Pepperkakegrøt

Når halsen er sår går det mye i suppe og grøt her hjemme, det er lett å få ned, metter godt og gir mye næring. Siden det er advent og desember om bare en natt vil jeg dele min nyeste grøtoppskrift med deg, pepperkakegrøt!

Alt blir bedre med litt magisk juledryss vet du 😉

Pepperkakegrøt

1,5 dl havregryn (jeg bruker glutenfrie)

2 dl vann

1 dl melk (vanlig, mandel, kokos, havre)

En klype salt

En ts pepperkakekrydder (eventuelt 1/4 ts ingefærpulver, 1/4 ts nellikpulver, 1/2 ts ceylon kanel)

1-2 ss fibersirup gold, kokossukker eller sukrin gold

Et helt egg (kan sløyfes)

1 ss hakkede nøtter

Bland havre, vann og salt i en kjele og la stå på benken i 8 timer. Dette steget kan sløyfes.

Tilsett melk og krydder og kok opp havregrynene. Kok på middels varme til du har ønsket konsistens.

Rør inn søtning før du raskt rører/visper inn egget. Det fordeler seg jevnt i grøten og smakes ikke men øker næringsinnholdet og gir dsefg mye bedre metthetsfølelse.

Ha over i en serveringsskål og topp med hakkede nøtter, mer søtning og eventuelt litt kefir eller gresk yoghurt.

Jeg nyter denne til kvelds mens jeg hører på p7 juleklem <3

 

18 kommentarer
    1. Det så kjempegodt ut 😊
      Vet du hva jeg skal sette i ovn snart? Proteinrike rundstykker etter din oppskrift 😊 Du aner ikke hvor mye du har inspirert meg 😁

    2. Mmm, dette må prøves! Og masse god bedring til deg 💚 Kommer du til å lage et innlegg om immunboost, ref instagramposten din? Det hadde vært så interessant. Klem

    3. Åå gleder meg til å få en julevri på frokostgrøten min! 🙂 Men hvorfor burde vi bløtlegge det i 8 timer først?

    4. Hei Helene 🙂
      Jeg har et spørsmål som gjelder tilskudd og supermat, og jeg håper du skjønner at jeg bare er nysgjerrig, og at det ikke er ment som kritikk.
      Du skriver jo om en del ulike tilskudd/supermat du bruker. Den ene er god for fordøyelsen, den andre hjelper på enerigen, den tredje øker forbrenningen osv (for å sette ting litt på spissen. Det jeg lurer på er; hvordan vet du hvordan de ulike tilskuddene hjelper deg? Selv om produktene inneholder visse ingredienser som skal være bra for ulike ting, hvordan vet du at det er det bestemte produktet som hjelper på fordøyelsen for eksempel? Jeg tenker jo at det kostholdet du spiser er veldig bra og “riktig” (hvis det er lov å si om kosthold), og at alle disse tilskuddene virker litt overflødig?
      Mvh
      Martine

    5. Hva tenker du om leverkapsler? Jeg tar det selv etter tips på bloggen til Sara Lossius.
      Hva tenker du om glutenfrie blandinger? Kjæresten min kom i går hjem med glutenfri blanding til å lage boller og glutenfri blanding til pizzabunn. Hadde vært supert om du laget ett blogginnlegg om det 😊

    6. Martine: Godt spørsmål Martine 😀 når det gjelder bruk av kosttilskudd så snakker jeg ikke bare ut i fra erfaring, men også om hva mekanismene bak virkningene er. Hvis noe er godt for fordøyelsen så er det fordi det inneholder stoffer som enten bidrar med gode bakterier, stimulerer produksjon av fordøyelsessafter eller enzymer eller bidrar med prebiotika/fiber. Så merker jeg rimelig raskt både på meg selv og de kundene jeg eventuelt anbefaler det til om det har effekt. Jeg har jo ikke begynt med alt på en gang selv heller, og det anbefaler jeg ingen andre. Jeg begynner alltid med et eller to tilskudd. Jeg håper det svarte på spørsmålet ditt 😀

    7. Camilla: Takk <3 jeg kan lage innlegg, men mine spesifikke protokoller deler jeg ikke på bloggen, de er forbeholdt kundene mine. Dette er også fordi vi er individuelle med ulike behov og jeg kan ikke komme med spesifikke råd her 😉

    8. Hvordan kan jeg få samboer til å skjønne at slike ferdigblandinger ikke er optimale? 😉 Jeg fikk ikke til å trykke på lenken din.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg