Spis dette og g ned i vekt

  • 24.08.2016 kl. 07:57

Mitt aller beste og kanskje enkleste rd for bedre helse er spise mer grnnsaker. Vi fr anbefalt f i oss 5 om dagen, og minst tre av disse skal vre fra grnnsaker. Heldigvis kan grnnsaker gjres bde spennende og godt! spise grnnsaker til alle mltider gjr det mye lettere g ned i vekt, og ikke minst, holde vekten. Vi har vel alle opplevd at noen ekstra kg kan snike p over sommeren. Da er det ikke ekstreme dietter som gjelder, men sm endringer i hverdagen over tid. Det er det som gir de langvarige resultatene.

Grnnsaker har en lang rekke helsefordeler, her er noen av dem:

Grnnsaker er rike p fiber som metter, holder magen i gang og gir mat til de livsviktige tarmbakteriene vre

Grnnsaker inneholder lite kalorier per gram, derfor kan vi spise mye av dem

Grnnsaker bidrar med fytokjemikalier som antioksidanter og polyfenoler. Dette kan vi se p som plantenes immunsystem, og vi oppdager stadig flere fantastiske egenskaper ved disse stoffene. Antiaging, immunstyrkende og sykdomsbeskyttende er bare noen av dem

spise grnnsaker reduserer risikoen for en rekke sykdommer som kreft, hjerte- og karsykdom og slag

Grnnsaker er rikt p vitaminer og mineraler

En av mine favoritter om hsten er disse rot- og betemiksene. Beter er rike p fiber og metter veldig godt. Jeg fjerner topp og bunn og deler i terninger. S steker jeg betebitene i en ss ekte smr med et godt dryss havsalt.

Prv tilberede noen nye grnnsaker i hst, og ikke minst; prv en ny tilberedningsmetode! Grnnsaker trenger ikke vre kjedelig eller smakslst.

Min tallerken bestr alltid av 50% grnnsaker. Da kan jeg spise meg god og mett, fr i meg masse nringsstoffer og er godt fornyd.

Husk at vi trenger fett p grnnsakene for ta opp de flotte nringsstoffene da! Stek i smr og ha en ss olivenolje over salaten :)

Her er min fargerike hverdagsmiddag, laget p ti minutter! Fiskekaker med beter, grnnkl og vannkastanjer stekt i smr. Jeg har toppet fiskekakene med hjemmelaget, fermentert ketsjup, nam!


N skal jeg ut p morgentur med hunder og kjreste, ha en nydelig dag <3

12 Kommentarer

Eva_an

24.08.2016 kl. 10:59
Beter er utrolig godt! Jeg er vant til ovnsbake de, men skal prve pannestekte neste gang, takk for tips :D

Kan jeg komme med et lite tips angende layout p bloggen? Du tar veldig fine bilder, men nr bildene er s mange og store, og nr teksten er s spredt mellom bildene, blir det veldig vanskelig f en god leseflyt. I alle fall for de av oss som bruker laptop og har litt liten skjerm :P At det er veldig mange innlegg p frste side av bloggen gjr det ogs litt vanskelig scrolle nedover og finne det man leter etter. Bare noen tanker fra meg :)

Helene Ragnhild

24.08.2016 kl. 12:09
Eva_an: Tusen takk Eva :D dette tenkte jeg p i dag faktisk! Kanskje bedre med en tekst ogs mange bilder som en scroller og ser p? Selv liker jeg best slippe mtte inn p hvert enkelt innlegg, men der er en jo forskjellig. Har tenkt litt p det ogs, men enn s lenge kommer jeg nok til ha den slik :)

susanne

24.08.2016 kl. 15:54
Det er s herlig med bloggen din! Du er dyktig, ikke fanatisk og bare s utrolig flink med sammensetninger + enkle lsninger ogs :) Tusen takk. S lurer jeg, lager du fiskekakene selv, eller kan du anbefale noen bra? Jeg fler at en del av de ferdiglagde ikke er srlig gode p smak. Hva syns du?

Klem

Helene Ragnhild

24.08.2016 kl. 21:55
susanne: Tusen takk Susanne <3 jeg elsker dem fra ferskdisken jeg! Ikke de med mest fisk, men de jeg liker best. Det heter vel koljekaker ;) stor klem <3

Kjersti

24.08.2016 kl. 19:54
S enkelt! Ser utrolig godt ut, m definitivt prve :) Liker at du gjr det s enkelt spise sunt. Bare et lite sprsml: skreller du ikke betene? Og s har jeg lenge hatt lyst til teste bulletproof kaffe, men er s redd for blende varme ingredienser. Blir det ikke mye damp i blenderen? Hvordan gjr du det? :)

Helene Ragnhild

24.08.2016 kl. 21:52
Kjersti: Hei Kjersti :D jeg skreller ikke, jeg fjerner bare den delen der toppen er og den delen der roten er. Vr forsiktig frste gang du blender og ta laveste niv p blenderen frst. Du kan se en film der jeg lager det her: https://www.youtube.com/watch?v=nsyMsqbwwFo

Hege Kristin

24.08.2016 kl. 20:01
det s godt ut!

Helene Ragnhild

24.08.2016 kl. 21:53
Hege Kristin: Det er faktisk utrolig godt! :D

Stine

25.08.2016 kl. 20:16
Jeg eeelsker vannkastanjer. Men en ting jeg lurer p, er vannkastanjer sunne p samme mte som feks brokkoli? Er det en grnnsak eller hva er det egentlig? Har hrt s mange forksjellige meninger om dette hvor noen mener det ikke har noe nring og fullt av karbohydrater og rett og slett "undvendig" ha med i en wok feks

:-s Hper du kan svare meg p dette Helene, du er s dyktig:-)

Helene Ragnhild

25.08.2016 kl. 20:26
Stine: Har du sett den reklamen staten har laget om ungdommer som er avhengig av masse rart?? Tunfisk p boks og ruccula f eks, det er en anti-snus reklame. Der har du meg og vannkastanjer da, haha! De inneholder ikke like mye nring som brokkoli, men de inneholder bde lite kalorier og endel fiber, og holder deg dermed mett. De har ogs noe vitaminer og mineraler ;) du kan trygt spise s mye du vil av det alts! Stor klem!

Stine

25.08.2016 kl. 20:43
n ble jeg glad! Takk for at du svarte s raskt og utfyllende :-) Favorittblogg!

Helene Ragnhild

25.08.2016 kl. 21:08
Stine: S koselig hre <3

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits