Slik spiser du sunt på ferie

  • 18.06.2017 kl. 10:23

Hva passer vel bedre i dag enn et innlegg om hvordan du kan spise sunt og godt i utlandet? Nå har jeg vært på jobbtur i Antibes sammen med de herlige mastermind-jentene. Vi har lagt strategier for høstens kurs og jobb, men også kost oss på stranden, middager og shopping.

Når jeg drar på tur synes jeg faktisk ikke det er så stress å spise sunt. Jeg er ikke fanatisk og jeg koser meg med god mat, men jeg har lyst til å ha en glad tarm og et jevnt blodsukker så jeg kan kose meg på ferie.

Processed with VSCO with a6 preset

Processed with VSCO with a6 preset

Lytt til kroppen

Når det er varmt har jeg som regel lyst på annen mat, og det sies at vi tåler mer karbohydrater i varmen enn i kulden. Selv nyter jeg masse frukt i syden ;) Nå som jeg er gravid må jeg spise oftere enn jeg pleier og da blir det mer frukt da det har vært lett å ta med seg her nede. Lytt til kroppen din, pass på å få i deg masse væske og ikke vær redd for å nyte ferien din <3

Finn en matbutikk

Uansett om jeg bor i leilighet eller hotell finner jeg alltid en butikk der jeg kan handle inn mat. Her handler jeg som regel frukt, cherrytomater og nøtter som jeg kan ha med på stranden hver dag. Hvis jeg har tilgang til kjøleskap handler jeg naturligvis mer ;) Husk å kjøp masse vann til stranden!!

Lei en leilighet

Det er jo veldig deilig med hotell, men det finnes også kombi hotell med leiligheter eller du kan leie en helt egen leilighet. Jeg elsker å ha mulighet til å lage mat som mozarella- og tomatsalat. Det er så dyrt å gå ut og spise hele tiden og maten vi lager hjemme er minst like god! Vi lager aldri all mat hjemme altså, men deilig å i hvert fall kunne ta med seg lunsjen. Til frokost handler jeg alltid inn lokal yoghurt slik at jeg kan få noen gode, lokale bakterier, frukt, bær, kalkun, knekkebrød, egg, nøtter, frø og grønt.



Processed with VSCO with a6 preset

Måtte ha en liten frokost med en gang jeg våknet for å holde kvalmen unna ;)

Bor du på hotell?

Det er lite som er så deilig som hotellfrokost spør du meg. Jeg velger alltid egg, skinke eller kalkun, frukt, grønnsaker, noen ganger yoghurt med frø og ost. Og bacon hvis det er skikkelig crispy! Vanligvis drikker jeg også kaffe til, nam! Husk godt med proteiner og fett til frokost slik at du holder deg mett helt til lunsj. Jeg ville holdt meg unna søte bakverk, ofte er de tørre på frokosten uansett. Gå heller innom og del ferskt bakverk fra en lokal baker hvis det er stemning for det. Jeg drikker heller ikke juice, da det inneholder like mye sukker som cola, selv om det er fra frukt. Spis alltid fersk frukt fremfor juice!

Resturant

Jeg vil gjerne oppleve god mat når jeg er i utlandet, smake på nye ting og nyte. Denne turen var vi til og med på en av de fineste resturantene i Antibes med michelinstjerne. Vi spiste 7 retters meny, som egentlig ble en 10 retters! Siden jeg ikke skulle ha ost fikk jeg en ekstra dessert, trodde jeg skulle poppe og magen min trykket ut. Det var utrolig god mat, og siden rettene er veldig små får du smakt på masse.

Når jeg går ut og spiser velger jeg alltid renest mulig mat. For meg vil det si at jeg velger en proteinkilde som fisk, kjøtt eller kylling som hovedrett. Jeg bestiller sjelden forrett eller dessert da jeg har mer enn nok med hovedretten, som regel er porsjonene store. Som tilbehør får jeg som regel frisk salat og potetbåter, noen ganger spiser jeg alt, noen ganger spiser jeg ikke alle potetene. Jeg unngår pizza og pasta, det fungerer ikke for min kropp rett og slett. En av dagene spiste vi på en libanesisk resturant og da spiste jeg kyllingspyd, med hummus (som var nydelig!) og fetasalat. Igjen veldig ren mat, med lite tilsatt sukker og raske karbohydrater. Det er jo også den maten jeg synes smaker best!

Med i kofferten

Jeg pakker kollagen, chlorella, magesyretabletter, probiotika og magnesium med på tur. Kollagen balanserer måltider og gir en god aminosyreprofil i tillegg til at den tar vare på tarmen. Chlorella virker avgiftende og gir meg velvære. Magesyretabletter tar jeg for å lette fordøyelsen av tung og uvant mat, glemte disse denne gangen og det merktes! Probiotika tar jeg for å styrke tarmfloraen og opprettholde den, og magnesium tar jeg for å holde magen i gang. Denne turen har jeg også med meg et b-vitaminkompleks med folat ;)

Utforsk lokal mat

Besøk et matmarked og opplev lokal frukt, grønnsaker, krydder og blomster. Her kan du finne fantastisk mat til en billig penge, og ikke minst kjøpe med deg gode smaker hjem.



Er du gravid som meg (kan fortsatt ikke tro det! <3) må du være ekstra påpasselig med å vaske alt av frukt og grønt. Du må også be om at alt kjøtt og fisk blir gjennomstekt, og unngå oster av upasteurisert melk. Parmesan går fint. Spekeskinke må varmes skikkelig og skal ikke spises "rått".

Hvis det er noe mer du lurer på er det bare å rope ut! Jeg har holdt på med dette i så mange år at det er lett for meg å glemme hvilke utfordringer dere har :)

Nå skal jeg på et jobbevent før grilling hos svigers i kveld <3

44 Kommentarer

Thomas Frydenberg

18.06.2017 kl. 10:33
Mange fine tips her. Lokale matmarkeder er herlig. Ønsker deg en strålende søndag!

Helene Ragnhild

19.06.2017 kl. 07:35
Thomas Frydenberg: God mandag :D

Anette

18.06.2017 kl. 12:17
Mange gode tips her 😊 Mozzarella og tomat så nydelig ut 😊 Hvilken knekkebrød kjøper du på ferie? Hvilken probiotika bruker du?

Helene Ragnhild

19.06.2017 kl. 07:36
Anette: Kjøper bare noe jeg finner som ser ok ut, helst glutenfritt ;) kan også finne på å ta med, men med kjøkkensituasjonen her, ble det ikke slik :P akkurat nå bruker jeg en fra USA som ikke selges her dessverre ;)

Freshsister

18.06.2017 kl. 13:29
Kos deg så mye, søta<3

Helene Ragnhild

19.06.2017 kl. 07:34
Freshsister: Tusen takk <3

Statera Marit Ebeltoft

18.06.2017 kl. 13:29
En kjempefin oversikt dette Helene, og takk for link til B vitaminkomplekset :D

Ha en fin dag vakre gravide deg <3

Helene Ragnhild

19.06.2017 kl. 07:32
Statera Marit Ebeltoft: Bare hyggelig <3 klem <3

Kim C Holden

18.06.2017 kl. 16:40
Mange gode råd :) Hvorfor spiser du ikke osten i utlandet?

Helene Ragnhild

19.06.2017 kl. 07:32
Kim C Holden: Gravide skal ikke spise oster laget på upasteurisert melk grunnet mulig listeria smitte :)

18.06.2017 kl. 18:18
Håper du sjekker om melkeproduktene er pasteurisert? Men det regner jeg med at du gjør:)

Helene Ragnhild

19.06.2017 kl. 07:32
Anonym: Ja, det står jo til og med i innlegget, hehe ;)

Sara

18.06.2017 kl. 18:44
Hei! Først og fremst,- gratulerer så mye:-) Er kjempeglad på dine vegne for at du er gravid:-) Ser at du tar kollagen. Jeg tar dette: https://www.osloskinlab.no/artikler/

Vet du om dette er ok å fortsette med ved graviditet?

Hilsen Sara

Helene Ragnhild

19.06.2017 kl. 07:34
Sara: Kollagen kan du trygt ta!

Fanny Herlofson Finne

18.06.2017 kl. 20:50
Supert med et sånn innlegg:) Synes det er vanskelig å vire hva jeg skal ta med meg av kosttilskudd på ferie, men nå fikk jeg bra tips.

Hvilke type probiotika har du med på tur?

Helene Ragnhild

19.06.2017 kl. 07:34
Fanny Herlofson Finne: Jeg har egentlig brukt mange forskjellige, og akkurat nå bruker jeg en jeg har kjøpt i USA :)

Marianne

18.06.2017 kl. 21:09
Tusen takk for en fantastisk tur Helene

Helene Ragnhild

19.06.2017 kl. 07:31
Marianne: Tusen takk i lige måte søta <3

Inger Ann

18.06.2017 kl. 21:17
Hvorfor må spekematen være gjennomvarmet? Kos deg med graviditeten 🙌

Helene Ragnhild

19.06.2017 kl. 07:30
Inger Ann: Grunnet toxoplasma bakterien som gravide er særlig utsatt for skulle de bli smittet :)

Camilla

18.06.2017 kl. 21:35
Så fint innlegg! Min Samboer har morbus chron. Er det noe du vil anbefale mtp mat på ferie til personer med denne sykdommen? :)

Helene Ragnhild

19.06.2017 kl. 07:30
Camilla: Jeg har masse anbefalinger, men det er alt for mye å ta i en kommentar. Ved sykdom anbefaler jeg kurs eller privat veiledning :)

Gravid uke 6

18.06.2017 kl. 22:14
Jeg elsker denne bloggen! Så flott at du skriver om graviditet på et tidlig stadige og at du tørr å dele! Jeg er selv gravid, nøyaktig en uke etter deg😊 Vi har prøvd i snart to år og ble superhappy når testen viste et positivt svar. Jeg kjenner jeg er veldig nervøs for at det skal gå galt, men prøver å tenke positivt. Jeg kjenner hele tiden etter tegn, og nå i det siste har jeg kjent stikninger nederst i magen- har du hatt noen sånne tegn?

Helene Ragnhild

19.06.2017 kl. 07:29
Gravid uke 6: Å, så koselig å høre!!! Og gratulerer så mye! Ja, det hadde jeg også, helt normalt! Det skjer jo masse nedi der <3

18.06.2017 kl. 23:38
Hei, jeg har også Pco og akk fått vite det.. Første prøveperiode med letrozol ga meg eggløsning, håper på positiv test på onsdag. Men, er chlorella noe du anbefaler til Pcoere med barneønske? Har vært litt redd for å ta chlorella etter at jeg fant ut av Pco diagnosen...

håper på svar!

Helene Ragnhild

19.06.2017 kl. 07:34
Anonym: Anbefaler chlorella :D

Ingvild

19.06.2017 kl. 07:02
Hei🌸

Jeg lurer på om du kunne skrevet litt om alt dette som du har med i kofferten, som hva det er bra for, hvem det er for, hvordan man bruker det (blander det ut i drikke feks?) pris og hvor man får kjøpt det?😀

Helene Ragnhild

19.06.2017 kl. 07:29
Ingvild: Det er linker i innlegget, chlorella finner du her:Lenketekst

Hva jeg bruker det til står også i innlegget ;)

Bodil

19.06.2017 kl. 11:02
Hei! Tuuuusen takk for dette innlegget. Skal virkelig følge dette neste gang jeg reiser. Det har blitt sånn at jeg gruer meg til å reise noen steder, fordi magen alltid slår seg vrang. Og nå som jeg går på kurset ditt, og merker hvor fin magen kan føles vil jeg selvfølgelig ha det sånn på reise også!

Helene Ragnhild

19.06.2017 kl. 12:17
Bodil: Bare koselig Bodil, så koselig at du er fornøyd med kurset!

19.06.2017 kl. 20:03
Syns det er unødvendig å bannlyse juice. Jeg jobber med en ernæringsfysiolog som setter opp et glass juice til måltider. Og det finnes by the way de som ikke er fra konsentrat. Hysterisk å si det er like ille som brus. Djeez. Jeg drakk av og til et glass juice med sønnen min. Dette med sukker får man i seg uansett. Ingenting er helt sukkerfritt. Sånn er det og kroppen skal også ha sukker.

Helene Ragnhild

19.06.2017 kl. 20:16
Anonym: Det stemmer ikke at du får i deg sukker uansett, og kroppen skal faktisk ikke ha sukker. Send meg gjerne forskning på det i så fall, takk ;)

Sara

20.06.2017 kl. 09:07
Takk for fine tips!

Jeg lurte på dette med probiotika. Er det bedre å ta med seg i tablettform i stedet for fermentert te?

Helene Ragnhild

20.06.2017 kl. 10:22
Sara: Jeg synes det er vanskelig å frakte fermentert mat, men det er det beste!

Hermine

20.06.2017 kl. 12:38
https://www.floliving.com/foods-avoid-pcos/

Ønsker at du skal lese dette Helene før du gir ut feilaktig informasjon om mat og pco. Det er livsfarlig å gå ut med sånt når det faktisk kan hemme folk i å bli gravide selv. Ikke kritikk men bare ønsker å informere deg om det. Har pco selv og har gått på protein og melkefella selv.

Fortsatt fin dag<3

Helene Ragnhild

20.06.2017 kl. 13:55
Hermine: har lest for lengst, men kan du gi meg forskning? Dette er et synspunkt og gjelder ikke alle melkeprodukter

20.06.2017 kl. 14:46
Hallo? Mener du at kroppen ikke trenger noe energi i form av sukker? Så du mener at alt skal være sukkerfritt? Hvor har du det fra?

Helene Ragnhild

20.06.2017 kl. 17:13
Anonym: jeg mener bare at frukt er mye sunnere enn juice, slapp nå av litt er du snill :/

20.06.2017 kl. 14:53
http://www.kk.no/helse-kosthold-trening/det-viktig-å-huske-på-det-ikke-er-sukker-alene-som-er-den-store-syndebukken-42771

Helene Ragnhild

20.06.2017 kl. 17:12
Anonym: ingen har sagt at det er sukker alene, men dette er ikke forskning på at kroppen trenger sukker!

20.06.2017 kl. 15:05
Hva mener du om Kvarg som er i butikkene? Er disse usunne?

Helene Ragnhild

20.06.2017 kl. 17:13
Anonym: det kommer an på hva som er tilsatt :)

20.06.2017 kl. 22:00
Kvarg inneholder 9 gram sukker ser jeg.

Helene Ragnhild

21.06.2017 kl. 09:12
Anonym: Jeg anbefaler kun naturelle meieriprodukter ;) tilsett heller frukt og bær!

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernæringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til å leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg håper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Søk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits