Hjelp fordyelsen din i julen

  • 05.12.2016 kl. 11:14

Adlinks

I julen spiser vi ofte borte og mange opplever at magen slr seg vrang. I en perfekt verden hadde vi kunnet legge opp matinntaket slik at fordyelsen ble optimal, men perfeksjon er kjedelig og det er ikke noe trakte etter. Hvis magen din reagerer p noe betyr ikke det ndvendigvis at det er farlig eller usant, mest sannsynlig er det bare uvant. Tarmen vr er kompleks, og den endres i takt med omgivelsene. Din tarm er derfor helt annerledes enn min, og vi reagerer forskjellig.

Jeg vil unng oppblst mage og magevondt i julen, men likevel kunne slappe litt av med matinntaket. Da er det godt det finnes gode magehjelpere!

Sitronvann

Hver dag starter jeg dagen med et glass lunkent vann med ferskpresset sitron. Dette har jeg skrevet om mange ganger fr, men jeg m jo minne dere p det innimellom. Mange spr meg om de kan bruke ferdig presset sitron, og det synes jeg ikke. Denne er pasteurisert og strippet for nring. Du gjr selvflgelig det du selv vil, men jeg ville ikke brukt det selv og anbefaler det ikke.

Bitterstern

Til mltider har jeg en genial sak bde i vesken og hjemme. Ti drper av bitterstern i et lite glass vann fr maten setter i gang fordyelsessaftene og stimulerer bde enzymer og galle. Summen blir bedre nedbrytelse av maten og en roligere mage. Det er s mange som sverger til denne saken, men jeg tror det er mange som ikke kjenner til den eller glemmer den bort. Jeg bruker denne flittig i perioder jeg kjenner at magen ikke spiller p lag eller nr jeg er stressa, og har den som sagt ofte med meg ogs. Du fr kjpt denne geniale saken her.

Levende surkl

Jeg elsker surkl og da mener jeg ikke bare den jeg lager selv, men ogs den p pose! Ja, det trodde du ikke jeg skulle si? I julen sier jeg derfor ja takk, begge deler. Hjemmelaget, fermentert surkl (aka ekte surkl) er full av gunstige syrer og bakterier som bidrar til en god fordyelse. Er du ikke vant til fermentert mat kan magen din synes dette er uvant, s dette er mindre quick fix og mer en langsiktig greie for en glad tarm. Jeg vil likevel anbefale deg hoppe p fermenteringstrenden, for her er det mye god helse hente!

Ellers er det viktig slappe godt av under mltidet, ikke drikke for mye da det vanner ut fordyelsessaftene og kose deg med maten <3

16 Kommentarer

Inger Ann Berg

05.12.2016 kl. 12:22
Takk for pminnelsen om bitterstern, har helt glemt den. Gr krutegodt m surkl spisingen og👍. nsker deg fortsatt fin frjulstid ❄️🎅

Helene Ragnhild

05.12.2016 kl. 13:58
Inger Ann Berg: Takk i lige mte :D

Christina

05.12.2016 kl. 13:40
Heisann! Jeg s p snap imorges at du lurte p ting blogge om. Jeg studerer sykepleie og n sitter jeg og leser p et tema som heter vske og ernring. Jeg har glutenintoleranse, og merket STOR forskjell for noen r siden da jeg begynte legge om kosten og spise mer fett bla, og ikke bare kjpebrd og pasta osv. Utrolig hva mat kan gjre med livskvalitet! Uansett, i mitt pensum str det feks: velg flytende margarin/vanlig margarin i stedet for meierismr og velg magre meieriprodukter for ta et eksempel. Det er jo det motsatte av det jeg gjr (og det jeg synes er riktig). Bkene sier: velg masse karbohydrater i form av brd osv, og drikk melk. Jeg kjenner jeg blir helt oppgitt nesten, er vi ikke kommet lenger liksom? Hvorfor henger disse anbefalingene igjen, hvorfor oppdateres det ikke? Feks at meierismr er det verste du kan spise liksom. Hva synes du om karbo vs fett hvis jeg kan sprre s enkelt?

Helene Ragnhild

05.12.2016 kl. 13:57
Christina: Nei og nei, dett har jeg spurt meg selv om mange ganger. Det er flere ting, men en ting jeg tenker er viktig er at vi er ulike. Det har det ikke blitt fokusert p nok. Noen trives best med masse karbo og mindre fett, andre trives med det omvendte. Forandring tar tid, og disse rdene sitter dypt i oss alle. Derfor vil vi nok ikke se en endring helt enda. Heldigvis kommer det stadig mer forskning som viser at mettet fett ikke har de samme effektene p alle, og at mange fr bedre helse ved flge et mer "lavkarbo" kosthold.

Merete

05.12.2016 kl. 15:11
Jeg er glad jeg kom over innlegget ditt der du skrev om farene ved bruke kassiakanel fra butikken. Er selv veldig opptatt av kosthold, ernring, mage, tarm og helse - men hadde aldri hrt at det faktisk var GIFTIG for levra spise for mye kassiakanel! Kanskje en ide dra fram igjen i disse julekaneltider? :) Trodde frst alt snakket om kjpe kanel p helsekost bare var relatert til de kologiske fordelene, s jeg fikk meg en vekker. Noe annet jeg har grublet litt p, er dette med inntak av br. Spiser mye bringebr, og googlet for sikkerhets skyld om det er "farlig". Fant da ut at jeg tydeligvis spiser for mye - mht fruktoseinnholdet i bra... Ikke bra for levra det heller. Herregud, det er vanskelig prve vre sunn :-S

Helene Ragnhild

05.12.2016 kl. 19:22
Merete: Skrev om det i slutten av november, men kommer sikkert til minne om det igjen p snap og blogg fremover. Det er ikke farlig spise br p grunn av fruktose! Ren fruktose som stning er ikke bra, heller ikke agave som har mye fruktose ;)

Sarah

05.12.2016 kl. 15:41
Kjempe bra innlegg! :) Jeg har s innmari lyst til fermentere surkl selv til jul, men aner ikke hvordan man gr frem. Har du skrevet om det tidligere? Vet du hvor man finner info om det? kan man kjpe ferdig fermentert supersunn surkl?

Helene Ragnhild

05.12.2016 kl. 19:20
Sarah: Du finner innlegg om fermentering her: http://heleneragnhild.blogg.no/1477913210_fermentering_abc.html

her finner du ogs link til surkl :D

Helene Ragnhild

05.12.2016 kl. 19:21
Sarah: Og takk <3

marie1

05.12.2016 kl. 16:35
Tragisk at myndighetene ikke har gitt ut egne kostholdsrd til folk som sliter med diabetes2 /insulinresistens/fedme. Myndighetenes kostanbefalinger fungerer jo for friske og aktive mennesker!

Helene Ragnhild

05.12.2016 kl. 19:21
marie1: Det har de, de anbefales spise magert og sunt, hehe :P

mk

05.12.2016 kl. 19:01
Jeg bruker denne til mltider. Ikke bare i jula, men alltid. Tidligere kunne jeg ikke spise egg pga for lite magesyre, men n kan jeg spise det uten problem.

http://no.m.iherb.com/Country-Life-Betaine-Hydrochloride-with-Pepsin-600-mg-250-Tablets/1657

Helene Ragnhild

05.12.2016 kl. 19:18
mk: Det kan vre veldig bra for mange, men jeg liker ikke anbefale noe som ikke er trygt for alle p bloggen. Tar slike i perioder selv ;) <3

A

06.12.2016 kl. 02:13
Utfordring? Lage en liten "Hva alle br ha i skapet og hvorfor". Snn at oss nybegynnere kan f en liten innfring. Til hva man trenger for lage div ting og hva som er bra bruke da. Tenker da snn type.. Gelatinpulver - God for magen. Brukes til lage gelefigurer, ha i smooties o.l Anbefaler disse typene. Kokkosolje - Brukes her og der. Anbefaller disse. Proteinpulver, vaniljepulver, salt, kakaopulver, osv

Hvis du skjnner hva jeg mener? :)

G

06.12.2016 kl. 19:28
Hei, jeg lurer p om det gr an separere kjpt ko kefir til myse, og bruke d til fermentere ntter og fr? Og du har ikke kefirkorn sende fra deg?

Beste frjulshilsener fra meg til deg :)

Helene Ragnhild

06.12.2016 kl. 20:00
G: Det har jeg ikke prvd selv, s det vet jeg ikke :) jeg har dessverre ikke korn sende :(

God frjulsklem til deg <3

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits