i heimen gitt:-/

    69. Min største utfordring er å unngå mindre heldige næringsmidler og kjemikalier, som fremmer allergier og intoleranser, og virker og oppleves negativt på kropp og helse.

    70. Største utfordring er i sosiale settinger (kanskje spesielt på skolen med venner i eksamenstiden), men også med venner, kjæresten og familien. I tillegg føler jeg at tiden og planleggingen ikke strekker til, 7 en så travel hverdag som student 🙁

    71. Min største utfordring er et pittelite kjøkken som går ut over lysten til å være der inne, og at jeg innimellom føler at jeg ikke har så mye tid som jeg ønsker til å prioritere å lage skikkelig mat.

    72. Jeg føler jeg har en ganske sunn livsstil, men utfordringen er at visst jeg først smaker på noe jeg ikke spiser til vanlig, så klarer jeg ikke slutte. Om det er chips, sjokolade, kake eller bare brødskive!

    73. Min største utfordring er nok medstudentene i eksamenstiden, som lever på boller, pizza, godis og kantinemat – og som alltid skal kommentere negativt om medbrakt matpakker. Blir så irritert, men sorry da – det er min måte, min livvstil og mitt valg. Det gjør meg bedre konsentrert, jeg unngår blodsukkerfall og “hangry”-hendelser, og jeg elsker det!! Når siste eksamen er ferdig er jeg så klar for julebakst, og bakepakken hadde definitivt kommet godt med 🙂 God søndagskveld, fine deg <3

    74. Hmm.. Jeg tror min største utfordring må være å finne noen som har den samme interessen for sunn mat og trening. Ingen av mine venner eller familiemedlemmer er særlig opptatt av å ha en sunn livsstil på samme måte som meg, som igjen fører til at jeg ikke kan dele min interesse med noen. Jeg trener alltid alene, og får aldri prøvd ut sunnere oppskrifter og matretter sammen med noen. Blir litt ensomt merker jeg, og det påvirker selvfølgelig motivasjonen i en viss grad 🙂

    75. Min største utfordring sitter i hodet. Jeg har lav selvfølelse og mange mentale sperrer som hemmer meg fra å ha en sunn livvstil og god livskvalitet. Alle disse negative tankene som sier at alle andre klarer det, men ikke jeg.
      Hver gang jeg begynner med en positiv forandring klarer jeg på en eller annen måte å sabotere det for meg selv. Jeg prøver å overbevise meg selv om at jeg forjener å ha det bra og føle meg sunn og sterk. At jeg er verdt det. At jeg klarer det.
      Problemet er at jeg ikke tror på det selv. Ikke egentlig. Troen er i allefall veldig kortvarig.
      Kun når jeg blir kvitt disse mentale sperrene og blir glad i meg selv, kan jeg få en sunn livsstil som jeg trives med. For det er jo som du sier Helene, at det psykiske og fysiske påvirker hverandre. Desverre er dette lettere sagt enn gjort da jeg ikke vet hvordan å overbevise meg selv om at jeg er verdt det. Fortsatt så tror og håper jeg at jeg vil få det til og at jeg en dag vil ha en livsstil jeg trives med.

    76. Min største utfordring er å spise så variert og næringsrik mat som mulig iløpet av en dag! Jeg får lett ‘hangup’ på ting, og da er det lett å gå i fella å spise mye av det samme hver dag.

    77. Min utfordring største utfordring ligger i at jeg ikke har eget kjøkken, jeg bor hjemme for en periode og med det
      Følger at jeg handler ikke inn mat i det daglige og er heller ikke med på å bestemme middag. Men det skal bli bedre når jeg får flytta sammen med kjæresten, snart!! Alle hjerter gleder seg!! God førjulstid ❤️❤️

    78. Største utfordring er blant annet at ting jeg ønsker å kjøpe blir for dyrt for studentbudsjettet eller at jeg til tider prioriterer det mer enn jeg burde og slik kommer i litt tøffe økonomiske tider, samt at man blir fort sett “rart” på av venner og familie når man er over middels interessert i ernæring, hva som er sunt for kropp og helse, og når man bruker mye tid på å eksperimentere på kjøkkenet. Syns også det er vanskelig å lage varierende mat og vanskelig med matpakker. Har vært matlei og ikke lyst på noen verdens ting over en ganske lang periode nå i høst/vinter.

    79. Jeg har alltid elsket sunn mat, og velger heller det fremfor usunn – både grunnet følelsen det gir meg, men også smaken! Jeg har gått fra å elske å spise mye og sunt, til å spise lite og sunt. Dette har ført til at jeg har gått veldig mye ned i vekt og mye bekymring fra mine nærmeste. Min største utfordring er derfor å spise nok, men jeg vil takke deg for at du hjelper meg på vei tilbake til der jeg var. Du viser at man kan spise sunt og mye, og at dette ikke er annet en bra! Tusen takk, Helene – du er virkelig et godt forbilde <3

    80. Den største utfordringen er ikke hjemme til meg selv men når man spiser ute og hjemme til andre. Ofte er det ikke sunne alternativ.

    81. Min største utfordring er å “gå på ein smell” med kostholdet og så komme raskt tilbake igjen til der eg har det best med sunt og næringsrikt kosthold! Det har tendens til å vare ein dag eller 2, når eg kjem ut av rutina mi, istedenfor å la det bli med den eine lille smellen.

    82. Hei! Min største utfordring er mangelen på sultfølelse. Jeg har i løpet av de siste 11 mnd gått ned 27 kg, da jeg var på vei mot en farlig vekt. Det har vært beinhardt, og jeg kjenner jeg gruer meg til jula og alle fristelsene som kommer med denne høytiden 🙁 Håper jeg klarer å komme meg gjennom det. Skal selvfølgelig kose meg, men håper jeg klarer det “med måte”. Ha en kjempefin tredje søndag i advendt ✨ Klem

    83. Min største utfordring er å kunne ha en balanse mellom det å spise sunt, og samtidig kunne skeie ut og spise noe som ikke nødvendigvis regnes som sunt, uten å få dårlig samvittighet. En sunn livsstil handler jo om balanse!

    84. Hei Helene:) Min største utfordring med en sunn livsstil er faktisk å bo sammen med kjæresten min. Han legger ikke på seg, hvilket jeg definitivt ville ha gjort hvis jeg spiste det samme som han. Til tider er dette virkelig en stor utfordring, spesielt i helgene:p men med litt viljestyrke klarer jeg meg som regel helt greit, hihi:)<3

    85. Min største utfordring er å få andre til å anerkjenne / respektere valgene mine når det kommer til kosthold. Besteforeldrene mine synes det er så trist at de ikke kan servere oss “hvetemelskaker” når vi er på kaffebesøk. De kan f.eks si “Dere spiser ingenting, så den er grei”. De kan sette fram frukt, pisket fløte og avokado, men det virker som de savner å servere oss hjemmebakte kaker. Den andre bestemora mi sa da jeg og datter var på besøk, da det bugnet av kaker på bordet hennes “Dette kan ikke dere spise for dere er jo på diett”.
      Vi har forklart at vi trives med livsstilen vår, men det er nok ikke så lett å skjønne for mennesker over 70 år som elsker å bake + servere kaker

    86. Den største utfordringen er nok at det er en travel hverdag. Trener,men ikke nok. Og det at det er så mye fristelser 🙈 og at det er litt dyrt.

    87. Min største utfordring er å spise ute med venner. Spesielt når de bare vil ha noe “enkelt” frå Mc eller kebabsjappa… haha

    88. Min største utfordring er tid- og energimangel ifht å lage hjemmelagde og sunnere søtsaker. Da er det aaalt for lett å falle for de usunne fristelsene. Inne i en dårlig sirkel der altså…

    89. En sunn og balansert livsstil gir meg så mange helsegevinster, energi og livsglede at den ikke byr på så mange utfordringer for min del. Den største utfordringene er kanskje økonomien, og gode råvarer er dessverre ofte dyrere enn halvfabrikater/ferdigprodusert. Da gjelder det å slå til på gode tilbud og planlegge. Ellers er det kanskje at kroppen har blitt så glad i rene smaker og fornuftig næring at jeg ofte har lyst på litt annerledes mat enn venner og familie, men det ordner seg alltid 🙂 god advent og god jul! Sender masse lykkestøv din vei <3

    90. Største utfordringen er planlegging og kreativitet! Noe som fort kan føre til at det blir veldig ensformig så mann går lei og mister tråden litt!

    91. Min største utfordring i hverdagen er nok å få “snudd” samboer og barn til nye matvaner da jeg har blitt mye mer bevisst dette siste året. Har alltid lage hjemmelaget mat m.m, men lært så utrolig mye siste tiden om matens påvirkning på kroppen vår. Ellers er utfordringen når man skal ha noe enkelt å spise etter kino o.l sammen med andre og de vil ha kebab/McDonald’s 👎

    92. Min største utfordring i jakten på en sunn livsstil, er å prøve meg frem i forhold til hva mat jeg tåler. Jeg har irritabel tarm, og reagerer på mye forskjellig. Prøver nå å holde meg unna alt av pasta, ris og poteter..men er fryktelig søtsyk så får nok i meg for mye sukker er jeg redd😑Nå er jeg på jakt etter sunne varianter, så supert med oppskrifter du deler!! Det meste av ingrediensene til de sunne søtsakene, er jo noe dyrere enn de vi vanligvis bruker, så hadde vært supert å vunnet dette!👏🤗

    93. Min største utfordring er nok søtsuget jeg ofte opplever. Men det kommer i berg-og-dalbaner! Jeg kan gå flere uker uten noe søtt også få et SKIKKELIG innfall og kjøpe alt jeg kommer over i en ukes tid, før det roer seg igjen. Men etter jeg har begynt å bruke mer fett (herregud, tenk at jeg var redd for smør) har dette snudd gradvis til det mer positive, så jeg slipper disse voldsomme cravingsene!

    94. Min største utfordring er å tørre å spise nok mat og dermed få i meg nok næring.. Har en tendens til å tenke lavkalori og fettfattig når jeg skal lage sunn mat, og får ikke i meg verken nok kalorier eller næringstoffer.

    95. Hei Helene Ragnhild, jeg må bare si hvor godt jeg liker bloggen. Du er virkelig en skjønn og herlig gledesspreder. Følger deg deg dagelig på både bloggen din, og på Snapchat. 🙂 Det jeg også liker godt er at du har så mye kunnskap. Jeg er svært interessert i helse og kosthold og synes det er spesielt kjekt å lese om dette på bloggen din. Masse gode oppskrifter har du også, og jeg har prøvd meg på flere av dem. Alltid like fornøyd 🙂 Jeg kunne godt tenkt meg noen helseprodukter, så kunne jeg lagt noen litt gøye oppskrifter. Og overrasket mine søstre og foreldre med litt snacks.
      Håper du får en nydelig dag Helene 🙂

    96. Hei! Leser over her at det er mange gode utfordringer her. Min største er planlegging, lage sunn og tarmvennlig mat å ta med seg på farten. Holder fortiden på å pusse opp en leilighet og bor hos foreldrene til kjæresten mi , så å planlegge både lønsj, middag og mellomtider er utfordrene, men jeg prøver å gjøre rette valg for tsrmen og humøret. Ønsker deg og dine er fotreffelig jul og et gått nytt år. Jeg er en flittig leser av bloggen din og elsker alle dine gode tips og din flotte jordnærhet. Juleklem

    97. Motstå fristelser som snop og gjærbakst.. Være bestemt på hva man vil, og jobbe med seg selv. Ta de rette valgene, og ikke falle for fristelsen. 😉

    98. Glemte å skrive min største utfordring, og det er vel det å planlegge måltidene. Dette er noe jeg skal bli flinkere til <3

    99. Min største utfordring er å planlegge måltidene og variere dem.. Fint å ha utfordringer, så man har noe å jobbe mot og bli bedre på! Muligens et nyttårsforsett? :)))

    100. Min største utfordring er å ha en god balanse. Det blir ofte en måned med det “perfekte kosthold” etterfulgt av en måned med sinnsykt mange utskeielser. Så.. den perfekte måneden er kanskje ikke så perfekt likevel?

    101. Min største utfordring i jakten på en sunn livsstil er å finne en god balanse i hverdagen. Jeg er veldig glad i å “sunnifisere” vanlige matretter, og pleier å gjøre det for å få inn mer grønnsaker, vitaminer og mineraler. Men jeg syns det kan være vanskelig å ikke ha en svart-hvitt tankegang. Altså at alle måltider skal være supersunne, og hvis jeg skulle spise noe usunt gir jeg helt opp en periode.

    102. Min største utfordring på veien til den livsstilen jeg ønsker, tror jeg er den mentale instillingen/motivasjonen.

    103. Min hverdag er fylt med et sunt kosthold. Jeg liker å bruke tid på kjøkkenet og jeg planlegger alltid hva jeg skal spise, tar med meg egenlaget mat på jobb osv. Det som noen ganger er utforinger er når jeg skal lage mat og spise sammen med venner, da de ofte ønsker alternativer som jeg unngår. I tillegg til dette med å spise ute. Når man ikke vet hva som er i maten. Men er generelt sett er det helt greit å spise sunt. Det handler bare om å gjøre det til en vane. Sukkersug for meg er ikke tilstedeværende da jeg er vant til å ikke spise sukker!

    104. Min største utfordring er når msn er ute og spiser på vanlige restauranter som ikke alltid har ønskelige alternativer til mat og dessert :/
      Riktig god jul 🙂

    105. Min største utfordring i jakten på en sunn livsstil er det at jeg er laktoseintolerant, og derfor ikke kan nyte alle de fantastiske meieriproduktene, som cottage cheese og hjemmelaget kefir!
      I tillegg er jeg student, og har dermed ikke rå til å kjøpe alle “spesialproduktene” som jeg har lyst til.

    106. Det jeg ser på som en utfordring er blandt annet at det ikke er like lett og holde seg bort fra godteri osv når samboeren min gjerne vil ha det. Han er ikke like fan av sunnere hjemmelagde varianter. Og er enda vanskeligere på denne tiden av året!

    107. Min største utfordring er å tilrettelegge det for resten av familien, samt det å ha de nødvendige varene tilgjengelig. Det er ikke alltid like enkelt, da mange av disse varene koster litt mer. Med det lille man får gjort gleder så mye mer enn ingenting.

    108. Hei Helene 🙂
      Jeg ser sånn opp til din fagligheten, engasjement, gode tips og råd, inspirasjon og glede over å ha et sunt, næringsrikt og godt kosthold! 🙂
      Jeg klarer ikke plukke ut en utfordring alene da jeg føler det er opptil flere, men hvis jeg må utpeke en vil jeg vil si at det må være tid, lyst og nok motivasjon til å gjøre en ordentlig endring med kostholdet mitt.
      Jeg har jo pcos så jeg vet at jeg har godt av å ha et mer lavkarb kosthold og holde meg unna sukker, men synes det er veldig vanskelig av mange ulike grunner, men jeg prøver å skjerpe meg og hele tiden velge nye, sunne og gode alternativer i hverdagen! 🙂
      Din blogg, kunnskap og tips/oppskrifter er til stor inspirasjon for meg, nå er det bare å få kjøpt seg disse produktene og være kreativ på kjøkkenet 🙂

    109. Det er ikke så mye jeg syns er så utfordrende med jakten på en sunn livsstil, men det som kan ødelegge er faktisk tiden og planleggingen! Det er enkelte ganger at jeg opplever at tiden ikke strekker til eller at planeggingen ikke går som den skal. Og i den forbindelse snakker jeg ikke bare om mat, men det å være i aktivitet også! 🙂

    110. Min største utfordring er å takle alle kommentarene til de rundt meg når jeg sier nei til godteri og søtsaker. Jeg synest det er fint å kunne unne seg noe av og til, men det kan bli veldig mye om man skal si ja til alle bare for å være høflig. For personlig synest jeg det er bedre å spise godis som er sukkerfri og næringsrik for kroppen. Ellers er studentøkonomien litt utfordrende! ☺️

    111. Min største utfordring er å finne balansen som passer meg og min kropp best, både med tanke på mengde mat og sammensetning. Har lært mye, men kan fortsatt lære mye mer 😊 Heldigvis 🙌🏻

    112. Synes også det er veldig vanskelig å bruke god tid på å spise måltidene, inkludert tygge maten godt.

    113. Min største utfordring er vel å finne en slags balanse og det å unngå en “alt eller ingenting”-tankegang. Jeg tror ikke jeg er den eneste som tenker at jeg har ødelagt alt dersom jeg i en periode der jeg har spist ekstra sunt spiser noe som ikke regnes som sunt. Det er så lett å bare tenke at jeg da like gjerne kan fortsette å spise usunt når jeg først er i gang, men det er jo ikke logisk. Sunt snop er best mesteparten av tiden, og jeg elsker å kokkelere og prøve nye oppskrifter, men dersom jeg drar på besøk til noen vil jeg ikke føle meg skyldig for å smake på det som serveres der.

    114. Elsker at det finnes et søtningsalternativ som gir seig konsistens! Vil prøve ut egne oppskrifter med fibersirup framover! Min største utfordring er at jeg jobber som nattevakt og ofte kan være litt utafor, trøtt, sugen og har vondt for å planlegge… Husker ikke heller å drikke nok vann, når jeg sikkert er mer tørst enn sulten noen ganger. Mest fristende med Pepsi Max og iskaffe og sånn… Kort sagt: trenger å legge til rette for mer energi! Takk for alt du deler på den nydelige bloggen din; Kjempeinspirasjon!

    115. Min største utfordringen akkurat nå er å komme tilbake på rett vei, både med kosthold og trening! Så nå skal jeg finne frem selvkontrollen og si nei til fristelser! 😊👍

    116. Min største utfordring er å ha tid til å lage sunn og variert mat. Er i starten av ei kost-omlegging, det går sikkert bedre etter hvert.
      Jeg synes det er veldig flott at du legger ut oppskrifter.

    117. Min største utfordring er å kunne si nei til usunn mat når jeg er borte på besøk. Hver gang jeg sier nei så får jeg spørsmål og jeg synes det er ubehagelig. Det at jeg velger å ikke spise så mye sukker burde ingen andre ha noe med å gjøre, men noen har da alltid noe de skal si meg.

    118. Min største utfordring er å ta med meg lunsj på universitet.
      Dette resulterer i at jeg stadig handler mat fra kantinen… Blir fort dyrt, og ikke særlig sunt er det heller. :/
      PS: Digger deg og bloggen din! <3

    119. Min største utfordring er alt det sosiale som skjer i livet mitt. Jeg har ingen problemer med å spise sunt hvis jeg bare er på skolen, jobb eller hjemme alene. Problemet oppstår når jeg skal finne på ting med andre, noe som skjer ganske ofte. Jeg vil ikke være en kjip person som ikke blir med kafé osv fordi jeg ikke vil spise usunt.
      Det sosiale livet mitt påvirker også tiden og pengene jeg har igjen til å bruke på sunn livsstil, noe som blir til andre utfordringer.

    120. Min største utfordring er å finne ut hva som faktisk passer for meg i forhold til mat. Er så lett å bli “lettlurt”/å lure seg selv til å tro at det som passer for andre er like bra for deg.
      Samtidig ser jeg på den utfordringen litt spennende fordi jeg lærer så mye om meg selv og min kropp underveis! 🙂

    121. Min største utfordring er faktisk det økonomiske. Med 3barn å oppfostre alene så er det dessverre dyrere å leve sunt..

    122. Min største utfordring er faktisk det økonomiske. Med 3barn å oppfostre alene så er det dessverre dyrere å leve sunt..

    123. Min største utfordring er magen. Jeg har slitt det siste året med nesten kronisk forstoppelse- har det annen hver uke føler jeg. Prøver å spise riktig og bra så tarmen blir glad- ikke alltid like lett

    124. Min største utfordring er fristelsene som dukker opp i sosiale sammenhenger. Være seg lunsj på jobb, middag hos familie eller vinkveld med vennegjengen. Det er SÅ mange fristelser! Jeg har vært så flink under siste, men hadde en “knekk” i helga. Føles godt å kjenne den negative reaksjonen, fordi man veit at det man har begynt med virkelig fungerer 👍 Jobber videre! Sunnere og mer bevisst vei har gjort så mye for meg de siste ukene! 😊

    125. Min største utfordring må være det økonomiske. Som student strekker det aldri til om jeg skal bruke pengene på de dyre, sunne alternativene. Til hverdagsmaten går det greit, men når jeg vil bake og nyte noe godt i helgene er det vanskelig å finne sunnere alternativer som ikke koster så alt for mye.
      Jeg må bare si tusen takk for masse god inspirasjon! Jeg har endelig klart å begynne å slappe av når det kommer til kosthold, takket være all den gode kunnskapen du kommer med 🙂

    126. Har ingen problemer med å bruke disse bakevarene. Men en stor svakhet for potetgull og sukkervarer. Lager all mat bra bunnen av for å kompensere 😛

    127. Min største utfordring er å treffe på andre som ikke forstår og da heller ikke støtter at jeg kanskje ikke ønsker å si ja til alle fristelser. Feks venner, familie og kolleger

    128. Skal jeg være ærlig så har jeg heldigvis ingen store utfordringer ,angående kostholdet mitt, akkurat nå. Jeg har brukt flere år på å eksperimentere og sette sammen et fullverdig måltid. Jeg har høstet masse informasjon, vurdert det kritisk og funnet ut hva som passer for akkurat MEG. Det er faktisk mulig å gjennomføre, selv i en studenthybel – basert på stipend fra Lånekassa og helgejobbing hver 3.helg. Men man må planlegge og sette opp budsjett. 🙂

    129. Min største utfordring er økonomi, samt energi til å holde på.
      God 3.søndag i advent til deg skjønne

    130. Min største utfordring er egentlig venner og andre mennesker. Jeg er en jente på 18 år og det å takke nei til godteri og alkohol blir sett veldig ned på. Jeg prøver så klart å ikke bry meg, men er vanskelig når jeg vet at folk snakker om kostholdet mitt bak ryggen min. Jeg spiser store mengder mat, men velger heller å spise sunt og næringsrikt. Jeg respekterer deres kosthold, men jeg får ikke samme respons tilbake. Skulle ønske at de bare godtok livsstilen min sånn den er uten å se ned på meg. Føler jeg må spise godteri og drikke alkohol til tider for at de ikke skal se rart på meg. Er veldig dumt at det er sånn. Man burde jo ikke spise noe man ikke har lyst på, kun for å tilfredstille andre.

    131. Den største utfordringen er å finne ut hva som min kropp trives best med ang mat ut i fra de sykdommene man sliter med.

    132. Min største utfordring er at jeg kan bli for rigid og streng mot meg selv. Jeg er i god fysisk form og spiser ernæringsrikt, men blir aldri helt fornøyd. Ender derfor opp med mye unødvendig dårlig samvittighet når jeg en gang i blant spiser noe “usunt”.
      Håper du får en god jul ♡

    133. Min aller aller største utfordring er å få kontroll på sukkertrollet mitt! Det viser seg å være særs utfordrende 😣

    134. Utfordres av at sukker og annet smaker såå godt. Avhengig? Ja, definitivt.. Krever mer planlegging og selvkontroll å velge alternativt..

    135. Min største utfordring er sykdommen min som tuller med magen og gjør at jeg reagerer på veldig mange typer mat, og at dagsformen kan gjøre at jeg plutselig reagerer på noe helt annet enn jeg gjorde i går. Utfordring nummer to er at jeg har en samboer som er ekstremt glad i potetgull og snop og det er ikke alltid like lett å holde seg unna når han har vært og handlet 🙂

    136. Min største utfordring er sykdommen min som tuller med magen og gjør at jeg reagerer på veldig mange typer mat, og at dagsformen kan gjøre at jeg plutselig reagerer på noe helt annet enn jeg gjorde i går. Utfordring nummer to er at jeg har en samboer som er ekstremt glad i potetgull og snop og det er ikke alltid like lett å holde seg unna når han har vært og handlet 🙂

    137. Min største utfordring er å ha overskudd og energi til det. Som ME syk så er jo utmattelsen et stort problem. Men jeg legger om kosten litt om litt, for å se om det kan hjelpe på 🙂

    138. Min aller største utfordring er nok tid. Tid til å trene og tid til lage sunn mat. Jeg jobber fulltid og studerer fulltid så det blir fort enkle og ofte mindre sunne løsninger og lite tid brukt på trening som er veldig dumt. Min aller største synd er brus og mye halvfabrikater. 🙂

    139. Min største utfordring er…. meg selv!
      Veldig mange svake øyeblikk og perioder men jeg prøver å fokusere på de gode. Har jeg mange gode øyeblikk motiverer det meg i større grad til å velge bort det dårlige og holde meg på den gode bølgen 😊

    140. Min største utfordring er sjokolade, og det verste suget kommer når eg er aleine. Er og en utfordring å få resten av familien til å prøve nye ting.

    141. Min største utfordring er tid. Men jeg har jo egentlig tid (prioritering) så kanskje det å planlegge og ha oppskrifter tilgjengelig. Glad jeg fant din blogg. Inspirerende og fin 🙂

    142. Min største utfordring er sukker. Jeg er flink til å lære barna sunt og godt kosthold, men selv så smugspiser jeg snop og sjokolade så det holder :/ Er vel bare til å innse at jeg er sukkeravhengi..

    143. Hei:) Jeg syntes det kan være en utfordring at det er så mange forskjellige råd om hva man bør spise, ikke spise, spise mindre av og dagen etterpå kan det stå noe helt annet. Jeg forstår at det ikke er noe fasit svar og at vi er enkelt individer som må finne ut hva som passer for seg. Jeg må innrømme at jeg blir litt forvirra til tider.

    144. Hei!
      Min største utfordring er å kombinere det med mat til resten av familien. Jeg ønsker ikke å tvinge det på mann og barn, så det må tilpasses hverdagen. Men de ser ikke ut til å ha noe i mot sukkerfritt bakverk 🙂

    145. Så spennende med konkurranse! 🙂 Min største utfordring er balansen ift. Familien, spesielt når det kommer til kjøtt som jeg kun vil spise økologisk, da familien ikke ser poenget i dette og kjøtt er til stede i alle måltider. Føler de blir skuffet når jeg ikke ønsker å spise det, og syntes det er vanskelig å ikke få dårlig samvittighet – enten fordi jeg ødelegger “kosen” for familien hvis jeg spiser noe annet eller fordi jeg ender opp med å gå på akkord med egne verdier. Syntes også dette med sukker er vanskelig å finne en balanse på, uten å føle at jeg er kjip og avslår for mye.

    146. Det må vel være tid og ork til matlaging.
      Men jeg spiser for det meste sunt. Problemet er at jeg har null forbrenning etter en operasjon, noe som gjør det umulig å gå ned i vekt uansett hvor sunt jeg spiser.

    147. Min største utfordring er først og fremst kunnskap! Med to små barn, jobb og aktiviteter, går liten tid og dårlig planlegging utover et sunt og variert kosthold. Jeg prioriterer at barna får sunn og næringsrik mat, men jeg glemmer meg selv.

    148. Min største utfordring er sukkeravhengighet og å klare å planlegge godt nok så jeg ikke tyr til usunne “raske løsninger”

    149. Min største utfordring er faktisk menneskene rundt meg. Du skal vel ha en posjon til? Hæ, en sjokoladebit (eller 10) kan du vel spise? Er du på slanker’n eller? Likte du ikke maten min? Bahh, blir sliten bare av å skrive om det :p

    150. Min største utfordring i jakten på en sunn livsstil er det sosiale. Jeg blir sett rart på om jeg takker nei til “usunn” mat i sosiale samlinger/middager osv. Det gjør at det ofte kan være lett å heller stå over enn å få dømmende blikk og kommentarer. Jeg elsker derimot å kokkelere og prøve ut sunne oppskrifter på kjøkkenet, og en slik bakepakke hadde vært helt perfekt 🙂

    151. Hei!
      Min største utfordring er å finne balansen. Det blir fort alt eller ingenting-mentalitet, og det er etter mange erfaringer ikke sunt 😉
      Akkurat nå har jeg i månedsvis hatt cravings på laks. Får ikke tak i villaks.. vil ikke kjøpe oppdretslaks, ei heller øko laks, som også er oppdrett, men som ei venninne sa: det går fint en sjelden gang. Så å finne balansen mellom å være nazi og litt sunn fornuft er ikke alltid like enkel 🙈

    152. Å begrense mengden jeg spiser. Enten spiser jeg lat for lite eller alt for mye, det aldri noe midt mellom…

    153. Min største utfordring er nok økonomi. Nå som jeg har flyttet hjemmefra og må overleve på studentlån kan jeg ikke lenger “unne” meg dyre produkter fra helsekost, økologisk mat og like mye “dyr” frukt og grønnsaker (som avocado, mango, granateple osv) og kan ikke bake like mye sunnifisert lenger, noe som desverre ender med at jeg kjøper “vanlig” godteri som er på salgs hvis jeg får lyst på noe godt… derfor hadde det passet perfekt med litt gratis helsekost-produkter til litt sunnere baking 😉

    154. Min største utfordring er å ha nok overskudd til å lage sunn mat og nok tankekapasitet til å tenke helhetlig rundt kostholdet mitt. Jeg har slitt med ME over halve livet, og i gode perioder kan jeg fint klare å spise sunt. Når jeg er nede i bølgedaler er det utrolig vanskelig, for da er jeg avhengig av å kjøpe ferdig mat eller at andre lager mat til meg, og da kan jeg ikke kreve at de har samme kunnskapen om hva jeg bør spise som meg selv.

    155. Min største utfordring er å finne en balanse. Jeg klarer ikke å spise litt av begge deler, men det blir litt mer “alt eller ingenting” prinsippet. Jeg klarer å holde meg noen dager helt uten “usunn mat” men også dessverre da alt for lite mat. Dette fører til at jeg etterhvert sprekker, mister alt motivasjon og plutselig bare spiser alt jeg finner hele tiden..Noen som er utrolig slitsomt for både kropp og sinn siden jeg blir helt nedbrutt..

    156. først, takk for masse inspirasjon!! 🙂
      Utfordringer i hverdagen må være gamle vaner, søtsug, og alle mulige selskapeligheter! 😉

    157. Min største utfordring er måtehold. Kan slavisk følge kostholdet jeg har bestemt meg for, men har stooore vansker når det kommer til utskeielser. Klarer f.eks. sjeldent å knekke av kun én bit sjokolade, blir fort hele plata. Eller om jeg er på ferietur eller høytider hvor mat er i fokus, så kobler jeg totalt ut og legger fra meg alle restriksjoner. Klarer ikke lese kostholdsblogger eller lignende heller i den perioden, for det blir for fjernt for meg. Blir som regel kjempedårlig selvfølgelig, og lykkelig når hverdagen kommer og jeg kan gå tilbake til gode vaner 😂

    158. Hei!
      Min største utfordringen for tiden er at jeg er utrolig matlei, så middagen blir ofte bare en smoothie eller havregrøt fordi jeg ikke klarer å planlegge når det ikke er noe som frister… for meg er planlegging et must for at jeg skal klare å få i meg nok og variert mat!
      Du er forresten helt herlig!
      God jul!

    159. Min største utfordring er at jeg er hindret av Fibromyalgi og utmattethet. Men tross alt klarer jeg det, og hver dag jeg får i meg noe godt og næringsrikt er en seier 🙂

    160. Min aller største utfordring er å finne tid til fysisk aktiviter/trening og søtsug. For jeg blir fristet av alt som er godt, og min selvdisiplin på å holde meg unna er for dårlig. Derfor liker jeg godt å høre om gode alternativer😊

    161. Min utfordring er kanskje å lage noe som både jeg og mannen liker. Jeg er opptatt av å spise næringsrikt og med mindre sukker. Han bryr seg bare om smaken, og synes mye av det jeg lager ikke er søtt nok eller ikke smaker som han er vant til. Og min energi strekker ikke til, til å lage dobbelt opp av alt, dessverre 🙂

    162. Min utfordring er kanskje å lage noe som både jeg og mannen liker. Jeg er opptatt av å spise næringsrikt og med mindre sukker. Han bryr seg bare om smaken, og synes mye av det jeg lager ikke er søtt nok eller ikke smaker som han er vant til. Og min energi strekker ikke til, til å lage dobbelt opp av alt, dessverre 🙂

    163. Min største utfordring nå er å finne ut av hvilke matvarer jeg tåler og hvilke jeg bør holde meg unna for å få en mer fungerende mage og lavere inflammasjonsnivå i kroppen. Jeg vet om noen verstinger men har nok et stykke igjen før jeg får kartlagt dette.
      Min nest største utfordring er å godta at jeg velger annerledes enn mange andre når det kommer til aktiviteter og kosthold. Det er jo ikke gøy å skille seg ut slik, og det er vel 50/50 om jeg står ved det jeg vet funker best for meg eller om gjør som alle andre. Jeg jobber for å slutte å bry meg om hva andre synes, men per nå fører det til litt negativt stress som jeg gjerne vil minimere. Sånnsett vil dette bli et viktigere og viktigere punkt, for stress mener jeg har mye å si for mage og betennelser i kroppen.
      Det er dessverre litt tøft nå, føler meg distansert og alene, og jobber med en plan for å se litt mer positivt på ting..

    164. Min største utfordring er vel det å spise noe annet enn familien, spesielt viss de skal ha noe godt og usunt! Det å holde seg unna søtsaker i helgene når alle spiser og drikker det foran deg.

    165. Min største utfordring er folk rundt meg. Både kollegaer, kunder, familie og venner (ikke alle) kommenterer mye og kritiserer selv om de vet jeg har lagt mye om pga jeg har slitt med magen hele livet. De fleste som kommenterer er folk som har lyst på endring selv, og selv om jeg stort sett ikke bryr meg må jeg innrømme at det er litt slitsomt til tider. 🙂

    166. Min største utfordring må kanskje være å faktisk få i meg alt av næringsstoffer, vitaminer, proteiner, omega 3 og riktig type fett man trenger iløpet av en dag! Jeg vil si at jeg har en sunn hverdag med sunne vaner, men tror fortsatt at jeg kanskje ikke får i meg nok av alt. Ettersom at jeg er student og middagene baserer seg på hva jeg har i skap og kjøleskap med baktanke om å ikke handle så altfor mye på butikken spiser jeg for eksempel ikke like mye fisk som jeg kanskje burde (pleier å kjøpe og fryse ned om det er på 50% pga dato). Har heller ikke såå mye kunnskap enda, men jeg følger stadig med på dere “kostholdsdamene”, og jeg tror jeg ihvertfall er et sted på vei! Det at man skal få i seg 5 frukt/grønt i løpet av dagen har jeg alltid tenkt er lett i og med at jeg er så glad i frukt og grønt, men hele 5 stykker i løpet av en dag – hver dag, er faktisk litt vanskeligere enn man skulle ha trodd har jeg funnet ut av nå som jeg har begynt å tenke litt mer på hva jeg har spist i løpet av hele dagen.

    167. Min største utfordring i jakten på en sunn livsstil må nok være meg selv. Uansett hvilken diett jeg prøver får jeg dårlig samvittighet. Er det lavkalori får jeg dårlig samvittighet for at jeg kanskje må øke karbobydratinntaket, og er det motsatt med lavkarbo får jeg dårlig samvittighet av å spise for mye kalorier. Jeg har også en konstant frykt for å legge på meg..Prøver nå å ikke gi meg selv “bank” for hva jeg spiser, og heller tenke fremover. Hva jeg spiser og hvor mye jeg veier definerer ikke meg som person!

    168. Min største utfordring er at jeg blir så overveldet og forvirret av alle ulike synspunker og råd. “Paralysis by analysis” kalles det vel. Noen ganger skulle jeg ønske jeg kunne leve på vann, luft og kjærlighet – tenk så enkelt! Du har jo alt fra de som spiser LCHF, HCLF, vegetar, vegan, paleo. Nøtter og korn bør bløtlegges, kyllingen bør være økologisk, melk skal helst drikkes rett fra kuas spener (satt på spissen), grønnsaker skal fermenteres. Jeg blir rett og slett helt svimmel og det ender med at jeg 90% av tiden spiser ting jeg ikke engang liker. Prøver å spise sunt og fornuftig, men tror jeg tenker for mye på detaljene og glemmer å se på kostholdet i helhet. Synes det er så vanskelig å vite hva jeg skal spise til de ulike måltidene, så ender ofte opp med å faste store deler av dagen fordi det er enklere enn å skulle ta stilling til hva jeg skal spise. Sliter også med mye mageproblemer og utmattelse (kanskje ikke så rart, så mye energi som jeg bruker på å bare TENKE på kosthold) 😛 Og søtsug, antakelig pga. ustabilt blodsukker.
      Vet ikke om jeg er alene om å føle meg en smule forvirret, men setter i alle fall stor pris på når du kommer med spesifikke måltidstips. Det hjelper mye 🙂 Tusen takk, og god jul, Helene!

    169. Det må være studentøkonomien. Ønsker man å leve med en sunn livsstil er man avhengig av sunne og gode produkter som gjerne koster. Som vegetarianer blir det litt ekstra kostnad på grønnsaker, nøtter, bønner mm. Også at det er så mange fristelser overalt, selvfølgelig.. 🙂

    170. Hei Helene 🙂 Min største utfordring er at jeg ofte glemmer hva jeg egentlig vil. Kan høres litt rart ut, but here´s the thing: Jeg elsker å spise sunt, elsker å spise ren, naturlig og frisk mat. Når jeg går i butikken velger jeg derfor det som er godt for meg, og som heldigvis også er det som frister meg. Det frister faktisk mye mer enn mindre sunne alternativer:)
      Men i sosiale settinger glemmer jeg å faktisk tenke på hva jeg ønsker å fylle meg med. I go with the flow – blir påvirket av hva de andre spiser, og glemmer fort at jeg kan si nei takk til den kakebiten eller kanelsnurra. Luksusutfordring med andre ord 🙂 🙂

    171. Min største utfordring er å holde den sunne livsstilen oppe! Jeg er i perioder hvor jeg kan spise supersunt, mens andre ganger skeier jeg ut (vet det er lov), men samtidig må jeg lære meg å ikke få dårlig samvittighet de gangene jeg skeier ut. Det går jo faktisk greit en gang i blant! 🙂

    172. Hei! Min største utfordring er definitivt økonomi, overskudd, og folk rundt meg. Overskuddet går jo i en ond sirkel 🙂 Ettersom jeg er student er jeg ofte med andre studenter, de har et helt normalt kosthold, med litt for mye søtsaker. Blir dessverre påvirket av sånt, og om jeg velger å frastå får jeg alltid litt ubehagelige kommentarer.
      Utover dette, er det å finne enkle og gode oppskrifter en utfordring 🙂

    173. Min største utfordring er at jeg bor hjemme hos foreldrene mine. Det er derfor ikke jeg som bestemmer hva vi skal spise og handle inn.

    174. Største utfordring – alt som innebærer det at det ikke er så mange som spiser som jeg, verken hjemme eller ute blant folk. Ikke alltid like moro å enten spise det som serveres i alle sammenhenger – noe med mel og/eller sukker – eller passe på å komme mett og takke nei. Men det er min kropp og min helse, så 90 prosent av tiden lar jeg det veie tyngst.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg