Det er INGEN unnskyldning for dette...

  • 30.08.2017 kl. 08:21

Nr du er gravid har du et lite liv i magen som er helt avhengig av deg. Selv om det kan fles surrealistisk er du faktisk mamma helt fra frste stund. Barnet ditt har bare deg, og det er din oppgave ta vare p han eller henne. Nr jeg tar valg i hverdagen n er jeg i en unntakstilstand, jeg er ikke alene i min kropp. Jeg setter alltid barnet mitt foran meg selv, helt naturlig. Kanskje har jeg lyst p en ekstra kaffekopp eller jeg ikke vil legge meg tidlig, men s husker jeg p at n m kroppen f det beste, for da fr lille jenta mi det beste. Jeg er langt fra perfekt, det er ingen, men noen ting gjr jeg bare ikke <3

Jeg hrer stadig om gravide som presser grenser, fordi "det ikke er s farlig". Det kan jo umulig vre det? Unnskyldninger som "mammaen min gjorde det, og det gikk bra med meg" hrer jeg hele tiden. Forskjellen er at vi vet s mye bedre n! Forskningen gjr stadig fremrykk, og p visse omrder er det svrt lett se skadevirkninger. Som jeg tenker inni meg nr jeg hrer at barn vokste fint opp fr; "p 60-tallet var det lov sl barn i Norge og mange barn kjrte bil uten belte"! Heldigvis gr verden videre.

Etter at jeg ble gravid har jeg blitt med i flere termingrupper p facebook. Dette er lukkede grupper der gravide kvinner kan diskutere, dele erfaringer, tipse om inkjp og dele glede og frustrasjon rundt det vre gravid. Jeg m si at gruppene er ganske underholdende, men her om dagen s jeg noe som gjorde at jeg s rdt. En jente skrev at hun fortsatt ryket, for hun hadde ikke klart slutte. Flere hev seg p og skrev at de var i samme situasjon. De flte seg overveldet og skrev at det ble for mye slutte n, og mange skrev at de mtte vre snille mot seg selv. Det var til og med flere som skrev at stresset ved slutte er mer skadelig enn selve ryken, det er rett og slett bullshit!

Jeg kjenner at det knyter seg i magen. Det er faktisk ikke slik at du skal sette deg selv frst, eller vre snill mot deg selv nr du hver dag forgifter barnet ditt. Da er det p tide vkne opp, og ta deg sammen. Vi vet s alt for godt at ryking er skadelig for lille i magen, blant annet er det slik at krybbedd nesten utelukkende skjer der mor har ryket. Er det virkelig verdt det??

Kanskje opplever jeg dette s sterkt fordi jeg selv mtte kjempe s hardt for bli gravid, for f ren av bre frem vr datter. Kanskje er det fordi jeg fortsatt daglig fr mailer, meldinger og snaps fra andre som desperat nsker bli gravide. Da er det vanskelig se andre ta sin lille for gitt, sette deres uvaner foran helsen til deres eget barn.

Jeg vet at du som ryker allerede opplever skyldflelse og skam, men kanskje er det en grunn til det? I dag har vi s mange ressurser som tilbyr hjelpe til rykeslutt, srlig i graviditeten. Det er rett og slett INGEN unnskyldning som er god nok nr vi vet hvor skadelig dette er.

Bilde lnt fra babyverden.no

Vi vet i dag at ryking under graviditeten ker risiko for:

Spontanabort

Vekstretardasjon hos barnet

Placenta previa og placentalsning

For tidlig vannavgang (PROM) og for tidlig fdsel

Lav fdselsvekt hos barnet

Infertilitet

Krybbedd

Gjentatte luftveisinfeksjoner og astma hos barnet

Baby i magen tar opp dobbelt s mye kullos som den som ryker

Nikotin fr blodrene til morkaken til trekke seg sammen slik at fosteret fr mindre oksygen

Vi kan se p ultralyd at fosteret blir urolig og "fortvilt" nr mor ryker en sigarett

 

Bare s det er sagt er ikke snus noe bedre

 

Snusing ker risiko for:

For tidlig fdsel

Ddfdsel

Lavere fdselsvekt (som igjen gir komplikasjoner)

Leppe-gane-spalte

Pustestans i nyfdtperioden (apn)

:(

Generelt synes jeg ryking er en uting. Jeg mener at alle m f gjre som de vil, men problemet med ryk er at det pvirker andre rundt deg. Nr jeg str i et busskur og noen tenner ryken, sender jeg gjerne et stygt blikk fr jeg trasker ut i regnet. Forskjellen er at jeg kan g bort, det kan ikke barnet ditt.

Tenk deg godt om, ta deg sammen, og stump ryken!

 Bilde: ukjent

Hva mener du? Er dette greit??

94 Kommentarer

Bitte-Louise

30.08.2017 kl. 08:30
Likte innlegg ditt kjempe godt og det er ikke helt greit nei :)....

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 11:34
Bitte: Takk <3

Kristina

30.08.2017 kl. 08:33
Jeg er HELT enig med deg! Kunne ikke vrt mer enig. Har aldri rykt selv s jeg vet ikke hvor vanskelig det er, men det er et helvete jeg glatt hadde lidd meg gjennom for barna mine. Det er ingen unnskyldning i verden som kan rettferdiggjre at en mor ryker eller drikker i svangerskapet spr du meg. Bra innlegg 👍🏼

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 11:34
Kristina: Fler jeg har gtt gjennom helvete for bli gravid, ville gjort hva som helst for min lille <3

Katrine

30.08.2017 kl. 08:34
Hei,

Jeg er s enig med deg. Kjempebra at du setter fokus p dette og virkelig forteller gravide hva slags konsekvenser som kan komme!

ryke/snuse er ikke greit!

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 11:33
Katrine: Enig! takk <3

Helene

30.08.2017 kl. 08:36
Amen!👏 Brukte selv en stund p bli gravid, og i det testen var positiv kuttet jeg snusen umiddelbart! Null problem og det er det fortsatt! 🙂 Lille jenta i magen er det viktigste n og det vil det vre livet ut ❤

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 11:33
Helene: Du burde vre stolt av deg selv <3

Hege

30.08.2017 kl. 08:39
Helt enig!!!

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 11:33
Hege: <3

Victoria

30.08.2017 kl. 09:10
Bra innlegg, jeg er S ENIG!!!

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 11:33
Victoria: <3

Elizabeth

30.08.2017 kl. 09:27
Har vrt i akkurat samme situasjon som deg selv, og jeg blir fly forbanna nr jeg leser og ser andre gravide som ryker. Samme gjelder alkohol inntak, nr en vet at en er gravid. Det finnes INGEN unnskyldning! Jeg brer p mitt lille hjertebarn og ville aldri ha gjort noe bevisst for skade det, og kan virkelig ikke fatte og begripe at andre gravide gjr en slik forferdelig handling.

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 11:32
Elizabeth: Ingen unnskyldning nei, m vre lov reagere. Ville nok ikke sagt noe direkte til noen, men skrive det her synes jeg er viktig. Jeg hper dette spres s flere kan skjnne hvor viktig det er.

Kath

30.08.2017 kl. 09:27
Jeg leste i en av gruppene innlegget til ei som hadde en DDFDT snn i forrige svangerskap, og ENDA ryket hun fortsatt i dette svangerskapet. Jeg forstr at man fr traumer av miste et barn og at ryken er en god venn gjennom et slikt stress, men likevel!! I en slik situasjon er jo det SISTE i verden man gjr nettopp ryke! I visse situasjoner s skulle man rett og slett ikke ftt lov til reprodusere seg. Bde med tanke p barnet og fre dumskapen videre. Stygt si, men i det lange lp er det er vel dette som kalles "naturlig utvalg". Jeg vil ikke risikere at barnet mitt m leve med astma eller ting som vrre er og vite at det kanskje kunne vrt unngtt om jeg hadde prioritert barnet fremfor egen "velvre". Barnet mitt har allergi, men jeg vet i hvert fall at jeg har gjort alt jeg kan for holde det friskt etter forutsetningene jeg hadde. Jeg sluttet tvert den dagen jeg fant ut at jeg var gravid sist (5 dager fr forventet mens), etter 14 r med ryking og er n, 6 r etter, fortsatt rykfri. Man klarer det om man virkelig vil!

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 11:31
Kath: Det er mye som kan vre en god venn gjennom stress, men som du sier, ikke la det g utover den lille i magen! S fantastisk at du sluttet, du har all grunn til vre stolt!! <3

Malei

30.08.2017 kl. 09:27
Kjempe bra innlegg! Snuste selv da jeg ble gravid men stoppet like etter positiv test, og det var ingen problem! Kjenner ogs ei som ikke sluttet snuse i svangerskapet og mente at stresset med slutte var vrre enn snusingen selv.. bra du setter fokus p dette💗

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 11:30
Malei: S bra du sluttet, jeg er helt sikker p at du er veldig glad for det n og du har all grunn til vre stolt!

Line

30.08.2017 kl. 09:28
Hei Helene! Jeg har selv forsket blant annet p stress i svangerskapet og ville bare legge til at dette - i tillegg til ryk - ogs har kjente, skadelige konsekvenser for fosterutviklingen. Det er derfor ikke utenkelig at en br rykeslutt uten hjelpetiltak ogs kan medfre problemer for barnet, noe som i mitt hode betyr at de som strever med dette br f god hjelp til hndtere abstinensen. Jeg sier ikke at man br fortsette med rykingen (og antallet rykere gr stadig ned), bare at det fysiologisk og psykologisk sett ikke er ukomplisert for alle. Det er mye med forsterutvikling og graviditet som vi ikke forstr helt, og kombinasjonen av rusmidler og stress/angst/depresjon er en av disse. Kanskje du vet om ressurser for folk som nsker slutte med ryk som det hadde vrt nyttig dele?

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 11:30
Line: Tror absolutt at stress er ugunstig, men samtidig er jo stress s mye. Det handler mye om hvordan vi opplever en situasjon, to mennesker kan jo oppleve det samme, en blir stressa, en ikke. Det brukes masse ressurser p rykeslutt i Norge, fastlege og jordmor har oversikt over disse ;)

Merete

30.08.2017 kl. 09:42
Hrte ei venninne som er jordmor p Riksen fortalte om hvor mange barn som blir fdt med en gr og delagt morkake grunnet ryking. Jeg trodde jo faktisk ikke det var sant i dagens samfunn! S opplyste som vi er i dag, liksom.. Ryking er i min krets kun for (unnskyld meg) tapere, s det har alltid vrt s fjrnt fra min hverdag. Dette er uansett viktig sette fokus p, og jeg skulle nske jordmdre turte vre mer dirkete rundt slikt.

Bra du skriver om dette, men jeg tror desverre ikke de som flger bloggen din er de som ville rkt under et svangerskap(eller ellers forsvidt).

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 11:28
Merete: Dessverre er det sant, selv med en stor nedgang! P nittitallet ryket nesten 30% i starten av graviditeten!! Hper det spres ;)

Julie

30.08.2017 kl. 09:43
Jeg har reagert p dette selv, helt rlig s kan man slutte drikke, snuse og ryke nr man planlegger bli gravid. I det senere s vet jeg om MANGE som fortsetter ryke/snuse under svangerskapet og det er rett og slett helt ubegripelig for meg.

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 11:27
Julie: Jeg er s enig, det er utrolig provoserende!

L

30.08.2017 kl. 09:53
Jeg synes at det er tankevekkende at foreldre uten tvile hadde ofret livet sitt for barna sine, men at dette med ryke- og snusslutt i svangerskap og spedbarnstid er s vanskelig. Det kan jo ikke skyldes mangel p kunnskap, men kanskje at man ikke tar denne kunnskapen serist? Derfor er det bra nr noen skriver om disse harde fakta 👍🏼 Jeg synes fastleger og jordmdre br vre harde her. Fr den gravide drlig samvittighet, s er det som du skriver nok en grunn til det. Samvittigheten er vr indre moralske veiviser. Man burde lytte til den. Men selv om man har trdt feil, s er det jo flott om man p et tidspunkt bestemmer seg for i hvertfall begrense skadeomfanget. Det er det jeg sier til meg selv hver gang jeg innser at jeg har gjort noe feil og m rette det opp igjen 😄

Det er forresten veldig viktig at far ikke ryker eller snuser i spedbarnstiden, i hvertfall hvis han skal samsove eller ha mye fysisk kontakt med barnet. Man tror at avfallsstoffer fra nikotin utsondres gjennom brukerens hud, og tas opp igjen gjennom spedbarnets tynne hud. Det er skummelt fordi nikotin pvirker barnets pustesenter, som er umodent i mange mneder etter fdsel. S - snus og ryk kan da umulig vre s viktig?

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 11:27
L: Jeg tror mange setter p seg skylappene og tenker at det umulig kan vre s farlig, men det er det jo. Helt enig i det med far, kjempe viktig poeng!!

Andrea

30.08.2017 kl. 10:25
Hei. Jeg forstr veldig godt at du blir forbannet p de som ikke klarer slutte ryke. Men det jeg ikke kan forst er at du, som ikke har vrt i samme situasjon selv, kan sitte der og dmme. Du vet ikke hvor forferdelig ekle abstinenser man fr etter ha ryket i mange r. Jeg selv begynte ryke da jeg var 12 r. Tanken den gangen var vel bli fortest mulig "voksen", s jeg kunne komme meg vekk fra den alkoholiserte familien jeg bodde hos. (Dette resonememtet har jeg kommet frem til sammen med min psykolog). N er jeg 28 og jeg ryker fortsatt. Jeg er ikke stolt av det, tro du meg. Jeg har fulgt bloggen din, og velger tro at dette er en blanding av hormoner og uvitenhet. Her er litt fakta:

1. Abstinensene ved rykeslutt er vrre enn abstinenser man fr ved slutte p f.eks. heroin.

(Hvis du noen gang har sett en person med slike abstinenser s regner jeg med du forstr at det ikke er bra for babyen.)

2. Nyere forskning viser at et barn som er utsatt for mye stress under graviditeten har strre sjans for bli fdt for tidlig/evt dr i mors liv.

3. g gravid nr man er sterkt overvektig er like skadelig for babyen enn om man ryker, pga faren for: diabetes, ddfdsel, for tidlig fdsel og andre livsstilssykdommer forbundet med overvekt.

Jeg vil p ingen mte prve unnskylde de som ryker under graviditeten, men kommer aldri til si at det er s enkelt som du fremstiller det her.

Jeg har en veldig stor psykisk nytte av ryken, som gjr at jeg blir rolig, og slapper mer av. Det er veldig godt ha nr angstanfallene kommer. Jeg har gtt i terapi, s ting er bedre n enn hva de var selvflgelig. Og alle er ikke s heldig f planlagt nr de skal bli gravide bare s det er sagt.

Jeg ble gravid selv om jeg tok angrepille dagen etter jeg hadde sex. For tro meg, Jeg var ikke klar for f barn med denne mannen som jeg var sammen med. Men jeg klarte heller ikke ta bort det lille mirakelet jeg hadde i magen. Jeg hadde storryket i minst 14 r, og prvde iherdig slutte. Problemet med slutte nr du faktisk ER gravid, er at du ikke kan bruke hjelpemidler som f.eks. damper eller nikotintyggis. Du m klare det helt p egenhnd. Jeg prvde bde hypnose, terapi, meditasjon, og div andre ting, men intet virket.. Jeg begynte hyperventilere, mistet flelsen i beina og ble fysisk kvalm/kaldsvette. Dette skjedde fordi kroppen min har konsumert store mengder nikotin i s mange r, og tror at den m ha dette for overleve. Det er dette som er abstinenser. S istedenfor utsette babyen min for den store pkjenningen (som faktisk frte til at jeg begynte bl, pg fikk smerter som lignet p spontanabort) s kuttet jeg ned til en ryk om dagen etter et mltid, og holdt meg til det. Jeg har nemlig mistet en gang fr, og det ville jeg ikke igjen.. Det er verdens strste sorg miste et barn..

Som sagt: Jeg er ikke stolt av at jeg ryka under graviditeten. Men jeg er fryktelig stolt av min datter p 1,5 r <3 Hun har ikke tatt noe skade av det ihvertfall, for ho er LANGT fremme med alt. Hun skravler som en foss, kan alle fargene og kan til og med telle litt :) Hun har ikke astma (som i senere tid har forskerne funnet ut at ryking ikke har direkte sammenheng med barn som har astma). Forskningen i Norge er s langt bak, at det er flaut lese p nhi sine sider om hva de skriver. Man trenger ikke reise lenger enn til Danmark, hvor de faktisk har forsket p en gruppe mennesker, og ikke baserer rdene sine p ren gjetting og moral.

Jeg forstr at du helst ikke vil forst dette, og sier til deg selv at det er veldig enkelt. Men det er ikke sannheten.

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 11:26
Andrea: Du har liksom ingen linker p dette, ja, stess er ikke bra, men ryking er mye verre! Skjnner at du har behov for forsvare deg, men det er nok nettopp fordi du har drlig samvittighet. Mine rd er ikke basert p gjetting, dette er internasjonal forskning og det som fremmes av norskt helsevesen. Jeg har aldri sagt at det er enkelt slutte, men det finnes ingen unnskyldning for la vre. Mener du virkelig at ryking ikke skader barnet i magen, s send gjerne den forskningen til meg...

Kristine

30.08.2017 kl. 10:34
Kjempe bra innlegg og fint at du setter fokus p dette. Hadde vrt veldig glad for om du skrev et innlegg om sukker i svangerskapet ( hvorfor det ikke er bra for mor og hvordan fosteret blir pvirket).

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 11:24
Kristine: Takk, det skal jeg gjre! <3

Imammahuset

30.08.2017 kl. 10:50
Jeg er HELT ENIG Helene 👏 Fantastisk at du skriver om det slik at det treffer flere! Jeg pleier si at det styggeste jeg ser er gravide som ryker! Og de som triller barnevogna med ene hnda og holder ryken i den andre, de er ikke mye bedre, like flt! :( Forstr ikke at folk fr seg til ryke i svangerskapet eller rundt sm barn, helt ufyselig! Har ogs hrt/sett gravide forsvare rykingen i svangerskapet, vet ikke hvem de prver lure.. det fins virkelig INGEN unnskyldning for det!!

Takk som skriver om det! Hilsen ei trebarnsmor som ble engasjert 😂😊

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 11:23
Imammahuset: Nei, det er ikke mye bedre nei.. mannen br forvrig heller ikke ryke!

withloveandscience

30.08.2017 kl. 10:50
AMEN!

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 11:34
withloveandscience: <3

Helene Kovac

30.08.2017 kl. 11:23
Kunne ikke vrt mer enig! Det styggeste jeg ser er gravide som ryker! Det er egoistisk det! Kutta selv ut snusen tvert s fort testen var positiv. Noe annet var ikke et alternativ engang. Er det ikke det det er vre mamma da? hele tiden sette barnet sitt frst? Det starter allerede fra den dagen du finner ut av graviditeten, ikke frst nr barnet er ute. Takk for at du skriver dette!

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 11:35
Helene Kovac: S bra du sluttet, du burde vre stolt av deg selv <3

Bibi

30.08.2017 kl. 11:34
N er alle fri til gjre det de vil her i verden men personlig kunne jeg ikke vrt mer enig. Det handler tross alt om et annet individ som vokser i magen din og da m man jo kunne ta hensyn. Jeg skjnner jo at det er vanskelig slutte (selv om jeg som ikke-ryker heldigvis ikke vet hvordan det fles) men nr det str sterkere enn gi barnet ditt en livsviktig start p livet....det kan jeg ikke forst.

Er litt skjokka og over at den diskusjonen finner sted i Norge her, som du sier, vi har tilgang til allverdens informasjon rundt skadene av ryke bde med og uten baby i magen. Uff...

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 11:35
Bibi: Skulle ikke tro det var ndvendig nei, burde vre selvsagt s opplyste som vi er n :(

Linda

30.08.2017 kl. 12:09
AMEN TIL DET, Helene ❤️😊

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 22:17
Linda: <3

Anette

30.08.2017 kl. 12:15
Skikkelig bra innlegg 😊 Godt hre at du ogs sender ett stygt blikk hvis noen tenner ryken i busskuret .

Synes det er trist at gravide i det hele tatt ryker i graviditeten. Jeg har rett og slett fordommer mot det.

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 22:17
Anette: Hehe, kan gjerne hoste litt ogs, sikkert litt frekt, men s synes jeg det er frekt sette meg i den situasjonen

Rebecca

30.08.2017 kl. 12:24
h! S hrlig lese innlegget ditt! Tusen takk for at du setter fokus p et s viktig tema! Jeg har lenge vrt prver. Og snusen fulgte meg fra negativ test, til positiv EL test. Etter det var det full stopp frem til neste negative graviditetstest. Prvingen var s hard at jeg hadde snusen mellom hvert forsk, men med en gang et egg kunne vrt befrukta s var det ikke snakk om! Utrolig hvor mye man kan klare for sitt eget barn!

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 22:17
Rebecca: Ville kuttet helt, for da fr du det helt ut av systemet og du pvirker ikke egget under befruktning. Dette vet vi ikke nok om ;) klem!

Hanne

30.08.2017 kl. 12:28
Bra skrevet! Har hrt mange ganger folk som har sagt at stresset ved slutte er mer skadelig enn fortsette ryke - og det er s tpelig!!! De som pstr dette m enten ha drlig samvittighet og et behov for forsvare seg, eller s skjuler de egoisme over ikke nske ubehaget som medflger slutte. Vi har s mye kunnskap om ryking under graviditet at skulle unnskylde det blir for dumt. Og ja, alle kan gjre som de vil, men den i magen m komme frst. Og den trives ikke dersom mor ryker, enkelt og greit

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 22:16
Hanne: Det er ikke s stress, i s fall anbefaler jeg avspenning ;)

Celine

30.08.2017 kl. 12:29
Helt vanvittig at dette i 2017 i det hele tatt er et tema. Allikevel er det jo penbart hyst ndvendig, s takk for at du setter det i lyset!

Til noe litt annet... Tar du noen kosttilskudd tilpasset gravide? Jeg ble anbefalt Nycoplus sin "Mamma" av min lege, til tross for at jeg spiser sunt, variert og flger alle kostholdsrd for gravide.

Nr det er sagt flger jeg selvflgelig legen min sitt rd, men er jo litt interessant hva andres tanker om dette er :-)

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 22:15
Celine: Ja, dessverre...
Jeg tar tilskudd ja ;) skal lage eget innlegg!

Sylvia Kupkow

30.08.2017 kl. 13:17
Kjre Helene Ragnhild, jeg er s enig med deg! Faktisk s renner trene i ren frustrasjon over gravide som ryker. Jeg er eldst av 3, fdt i 1966, min mor ryket med alle oss 3 barna. P den tiden visste man ikke bedre, men det har helt klart frt med seg helseplager for alle oss 3 i form av diverse luftveisplager. Jeg er ikke sint p min mor pga dette, hun var ung mor, og gjorde sitt aller beste. Men vi ble utsatt for passiv rking i revis. 'Alle' rkte p 70-80 tallet. N da vi vet bedre. Burde ikke mdre med barn i magen, klare sette seg selv tilside og slutte ryke?....I min jobb, ser jeg ogs tilfeller av barn fdt av mor som har ruset seg i svangerskapet. Selv om det er en annen diskusjon, s er det etter min mening nesten like ille. Barnet blir fdt i abstinens, det kan st i sprinkelsengen og riste den, som 2 ring i timesvis. Kognitivt er det handikapet resten av livet. Nikotin er en rus. Kan vi ikke ta vekk skylappene n? Ett uskyldig barn fortjener en god start p livet sitt.

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 22:15
Sylvia Kupkow: S kult at du ser det snn, jeg er s enig med deg! N vet vi bedre, glem det som har vrt liksom, ogs gjr vi det beste vi kan med det vi har n <3
Rus er absolutt like ille ja :( skjnner du blir trist!

Emely

30.08.2017 kl. 15:22
Dette er ikke greit nei, vet om mange som har rykt i graviditeten og det har gtt bra, men helt uvirkelig at man utsetter barnet sitt for slik fare. Det kan g bra om du lar babyen din krype ut i bilveien ogs, hvis det ikke kommer biler. Men man gjr det jo ikke selvom. Etter min mening like uforsvarlig

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 22:14
Emely: Hva er gtt bra, hvordan kan vi vre sikre p det? Kan sykdom senere skyldes ryking, kan kreftutvikling skyldes ryking. Hvorfor ta den risikoen?

k

30.08.2017 kl. 15:47
Jeg har ikke s mye si om dette tema annet enn at ryking og krybbedd ikke har NOE med hverandre gjre. Definisjonen p krybbedd er flgende:Selv ved en grundig obduksjon og underskelse av omstendighetene rundt ddsfallet finner man ikke noen forklaring p hvorfor barnet dde. Man kan derfor ikke si at et barn dr av krybbedd fordi moren ryker, drikker vin, ikke trener, eller fordi barnet ikke samsover osv. Selvflgelig er det farlig ryke nr man er gravid, men det frer alts ikke til krybbedd.

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 17:12
k: https://www.lub.no/tema/forebygging/royking-nikotin-og-barnedod les gjerne denne ;)

Guro

30.08.2017 kl. 16:01
H? Gjr folk snt enn? Jeg syns det er helt utrolig hvor dumme noen folk er. Flott at du tar det opp, for det er absolutt ikke greit!

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 22:13
Guro: Dessverre ja...

Marianne

30.08.2017 kl. 17:16
S enig!! Jeg slutta snuse P DAGEN da jeg slutta p p-pilla. Da hadde jeg vrt snusfri i 1 mnd fr jeg ble gravid, og det var s deilig ha det ute av verden. Kunne aldri tilgitt meg selv hvis noe skulle skje fordi JEG hadde behov for forgifte bde meg selv og barnet mitt. Grsser ved tanken!

Det er forvrig ingen "nyhet" for meg dette. Har vrt snt piss i alle termingruppene jeg har vrt med i ogs. Hadde ikke trodd at det var s normalt som det er. Har selv en venninne som skulle slutte ryke hvis samboeren hennes skulle slutte. Alts det er ikke han som er gravid eller...? Ja, er skadelig at pappaen ryker ogs. Men det er trossalt DU som er gravid! Jises. Nei det er helt utrolig! Applaus til dem som klarer argumentere for og forsvare forgiftning av barnet sitt :D

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 22:13
Marianne: Fantastisk!!
Uff, ja er nok mye rart dessverre... s viktig ta gode valg nr vi er gravide! <3

Maren

30.08.2017 kl. 18:23
Enig!! Ingenting gjr meg s frustrert. Man kan skylde p at abstinensene under ryke- og snusslutt kan ligne p abstinensene for de som slutter med heroin. Det er faktisk ingen unnskyldning, men folk slutter ryke HVER DAG pga konomi og andre grunner. Og ok da, hvis noen mener at en br slutt er skadelig for barnet s skal man alltids klare slutte 100% i lpet av de 36 ukene man veit man er gravid. Men ALL re til de som har klart slutte, gravid eller ei, sluttet snuse for mange r siden selv etter jeg la om livsstilen, beste jeg noen gang har gjort, og noe av det hardeste, jeg gjorde det fordi jeg ville jo bli mamma en dag. Idag er jeg gravid og er s glad for valget jeg tok. Det er sykt vanskelig, men det er s verdt det. Og jeg mener faktisk at det er en type barnemishandling ikke slutte i lpet av svangerskapet.

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 22:12
Maren: Heia deg!!!

Rebecca

30.08.2017 kl. 18:49
Hei Helene. Lurte p om du kunne lage et innlegg med hva slags tilskudd du tar n som du er gravid. Om du fortsatt har kollagen i kaffen, greens i smoothie, og om det er noe ekstra tilskudd du tar n:)

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 22:09
Rebecca: Det kan jeg ;)

Stine

30.08.2017 kl. 19:44
Hei Helene :)

Jeg lurer litt p hva du tenker rundt dette, spesielt alkohol, nr det kommer til de som er prvere. Vi har prvd p bli gravide i over ett r n og hver mned nr det er usikkert om tanten kommer eller ikke synes jeg det er vanskelig rettferdiggjre alkohol i helgene. Jeg vil gi en spire det beste miljet, samtidig som jeg blir gal av "ikke leve normalt". P.S jeg er fortsatt ung, s vi haster ikke med dette, jeg fr derfor ikke noe behandling enda.

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 22:09
Stine: Anbefaler redusere alkohol, kutte ryk og snus og redusere kaffe ;)

Vanessa

30.08.2017 kl. 21:23
Snn bortsett fra at skam og skyldflelse ikke er en motiverende faktor for f folk til slutte s er jeg enig med deg. Men der i busskuret s nsker jeg at nordmenn kan bli flinkere si ifra, istedet for at vi som ikke rykere skal bli jaget bort av rykere. Vi m bli flinkere til konfrontere og ikke vre passiv aggressive. Selv har jeg ryket og sluttet i Australia - for der er det normal oppegende intelligens ryke p steder hvor det ikke sjenerer andre. P universitet er det egne steder ryke og det er ikke lov ryke inntil bygninger hvor folk bor i samme bygg og ryken siger opppver snn det er her i u-lands Norge nr det kommer til sosial intelligens.

Vi m si ifra til folk at det sjenerer. Jeg sa ifra til en person en gang som synes det var helt greit.

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 22:08
Vanessa: hva er da en motiverende faktor lurer jeg p? enig med deg om det, men synes ogs at det er normal folkeskikk ikke utsette andre for passiv ryking ;)

Marita

30.08.2017 kl. 22:09
S sykt bra, Helene! Heia slike innlegg!

Jeg slutta selv snuse for noen r siden, det var vanskelig. Men det gikk helt sykt fint ogs! Det er noe dritt, fordi hodet tror den trenger det, men man klarer det s sykt lett hvis man gr inn for det. Det er vel heller det som er problemet...en del folk gir opp s fort! :(

Da jeg var hos legen n, var jeg bekymret for hvordan stress kunne pvirke graviditeten. Legen min er s kul! Han begynte snakke om det syke stresset gravide kvinner i gamle-gamle dager opplevde med type flukt fra rovdyr/skogbranner/andre store trusler, og at det blei fdt en masse barn likevel. Det er jo et veldig kort sammendrag av det han sa og et litt primitivt eksempel, men det funket utrolig bra for meg og jeg slappet ogs mer av med en gang. Man vil jo gjre at for barnet i magen! Klarer ikke forst de som setter seg selv foran :/ Jeg kunne virkelig aldri gjort noe bevisst som kunne skadet den lille spiren inni meg. </3

Helene Ragnhild

30.08.2017 kl. 22:11
Marita: S flink du er! jeg lever tett med en som har sluttet snuse, s jeg vet det ikke er lett ;)
Nr det gjelder stress s kan absolutt kronisk stress pvirke, men vi m prve takle hverdagen bedre, ikke bruke dette som en unnskyldning. Krig kan for eksempel pvirke mye, men s har vi heldigvis ikke det i Norge. Greit med litt perspektiv!

Marita

30.08.2017 kl. 22:37
Takk! Det fles lenge siden n, men jeg husker godt hvor kjipt det var bde snuse og slutte! Slutta sammen med ei venninne jeg bodde med, noe som hjalp!

Veldig viktig stresse minst mulig, men det hjalp meg veldig f litt perspektiv p ting ja :) takk igjen for at du tar opp viktige ting! Du er modig!

Helene Ragnhild

31.08.2017 kl. 06:56
Marita: Takk <3

k

30.08.2017 kl. 23:06
Jeg forstr at ryking helt sikkert kan fre til barnedd, jeg er ogs helt enig i at man ikke skal ryke nr man er gravid, eller i det hele tatt for den saks skyld. MEN barnedd og KRYBBEdd er to forskjellige ting og jeg vil igjen henvise til det jeg skrev over her om hva krybbedd egentlig er.

Helene Ragnhild

31.08.2017 kl. 06:56
k: Gro Nylander sier det samme som meg ;)

Veronica

30.08.2017 kl. 23:27
Absolutt ikke greit, nei! Jeg ryker ikke, snuser heller ikke, men fdte datteren min i juni og pratet med jordmor om dette temaet. Jordmor sa at stress er faktisk verre for babyen enn ryk. S hvis moren klarer trappe ned til et minimum av ryk s er det bedre enn at hun blir stresset av prve slutte.

Det hres helt absurd ut, men.. Jeg er i alle fall glad for et friskt barn og unner ingen vokse opp i et hjem med ryk!

Heldig er babyen din ogs, som slipper det :)

Helene Ragnhild

31.08.2017 kl. 06:55
Veronica: Greit at en jordmor sier det, men det kan vre hennes mening. Forskningen sier at vi m slutte ryke nr vi er gravide, det skader babyen!

30.08.2017 kl. 23:46
S uendelig enig med deg!

Over til noe annet; nr komme neste gravidoppdatering? :)

Helene Ragnhild

31.08.2017 kl. 06:56
Anonym: Takk<3

Mari

01.09.2017 kl. 08:49
ER S ENIG!! At ryk og svangerskap i det heletatt skal vre et tema (og skal forsvares av noen) i 2017 er for meg helt sykt! Jeg mener at det finnes INGEN unnskyldning for ryke nr du er gravid, Ingen! Vi er s opplyst Idag om hvor farlig det er ryke, at tilogmed de som ryker nr de ikke er gravid gjr meg kvalm. Kanskje brutalt og rlig,men sant! RYK ER UT!!!

Helene Ragnhild

01.09.2017 kl. 11:36
Mari: S enig, en m faktisk tle hre at det ikke er bra ;)

Katrine

01.09.2017 kl. 10:08
TAKK FOR DETTE INNLEGGET! Dette er s sant!

Helene Ragnhild

01.09.2017 kl. 11:35
Katrine: <3

01.09.2017 kl. 21:35
Jeg pleier aldri kommentere blogger, men det er s Fantastisk fint at du tar opp dette temaet. Det er s ufattelig viktig! Personlig fant jeg ut at jeg var gravid frst i uke 23,4 og jeg ryket ca 15 om dagen. Jeg kastet ryken umiddelbart da jeg oppdaget graviditeten og gikk hver eneste dag resten av svangerskap med angst, redsel og skyldflelse. Hva om jeg hadde skadet barnet mitt? Eller vrre. Tenk om han dde pga min dumhet og uvitenhet? Det er en flelse jeg ikke unner min vrste fiende engang. Jeg gr fortsatt, 3 r senere, og er redd hver eneste dag for at noe eg har gjort i uvitenhet om at jeg var gravid, skal skade min lille, uskyldige prins. Heldigvis ser det ut som at han ikke har tatt skade av det, men da har jeg virkelig hatt flaks. Til dere som ryker nr dere er gravide: ta dere sammen! Gjr dere selv og barnet dere en tjeneste, s slipper du leve resten av livet i redsel.

Helene: du er kjempeflink til skrive og tar opp viktige temaer. Jeg har fulgt veien din mot bli gravid og m bare gratulere deg masse! Fortsett st p! Du kommer til bli en fantastisk mamma(det er du vel egentlig allerede) nsker deg lykke til fremover og jeg gleder meg til lese mere spennende og inspirerende innlegg :)

Helene Ragnhild

02.09.2017 kl. 09:37
Anonym: Wow, takk for din penhet! Hper virkelig du klarer legge fra deg all drlig samvittighet, for du visste jo ikke bedre. Vi mennesker kan kun gjre noe med det vi vet. Fr visst vi for eksempel ikke at bilbelte og bilstol var s viktig for sikkerhet for barn i bil, n er det selvsagt. Med en gang du hadde et faktisk valg tok du det rette, og du skal ha all re og br vre stolt av det!!

Tusen takk for s gode ord, det betyr mer enn du aner og er virkelig det fineste jeg kan hre <3 stor klem <3

Tonje

02.09.2017 kl. 00:31
Jeg er i den gruppa du snakker om, og hper ikke du tror jeg ikke nsker deg der! Synes det er utrolig kjedelig at de kastet deg ut...

Og jeg er s enig med deg. Jeg snusa i mange r, men har ikke tenkt tanken p ta en eneste snus etter jeg ble gravid. At folk fysisk klarer stappe den snusen i munnen med en baby i magen, er i min verden sykt.. Jeg vet jo selv hvor vanskelig det er slutte, men alle tler ha det ubehagelig noen dager, spesielt med baby i magen. Tler man selve svangerskapet, s klarer man faktisk kutte ut nikotin. Ingen forstelse eller sympati fra meg til de som "ikke klarer" slutte fordi det liksom er s tft og "stressende for barnet".

Helene Ragnhild

02.09.2017 kl. 09:43
Tonje: Det er bare vre medlem der, du kan vre i min gruppe ogs hvis du vil <3
Jeg fler det samme, kunne ikke tatt meg et glass vin, det er en fysisk sperre p en mte! Tviler p at de som sier de ikke klarer faktisk har prvd alt dessverre... <3

Elisabeth

02.09.2017 kl. 08:48
HELT enig, Helene!! Du skriver S godt! Prver selv bli gravid n, og hper det skal g relativt enkelt og fort. Har fulgt deg og din vei, og har sittet med klump i magen, bde grtt og hpet for deg <3 Hper min tur kommer veldig snart ogs! INGEN ryking eller snusing i det svangerskapet, for si det snn! St p 😍👌🏼

Helene Ragnhild

02.09.2017 kl. 09:43
Elisabeth: Masse lykke til, hper det sitter som et skudd veldig raskt <3 takk for fine ord og for sttten, det setter jeg s stor pris p <3

03.09.2017 kl. 11:51
Du er IKKE kastet ut fra gruppa!! Du kan kanskje forandre det du har skrevet....

Helene Ragnhild

03.09.2017 kl. 12:20
Anonym: Ehh, jo?

Nanna

07.09.2017 kl. 00:30
Trodde ikke det fantes en sjel i opplyste norge som fortsatte ryke, snuse eller drakk alkohol under svangerskap. Helt til jeg var p besk og ble kjent med ei som var gravid. Hun snakket om hvor farlig det var drikkte te og kaffi. Jeg hrte godt etter fordi jeg ikke hadde hrt det fr.... nr hun var ferdig med talen om hvor farlig te og kaffi var, skulle hun bare ut ta seg en ryk.... JEG BLE HELT PAFF! 😳 Spurte henne om hun ikke syntes det var litt rart kutte ut kaffi og te, men ikke ryk. Og fikk samme svar som du nevner. At det var mer farlig stresse med slutte, enn fortsette ryke.

Forstr ikke helt at noen klarer lure seg selv til tro at det er greit.

Men jeg vet ogs om de som sliter med slutte, har kuttet kraftig ned p antall ryk, men klarer ikke slutte helt, og som sliter med veldig drlig samvittighet. Jeg synes ikke det er greit, men har forstelse for at noen har vanskeligere for slutte enn andre.

Helene Ragnhild

07.09.2017 kl. 06:37
Nanna: Jeg er veldig glad i kaffe, og har jo ofte lyst p mer enn det som er greit, men jeg drikker ikke mer, for det er ikke bra for baby. Kaffe og ryk er selvflgelig ikke det samme, men jeg tror likevel det til en viss grad kan sammenlignes. Noen ganger tenker jeg; "kan umulig vre s farlig"...men s vet jeg jo at det ikke er bra og da klarer jeg ikke pushe grensene :p

Nanna

07.09.2017 kl. 23:50
Jeg drikker ikke kaffe selv, kuttet ut alt da jeg ble gravid, s mulig du missforsto? Men anbefalingen er holde seg under 2 kaffe kopper om dagen som gravid. Og det finnes stridende forskninger om hvorvidt kaffe er drlig under svangerskap.

Jeg ville uansett sagt at det er stooor forskjell p 1 kopp kaffe til dagen og 1 ryk til dagen som gravid. Ville valgt kaffe fremfor ryk om jeg mtte. Selv om jeg gledelig holder meg unna begge! :-)

Helene Ragnhild

08.09.2017 kl. 17:41
Nanna: Anbefalingen er under to ja ;) det er veldig stor forskjell, men vanskelig finne noe sammenligne med. Alkohol blir kanskje mer riktig, men hadde aldri drukket heller :)

Ann-Helen

09.09.2017 kl. 19:16
Hei! Helt enig med deg! Ryking er en motbydelig uvane og utrolig at mennesker lager kognetive fordreininger om at det er greit.

Helene Ragnhild

10.09.2017 kl. 15:02
Ann: Takk for sttten <3

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits