5 ting kostholdsekspertene er enige om

  • 07.09.2017 kl. 06:41

God morgen kjre du <3

Jeg er straks p vei til Lillestrm for en ny skoledag, utrolig gy og spennende! Lover fortelle mer om utdanningen jeg gr, men i dag vil jeg snakke litt om en ting jeg vet mange blir forvirret av.

Den evige debatten rundt hva som er sunt og usunt har satt seg langt opp i halsen hos de fleste. Som blogger med en utdannelse innen ernring kan jeg bli gal av lese andres tolkninger og dogme. Det skumleste er hvor bastante enkelte kan vre. Det er ikke sjeldent jeg leser innlegg og artikler som ser s serise ut at en trenger nettopp en utdannelse for kunne avslre dem. Likevel kan jeg godt forst at dette skjer, hva vi spiser engasjerer! Det er personlig, og komplisert. Derfor vil jeg gjerne skrive litt om dette temaet igjen. Det er vel ikke bare jeg som kan bli forvirret innimellom??

Ernringsforskning er vanskelig. Vi tar mange valg i lpet av en dag, en mned og et helt liv. Dette pvirker en rekke faktorer som kosthold, svn, fysisk aktivitetsniv, sykdom, humr og livsstil. Disse tingene pvirker igjen vre kostholdsvaner. Kutter du ut en ting, m du spise mer av noe annet. Spiser du mindre vil du sannsynligvis bevege deg mindre. Valgene vi tar og hvordan vi identifiseres oss pvirker alle aspekter i livet, men det vil ikke si at de direkte er rsaker.

En som slutter spise kjtt er som regel opptatt av hva de spiser. Det er ikke disse menneskene som drikker mest cola, ryker mest eller trener minst. Det er s vanskelig si om det var kjttinntaket som gjorde dem sunne eller alle de andre valgene de tok. Dette kunne vi ogs sagt om et kt inntak av spinat. Skjnner dere tegningen?

Det er alltid noe nytt som er "usunt", og som mamma sa da vi var sm; "spis gulrot nr det fortsatt er sunt". Jeg vil alltid finne noen som er ueninge med meg, og jeg vil allitd finne forskning som kan sttte begge parter.

I mitt arbeid liker jeg fokusere p de aspektene vi er enige i, fordi (surprise!) det er faktisk ganske mye!

Grnnsaker, frukt og br er sunt

Vi er alle enige om at vi burde spise mer grnnsaker. Noen mener alle grnnsaker br spises r (stakkars de med IBS) og andre mener de alltid br vre varmebehandlet. Selv mener jeg det viktigste er spise masse grnnsaker, gjerne i alle mulige former. Nr det gjelder frukt og br er dette sunne matvarer med gode smaker og viktige nringsstoffer. Banan er sunt, selv om det ikke betyr at du m spise 5 om dagen. Alt grnt er "lov", kos deg!

Det er smart lage maten hjemme

Bare fordi noe er hjemmelaget betyr ikke at det ndvendigvis er sunt for deg, men vi ser at nr mat lages hjemme spiser vi generelt sunnere. Da har vi kontroll p hva som puttes i maten og unngr undvendige tilsetningsstoffer som ekstra sukker, salt og stivelse. lage mat er ogs en fin familieaktivitet og matro er viktig for bde store og sm. mtes rundt et mltid er viktig for helsen, rett og slett!

Her kan du lre koke din egen kraft :D

Vi br spise mer fisk

Fisk er veldig nringsrikt og sunt. Vi skiller ofte mellom fet fisk og mager fisk, sistnevnte vil si at fiskens fett er lagret i leveren. Eksempler p fet fisk er laks, makrell, sild, rret og sardiner. Eksempler p mager fisk er torsk, hyse, sei, kolje og abbor. Fisk inneholder vitamin D, jod, selen og sink. I tillegg er det en fantastisk kilde til hykvalitetsprotein. Jeg prver spise mer fisk og favorittene er laks, rret, skrei, torsk, kolje og fiskekaker. Du finner min oppskrift p hjemmelagede fiskepinner her.

Vi br redusere sukker

Det er bred enighet om at sukkerinntaket m ned. Dette sukkeret fr vi i oss frst og fremst fra brus, godteri, sjokolade, ste bakverk og ferdigmat. Det er ogs disse matvarene vi br kutte frst. Unng stsaker i hverdagen og lr deg hvordan du kan gjenkjenne sukker i maten din. Sukker skjuler seg i krydderblandinger, marinader, kjeks, dressing og plegg, s her kan du kutte bde kalorier og sukkerinntak ved bli obs.

Her kan du lre alt om stning, hvilke du br velge, og hvilke du br unng!

Vi br ha et positvt fokus rundt mat

Mat er en stor del av livet og en kilde til kos, tradisjon og samvr. Det er viktig leve helsemessig for unng livsstilssykdommer, men det er ogs viktig unng spiseforstyrrelser. Dietter, strenge regler og overbevisninger er den vanligste dren inn i et anstrengt forhold til mat, noe flere og flere opplever. jeg blir s lei meg av tenke p hvor mange timer vi tenker p kropp, mat og selvkritsering, tid som kunne vrt brukt til s mye annet. Vi m fokusere p matglede og fremsnakke sunne vaner p en mte som fremmer helse, ikke slanking, dietter og selvhat. Jeg er takknemlig for sunn fornuft plakaten da den hjelper meg og andre bloggere fremme en sunn livsstil p en bra mte! Den kan du lese mer om her.

Hva tenker du om sunn mat? Blir du lei av evig debatt??

Bli med meg live for snakke om fordyelse i kveld klokken 20.00! Lik facebooksiden min slik at du fr det med deg!

20 Kommentarer

k

07.09.2017 kl. 09:34
Bra innlegg! noe jeg er litt forvirret over er meieriprodukter og fett. Br man velge lettprodukter, eller vanlig type? vanlig tenke at lettprodukter er sunnest, men etter jeg begynte lese din blogg fikk jeg ynene opp for at fett er viktig :D supert hvis du vil lage et innlegg om lettprodukter osv.

Helene Ragnhild

07.09.2017 kl. 18:30
k: Jeg anbefaler generelt ikke lettprodukter, jeg har skrevet om fett flere ganger, f eks her: http://heleneragnhild.blogg.no/1476710122_frer_smr_og_annet_met.html
:D

Marita Auflem Fagerbakke

07.09.2017 kl. 10:42
Veldig bra. Tror denne forvirringen rundt hva som er sunt gjr at mange lever usunt/legger p seg. Vi (jeg) velger det vi liker fra hver teori og fr motsatt av nsket resultat.

Helene Ragnhild

07.09.2017 kl. 18:27
Marita Auflem Fagerbakke: Enig!

Marte

07.09.2017 kl. 17:28
"Da har vi kontroll p hva som puttes i maten og unngr undvendige tilsetningsstoffer som ekstra sukker, salt og stivelse."

Hva er problemet med stivelse?

Helene Ragnhild

07.09.2017 kl. 18:27
Marte: Det er som regel helt undvendig tilsette ekstra stivelse helt uten nring til maten vi lager. Dette er som regel helt ren stivelse som gir raskere blodsukkerkning ;)

Anette

07.09.2017 kl. 21:04
Blir ikke lei av matdebatten, men det henger vel ogs sammen med at jeg fler meg forholdsvis trygg i de matvalgene jeg gjr, blant annet etter at du har delt mye nyttig kunnskap om mat og helse. Enig i dette med at hjemmelaget ikke ndvendigvis er sunt, virker som noen tenker at alt som er hjemmelaget er sunt.

Ellers synes jeg det er trist at mange har "fettfobi" og tror blant annet det kan relateres til hjerte-karsykdommer

Helene Ragnhild

08.09.2017 kl. 17:42
Anette: :D

lisebrevik

07.09.2017 kl. 22:32
KNALLBRA innlegg!

Helene Ragnhild

08.09.2017 kl. 17:41
lisebrevik: Takk <3

Nina Bakke

08.09.2017 kl. 06:32
Fint innlegg :)

Helene Ragnhild

08.09.2017 kl. 17:42
Nina Bakke: Takk <3

Marte

08.09.2017 kl. 08:16
Beklager, men jeg forstr fortsatt ikke. Er det ikke nring i stivelse? Kroppen vr greier vel bryte ned stivelse? Takk for svar :)

Helene Ragnhild

08.09.2017 kl. 17:40
Marte: Det er ikke vitaminer,mineraler, sporstoffer eller fiber i stivelse, men dette flger med i matvarer der stivelse er en naturlig, slik som poteter ;)

Cathrine

08.09.2017 kl. 22:36
Bra innlegg! Nr folk fr motstridende rd fra alle hold er det veldig bra fokusere p omrder hvor det stort sett er enighet p tvers av utdannelse og fagfelt. Og ikke minst; mye er gjort om man flger disse fem rdene! 😊

Helene Ragnhild

10.09.2017 kl. 14:52
Cathrine: Takk <3

Lisa Malene

11.09.2017 kl. 20:22
Du er s fantastisk Helene, og til s stor inspirasjon! Det er takket vre deg at jeg n er s lidenskapelig opptatt av kosthold, og prver spre det gode budskap selv.

Jeg tror mye av grunnen til at folk liker deg og bloggen din s godt er at du skriver s lett forstelig, som i dette innlegget f.eks., bruker argumenter som de aller, aller fleste kan relatere til og godta og ikke minst er du jordnr og et skikkelig "feelgood" menneske!

Jeg har vrt fast leser s lenge at jeg ikke lenger husker nr jeg startet en gang, men jeg legger sjeldent igjen noen kommentar, s jeg tenkte skrive noen ord om hvor mye jeg setter pris p alt du gjr. :) Hper du har en flott kveld. <3

- Lisa Malene

Helene Ragnhild

11.09.2017 kl. 21:57
Lisa Malene: Tusen takk Lisa Malene <3 s koselig med kommentar fra deg <3

Celina

23.09.2017 kl. 03:23
S bra innlegg!

Men jeg merker at jeg savner ett punkt p lista: masseprodusert rdt kjtt?

Det er vel ingen tvil i dagens samfunn om at dette br reduseres, og kan fint kuttes helt ut. Hva er dine synspunkter p dette?:)

Helene Ragnhild

23.09.2017 kl. 14:11
Celina: Det er helt sikkert flere ting ogs ;) jeg mener god kvalitets kjtt absolutt har en plass i et nringsrikt kosthold, s at kjtt br kuttes er absolutt ikke kostholdsekspertene enige om ;)

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits