hits

Nei, mitt barn fr ikke ferdiggrt

  • 13.07.2018 kl. 12:25

Hvorfor ferdiggrt anbefales til baby og hvorfor vi velger det bort

Jeg har kviet meg for skrive dette innlegget, det o'store innlegget om babygrt. Mat til de minste har engasjert meg lenge fr jeg selv ble mamma, men mye annet har endret seg. Jeg har ftt kjenne p den vonde flelsen av  ikke f gjort alt perfekt, den drlige samvittigheten og det  ikke strekke opp til mammapolitiet. Jeg har ikke lyst til at noen skal bli lei seg, det er aldri hyggelig. Jeg fr faktisk vondt i magen av tenke p det. Samtidig kan vi ikke la vre snakke om solkrem fordi noen allerede har blitt brent.

Jeg har ftt veldig mange sprsml om babygrt, og om mat til baby generelt, helt siden jeg selv ble gravid. Og den som spr skal jo f svar. Dette er en blogg der jeg  blant annet deler mine rd og meninger om ernring, og dere som oppsker denne bloggen vil f nettopp det. Om du har gitt ferdiggrt til ditt barn er jeg sikker p at du har gjort dette i beste mening. Kanskje fikk du tips i barselgruppen, kanskje fikk du "informasjon" (skjult reklame) fra nestl eller kanskje fordi du fikk det anbefalt av helsepersonell. Det er tross alt dette de fleste anbefaler i dag. Jeg har lyst til snakke litt om hvorfor.

Processed with VSCO with kp2 preset

Folkehelse og din helse

Frst m vi snakke litt om forskjellen p folkehelse og personlig helse. Nr vi jobber med folkehelse jobber vi for spre informasjon og gjre tiltak for sikre folkehelsen. Dette betyr ofte unng sykdommer. Et eksempel kan vre en anti-rykekampanje eller gratis tilskudd av d-vitamin til babyer med innvandrerbakgrunn. Det er ikke ressurser til at hver enkelt i samfunnet kan f personlig veiledning for at de kan f optimal helse.

I Norge har vi verdens beste barselomsorg. Jeg har selv vrt p ekstra oppflging; bde samtaler, fysioterapi og hos helsesster. Norge bruker mange ressurser p helsestasjonene, fordi fremtiden ligger i vre sm. Det er et stort fokus p amming fordi det er viktig for folkehelsen, bde for mor og barn. Ved 6 mneders alder begynner jernlagrene til barnet brukes opp, og det trenger tilleggskost. De fleste trenger ogs mer energi. Derfor er fokuset p jern og energi nr helsestasjonen skal snakke om babymat. Dessverre er det ingen fokus p tarmhelse, fettsyrebalanse eller andre vitaminer og mineraler. Og det er ingen oppflging dersom du nsker lage maten selv.

Beriking av matvarer

Hvis vi ikke fr i oss nok av et nringsstoff velger noen ganger myndighetene berike en matvare som spises ofte av mange i befolkningen. Fra rundt 1970 frem til 2001 ble brunosten beriket med jern og i USA er mange typer mel og dermed ogs bakevarer beriket med folat. I Russland vurderte de berike vodka med folat, det sier jo noe om hva russere drikker mye av!

Selvflgelig kunne de anbefalt at amerikanere spiste mer grnne grnnsaker, men siden spass mange ikke gjr det er det tryggere berike det folk faktisk spiser. Fr vi ikke i oss folat har vi en kt risiko for at det fdes barn med ryggmargsbrokk, derfor er det viktigste at befolkningen fr det i seg, ikke hvor det kommer fra. I Norge har vi valgt anbefale tilskudd av folat til de som prver bli gravide og til kvinner i frste trimester, men det har vrt diskutert om mat br berikes her ogs.

Babygrt er en matvare mange gir til baby, og det er beriket med jern og B12. Det betyr alts ikke at babygrt er den eneste eller den beste kilden til disse nringsstoffene, men anbefale dette er den tryggeste mten sikre at flest mulig babyer fr i seg bde energi og jern. Hvis helsesster kun anbefalte hjemmelaget mat ville mange kanskje gi feil mat, og det kunne vrt katastrofalt. Betyr det dermed at det er farlig lage maten selv? Nei, langt ifra!!

Innholdet i babygrten

Nr jeg skal gi Lykke mat nsker jeg at den skal vre nringsrik, smakfull og lett fordye. Tarmene til babyer er langt fra modne ved 6 mneders alder, og du trenger ikke se lenger enn nrmeste mammagruppe p facebook for skjnne at babygrt er tungt fordye. Forstoppelse og sviskemos gir mange treff om du sker dessverre, og det frontes som helt normalt.

Hvorfor er ikke grt optimalt i mine yne?

Den er basert p korn som inneholder noe nring, men som tarmen til baby ikke klarer ta opp. Tvert imot gjr kornet mange sm forstoppet. De fleste grtene inneholder sukker selv om de reklamerer med "ikke tilsatt sukker". Sukkeret er gjemt som maisstivelse og maltodekstrin, disse kan begge sammenlignes med raffinert sukker. Dessuten er grtene rike p stivelse og inneholder ingredienser som skummetmelkpulver og vegetabilske oljer.

Grt er ikke gift, det er ikke det at gi grt innimellom er farlig. Det jeg synes er trist er at dette er hovedmaten babyer fr i Norge, ved siden av morsmelk eller erstatning. Nr ble det slik at det sunneste for vre barn er pulvermat tilsatt vitaminer og mineraler? Hvorfor spiser vi ikke det selv i s fall? Hvis det er s optimalt?

Jeg kommer til dele mer om maten jeg gir Lykke, men frst synes jeg det er viktig gi et innblikk i hvorfor vi velger annerledes.

Vi fikk ikke den optimale starten jeg nsket for henne. Nr et barn blir fdt ved keisersnitt fr hun ikke de gode bakteriene til mamma via fdselskanalen. I tillegg fikk hun mye antibiotika via min melk da jeg ble innlagt med dobbel betennelse etter fdsel. Hun reagerer p flere matvarer og har allerede en tarm som trenger ekstra kjrlighet. Jeg hadde gjort de samme tiltakene uansett, men dette gjr det om mulig enda viktigere for meg.

Jeg er over gjennomsnittet opptatt av tarmhelse, og jeg nsker s inderlig inspirere deg til gi tarmen din og tarmen til dine sm masse kjrlighet. Med den store kningen i allergi og intoleranser, eksem, astma, IBS og flere sykdommer mener jeg dette er utrolig viktig!

Dessverre er det ikke lett snakke om babymat uten trkke p tr. Jeg vil som sagt ikke sre, men dette er noe vi m snakke om. Vi kjper den beste forsikringen, den beste vognen og det sikreste bilsetet, men vi gir ikke den beste maten. Det er trist.

Nringsrik mat er grunnlag for god helse, og det er den beste gaven du kan gi ditt barn <3

165 Kommentarer

Karoline

13.07.2018 kl. 12:44
Et utrolig flott innlegg! Og veldig viktig! Angende lage babymaten selv, s tror jeg dessverre at mange er redd for gjre feil. I tillegg veier det nok tungt at helsepersonell anbefaler ferdiggrt. Min datter p 3,5r er dessverre oppvokst p ferdiggrt. Jeg visste p en mte ikke bedre, og var veldig redd for at hun ikke skulle f i seg de nringsstoffene hun trengte. Jeg var 23 r, og hadde rett og slett ikke nok kunnskap, og ikke visste jeg heller at ferdiggrten ikke var s bra. Men n i en alder av 26 r og mor til to, vet jeg heldigvis mye bedre. Jeg har laget stort sett alt av babymaten selv. Bde middag og grt. Vrt nye med legge i blt for bedre fordyelsen av grten og vrt nye med lage mat med hyt innhold av jern og sunt fett. I tillegg ammer jeg fortsatt mitt yngste barn som snart fyller 1r og er veldig glad for det! Men det er fortsatt mye jeg trenger lre, s gleder meg til innlegg om babymat! Men et sprsml, hva slags probiotika anbefaler du/kan et barn p 3,5r f? Klem fra Karoline

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 12:55
Karoline: Takk for en s fin kommentar <3 vi vet bare det vi vet og vi tar valg vi mener er best der og da, det er s lov! Jeg er sikker p at barna dine fr masse sunn mat :D jeg liker disse: https://arnika.no/Produsent/BioCare.aspx, den som heter INT til barn. Med kode 107347 lagt inn p "min side" p arnika fr du 10%. Eller denne: https://www.holcon.no/shop/product/sanbiota-winclove-340-panda-100g?tm=sanbiota (kode helene ragnhild gir 15% mener jeg) Stor klem <3

Karianne

13.07.2018 kl. 12:48
S utrolig flott skrevet!❤

Supert med fokus p dette med reflekterte begrunnelser og respekt for at folk velger forskjellig😊

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 12:55
Karianne: Tusen takk <3

nymfemamma

13.07.2018 kl. 12:53
Vi kjrte i stor grad baby led weaning. Litt grt, men jeg syns det var drgende kjedelig sitte mate ungen min... Det virket ogs mer meningsfullt og vettugt gi annen forskjellig mat. Mitt barn spiste i all hovedsak den samme maten som oss. Veldig lite mos.

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 12:55
nymfemamma: S bra du gjorde det som fungerte for dere og deres lille :D

S

13.07.2018 kl. 13:01
S fint innlegg :) vi har erfart nettopp det - at baby fr vondt i magen av grt. Hun er n 6,5mnd og vi har tatt en pause fra grten. Dessverre stresser dette meg litt, for sprsmlene melder seg. Fr hun i seg det hun skal? Nok jern? Vet jo at andre matvarer inneholder jern ogs, men hvor mye skal gis av noe annet enn grt for dekke dagsbehovet for jern og andre nringsstoffer?🤷‍♀️

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:51
S: Kommer <3

Laura

13.07.2018 kl. 13:02
Bra skrevet. Men mange trtte og slitne mammaer kan fle seg stor press mtte lage all maten til babyen selv. Som tvillingmamma prioritere jeg andre ting. Jeg har ikke tid til allt. Mine barn spiser ferdig babygrt og middagsglass. Dem er to veldig lykkelige barn.

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 18:32
Laura: helt sikker p at de har det veldig bra! Du bestemmer jo hva dine barn skal f :) er heller ikke slik at du m lage alt hjemmelaget, det gjr jo som regel aldri vi voksne heller!

Katinka

13.07.2018 kl. 13:04
Flott innlegg! Dette skal jeg tenke p nr jeg fr barn. Vil jo det beste for barnet❤️ (Endelig ftt positiv test) 💖

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 19:06
Katinka: Hurra!! Gratulerer s masse <3

Siri

13.07.2018 kl. 13:14
Det jeg synes er rart er at du startet s tidlig med mat. Men det handlet kanskje om vekt? Det er jo anbefalt fullamme til 6 mneder.

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 19:05
Siri: Det er ulike meninger om det, men statens rd er fullamme s lenge mor og baby trives med det. For meg virket det som om hun trengte mer enn pupp, men det ble med den ene ts p en god stund ;)

Ida

13.07.2018 kl. 13:23
Men herregud, det er jo DU som er mammapolitiet! Jeg har lenge vrt en stor fan av deg, Helene, i forhold til mitt eget kosthold. Jeg fulgte deg ogs i prosessen din med bli gravid. Jeg har ogs pcos, og et nske om bli gravid. Men jeg kjenner virkelig at innleggene dine og meningene dine skremmer meg! Alle vet hva en baby skal ha og ikke, forventer du virkelig at alle skal vre hjemmevrende ha tid til lage mat fra bunnen av til hvert eneste mltid? Tror du helsesster hadde anbefalt nestle grt om det virkelig forstopper babyer og gjr de drlig? Da jeg fulgte deg gjennom graviditeten din sa jeg til meg selv tipper hun mener babyen sin har allergier nr den kommer, og det stemte jo, eller er det bare du som tenker at hun m allergi slik at hun og m spise spesiell mat? Jeg syns du drar den litt langt noen ganger. Tenk p oss som er igjennom samme prosess og som kommer til bli like gode mammaer som deg selv om vi bruker tiden p andre ting enn st og mose avokado.

Ingrid Minde

13.07.2018 kl. 13:27
For et flott innlegg, og det er veldig viktig skrive om, selv om noen evt skulle bli fornrmet.

Jeg gir ogs datteren min kun hjemmelaget mat, og hittil har hun bare ftt smake p grnnsaker. Jeg er ogs veldig opptatt av at det skal vre kologisk.

her for en stund siden fikk jeg en kommentar av svigermor om at det egentlig bare er tull lage maten selv, at den inneholdt ikke mer nring enn industrimaten og ferdigproduktene. Jeg synes ogs det er trist at det er mer akseptabelt gi babyen sin ferdigmat enn det er lage maten selv, virker det ihvertfall slik noen ganger.

Godt at du tr skrive om det <3

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:51
Ingrid Minde: Gy med bastante svigermdre :D haha, det er veldig trist at det er snn! takk for sttten :D

IJ

13.07.2018 kl. 13:28
Takk for at noen endelig sier noe om grthysteriet. Det er bare s mye mas om det, og som du sier, det er ikke farlig gi litt grt, men HELE tida? Vi kjrte litt hjemmelagd hirsegrt blandet med morsmelk eller egenkokt kraft, masse egg, avocado, egenkokt kraft, frukt og grnt. Og hun spiste mye p egen hnd. Vi kasta mindre mat p den mten, og jeg er sikker p at hun fikk i seg det hun trengte. S litt grt av og til, men mye annen god og spennende, og ikke minst nringsrik mat!.

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 18:47
IJ: Hrtes fantastisk ut!!

Tonje

13.07.2018 kl. 13:29
S utrolig bra skrevet. Er s enig med ded. Jeg fullammer min datter n. Tenker prve lage all barnemat selv til henne nr den tid kommer. Gleder meg til f masse inspirasjon. Hper du vil dele tips og oppskrifter.

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:50
Tonje: Takk :D <3

Line

13.07.2018 kl. 13:38
Sorry, men her m jeg si meg enig med Ida over her....

Kristin

13.07.2018 kl. 13:52
s bra at du skiver om dette!! Har en datter p 4 mneder som jeg fullammer, kommer nok til fortsette med det en stund til, men plutselig er dagen her da vi skal begynne med fast fde:) jeg satt prvede finne informasjon om dette i gr faktisk. Synest det er vanskelig vite hvordan jeg kan lage hjemmelaget mat og samtidig vite at hun fr i seg nok jern og andre nringsstoffer. Tok meg i tenke at jeg bare fr lage ferdig grt s fr hun hvertfall i seg nok. Vil du dele mer om hvordan lage hjemmelaget grt og hvilke mat vi kan gi vre sm for at de skal f i seg nok av alle nringsstoffer? Jeg lurer ogs p hvordan jeg kan lage hjemmelaget mat som jeg kan ta med ut p farten (som ikke m varmes). Hper du legger ut noen oppskrifter p babymat etterhvet! Evt vet du om nettsider med oppskrifter og mer informasjon om dette temaet? (hehe sorry, mange sprsml, ble s giret)Takk for at du deler! Klem❤

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:50
Kristin: Skal dele mer etterhvert, har kun svidt duppet ten i erfaringen med babymat selv :D klem <3

Snefrid

13.07.2018 kl. 14:05
M si meg enig med Ida. Det er jo du som trkker ned p oss elendige foreldre som bryter i barna vrs ferdiggrt nr den tid kommer. Om du nske lage matn til ditt barn fra bunnen av, s m du hjertens skjre bare gjre det. Men vi andre som ikke velger det, er ikke drlige foreldre av den grunn. M si meg PISS LEI mammapoliti der ute. Hvordan i guds navn klarte vi vokse opp ne alt det gale rundt oss. Huff huff.

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 18:45
Snefrid: Hvor har jeg skrevet at andre er elendige foreldre eller drlige foreldre? Hjelpes

Aina

13.07.2018 kl. 14:13
S flott!

Selv driver jeg med BLW og tenker at om jeg syns maten ser ekkel ut, serverer jeg den ihvertfall kke til unga mine! Havregrt stet med frukt blir dog gitt som kveldsmat etter at de har fylt ett r.

Artig at noen blir provosert av dette. Jeg lurer p hvorfor dette provoserer .. ?

Gleder meg til starte flge bloggen din!

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 18:44
Aina: S kult! Havregrt er ikke usunt, det m du bare gi :) er bare ferdiggrt som det eneste trygge jeg reagerer p! Klem <3

sandra

13.07.2018 kl. 14:15
Veldig glad for dette viktige og informative innlegget! Min lille p 11 mnd fr ikke ferdiggrt, til alle rundt oss, inkludert helsessters(!), store forskrekkelse.

Jeg har forsiktig prvd med litt hjemmelaget havre- og hirsegrt som jeg har bltlagt dagen fr, men fler det ogs gjr magen litt treg!🤷🏼‍♀️

Tar gjerne imot tips til sunne, mettende og tarmvennlige frokost/lunsj/kveldsalternativer😀

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:41
sandra: Takk, det kommer :D

Victoria

13.07.2018 kl. 14:43
S bra innlegg! Er helt enig og er S glad jeg kan lese lre av deg fr jeg skal begynne med fast fde p min lille. Jeg er selv sykepleier og skal starte p videreutdanning som helsesster n men jeg kan med hnden p hjertet si at DETTE m jeg lre meg mer om, er ganske blank! Deilig lre av deg som er s kunnskapsrik :-) Som helsesster vil jeg absolutt vre forsiktig med anbefale/si hva som er RETT/ og styre andre i en bestemt retning men heller veilede og informere om alle gode alternativer annet enn ferdigmaten der ute! Rimeligere er det og lage selv! God klem fra meg <3

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:41
Victoria: Takk <3

Kine

13.07.2018 kl. 14:44
Oi! Her var det flere som flte seg truffet.

Helene skriver om hennes og mannens valg rundt mat til deres datter, og hva begrunnelsen hennes er. Og det er en god begrunnelse som tydeligvis gir flere drlig samvittighet.

Det hele gr p prioriteringer og kunnskap. Fler man seg trygg nok og har tid til lage babymaten selv, s vil vel ingen mene at ferdigmat (feks grt) er bedre? Men det er bedre at babyen spiser grt enn feil sammensatt hjemmelaget mat. For de som er usikre/nsker ke sin kunnskap om hjemmelaget babymat anbefales https://www.barebrabarnemat.no/

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:41
Kine: Takk Kine! Bare bra barnemat er helt topp, flinke og superste jenter (venninner av meg!) <3

13.07.2018 kl. 14:44
Veldig bra og informativt skrevet. Interessant f vite hvordan man tenker i forhold til folkehelsen.

Til dere som opplever at hun trkker p dere, g tilbake og les en gang til. Jeg synes blogginnlegget er skrevet p en ydmyk mte. Hun gr ikke til personlig angrep p noen, men du har selv valgt lese bloggen. Synes du at slik info er stressende og gir deg drlig samvittighet, s styr unna.

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 15:19
Anonym: Tusen takk, det var det jeg prvde p, men noen vil jo omtrent bli krenket. Synes ogs det er trist at de da kommer med et angrep mot meg, men dette handler om dem og ikke meg. Tusen takk uansett :)

Monica

13.07.2018 kl. 15:37
Kjempefint f lre mer om dette temaet! Jeg prvde sette meg inn i det da vi skulle begrunne med fast fde for 5 r siden, men da fantes lite informasjon. Hadde bare BareBraBarnemat eksistert den gangen! jeg begynte heldigvis med grnnsaksmos og hirsegrt (ikke bltlagt, det hadde jeg ikke hrt om engang). Men jeg fikk mange rare blikk, og svigermor syntes synd p barnet mitt som mtte spise den greia der. Det ble en del ferdiggrt ogs. Som du sier, alle gjr s godt de kan etter hva de kan og vet, s det er supert med mer informasjon om dette.

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 18:31
Monica: og det er ingen krise om det blir noe ferdiggrt som jeg skrev, men det er synd det er det eneste trygge i manges yne! N er det s mye informasjon! Takk for fin kommentar <3

Lisbeth

13.07.2018 kl. 15:47
Flott innlegg, glad noen tr skrive dette!! Min datter har aldri ftt ferdiggrt, og det vil heller ikke lillesster f. Nrmest fullammet til frstemann var 9 mnd, til tross for 100% jobb p slutten. Man fr til det man vil :) Synd at andre fler seg angrepet, foreslr at de flger andre blogger....

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 18:28
Lisbeth: takk, hadde vrt fint om andre kunne se det snn, jeg kommer til dele og skulle nske andre ikke hadde behov for angripe meg personlig for det. Men det sier mest om dem <3

Christine

13.07.2018 kl. 15:59
Flott innlegg! Veldig inspirerende, jeg gleder meg til prve ut oppskriftene nr de kommer! :)

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:48
Christine: Takk :D

June

13.07.2018 kl. 16:14
Gleder meg til lese mer og f tips til hva som kan lages! Veldig inspirerende og jeg forsker meg p mye av det du formidler😊

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:49
June: Takk :D

Monica

13.07.2018 kl. 16:25
Syns du formulerer deg utrolig fint her. Trkker ikke p noen men kommer med viktig info som nok ikke alle sitter med.

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:48
Monica: Takk <3 det var det jeg ville!

<3

13.07.2018 kl. 16:47
Min erfaring: Jeg har et barn som pga langvarig alvorlig sykdom ikke fikk til spise fast fde fr seint, og frem til ca nesten 8 mnd alder kun fikk morsmelkerstatning. Jernlagrene ble sjekket og var helt normale..s man er tydeligvis godt dekket opp med morsmelk/erstatning frste ret.

Tenker at det derfor ikke er noen grunn til vre redd for at hjemmelaget mat ikke er bra nok osv frste ret.. s lenge man prver (det tar 3 min koke feks havregrt) og introduserer barnet for flest mulig smaker frste ret har man kommet langt. Men jeg er ikke i mot ferdiggrt, og synes det blir feil snakke det ned, har selv gitt det ofte da vi har vrt mnedsvis p sykehus og ikke har hatt mulighet til f lagd/ oppbevart det vi vil.

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:48
<3: S interessant, takk for at du deler! det tar ikke lang tid nei :D f eks mose en ss avokado, sprute litt puppemelk i og mose. Tok meg vel to min ;)

13.07.2018 kl. 16:52
Tror gjerne i anbefalingene dine for unng vre mammapoliti selv s trenger du ikke rakke ned ferdiggrt som noe usunt. Da hadde de ikke vrt Ok bruke for barn. Du drar den langt der og du virker selv som mammapoliti som skal f andre til fle seg kjip som mor fordi de ikke str og lager absolutt alt fra bunnen av. Det er gjerne ikke like bra som fra bunnen av men s dritt som du fr det til hres ut som er det langt fra og.

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 17:21
Anonym: hvor i innlegget str det at du m lage absolutt all mat selv? Ferdiggrt er dessverre ikke optimalt, det er nettopp det jeg forklarer i innlegget.

Anette

13.07.2018 kl. 17:08
Du skriver godt og reflektert, Helene! Bra at du deler ♥️👏

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:47
Anette: Takk <3

Marte

13.07.2018 kl. 17:40
Kun nysgjerrig: hvorfor er det problematisk at grten inneholder stivelse? Trodde stivelse var et langsomt karbohydrat, som vi med fordel kunne spise mer av? Mener du har skrevet noe om stivelse tidligere ogs, ikke i forbindelse med barnemat? Er det ikke stivelse det er mye av i potet?

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:47
Marte: Stivelse er raske karbohydrater. Ikke ndvendigvis usunt i seg selv, men litt snn "fyll mat" om du skjnner? Det er stivelse i potet, men ogs fiber og vitamin C.

Helen

13.07.2018 kl. 17:45
Jeg kan ikke si meg enig i noe av det du skriver her. Jeg har 3 sunne og friske barn som alle har ftt babyggt. Bde nestle, smfolk og Hipp. Ingen har vrt plaget av forstoppelse som barn. De ble alle ammet til ca 1 r, men vi ga tillegg med god samvittighet nr jeg var ute. Jeg orket aldri pumpe meg. Ingen av mine barn ville ha avokado eller gulrotmos. De fikk middagsglass eller samme middag som oss voksne. Jeg gikk daglig tur og benyttet ellers tiden nr de sov til gjre annet husarbeid eller slappe av samle krefter. Ingen mdre skal lese dette f drlig samvittighet eller fle at de er en drlig mor bare fordi at flger anbefalingen alle fr p helsestasjonen og i tillegg gir sunn og vitaminberiket grt som de kjper p butikken. Da slipper de vre bekymret for at barnet ikke fr nok vitaminer.

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 18:26
Helen: du har selvflgelig lov til prioritere det du selv vil, trenger ikke forsvare deg. Dessverre er det mange som blir forstoppet, men ikke alle, det skrev jeg heller ikke.

Kamilla

13.07.2018 kl. 17:59
S utrolig bra at du skriver om dette. Det er s viktig! Du er en stor inspirasjon, Helene 😊

Kine

13.07.2018 kl. 17:59
Har du noen kilder p at det er vanskeligere for barn fordye grt enn f.eks. eggeplomme og andre typer matvarer? Jeg har lest at fett er mer tungt fordyelig.

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:46
Kine: Det finnes mange gode bker om barnemat, men det er ikke mye forskning p hvordan babyer fordyer ulik mat. Det er vanskelig forske p, men vi vet at korn er relativt tungt fordye. Morsmelk er lett fordye og inneholder mye fett ;)

Kamilla

13.07.2018 kl. 18:00
S utrolig bra at du skriver om dette. Det er s viktig! Du er en stor inspirasjon, Helene 😊

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:45
Kamilla: Tusen takk :D

Anette

13.07.2018 kl. 18:09
Helene, Du gjr en viktig og strlende jobb . Hvis ingen sprer kunnskap, blir det heller ikke banet vei for endringer.

Man fr tid til det man vil ha tid til. Hvis man ikke har seg tid til lage hjemmelaget mat til baby/barn, da er det ikke viktig.

Jeg er glad jeg fikk barn da jeg var 27 r og ikke 20 r, for da hadde jeg sikkert slukt rtt alt som helsesster sa. Det er trist at det er s lite fokus p tarmhelse .

Ser mange skriver at de har friske barn, men man vet aldri hvilke sykdommer man kan f i voksen alder om man fikk uoptimal mat som barn.

At folk skriver at de ikke har tid til lage hjemmelaget mat er bare en unnskyldning.

Det trenger ikke vre ensbetydende med st 2 timer p kjkkenet, Dessuten kan man lage i store kvanta.

Jeg ammet barnet til 2 r og fast fde ble kologisk eggeplomme. Barnet har aldri hatt vondt i magen.

Merker at barnet mitt har mye mer energi enn mange andre barn i barnehage . Mange forteller at barnet er s sliten etter bhg, mens vi kjenner oss ikke igjen i det. Tror kosthold har stor betydning.

Det vil alltid vre noen som fler seg krenket uansett hva du skriver , Helene . Jeg synes dette innlegget var velformulert og ydmykt.

I likhet med mange andre s heier jeg p deg 😊 Gleder meg til lese hvilken mat du gir Lykke. Selv om jeg kan en del om kosthold, blir jeg aldri utlrt.

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:45
Anette: Tusen takk Anette, du er s flink og takk for heiarop!! :D

Astrid

13.07.2018 kl. 18:14
Kjempebra innlegg👍🏻. Gleder meg til flere babymat innlegg. Hvor tidlig kan jeg blande kraft i maten? Eller smr/olje? Jenta mi er 4,5 mnd og har smakt en del grnnsaker og frukt. Vet du om det er for tidlig med smaksprver p fisk og kjtt? Takk for en super blogg😊.

Lisa MR

13.07.2018 kl. 18:17
Jeg kommer aldri til gi mitt barn ferdiggrt, jeg fler at det er litt det samme som fjordland for voksne, som jeg aldri selv spiser. Hvorfor skal da barnet mitt f ferdigmat?? I tillegg til at ferdiggrt er tilsatt den jerntypen som kroppen nesten ikke klarer ta opp..

Men et sprsml: er hirse like tungt fordyelig for de sm magene? Vi har akkurat begynt introdusere litt grt til vr gutt p 5,5 mneder, og dette er hirsegrt laget p 100% hirsekorn fra helsekost, samt tilsatt litt kokosolje.

Bra innlegg :-)

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 18:22
Lisa MR: godt poeng! Det hjelper bltlegge! Jeg kommer til vente med grt, men s vil jeg nok gi det alts! :)

Rikke

13.07.2018 kl. 18:44
Wow Helene!! Dette innlegget var helt fantastisk skrevet. Selv for en ikke-mamma var dette en tankevekker. Jeg gleder meg allerede til fortsettelsen. Du er helt r!!

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 19:08
Rikke: Tusen takk! Er ikke ernring spennende, og engasjerende!

Mari

13.07.2018 kl. 18:59
Hallelujah! Flott folkeopplysning :) Me har aldri gitt ferdiggraut til vre unga, men gav litt heimalaga bokhvete+quinoa ved 6 mnd, men d sa det stopp i systemet, s me kutta det ut. Etter det har tassen p 7 mnd aldri hatt mageproblem! I hektiske tider m me inninellom bruka kologisk ferdigmiddag til han, men d berikes den med enten kollagen, olivenolje, ghee, kraft eller leverkapsler. Sm grep som gjer ein stor forskjell! :)

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 19:08
Mari: Fantastisk, det er s klart ikke slik at du m lage alt eller ingenting selv, akkurat som for oss voksne :D godt magen ble fort god igjen! <3

Cathrine

13.07.2018 kl. 19:39
S informativt og ydmykt innlegg ❤

Det du skriver er s viktig og s bra. Du virker som en fantastisk person og ikke noe mammapoliti. Hper du klarer la det prelle av deg.

Alle m gjre som de vil/kan, men jeg syns det er fint f informasjon. Som du skriver; vi velger jo faktisk lese bloggen din.

Gleder meg til mange tips til barnemat. Du gjr en super jobb ❤

Emilie

13.07.2018 kl. 19:50
Hvordan trkker hun p (deres ord) "elendige foreldre" fordi hun opplyser om hva som er best for tarmene til babyene? Jeg bare spr..😅 m vre lov opplyse uten at folk skal bli krenket..

Spennede innlegg! Hper du ikke tar negative kommentarer innp deg. Som du skriver: om dere ikkje vil lese, s trenger dere ikke g inn p bloggen for lese.. Gleder meg veldig til lese mer om hvilken mat du lager til Lykke, og hvordan.

❤️

Anniken

13.07.2018 kl. 19:54
Bra innlegg.

Hadde ventet og nsket meg litt mer om hva man gir barnet nr man ikke gir (ferdig)grt for dekke jernbehovet, men det kommer kanskje? :)

Du burde gtt inn et samarbeid med Barebrabarnemat! TENK s mange dere kunne ha ndd ut til! :D

Gleder meg til flere innlegg!!

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:13
Anniken: kjenner de godt, s flotte jenter med masse kunnskap!! :) det kommer etterhvert!

Lene

13.07.2018 kl. 20:11
Min mor gidde meg ferdiggrt og middag p glass. Jeg var aldri forstoppet og jeg var en blid og fornyd baby. I en alder av 20 r fikk jeg candida i hele kroppen. Jeg tler ikke lenger sukker eller mel. Just saying 🙈 bare fordi deres barn er blide og fornyde p ferdiggrt, s kan konsekvensene komme i en senere alder. Mat (ferskest mulig) er viktig uansett alder. Kjempe flott at du som kan Helene fr dette frem i lyset :)

Mari

13.07.2018 kl. 20:13
For et bra innlegg! Er merkelig at industrifremstilt mat liksom skal vre det beste for babyen vr, mens hjemmelaget er best for alle andre?! Har selv baby som snart skal begynne med fast fde og gleder meg til oppskrifter!

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:12
Mari: helt enig!! Takk :)

Kristine

13.07.2018 kl. 20:17
Veldig fint innlegg, Helene.

Vi har mye mageproblemer i familien. Til frstemann laget jeg mye selv, og supplerte med ferdige middagsglass. Jeg var heldig med helsesster som skjnte at jeg var motivert, og ga meg en brosjyre fra helsedirektoratet om hvordan sikre jern gjennom hjemmelaget mat. Magen til frstemann har allikevel vrt vanskelig, srlig fram til tre rs alder. I mellomtiden har jeg lrt mye. Andremann har begynt med mat fofogr noen mneder siden og jeg innfrer en og en matvare. Venter med korn til senere. Fordyelsen er forelpig som en drm. Og det til tross for at nummer to hadde mye mer magetrbbel fra start enn frstemann.

S informasjonen du gir er utrolig viktig. Og s fr heller de som ikke sliter med ferdiggrt kose seg med det. Vi og de sm er alle forskjellige, og vi m tle at vi lser livene vre p ulike mter. Nr andre gjr noe annet er det fordi det er riktig for dem.

Takk for at du deler, Helene, det er viktig for mange av oss. ❤

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:11
Kristine: takk! Dette var s fint! Jeg kommer med info, men alle m ta egne valg :)

Marie

13.07.2018 kl. 20:27
Takk for et fint innlegg! Jeg synes du forklarer det s godt og ikke minst p en veldig fin mte. Om noen fler seg truffet her m de ta det p sin egen kappe og sprre seg selv hvorfor de reagerer. Vi ga litt ferdiggrt til frste og han slet med magen. Det ble bedre da vi ga han det vi spiste. Andremann fikk ikke babygrt, men vi ga det vi spiste (hjemmelaget og uten melkeprodukter).

Vi har en fantastisk helsesster som sttter valget vrt om droppe grt og selv ppeker at hun fr inn utrolig mange babyer med forstoppelse med en gang de starter med grt. Grt er sikkert helt Ok for de som ikke kan lage mat selv. Men det er jo ganske penbart at den ikke er optimal nr man m tilsette ndvendige nringsstoffer. Lever og eggeplomme gir mye mer lettopptakelig jern🤗

St p og lykke til med. nydelige Lykke❤

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:10
Marie: min helsesster stttet meg ogs, s heldige vi er! Og s deilig at du fant noe som fungerte for dine sm. Hadde det kun vrt info om babygrt hadde jo ikke det vrt s bra for din baby! Stor klem! Takk for sttten :)

Christine

13.07.2018 kl. 20:30
Jeg legger aldri inn kommentarer, men dette var virkelig bra Helene! Vi trenger jenter som deg:)

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:38
Christine: Takk <3

Pernille

13.07.2018 kl. 20:39
Jeg syns dette med barnemat er s vanskelig, for uansett hva man gjr blir det feil for enkelte. Jeg lagde ikke grten selv, ser helt klart det er det beste, men det ble ikke snn. Alt annet lagde jeg selv, og syns verken det var tidkrevende eller vanskelig. Jeg er interessert i mat og liker lage mat, og at jeg lagde det meste selv handlet ikke om vre perfekt, det var det som falt naturlig for meg ut ifra den kunnskapen og interessen jeg har.

Mange p min barselgruppe var veldig krasse mot det vre perfekt, det er nok en sunn holdning innimellom, men det m likevel vre lov ta egne valg uten at det handler om vre perfekt eller bedre enn andre.

Ammingen fungerte ikke til oss, s min snn har ftt bde MME og ferdiggrt. Han er sunn og frisk, nesten aldri syk og er en robust type. Ferdigprodukter er nok ikke det beste, men det holder ml. Det er likevel viktig at det finnes informasjon om andre mter gjre ting p, s kan man gjre de valgene som blir rett for seg og sin unge.

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:39
Pernille: Hres jo ut som du ga mye annen bra mat :)

Karoline

13.07.2018 kl. 20:40
Jeg m si at det er bra at du har tatt et valg og ikke vil gi ferdig grt. Det er alle sitt valg hva vi nsker gi vre sm. Men mte det blir lagt frem p er ikke s optimalt, jeg forstr ikke poenget med et snn blogginnlegg. Er det for f klikk? For gi oss som gir ferdig grt drlig samvittighet? Med ALT presset som er idag med mammapolitiet og meninger om alt s hjelper det lite med er snn blogginnlegg jeg fikk faktisk drlig samvittighet av gi min datter ferdig grt! Uansett om hun elsker det, aldri har hatt mageproblemer! Bra for deg at du har tid til lage mat selv, og at du har tatt et valg. Jeg velger sosial tid med min datter og har ikke tid til lage mye mat selv. Med en gang du legger ut at vi kjper alt det beste til vre sm men vi gir ikke den beste maten s er du jo mammapoliti! Det jeg leser i det er at vi som gir ferdig grt ikke gjr det beste for vre sm! Hilsen en som ble rett slett trist oppgitt over innlegget.

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:09
Karoline: jeg gleder meg til lage mat med Lykke jeg, tenker at det fint kan kombineres :) jeg mener at ferdiggrt ikke er optimalt, det er min mening. Du gir akkurat hva du vil og da br du jo ha verdens beste samvittighet.

Elisabeth

13.07.2018 kl. 21:40
Meget interessant, opplysende og godt skrevet innlegg! Dette var en tankevekker for meg og er takknemlig for at du poster slike innlegg! Jeg tenker at de som pstr at de heller vil "vre sosiale med barna sine fremfor bruke tid p lage maten deres" penbart ikke har prvd lage hjemmelaget barnemat. Det tar ikke s lang tid og uansett m man jo bruke tid p lage middag til seg selv?! Da har man jammen meg mulighet til lage ordentlig mat til den minste i familien ogs! Antakelig fler de seg truffet og fr drlig samvittighet. Ikke la de negative kommentarene hindre deg i poste flere innlegg i fremtiden.

Heia deg <3

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 21:44
Elisabeth: Takk Elisabeth! Synes det er trist at noen tar det snn, men det gr p dem, ikke p oss. Mange har skrevet til meg at de gir grt, men merker at lille reagerer og vil ha tips til andre ting. Bermmer de som er pne for lre, i stedet for angripe. Eller s kan man jo bare la vre lese selvflgelig!

Tonje

13.07.2018 kl. 21:46
Jeg hper du har lyst legge ut noen oppskrifter til babygrt og annen babymat :) Er ikke s flink til lage selv, men har veldig lyst gjre det. Min lille har heller aldri likt det jeg har laget, men har spist ferdigmat... fles litt nyttelst ut st i timesvis lage mat til henne da men 🙈

Tonje

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 22:00
Tonje: Dette er en reell utfordring kjre deg! Hadde det ikke vrt typisk om Lykke ogs er snn. Ikke vil ha noe jeg lager, akkurat som at fdselen min gikk helt motsatt av det jeg ville, hehe. Skal dele, men anbefaler deg ogs bare bra barnemat, de har masse gode oppskrifter!! klem til deg <3

Linn

13.07.2018 kl. 22:28
Suuupert innlegg, Helene🙌🏼😘

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 23:02
Linn: tusen takk ste Linn :) her har jo du vrt en pdriver og inspirasjon lenge!! <3

Oda

13.07.2018 kl. 22:36
Kjre vene, ville bare takke for bra og informativt innlegg, Helene, men etter ha skrollet gjennom kommentarfeltet har jeg blitt bde sjokkert og sint over lese hva enkelte fr seg til skrive. Jeg hper bare du klarer overse de surmaga damene og ikke slutter skrive slike innlegg for JEG syns det var veldig interessant og gleder meg til f mer inspirasjon til babymat fremover. Takk for en kjempe fin blogg <3

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 23:01
Oda: tusen takk Oda <3 det gjr jeg! Blir stadig flinkere, det m jeg om jeg skal fortsette dele meningene mine offentlig. Prver tenke at det er trist at noen m skrive snt til meg personlig, for dette innlegget retter seg ikke noen en mamma. Det handler bare om dem og ikke noe om meg! Takk for sttten <3

Marie

13.07.2018 kl. 22:49
Man m ikke velge mellom lage mat eller vre sosial med barnet🤗 Babyer kan stort sett f maten man likevel lager selv (om man leser denne bloggen regner jeg med at man lager en god del selv). Mine barn har vrt med meg p matlaging fra de ble fdt. Frst i bresjal og etterhvert sittende p benken, s p krakk. Vi hrer p musikk, prater og synger. De fr kutte opp grnnsaker og frukt og etterhvertandre oppgaver tilpasset alderen. Femringen min kan lage ganske mye mat allerede. Man kan fint vre sosial mens man lager mat. lage mat sammen er s fint❤

Helene Ragnhild

13.07.2018 kl. 23:02
Marie: tenker at s heldig dine barn er som fr lre og s heldig deres kommende partnere er! Du gjr en kjempe jobb! :)

Guri

14.07.2018 kl. 00:02
Kjempefint og inspirerende innlegg! Nestl er ikke er firma jeg vil sttte uansett. Google det folkens!

https://www.theguardian.com/business/2018/feb/01/nestle-under-fire-for-marketing-claims-on-baby-milk-formulas

Og denne:

https://www.zmescience.com/science/nestle-company-pollution-children/

Sprsml: Under graviditeten brukte jeg Floradix fra helsekosten. Det inneholder bde jern og b12 og er mildt for magen. Tror du at dette kan gis til babyen ogs? Fra 6 mnd vel og merke. Kan du anbefale dose?

Helene Ragnhild

14.07.2018 kl. 08:14
Guri: jeg er helt enige det med Nestle! Jeg ville ikke gitt floradix til baby nei :)

Gro

14.07.2018 kl. 07:59
Takk for fint og informativt innlegg! Jeg var ikke klar over at ferdiggrt var s ille.

Min lille har siden hun var 5 mnd ftt ferdiggrt. Fra hun var 0-6 mnd hadde hun kolikk og sov 4-5 timer i dgnet. Jeg fikk grad 3 rifter i underlivet etter fdsel og gikk p smertestillende frem til hun var 5 mnd. Hva som var rsaken til kolikken fant vi aldri ut av, men jeg fullammet og sluttet etterhvert med alt av melkeprodukter, soya, frukt, en del grnnsaker, kaffe, brus, juice og sjokolade. Og det hjalp betydelig, men hun slet fremdeles en del, spesielt med svn. Vi prvde fysio og kiropraktor, ingen forskjell. Jeg gikk i kjelleren, utviklet fdselsdepresjon og orket virkelig ingenting. Vi orket ikke lage en eneste middag til oss selv de frste 5 mnedene, og jeg hadde ingen energi til lage noe til minsten heller. Aly handlet om overleve. Dagene gikk til amming, 4-7 trilleturer i dgnet (hun sov bare der, inkl natt) og ellers byssing hele dagen lang. Jeg orket ikke lese meg opp p tips eller innhente informasjon for jeg var en zombie hele tiden pga ekstrem svnmangel og g rundt med en skrikende baby hele dagen lang.

Men da vi begynte med ferdiggrt begynte hun sakte og sikkert skrike mindre og sove mer. Vi merket ingenting til mageplager. Dette skyldes trolig at hun var blitt strre og hadde mer modne tarmer.

Jeg hper du bruker tid p formulere deg forsiktig og ikke blir for engasjert slik at du trkker oss som bruker ferdigmat p trne undvendig. Jeg ble ikke trkket p trne n, fordi du skrev s faglig og ydmykt. Men jeg kjenner likevel p den allerede tynnslitte samvittigheten om at jeg ikke er eller har vrt god nok mamma.

Selv da hun begynte sove mer og vre en mer normal baby, klarte ikke jeg sove mer. Jeg har n diagnosen insomnia og gr per i dag p svnbehandling, som begynner hjelpe heldigvis. Livet har vrt helt jvlig, og jeg har overhodet ikke hatt energi til lage maten selv. Men n som vi endelig sover litt, og har ftt litt mer energi, skal jeg begynne gi litt mindre ferdiggrt. Hper du kommer med oppskrifter snart.

Helene Ragnhild

14.07.2018 kl. 08:13
Gro: kjre Gro! Takk for at du deler! Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver, det har vrt beintft f en baby som bare grt og grt. Jeg har flt meg masse utilstrekkelig det skal jeg love deg. Husker jeg satt p sengekanten og hoppet opp og ned fordi det hjalp Lykke sove, hun grt og jeg grt fordi jeg flte at jeg ikke klarte hjelpe henne :( mener ikke si at vi har opplevd det samme, liker nemlig ikke nr folk sier det til meg! Nr ting er s vanskelig og svart s gjr du det du m for at du og familien skal overleve, det er unntakstilstand. Og som jeg sa, det er ikke gift eller krise, det ville jeg ikke sagt! Det aller viktigste for vre sm er selvflgelig at mamma ikke gr under!! Sender deg en stor klem fra meg og Lykke, du er helt super! Husk at du alltid er den beste mammaen for ditt barn <3

Anette

14.07.2018 kl. 08:41
Veldig informativt og fint innlegg, opplysende for oss som ikke vet/kan s mye😊

Til alle som kommer med kritikk til innlegget..jeg har gitt frkna mi masse ferdiggrt og middag fra glass. Hun er frisk og rask, legger p seg som hun skal og har masse energi. Jeg tror ikke jeg er en elendig mor fordi jeg har gitt henne dette, og ikke et sted i innlegget fler jeg at Helene formulerer seg slik at jeg tror hun syns jeg er det. Hva er galt med f ny informasjon? Jeg visste ikke mye av dette og ville valgt annerledes dersom informasjonen hadde blitt gitt p f.eks helsestasjonen da vi begynte introdusere fast fde. Hadde dere reagert p samme mte dersom informasjonen kom fra lege/helsesster? Ville dere da flt at de mente dere var elendige mdre?

Prv ta ting som de er ment som. Helene forklarer rett og slett hvorfor hun velger som hun gjr, og i mine yne er valgene godt begrunnet. S takk til deg, Helene:)

S til Lene over her.. VET du at du ikke tler sukker og mel fordi du fikk ferdiggrt? Og at du fikk candida i hele kroppen pga det? Alts, s legene at DET var grunnen? Spr av ren nysgjerrighet. Har mange i familien som ikke tler mel (gluten) og de er vokst opp p en tid hvor man ikke kjpte grt i pakker for si det snn. S kan vel vre flere rsaker til slike allergier...:)

Helene Ragnhild

14.07.2018 kl. 09:55
Anette: tusen takk Anette, det var akkurat det jeg mente! Hvorfor noen blir syke er veldig komplisert og det er nesten umulig trekke en slutning til en ting, f eks ferdiggrt. Sykdommer kan komme av s mange faktorer. Jeg er ogs oppvokst p ferdiggrt og har vrt masse syk, men min samboer er oppvokst p det samme, samt spiser mye sukker osv og han er frisk som en fisk!

Ragnhild

14.07.2018 kl. 08:47
Tusen takk. S viktig at du deler om dette, hper du kan fortsette dele om hjemmelaget babymat for god tarmhelse for de sm💕

Ellen

14.07.2018 kl. 09:08
Takk for et inspirerende innlegg. Jeg har to barn. Fikk andre barnet en uke fr deg. Frste barnet reagerte aldri p den ferdigproduserte grten. Var aldri forstoppet. Husker jeg laget allikevel noe hjemmelaget og frys som isterninger. Men tenkte aldri p at grten ikke var bra for han. Men denne gangen strever barnet med grten. Han blir hard i magen og fr vondt. Det viste seg p forrige kontroll at det ikke er nok med morsmelk lengre. Vekstkurven gr ned. Derfor m han ha fast fde. Dette innlegget inspirerte meg til prve mer magevennlig mat. Ikke godt se lille har vondt pgrunn av mat jeg velger gi. Men m nok gradvis kutte grten siden han m ha endel fast fde. Det tar som regel litt tid tilvenne ny mat. Hper du fortsetter dele. Det blir lettere ta gode valg nr man fr gode velformulerte fakta.

Marita

14.07.2018 kl. 09:20
❤️

Karoline

14.07.2018 kl. 09:52
Flott du belyser dette, gleder meg til fremtidige innlegg om babymat! Jeg fikk ei lita jente for en mnd siden. Jeg har hele tiden vist at jeg skal gi barnet mitt "ekte mat" nr dette blir aktuelt. Har ikke satt meg skikkelig inn i dette enn men har i utgangspunktet tenkt at babyer kan f mye av det samme vi spiser. Om en gir henne mos av min middagsmat som feks er kjtt, grnnsaker og potet er jo det enda enklere enn blande nestle-grt ogs.

Har du tips til litteratur, nettsider eller andre steder jeg kan bli litt klokere p dette med babyers frste mat, behov for nringstoffer osv?

For ei nydelig datter du har :)

Helene Ragnhild

14.07.2018 kl. 12:20
Karoline: bare bra barnemat og Malin Brustad er begge kjempe flinke og deler masse! S gy at du vil lage selv :)

silje

14.07.2018 kl. 10:43
TUSEN TAKK fordi du deler av din kunnskap! Jeg gleder meg til du begynner dele mer om babymat, s jeg kan f litt tips. Dette er s viktig! Man burde heller bli inspirert av det fremfor la seg fornrme :)

Maja

14.07.2018 kl. 13:47
Hadde egentlig tenkt til prve lage grten selv denne gangen, men s skal det kokes riktig osv, s jeg trr ikke, tilfelle jeg gjr noe feil 🙈 middag kan jeg fint lage, da det er s lett. Jeg synes ihvertfall det. Men s er det noen som ikke synes det, og de gir bare glass. Og det skal de f lov til uten at jeg kommer med noen kommentarer p det ;) jeg er ingen bedre mamma fordi jeg lager maten selv tenker jeg. Mammapoliti er det nok av.

Innlegget ditt er fint. Fin informasjon, og selvom jeg gir ferdig grt til min lille, og ga det til storebroren hennes, fler jeg meg ikke sttt ;)

Hper du deler noen oppskrifter p grt en gang, s kanskje jeg trr prve dette ogs 😄

Julie - Nr 3 blir 5

14.07.2018 kl. 16:01
Forfriskende innlegg! Jeg hadde lyst til gi hjemmelaget til guttene mine, men s var det s mye advarsler p nettet og info om at kjpe-grt var best, s jeg turte aldri prve. Selv om jeg lett hadde laget mer avanserte grter om det trengtes.

Det hadde vrt s fint med noen oppskrifter om du vil dele. :) Guttene mine fr fortsatt et mltid grt om dagen, s hadde jo vrt gull teste ut noe annet - selv om de er over ett r og n kan spise det meste.

Stine

14.07.2018 kl. 17:25
Veldig bra innlegg, og jeg er enig i mye av det du skriver! :)

Nr det er sagt, er det vel s viktig at ogs mor spiser sunt.

Det er alt for mange som spiser for lite, spiser for sjeldent, for i seg for mye raske karbohydrater, raffinert sukker, usunt fett, transfettsyrer, e- stoffer. Ja, listen er lang.

I tillegg bruker mange nordmenn brus, eller andre usunne drikker som trstedrikk.

Mdre og fedre skal jo vre gode eksempler for deres barn. Og du virker jo som et godt eksempel, men det er alt for mange som skulle ftt mer kunnskap p hva de egentlig putter i kroppen sin.

Jeg har snakket med flere mdre, som tror for eksempel at en god morgen yoghurt, eller lyst kneipbrd med brunust er en " sunn" frokost, nr sannheten er at det inneholder store mengder sukker : )

Cecilie

14.07.2018 kl. 20:31
Forstr ikke hvorfor folk reagerer s sterkt... Jeg opplever innlegget som svrt godt skrevet, og fler meg ikke truffet eller kritisert fordi jeg valgte gi barna mine ferdiggrt (Dog fra Holle, ikke Nestle).

Vi m kunne tle ulike meninger uten hisse oss opp.

Flger deg fast Helene - fortsett vre deg selv <3

Agnes

14.07.2018 kl. 22:04
S fint og informativt innlegg - tft av deg skrive om dette!:) Jeg er ikke s god p kjkkenet, men har lyst til lage mat til mini selv. Forelpig har jeg bare most litt grnnsaker og laget en hirsegrt (men tror kanskje mini reagerer p denne, s har tatt litt pause fra den). Legg gjerne ut noen grtoppskrifter til oss som ikke er s gode i dette gamet. :) og hvis du ikke gir s mye grt, hvilke andre gode kilder til jern og B12 anbefaler du?

Tusen takk for s flott blogg <3

Helene Ragnhild

15.07.2018 kl. 20:01
Agnes: Tusen takk! Kommer til dele et eget innlegg om alternativer :)

Seline

14.07.2018 kl. 22:30
Tusen takk for flott og modig innlegg. Jeg skjnner at du gruet deg litt til skrive dette nr du fr slike kommentarer, som om du hadde skrevet at de var drlige mdre eller no.. du har jo en blogg om ernring. Er ikke poenger at du skriver din mening om ernring? Hper du rister det av deg.

Jeg gir babyen min p 6 mnd grt. Men jeg lager den selv av jernrike bltlagte kornsorter. Du som er litt mer dreven p tarm enn meg. Er det industriell grt du tenker er uheldig, eller er det korn generelt ogs (som i hjemmelaget grt)? Jeg er litt ny i denne jungelen av babymat, men lytter gjerne til gode rd:) s fremt jeg har tid til lage selv, gjr jeg det gjerne!

Helene Ragnhild

15.07.2018 kl. 20:00
Seline: Personlig ville jeg ventet med alle kornslag til babyen er litt eldre. Ogs er det viktig med jernrike matvarer, helst animalske da de inneholder lettopptakelig jern :)

Helene Ragnhild

15.07.2018 kl. 20:00
Seline: og takk for sttten, og for at du ikke leste det som at mammaer som gir ferdiggrt er drlige mammaer, det mener jeg selvsagt ikke!!

15.07.2018 kl. 13:05
👏🏼❤️

Lene

15.07.2018 kl. 16:17
For en skitten sofa 😮 sikkert mange gode bakterier i den 😂

Helene Ragnhild

15.07.2018 kl. 19:51
Lene: Hahaha, s interessant at du sier det! Jeg er faktisk veldig opptatt av at vi ikke skal vre redd for at Lykke fr i seg bakterier fra verden rundt seg. Det er viktig for at barn skal f bygge seg et godt immunforsvar :D

T

15.07.2018 kl. 18:29
Jeg synes dette var et interessant innlegg! Som mor til en prematur baby, tatt med keisersnitt og gitt antibiotika frste leveuke, er jeg som deg srlig interessert i tarmfunksjon og tarmflora! Ser frem til innlegg om god og nringsrik babymat!:)

Helene Ragnhild

15.07.2018 kl. 19:51
T: Da er vi to <3

Nina

15.07.2018 kl. 18:44
De som tar seg nr av dette m virkelig g inn for det. Herlighet. Jeg gir selv ferdiggrt og tok meg ikke nr av det i det hele tatt. Kun god informasjon som blir delt! Jeg ble inspirert til tenke alternativt med babymaten n :) er hjemmelaget havregrt et godt alternativ til kjpegrten tenker du? Min er 10 mnd s tler litt klumper ;)

Helene Ragnhild

15.07.2018 kl. 19:49
Nina: Tusen takk Nina! <3 Ja, det er et godt alternativ. Havre inneholder jern, men bltlegg gjerne frst slik at det blir lettere fordye og lettere ta opp jernet. Andre gode jernkilder i tillegg er viktig, helst animalske da de inneholder lettopptakelig jern :)

Line

15.07.2018 kl. 19:11
Jeg prvde lage til min snn, men han ble fdt tre mneder for tidlig og vi ble rdet til bruke nestle sin grt for f i de "riktige" nringsstoffene. Men jeg laget ogs en blanding av skyr, avokado og banan og det slukte han hver gang han fikk det :)

Helene Ragnhild

16.07.2018 kl. 09:21
Line: Synes det er trist at du ble frardet lage maten selv, det er mye av grunnen til at jeg vil skrive om dette! S bra du ogs turte gi hjemmelaget. Det er som jeg sa ikke farlig gi noe grt, problemet er at hjemmelaget mat har blitt skummelt for mdre, det er bare ikke greit!

Ine

16.07.2018 kl. 08:43
Det er et svrt viktig tema du tar opp, men mange av aspektene er viktige for foreldre med den type faglig bakgrunn du har, og uforstelige for oss som har en annen bakgrunn. Vi vil kanskje fokusere nrmere p temaer i oppveksten som er lettere i forhold til vre yrker. Jeg synes du glemmer dette litt. Jeg aner ikke noe om fettsyrebalanse, men jeg nsker selv forske gi mine barn hjemmelaget mat om jeg fr egne barn.

Jeg synes at tilbudet du gir med informere ytterligere om dette er svrt viktig og et godt tilbud, samtidig som jeg nsker vre kritisk til det jeg leser tilfeldig p Internett. Der hper jeg du er enig i, selv om det er din blogg! Jeg vet ikke om din kostholdsbakgrunn er basert p informasjon for vokse, for eksempel. Jeg synes ogs det er synd at folk ikke har tid til lage mat til barna sine, for mat br man kunne prioriterte.

Jeg reagerer litt p teksten Om du har gitt ferdiggrt til ditt barn er jeg sikker p at du har gjort dette i beste mening. Kanskje fikk du tips i barselgruppen, kanskje fikk du "informasjon" (skjult reklame) fra nestl eller kanskje fordi du fikk det anbefalt av helsepersonell. Det er tross alt dette de fleste anbefaler i dag. Jeg synes du drar inn ovenfra og ned-holdningen du har kritisert selv, og jeg tenker det er noe du ikke nsker! Utover det er det et flott innlegg med god begrunnelse. Ha en fin uke!

Helene Ragnhild

16.07.2018 kl. 09:19
Ine: Takk for kommentar Ine! Jeg mener ikke glemme at vi fokuserer p egne ting, men det er umulig f frem et s stort tema i et innlegg. Mener den siste setningen er det motsatte av oven i fra og ned, jeg sier nettopp at de fleste som gir ferdiggrt gjr det fordi de har ftt informasjon om det fra f eks helsestasjonen. Dette burde vel anses som god informasjon, og vre til stole p. Meningen med innlegget er informere om hvorfor
Jeg har aldri sagt at noen skal stole blindt p informasjon i denne bloggen. Bare for svare p det du skriver s er jeg utdannet innenfor ernring til bde voksne, ungdom, barn og eldre, alt inngr i min bachelor som flger de statlige rdene. Det er ogs der jeg har lrt om folkehelse og hvorfor denne maten anbefales. Alle har selv ansvar for at deres barn fr mat de mener er riktig. Jeg skjnner at ikke alle er utdannet innen ernring, men i mine yne er det spise noe vi alle burde vre opptatt av i en eller annen grad. Det angr alle, ogs er det noen som er mer interessert enn andre, men alle m spise og alle trenger nring.

Anne

16.07.2018 kl. 12:44
S fint et indlg! Jeg har en lille p 1,5 r, og han fik en blanding af frdiggrd og hjemmelavet grd. Han fik dog ikke meget grd, men hovedsagelig grntsagsmos i starten, og avocado/banan som var favoritten :-) Den ene gang, jeg har givet ham mad fra glas, spyttede han det ud! Dt ville han ikke have efter kun at have fet hjemmelavet mad :-) Den frdiggrd jeg brugte, var fra Holle og Woodland Wonders kologisk babygrd. Jeg har nemlig ogs en med mlkeintolerance, den er heldigvis ved at vre ok, og han fr lidt mlk hist og her. Hvis ikke du kender den, kan jeg anbefale at kigge i bogen BABY 100% naturlig uden tilstning. Jeg fandt mange gode tips, s kan man lse hen over den lidt for lftede pegefinger nogle gange, s er det bare en helt super bog. Jeg tog det fra den, som jeg syntes, jeg havde overskud til og mulighed for. Her i Norge synes jeg desvrre, at der er lidt mangel p kologiske fdevarer, men s m man sige til sig selv, at det er ok at gre, det man kan :-)

Helene Ragnhild

17.07.2018 kl. 09:11
Anne: Takk Anne, hres ut som du har kost deg med matlaging og gjort en super jobb! I Danmark er de veldig flinke med ko, srlig til barn :D <3

Kaja

16.07.2018 kl. 14:26
Takk for et velskrevet og opplysende innlegg. Jeg hper f barn om et par rs tid, og synes det er utrolig nyttig allerede n ta til

meg mye god info og inspirasjon om ernring til barnet. Gleder meg til du skal dele oppskrifter p barnemat fremover. I tillegg m jeg takke for alt du deler om ernring og hverdagsinspirasjon ellers :)

Helene Ragnhild

17.07.2018 kl. 09:09
Kaja: S gy hre Kaja :D tusen takk for koselig kommentar :D

Yvonne

16.07.2018 kl. 20:17
Det er jo tydelig her at flere fler seg truffet, slenger med leppa og legger til egen tekst i denne teksten. Som feks: tror du helsesster ville anbefalt nestle om barn blir forstoppet og -blir drlige- av det , og -drlige mdre- om man ikke lager hjemmelagd mat.

Og ikke et sted nevnes det at man er drlige foreldre om man gir grt eller glass fra butikken. Det lage hjemmelagd mat (feks mose avokado) handler da ikke om vre en mamma som m lage alt fra bunnen, men gi barnet flere smaksopplevelser enn de f som finnes p glass og i pose. Tar da like lang tid mose en avokado eller banan som varme et glass, s at det tar tid gi andre smaksprver eller annen mat .

Og n tenker sikkert du som leser dette, og er negativ til det informative som Helene skriver, at jeg lager alt jeg gir til babyen min. Det gjr jeg ikke. Jeg gir grt og smaksprver fra glass n og da, men jeg moser og en avokado, gir melon og agurk og andre frukter og grnnsaker for at min baby skal f en smaksopplevelse og oppdage nye spennende smaker.

Takk for godt og informativt innlegg Helene. Vi gleder oss til fortsettelsen med herlig barnemat!!!

Helene Ragnhild

17.07.2018 kl. 09:08
Yvonne: Tusen takk Yvonne :) jeg har aldri sagt at jeg heller skal lage absolutt alt selv, jeg gjr jo ikke det til meg selv, hehe :D

Linn

16.07.2018 kl. 23:48
Skjnner ikke hvorfor folk hisser seg snn opp? Selv er jeg 3 barns mor og har valgt gi alle sammen ferdig grt. Blir absolutt ikke sttt av dette innlegget. Er det noe man lrer seg (jeg har i allefall lrt meg) gjre det som er best for meg/oss for at vi alle skal vre fornyde og glade. Mammapolitiet? Bryr jeg MEG svrt lite om... spass selvtillit har jeg, at jeg vet at mine avgjrelser og handlinger er best for MINE BARN.,kaller ikke dette mammapoliti, kaller dette ett godt innlegg med god og viktig informasjon til DE som NSKER lage maten sin selv. Str absolutt ingenting om drlige foreldre noen steder..... godt skrevet :-)

Helene Ragnhild

17.07.2018 kl. 09:07
Linn: Tusen takk <3 vi har jo alle ansvar for vre reaksjoner, men dessverre ikke alle som ser det slik. Det er mange ting jeg ikke vet noe om ift barn, derfor leser jeg hvis jeg har lyst :)

Vilde

17.07.2018 kl. 10:38
Jeg skulle gjerne ha nsket at du da kom med en oppskrift n.. slik at vi som gav grt n kunne f hjelp til lage en selv. Du argumenterer for lage grt selv, men det hjelper ikke nr du ikke deler en oppskrift. Ser at du skal dele nr Lykke selv begynner, hva med de som skal ha grt n? Er ikke mlet ditt f flere til lage selv?

Som du sikkert skjnner har min ftt ferdiggrt, innlegget stter ikke meg, blir inspirert til lage mat selv. Selv om jeg elendig p kjkkenet.

Helene Ragnhild

20.07.2018 kl. 10:13
Vilde: Det finnes masse oppskrifter p nett, s det at jeg ikke har delt en synes jeg ikke er noen grunn til ikke lage. Jeg gjorde det ogs litt fordi at det gi mat til babyen er ditt ansvar, lese en blogg er ikke nok til vite alt du trenger vite. Mlet mitt er vel egentlig at frre begynner med grt, nettopp fordi jeg ikke synes det er optimalt for den frste maten. Men jeg skal selvflgelig gi deg noen tips med en gang!
Sjekk ut Margit Vea, bare bra barnemat, Malin Bruset og Linn sprudlende sunn. Alle har masse bra oppskrifter :)

Aria

17.07.2018 kl. 11:24
Gir du barnet ditt probiotika? Med tanke p at du mtte ta keisersnitt.

S

17.07.2018 kl. 14:57
Hei igjen! Har kommentert her tidigere, men dukket opp et sprsml i dag som passsr dette innlegget!

Var p Sunkost i dag for kjpe Hirsemel (flak?) for lage litt hirsegrt til min lille p seks mneder. De var utsolgt, men anbefalte meg kjpe ferdig Hirsegrt fra Holle. Kjpte derfor en pakke. Hva tenker du - blir dette p lik linje som gi annen kjpegrt vil du si, eller er det bedre?

Er sprsml til som jeg kom til tenke p! Ift forebygge glutenallergi er det anbefalt introdusere gluten tidlig mens man fortsatt ammer en del. Hva tenker du da ift dette? S du skrev at du ville vente en stund med kornprodukter - men hva da ift dette med starte tidlig introdusere litt gluten? Spr ikke for vre frekk eller noe alts!! Spr bare fordi jeg selv kom til tenke p dette ift min lille😊💕

Helene Ragnhild

20.07.2018 kl. 10:54
S: Bra sprsml!! Den nyeste forskningen p dette viser faktisk at det ikke pvirker utvikling av cliaki, og i tillegg at ved senere introduksjon utsettes utvikling av sykdommen. Alts, barnet vil likevel utvikle, men da senere. Det er et stort poeng fordi det er bedre f cliaki nr du er fem og kan fortelle at du har vondt i magen, enn nr du er to!
Jeg ser ingen grunn til bruke grt fra holle, den er ikke tilsatt jern, s selv om hirse er rikt p jern til vre korn ville jeg valgt andre jernkilder i starten.

Helene Ragnhild

20.07.2018 kl. 10:56
S: men Holle er bedre enn nestle, for hirse er bedre enn ren risgrt osv. Bare viktig huske at det da er lurt med andre kilder til jern i tillegg :)

Ingrid

17.07.2018 kl. 17:28
Alle vil det beste for sitt barn, derfor trur eg at folk reagerer. Heilt naturlig tenker eg, likevel synes eg det er bra at du deler. Me har gitt litt ferdiggraut men forsto fort at dette kan eg gjere enklare og betre sjlv. N har me bare mosa banan og mm og det er ein hit. Eg stresser ikkje, han er bare 4 mnd. Har lyst til lage masse god mat til han!

Helene Ragnhild

20.07.2018 kl. 09:43
Ingrid: Men om en vil det beste s hper jeg innlegget kan inspirere, slik jeg har ftt aller mest tilbakemeldinger om! Synd det er de f som klager som fr mest oppmerksomhet, for de aller fleste sier de fikk lyst til lage selv, eller at de skulle nske de hadde ftt denne informasjonen fr :D jeg lar i hvert fall ofte det negative ta for mye plass, men jeg jobber med det :D

Christine

17.07.2018 kl. 22:09
Takk for et supert innlegg, Helene! Jeg syns det er trist at s mange syns det er skummelt lage mat til sitt eget barn. Eller for slitsomt. Og til Ida som kommenterte lenger opp om at ikke alle har tid til dette, s kan jeg som absolutt ikke har masse tid, si at samboeren min og jeg bruker ca n time n sndag ca hver sjette uke der vi kokter opp for eks brokkoli og blomkl og moster det. Laks, torsk, stpotet og gullerot og moster det. Da har vi masse mat i fryseren som varer i ca 1-2 mnd. I tillegg lager jeg hirsegrt som tar 2 min og tilsetter godt med gode fettstoffer og litt br eller frukt. Nr ble det s galt gi maten som faktisk inneholder vitaminene og mineralene til barna vre? Og hva tror du man ga fr nestle og disse produktene kom p markedet? En ting til som ogs burde tale for lage noe eller alt av maten selv er at det er MYE billigere!! Selv nr jeg kjper kologisk sparer vi masse penger p lage selv! Ellers fr hun jo tran og vitamin d, s med normal sund kost er jeg sikker p at hun fr alt hun trenger! Ikke minst fr hun brukt smakslkene sine ogs:-)

Ser frem til baby/barneoppskrifter fra deg Helene:-)

Helene Ragnhild

20.07.2018 kl. 09:42
Christine: Du tar opp s mange gode poeng! Det er mange mange grunner til lage maten selv. Det er ogs mange grunner til trene, men ikke alle prioriterer det, og det er greit. Skulle nske folk ikke var s hrsre, som en venninne sa til meg: folk trenger vel snart vernesko for lese blogg! Supertips det lage alt en gang i mneden :D det er jo ikke store mengder som skal til, s det varer lenge!

Lise

18.07.2018 kl. 09:59
Kjempebra ! Jeg helt enig. 👏

Helene Ragnhild

20.07.2018 kl. 09:40
Lise: Tusen takk Lise :D

Silje

18.07.2018 kl. 20:26
For et urolig bra innlegg!! 😀 Personlig har jeg et stort nske om gi mest mulig hjemmelaget, men med min begrensede kunnskap fler jeg det er vanskelig og tidkrevende. Vi fullammet til 6 mnd, og startet introduksjon av fast fde. Da ville ikke vr lille spise med skje, og mosene jeg prvde lage til henne ble ikke rrt. Synes derfor det ble enda vanskeligere med hva vi skulle gi henne, og som du sier er det ingen oppflging i hjemmelaget kost 😔 Den lettvinte lsningen ble derfor tilby et par ts med kjpemat som smoothie, glass og grt. N er hun snart 11 mnd og ammer fortsatt mest. Jeg synes det er litt enklere n som hun kan smake p det meste, men er ikke s kreativ. Og dessverre liker hun lite av det hun fr, uansett om det er ferdigmat eller hjemmelaget 😂

Helene Ragnhild

20.07.2018 kl. 09:40
Silje: Noen babyer vil helst spise selv! Jeg synes det er spennende at noen mammaer opplever dette, at lille ikke vil ha hjemmelaget mos, men f eks grt og smoothie. Det kan ha noe med at disse matvarene smaker stt og det er helt naturlig at baby liker dette. Morsmelk er ogs veldig stt, og det g etter ske smaker er et overlevelsesinnstinkt. Det hres ut som baby lead weaning er noe for dere, gi henne det dere spiser stort sett ;)

Marie

18.07.2018 kl. 23:58
Veldig interessant det du tar opp! Kan du dele oppskrifter p bde grt til baby og annen mat til baby? :D Syns det er vanskelig vite hva jeg skal lage grt av.

Nr det gjelder babymat p glass, er den like god som hjemmelaget mat som noen pstr?

Helene Ragnhild

20.07.2018 kl. 09:37
Marie: Hei Marie, takk :D se gjerne svaret jeg ga til Kine :D

Kine

19.07.2018 kl. 14:14
S flott at du informerer, da dette tydeligvis ikke er noe som s mange snakker om. Men, p God Morgen Norge tidligere i r var det en ernringsfysiolog som snakket om hjemmelaget babymat vs. ferdig babymat p glass, og hun forklarte at det er absolutt ingen forskjell p nringsinnholdet i det ene framfor det andre. Hva tenker du om det? Jeg vet at du frst og fremst sikter til babygrt i dette innlegget, men du har vel oppgjort deg noen tanker om annen babymat ogs?

Helene Ragnhild

20.07.2018 kl. 09:37
Kine: Det kommer jo helt an p hva en lager hjemme, men uansett s er det tre ting jeg kommer p i farten. Maten som str p hyllen dag inn og ut m behandles s den ikke blir drlig... i tillegg smaker alle glassene veldig likt, og det er ikke s bra for utvikle smakslkene til lille. Den tredje tingen er at det bare gi most mat gjr det vanskeligere for dem utvikle egne sult og metthetssignaler sammenlignet med det f holde maten selv og selv bestemme hvor mye de skal spise. Det er fordeler og ulemper med mos alts, fordelen er at du kan f i dem mer nring. Barn er ulike og har ulike behov snn sett. Nr Lykke er litt eldre vil jeg gi denne det vi spiser, f eks litt most laks, litt stpotet og noen grnnsaksbiter. Google baby lead weaning for mer info om det siste :D

Marie

19.07.2018 kl. 21:27
Hei! Ser fram til et innlegg om alternativer til grt :) ble selv anbefalt starte med ferdiggrt av helsesster, men ble veldig inspirert til gi noe annet til datteren min n. Desverre har jeg alt for lite kunnskap om snt selv.

Sofie

20.07.2018 kl. 19:28
Fint og informativt innlegg! Det er alltids noen som bare m bli provosert, dem om det. Kan selv virkelig anbefale BLW, hvis man kan vente med fast fde til 6mnd.

Helene Ragnhild

22.07.2018 kl. 07:52
Sofie: Takk <3 ja, det gleder jeg meg til teste :D

Lena R. Andersen

21.07.2018 kl. 03:58
Du skriver s godt og med et s stort engasjement! Stolt av deg!

Helene Ragnhild

22.07.2018 kl. 07:51
Lena R. Andersen: Takk mamma <3

Emilie

24.07.2018 kl. 21:03
Flott skrevet om et svrt interessant tema! Setter pris p at du skriver slike innlegg, syntes du har en veldig fin mte formidle kunnskap og personlige meninger p!

Helene Ragnhild

29.07.2018 kl. 20:13
Emilie: Tusen takk Emilie <3 det setter jeg s stor pris p hre!

Rubia

06.09.2018 kl. 10:35
https://www.semperbarnemat.no/produkter/nyhet-havregr%C3%B8t-mild-naturell Hva syns du om ingridiensene i denne? Den inneholder ikke maisstivelse og maltodekstrin svidt jeg kunne se.

Helene Ragnhild

08.09.2018 kl. 05:32
Rubia: ville ikke brukt denne, skummetmelkpulver og solsikkeolje, nei takk :(

Helene Ragnhild

08.09.2018 kl. 05:32
Rubia: ville ikke brukt denne, skummetmelkpulver og solsikkeolje, nei takk :(

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no