hits

Spis deg fra forkjlelse og styrk immunforsvaret

  • 17.02.2017 kl. 10:45

Er det bare meg eller gr alle og snufser om dagen? Jeg mtte to venninner p kaf i gr med sine to sm og begge var smsyke. Jeg har kjent at jeg er p nippet av noe de siste dagene selv, men n som jeg har vrt s fin i farta de siste mnedene er jeg ikke snar med sette i gang ekstra tiltak for holde forkjlelsen unna. Her er mine tips for unng sykdom denne vren ;)



Fyll p med grnnsaker

Grnnsaker bidrar med vitaminer, mineraler, plantekjemikalier og fiber. Vitaminer og mineraler er viktige for funksjoner i alle kroppens celler. Plantekjemikalier kan sees p som plantenes immunforsvar, men er ogs gunstig for menneskers helse. Eksempler p slike stoffer er betakaroten i gulrtter og antocyaniner i blbr. Begge disse stoffene fungerer som antioksidanter i kroppen vr, og reduserer dermed oksidativ skade og beskytter mot sykdom. Husk spise grnntfr sammen med litt fett, da kes opptaket av de gunstige stoffene. Ha for eksempel olivenolje over salaten eller smr p dampede grnnsaker.

Spis immunstyrkende mat

Hvitlk, gurkemeie, ingefr og sitrus er kanskje matvarer du forbinder med forkjlelse? Det er faktisk noe i de gamle kjerringrdene! Alle disse matvarene inneholder stoffer som kan dempe betennelse, beskjempe bakterier og ke kroppens forsvar. Kok opp vann med fersk ingefr, tilsett sitron og honning, s har du en styrkende immundrikk. Honningen inneholder i tillegg til immunstyrkende stoffer, fiber som styrker tarmen.

Unng sukker

Bakterier elsker sukker, s er det en ting du skal unng nr du er syk er det dette. Da mener jeg ikke bare boller og brus men ogs raske karbohydrater fra ris, pasta og korn, og naturlig sukker fra dadler, annen trket frukt, eksotisk frukt og lnnesirup. Det er faktisk bedre ikke spise enn spise masse stt nr vi er syke. Dette gjelder ogs barn som ofte mister matlysten nr de er syke. Barn spiser som regel mindre med hodet og mer med magen, s for dem er det natulig si nei takk til mat de ikke har lyst p. Mest sannsynlig trenger kroppen en pause nr den konsentrerer seg om rydde opp i basiluskene.

Gode bakterier

Kroppen vr er dekket av bakterier, faktisk har vi ti ganger s mange bakterier p kroppen enn vi har celler. Disse bakteriene er ikke vre fiender, men livsviktige for god helse og en frisk kropp. Ved tilfre gode bakterier styrkes tarmen vr, der vi faktisk finner s mye som 70% av immunforsvaret vrt. Spis kefir, hjemmelaget surkl og prv kombucha. Orker du ikke tanken p spise dette kan du ta et tilskudd av snille bakterier.

Spis nok proteiner

Nr vi er under angrep er det viktig ruste opp. Kroppen trenger proteiner for danne hvite blodceller og andre krigere i immunforsvaret. Proteiner finner du i egg, kjtt, fisk, meieriprodukter og annen sjmat, men ogs i vegetabilske kilder som bnner, linser og quinoa.

Spis kraft

Kraft er gull for bde hud, hr, tarm, ledd og for dempe betennelser. Ikke minst er kraft fantastisk for immunforsvaret ditt. Suppe er klassisk "sykemat" og det er ikke uten grunn! Har du lyst til lre alt om kraft og hvordan du kan lage den finner du kraftguiden ved trykke p bilde under!

Her finner du kraftguiden

Andre tips er drikke masse varm vske, bruk et ullskjerf eller hy hals (ogs inne om gjerne om natten), ikke frys p fttene og ta ekstra vare p deg selv. Klem masse p kjresten, en venninne eller hunden din slik at du produserer lykkehormoner som styrker kroppen <3

18 Kommentarer

Victoria Larsen

17.02.2017 kl. 13:15
h, s godt! :D

Helene Ragnhild

19.02.2017 kl. 08:30
Victoria Larsen: :D

finnebalansenilivet

17.02.2017 kl. 13:45
S godt :D

Helene Ragnhild

19.02.2017 kl. 08:30
finnebalansenilivet: <3

Camilla

17.02.2017 kl. 14:11
Nam, takk for supre tips! 😀

Helene Ragnhild

19.02.2017 kl. 08:30
Camilla: <3

Kathrine

17.02.2017 kl. 18:41
Frst m jeg bare si at jeg synes bloggen din er S inspirerende :) Har ftt helt dilla p suppene dine med deilig kraft ❤ Litt annet enn dagens tema, men har du tips til en god termos ha med suppe i p farten? Det hadde vrt supert hatt med til lunsj p jobb!

Helene Ragnhild

19.02.2017 kl. 08:29
Kathrine: S koselig hre!! Jeg har selv en som heter lunchbots kjpt p amazon :)

Kamilla K

17.02.2017 kl. 19:29
Haha, jeg har ftt s dilla p gurkemeie at jeg nesten ikke tr si det engang. Hadde gurkemeie opp fiskekaker i gr liksom, og i en proteinshake her om dagen, det er ikke normalt :P Men S godt da :D Og har null antydninger til snufsing, og kroppen fles topp, s da er det jo bare nyte! Flott innlegg, gode punkter.

Gooood helg, sta!

Helene Ragnhild

19.02.2017 kl. 08:29
Kamilla K: Haha, s heldig du er! Jeg er ikke s glad i det, men synes ikke det gir s mye smak heller. Har det i mye varmmat som supper og wok :)

God helg <3

Nina Bakke

18.02.2017 kl. 08:03
Fine tips :D

Her har vi heldigvis sluppet unna sykdom i vinter - jeg tror stress generelt er den aller strste synderen til sykdom men mat som sukker osv skaper jo "stress" s det gr hnd i hnd

Helene Ragnhild

19.02.2017 kl. 08:28
Nina Bakke: Stress er veldig viktig ja, men det gr hnd i hnd som du sier. Jeg merker i hvert fall at jeg tler stress bedre nr jeg spiser bra, og vi vet jo ogs at tarmhelsen pvirker stresset vrt.

Anette

19.02.2017 kl. 11:37
Takk for tipset om kollagen i kaffen. Jeg begynte dermed ha kollagen i kaffen. Har hatt en hy knekkelyd i kneet nr jeg har reist meg brtt opp, men n som jeg har tatt kollagenpulver i kaffen en stund har jeg nesten afrikanske den "knekkelyden" i kneet. Tror du det har sammenheng? 😉

N har jeg knekkebrd (din oppskrift) i ovn 😀

Helene Ragnhild

19.02.2017 kl. 13:53
Anette: Det kan absolutt vre, uten at jeg kan si noe helt sikkert! Koselig, jeg m bake igjen selv, jeg er tom!! <3

Anette

19.02.2017 kl. 11:39
Haha, Dumme autokorrekt, afrikanske = aldri 😀😅

Helene Ragnhild

19.02.2017 kl. 13:54
Anette: Hahaha

Laila Marina

19.02.2017 kl. 14:58
Fine tips! Jeg har helt dilla p ingefr og lime atm, har ingefr i alt, caffe latte med ingefr, vann med ingefr, noen ingefr tyggepastiller jeg fant i en frukthandel, ingefr shots, ja you name it :P

Ha en fin sndag :)

Helene Ragnhild

19.02.2017 kl. 18:23
Laila Marina: Jeg elsker ingefrte, det er s godt og s bra for kroppen! Digger ingefrshot med sitron ogs! <3

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no