hits

Kjre mammapoliti

  • 19.03.2018 kl. 08:21

bli mamma er nytt og svrt overveldende, uansett hvor mye du har lest p forhnd. Hver dag lrer jeg noe nytt om datteren min, og det dukker stadig nye sprsml opp. Det blir lett endel googling for finne artikler. Hvor mye klr skal vi ha p? Hvor lenge er det normalt at et spedbarn sover? Hvordan fr jeg babyen til ta smokk? Kan jeg bre i sele etter keisersnitt?

Nr du har med livets mirakel gjre er det lett fle at en bitteliten feil er katastrofal, du nsker jo kun det beste for ditt lille nurk. Den vonde samvittigheten er aldri langt unna, det kan jeg love deg!

Processed with VSCO with kp2 preset

Jeg er s heldig ha tilgang til mange tusen mennesker via sosiale medier, mange av dem er mammaer. Dere er ekstremt rause til sende meg svar, sttte og gode ord. Det setter jeg enormt pris p. Vi hadde noen skikkelig tffe dager forrige uke og da la jeg ut et bilde av meg selv med teksten "det du ikke ser: lille grter, hundene hyler og mor svetter p vei ut dren" eller lignende. Da fikk jeg noen utrolig gode meldinger av dere. Flere takket meg ogs for vise at livet som smbarnsmor er tft til tider. Jeg klarte ikke f p Lykke lue eller votter og mtte bare stappe henne godt inn i jakken min, samt tre en alt for stor lue som en sopp opp hodet hennes. Hun hadde endelig sovnet i selen og jeg var s sent ute til en time. Hun var varm og god, men det var et salig styr for mor! Da er det godt slippe fle seg alene <3

P grunn av deg som sender den fine meldingen, eller gode rd nr jeg spr, er jeg redd for legge ut dette innlegget. Det retter seg nemlig mot en helt annen gruppe, men jeg er redd innlegget vil skremme feil.

Det jeg nemlig ikke synes er greit, er disse meldingene og kommentarene som kommer fra mammapolititet. Du som skriver "ikke for vre mammapoliti meeeen..."

Processed with VSCO with kp3 preset

Jeg la ut et bilde av Lykke i gr der hun tilsynelatende "satt" lent mot sofaen vr. Etter at jeg har blitt mamma fler jeg at jeg m forsvare enhver handling jeg gjr,  fortelle dere at bilde gjr at det ser ut som hun sitter mer enn hun gjr, at hellingen ikke er mer enn i en bilstol osv. Hvorfor fler jeg det slik?

Fordi jeg fikk meldinger fra flere velmenende mammaer om at jeg ikke mtte finne p la henne sitte nr hun er s liten. En skrev til og med en kommentar med "hper hun ikke sitter?? - tenk p ryggen". Dette fikk meg til tenke, og jeg skal innrmme at det ikke var noen koselige tanker. Hadde jeg forsaket Lykke sin lille rygg s jeg skulle f et fint bilde av henne?? #verdensverstemamma

Dette gjr meg veldig irritert i ettertid, for det er klart at det gr helt fint med Lykke. Jeg vet selvflgelig at hun ikke skal sitte, jeg trenger ikke bli tilsendt artikler eller f pekefingeren din opp i ansiktet. Akkurat som jeg ikke nsker hre kritikk innkapslet som "velmenende rd", nr jeg faktisk ikke har spurt. Lykke har det veldig bra hun. Du ser ikke nr jeg passer p ikke bruke vippestolen den dagen vi har kjrt langt i bilen, eller at jeg kun brer ergonomisk riktig, eller at hun gr til kiropraktor.

Dessuten er det sikkert mange ting du gjr annerledes enn meg - skal vi som mammaer sitte og plukke fra hverandre alle valgene andre tar og kritisere dem? Nei takk, det er stressende nok allerede. Dessverre vet jeg at jeg er langt fra den eneste som opplever dette. Det skjer blant helt vanlige mammaer - hver dag!

Tenk om jeg skulle sitte som politi og kommentere hva barn i sosiale medier spiste? "Gud, jeg hper du ikke gir barnet ditt FERDIGGRT? Tenk p tarmen hennes!!" " Hper ikke det er SUKKER??". Det hadde tatt seg ut! Eller om jeg skulle lagt ut en kommentar hver gang jeg ser noen som brer babyen utover, noe vi vet ikke er bra! (edit: jeg mener det er forskjell p lese en mening p en blogg som du selv oppsker, og f en ml i innboks som du ikke har bedt om. Sistnevnte kan jeg ikke skjermes for med mindre jeg legger ned alle kanalene mine...).

Det er ikke min jobb!!

Nr du oppsker en blogg eller spr etter andres meninger og rd mener jeg det er noe annet. Men sitte og sende andre meldinger om ting de gjr "feil" - det synes jeg er langt over grensen.

S kjre mammapoliti, vr s snill, gjr jobben din! Du er mamma, ikke politi.

98 Kommentarer

Frstegangsmor

19.03.2018 kl. 08:37
Hei,

Heier veldig p det du skriver. Mammapolitiet fr alt for stor plass og har en tendens til gjre allerede bekymrede og til tider usikre mammaer enn mer usikre og bekymret.

Samtidig syntes jeg det er leit at du slenger ut eksempler som du mener ikke er rett. Blir du ikke da en av dem? Vet det ikke er snn du mener det, men det gir allikevel et stikk i magen p meg. nsker ikke ta deg p noe, heller gjre deg oppmerksom p hvordan vi mottakere ogs kan fle det. Jeg liker din innstilling og penhet rundt mammalivet. Jeg har selv brutt en del tabuer til mine venninner som enn ikke har ftt barn. Viktig snakke om alt rundt f barn- ikke bare det ene eller det andre.

Hilsen mammaen som ikke hadde barnet p brystet hele tiden p barsel og faktisk benyttet den plastboksen, og som i tillegg gir ferdiggrt til babyen min!

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 09:42
Førstegangsmor: forskjellen er at du oppsøker min blogg der jeg deler mine tanker, erfaringer og ernæringskunnskap. Det er langt fra det samme som å sende deg en direkte ml der jeg forteller deg hva du har gjort galt. Jeg tåler helt fint å lese at andre tenker annerledes, men jeg synes ikke jeg skal tåle å få andres pekefinger i innboks.

Nora

19.03.2018 kl. 08:42
Jeg brer babyene mye uttover, ogs har jeg to s for kunne bre begge m jeg gjre det. For de klarer ikke sitte p armen enda. Viste ikke at det ikke var bra heller jeg...

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 15:33
Nora: Etter ha vrt i norsk bregruppe p facebook har jeg nok ftt et inntrykk av at det er noe alle hadde hrt, men det er det visst ikke. Jeg er ingen breekspert, men det er det jeg har hrt og sett ;)

Ingvild

19.03.2018 kl. 08:47
Heia deg, jeg er s enig! Hater mammapolitiet, de kan virkelig gjre dagen sur og lei! Vet godt selv at mitt barn har det bra hos meg. Kos deg masse med datteren din, hun har den beste mamman akkurat hun kan f!

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 15:31
Ingvild: Tusen takk Ingvild <3

Helene

19.03.2018 kl. 08:52
AMEN!!

Tilly

19.03.2018 kl. 08:56
<3

Cathrine

19.03.2018 kl. 09:12
Hehe Du ber jo litt om det nr du legger ut et snt bilde da ;) Jeg er p ingen mte noe mammapoliti men selv jeg tenkte: oi hun er jo bare 6 uker. Men mange gjr nok det samme, forskjellen er jo at du poster bilde av det, og har veldig mange som ser de.

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 09:48
Cathrine: jeg er ikke enig i at jeg ber om det nei, og dette var kun et eksempel på en ting folk skal si ifra om. Alltid noe dessverre...

Victoria

19.03.2018 kl. 09:17
Du virker som en veldig reflektert og flink mamma! N m folk spare seg for undige kommentarer for fle seg bedre selv eller poengtere hva som et rett. Ingen kjenner din datter bedre enn du gjr og man ser en svrt liten del av dagen din gjennom medier. Folk kan vre takknemlig for at du deler erfaringer:) Kos deg i mammatiden og ALLE feiler og lrer og alt som hrer med!<3

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 09:57
Victoria: Takk <3

Mari

19.03.2018 kl. 09:26
Jeg digger deg Helene og har lest bloggen lenge! N er ikke jeg mamma selv og vet ikke hvordan det fles! Men du m ikke glemme at alle de som skriver til deg stort sett bare er velmenende mammaer, som har erfaring og nsker deg og Lykke alt vel. Du m ikke tolke alt som kritikk og at de synes du er en drlig mamma p hvordan de formulerer seg. Det er ingen som er ute etter p ta deg p feil du gjr! Alle mammaer gjr feil hele tiden og frstegangsfdende mest sannsynlig litt flere i starten. Men det betyr ikke at du er en drlig mor.

Tilogmed jeg som ikke har peiling p babyer synes det var litt rart at hun satt i sofaen, eller s ut som hun satt da(Ingen av oss kunne vite at bilde lg). Ikke ta deg nr av snt. Ta bare lrdom av det som er nyttig og ignorer de tipsene som ikke er aktuelt for deg. Alle vet man ikke er ferdig utlrt som mamma etter 6 uker. Vi bare heier p deg!

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 09:47
Mari: det er slik det føles, kanskje blir det annerledes for deg når du blir mamma, men jeg vet mange kjenner seg igjen. Selvfølgelig kan jeg la være å ta meg nær, men det er søren meg ikke lett. Tilslutt orker jeg ikke dele noe fordi det alltid er noen som finner feil...

Enig med kommentar fra " frstegangsmor"

19.03.2018 kl. 09:33
Det var fint innlegg til slutten... der du motsier det du har skrevet, og gjr akkurat som "mammapolti"... Det stikker nok for mange det du har tatt opp som du mener ikke er greit...

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 09:45
Enig med kommentar fra " førstegangsmor": les kommentaren min til førstegangsmor. Vi må tåle å lese på en blogg eller i en artikkel at andre velger annerledes enn oss. Ut i fra min ernæringskompetanse mener jeg at ferdiggrøt ikke er den beste maten for en liten baby, og det står jeg for. Det betyr ikke at jeg ikke respekterer andres valg om å gi dette til sine barn, og jeg ville aldri sagt det til en annen mamma live eller over nett.

E

19.03.2018 kl. 09:53
Jeg nsker deg og dine alt godt og er blant de som har sendt deg sttte n som du har hatt en vanskelig periode. Men jeg m rlig innrmme at dette innlegget opplevdes som litt dobbeltmoralsk og gjr at jeg sitter igjen med en vond flelse. Kan du ikke holde deg for god til sende ut stikk du og da? Jeg syns vi mammaer m bygge hverandre opp istedenfor sende den onde spiralen av kritikk videre.

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 09:57
E: Jeg kommer til skrive artikler om mat til baby og barn i fremtiden ogs, og jeg har faktisk ganske sterke meninger om blant annet ferdiggrt. Men jeg ville ikke sendt en ml til en mamma om at hun ikke burde gi den grten, bare for si ifra...det er en stor forskjell!

Jk

19.03.2018 kl. 10:05
Da jeg s du delte bildet tenkte jeg at her kommer nok flere i mammapolitiet til kommentere :/ Fordi jeg har sett hvordan mange er og at mange skal kommentere alt. Det skal s lite til for at folk tror sitt, jeg synes det er litt trist se at mammaer skal dytte p andre mammaer p den mten. Jeg er sikker p at du er den beste mammaen for lille Lykke og at du vet hva du gjr - og at hun absolutt ikke tok skade av "sitte" der for et bilde :)) Synes det er bra at du sier fra jeg :) S kanskje de som fler seg truffet tenker seg om en ekstra gang neste gang :) Nr det er sagt s m jeg bare f si at du strler, det er en magisk ekstra gld over deg etter du ble mamma <3

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 15:31
Jk: Tusen takk Jk <3 jeg elsker vre mamma uansett hvor mange rare ml jeg fr jeg <3 men hper nettopp at jeg kan f folk til slutte sende slike ml og ikke minst kommentere andre p den mten <3

Hilde

19.03.2018 kl. 10:06
Kjre Helene. Jeg er selv gravid med mitt frste barn. Det er en liten jente som kommer i juni. Dette er det strste som har skjedd meg og jeg gleder meg s veldig! Jeg blir s trist av lese om alle som kommenterer og kritiserer de valg du gjr som Mamma. f barn m vre veldig overveldende og som nybakt mor er man utrolig srbar. Hvorfor ikke heller lfte hverandre opp? Gi sttte og ros? Dette Mammapolitet er veldig opptatt av at de har ditt barns beste i tankene, men det virker mer som om de er ute etter ta deg. Det er sparke noen som ligger nede mener jeg. En sliten, lykkelig, overveldet og srbar Mamma som elsker sitt lille nurk og gjr s godt hun kan. Du er en kjempemamma Helene ❤️ Lykke til og jeg gleder meg til flge deg videre!

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 15:30
Hilde: , gled deg Hilde! Det er virkelig det strste!! Det oppleves i hvert fall ikke slik - alle disse velmenende rdene. Og jeg har s mange venninner som fler det samme. Klart vi skal lukke rene - men hvorfor er det s greit si alt mulig til bde gravide og nybakte mdre. Hvorfor pirke p alt de gjr og fortelle hvordan du ville gjort det annerledes. Bare nr det gjelder svn har jeg sikkert ftt 7 ulike rd og meninger bare fra folk rundt meg. Blir jo koko av mindre. Nyt resten av graviditeten din, du har s mye fint foran deg <3

Ogs frstegangsmor

19.03.2018 kl. 10:08
N syns jeg folk m slappe litt ta ting med en klype salt! Jeg gir ogs mitt barn ferdiggrt og hade han fremover i babybjrn, jeg tok meg ikke nr av dette innlegget..

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 15:27
Ogs frstegangsmor: Takk <3 det ble jo skrevet som nettopp et eksempel p hva jeg mener ikke er greit si til andre mammaer. Jeg ville aldri sagt eller skrevet det selv. Nr det er sagt vil det selvflgelig komme innlegg om babymat, det er tross alt en stor del av denne bloggen <3

E

19.03.2018 kl. 10:11
Mens andre har sterke meninger og mer kompetanse enn deg nr det kommer til andre ting. Snn vil det alltid vre. Men til tross for kompetanse og meninger s handler det jo om formen det kommer i. Jeg er enig i at det er drlig stil sende deg melding om det ene og det andre med kritikk formet som "velmenende rd". Men jeg syns du synker ned p samme niv med formen du formidler din kunnskap om ferdiggrt og bring - selv om det er annerledes oppske en blogg ja.

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 15:26
E: Det ble skrevet som et eksempel p hva jeg mener det ikke er greit si til mammaer. Lurer p hvordan bloggleserne mine hadde reagert om jeg hadde sendt dem ml med disse setningene om grt og bring, det er nemlig det jeg opplever.

Hanne

19.03.2018 kl. 10:11
Hei!

Har fulgt bloggen din i rundt to r, du er en veldig stor inspirasjon! Og vil bare si t jeg nsker deg lykke til videre og alt vell i rollen som mor!

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 15:25
Hanne: Tusen takk Hanne <3

19.03.2018 kl. 10:20
Syns dette var bra skrevet, jeg (selv om jeg gir ferdiggrt til baby og ho har smakt sukker for lengst). De som leser bloggen din kan jo ikke bli overrasket over at du kommer til lage babymat fra bunnen av? Hehe.

Tror for s vidt mange gjerne skulle nsket de laget mer mat fra bunnen av til de sm, men her spiller nok bde kunnskap og tidsklemma inn, samt interesse for det. Merker selv at jeg syns raske lsninger i en ellers hektisk hverdag er veldig deilig (og de f gangene jeg har prvd meg p hjemmelaget middag har det virkelig ikke sltt an 🙈 hjelper ikke p motivasjonen akkurat, hehe!) Hper du kommer med gode ideer og oppskrifter p babymat nr den tida kommer for dere. I en jungel av alle mulige tips og rd syns jeg du skriver s godt og enkelt, p en mte som til og med jeg kan forst og bli inspirert av🤗

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 15:25
Anonym: Jeg kommer sikkert til la Lykke smake sukker jeg ogs, kommer ikke til vre super streng tror jeg. Men s er jeg utdannet innen ernring og det er en stor interesse for meg. Synes det var bra du nevnte nettopp det, interesse. Det er s lov ikke fle at lage maten selv er for deg, det er jo ditt valg. Har ogs venninner der mini ikke ville ha noe annet enn ferdigmat, snn var det bare. Lover dele minimat <3

19.03.2018 kl. 10:22
Leste den kommentaren du refererer til og den var da overhodet ikke noe reagere p. Synes du er blitt ekstremt nrtagen. Skjnner det litt, skjnner du er redd for gjre feil, men kanskje du br slutte klage over kommentarer som kun er velmenende og at p til hyggelig formulert? Det er ikke "mammapoliti" alt som ikke utelukkende stryker deg med hrene.

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 15:13
Anonym: Du skriver anonymt til meg at jeg er s nrtakende, men du tr ikke engang legge ved et navn? Du ser ikke meldingene jeg fr, men uttaler deg som om du gjr det. Hvis du ikke liker meg skjnner jeg ikke hvorfor du leser og kommenterer...

19.03.2018 kl. 10:26
Og den siste delen der.. Herlighet. Du er nok ganske nedlatende ovenfor andres mter gjre ting p. Trenger ikke oppske dem direkte for gi det inntrykket.

Dobbeltmoralen lenge leve.

Lisa

19.03.2018 kl. 10:30
Jeg er i utgangspunktet kjempe fan av hvordan du tenker, og er ogs enig i at ferdiggrt ikke er er godt alternativ for sm skatter. Her er det allikevel et stort men. Skjnner ikke poenget i slenge ut "kritikk" til mammaer som eks. gir ferdiggrt. Det er stor forskjell p om du skriver et innlegg for opplyse om ernring til baby, og det skrive nedlatende om de som tenker annerledes. Forstr at du gjr det som et eksempel, men det gjenspeiler jo like fullt holdningene dine. Bloggen din leses jo ogs av alle de fine mammaene som heier p deg og de som ikke kritiserer, og dette innlegget treffer jo alle. Det handler jo ofte om ordlyden:-) Vet hvor srbar man er, spesielt som frstegangsmamma, men tenker at man med fordel ikke br ta seg nr av alle kommentarer som ikke er positive. Vet mange er usakelige og ute etter sre, men tror ogs mange kommenterer i beste mening. nsker man ikke tilbakemeldinger tror jeg dessverre det beste er ikke dele.

nsker deg masse lykke til og hper du nyter denne tiden som bde er krevende og vakker<3

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 15:11
Lisa: Det ble skrevet som et eksempel p hva jeg ikke mener er greit si...jeg kommer dog til skrive om hvorfor jeg ikke mener ferdiggrt er et godt alternativ senere, og da vil jeg vel krenke en hel haug med folk som klikker inn her for lese. Alle kan lese bakp en slik pakke grt og se at det ikke er supermat, men de m gjerne gi det. Jeg har mange venninner som gir det, og jeg er like glad i dem. Ville heller ikke sagt til noen eller sendt dem en ml og kritisert dem. Det er stor forskjell mener jeg ;)

19.03.2018 kl. 11:04
Hei Helene <3 hvorfor blir , og snodige tegn i kommentar feltet ditt nr du svarer? 🙈

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 12:26
Anonym: på mobilen skjer det tydeligvis! Sykt irriterende!

Maren

19.03.2018 kl. 11:05
Skjnner deg utrolig godt! Fikk barn i relativt ung alder og fikk hele tiden hre rd og tips om hva jeg kunne gjre annerledes. Selvom jeg har stor tro p at rdene var godt ment s fler man at man kanskje ikke alltid strekker helt til.

Du kjenner din baby best, du vet hva hun trenger og hun er totalt avhengig av akkurat deg.

Etterhvert s ble jeg s trygg p meg selv i mammarollen at dette ble mye lettere takle.

Men det er lettere sagt enn gjort ikke ta seg nr av kommentarer og det er derfor veldig synd at vi ikke bygger hverandre opp mer. Om noen gjr ting p en annen mte og det funker for dem er det supert, men det betyr ikke at det vil passe for din baby og deg.

S prv hev deg over det. Du virker som en fantastisk flink og sterk mamma❤️ Lille Lykke er heldig

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 15:17
Maren: Tusen takk Maren <3 jeg ser helt ekstremt mye av dette i mammagrupper, der tror jeg det faktisk er aller verst...handler ikke om at jeg blir krenket, men at jeg synes det er ufint bare mtte si ifra til andre hele tiden. Takk for gode ord <3

Andrea

19.03.2018 kl. 11:17
S bra innlegg! Det var s spesielt at du skrev om dette akkurat n, for det samme skjedde med meg forrige uke. Jeg ble mamma til en liten gutt i Desember, mitt frste barn, og kjenner meg godt igjen i det du skriver. Fler meg helt ny og uerfaren i alt det som skjer med han lille. da er det s godt kunne lese slike innlegg som du skriver og vite at jeg ikke er alene om vre usikker i blant, og at man m prve seg frem, for det er da man lrer.

Fortsett med den gode jobben du gjr, som blogger og mamma! Jeg flger med og heier p deg! :)

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 15:08
Andrea: Tusen takk Andrea, helt sikker p at du er en super mamma <3

Anette

19.03.2018 kl. 12:35
h, n m folk over her slutte ta seg nr av absolutt alt. So what om Helene mener at en baby ikke br f sukker eller ferdiggrt. Hun vet godt at det ikke gjr henne til noe mer perfekt mor enn andre! Vedder p at flere av dere over her synest det er feil av Helene kle Lykke i rosa og blonder istede for nytrale klr, eller "guttete" klr, da hun m f utforske sin egen seksualitet. Eller at noen mener at Lykke trenger lre seg sove alene, og samsoving ikke er bra. Det betyr ikke at Helene tar feil valg, og er en "drlig" mor. Eller at du som handler motsatt er en "drlig" mor.

Vi tenker alle ulikt, og det m vi respektere.

Helene gjr sitt beste for Lykke, og det er godt nok ☺ Hun sa hva hun mente om en sak, men poengterte at for hennes del kan andre fint ta motsatt valg. Vi har alle tanker om andres oppdragelse og valg. S ingen av dere (eller meg selv) er nok noe bedre enn Helene, selv om dere ikke skriver deres tanker p en blogg. Det er like ille rakke ned p andre for gjre det, eller snakke om "feilene" andre mdre gjr, med andre.

Alle mdre der ute gjr en fantastisk jobb! Istede for rakke ned p andre, eller ta deg nr av alle andre sine tanker: PRV heller bruke tiden til rose deg selv! DU er den beste mor ditt bsrn kan ha, UANSETT! ❤💖

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 15:08
Anette: Str jo ogs "jeg kunne sagt" - ikke jeg vil si...folk blir krenket for alt. Det er langt fra bare meg som reagerer p at alt skal pirkes p, dette er noe som gr igjen i venninnegjenger og barselgrupper. Da kommer det ikke fra ukjente, men fra familie, venner, facebookgrupper osv. Synes det er en ukultur som vi burde slutte med :) takk for sttten <3

S

19.03.2018 kl. 13:41
Alle.. (Absolutt ALLE) mdre fr kommentarer og rd. De aller fleste av disse mdrene velger ikke vre i det offentlige rom, og vil derfor f slike kommentarer fra venner, bekjente og familie.

Du som velger dele disse tingene offentlig vil selvflgelig f mer av slike kommentarer fra ukjente personer ogs.

Slik m man nok bare lre seg og takle, og ikke ndvendigvis ta det s veldig inn over seg.

Jeg har selv ftt kommentarer p alt fra tid p dgnet vi bader, rutiner ved mltider, soving p eget rom osv. Osv.

Disse kommentarene fr jeg ikke fra tilfeldige mennesker p gaten, men venner og familie.

Og vet du hva?? Det er helt greit. Det er menneskelig ville dele erfaringer, stille sprsml og komme med rd.

Jeg har selv spurt venninner hvor mye de bruker vippestol eller om de lager hjemmelaget mat. Og vi har diskutert disse tingene. Det har aldri vrt ment som kritikk, men som nysgjerrige spm.

N er du i en srbar fase, og jeg forstr at du er veldig usikker p rollen som mor. Og det er selvflgelig forstelig, og noe andre mdre br ta hensyn til.

Men prv se litt gjennom linjene. Alt er ikke ment som verst tenkelig kritikk. Selv om det selvflgelig fles snn nr man str oppi det selv.

Mange av de som skriver til deg mener nok vre til hjelp og opplyse. S er det opp til deg lre overse de tingene du ikke vil fokusere p, og ta til deg de tingene som fles viktig for deg.

Som du skrev tidligere har du satt fdselsopplevelsen p "vent" for kunne nyte babytiden. Gjr det samme her! GI LITT MER FAEN.. en dag sprekker babyboblen, og da vil ting bli mye lettere:)

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 15:06
S: Du synes det er greit, det betyr ikke at jeg eller andre trenger synes det ;)

Therese

19.03.2018 kl. 14:01
Hva er det som er s farlig med babygrt? Ved kritisere det, er du jo litt mammapoliti selv.

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 15:22
Therese: Det ble skrevet som et eksempel p hva jeg mener ikke er greit si til en annen mamma, men som jeg dessverre opplever selv...ferdiggrt er nringsfattig, men da det er tilsatt jern blir det en enkel mte sikre at babyer i Norge ikke fr jernmangel. Dette er fakta og ikke noe bli sur for lese p en blogg. Du kan ogs lese om hjemmelaget babymat p helsedirektoratets sider.

19.03.2018 kl. 14:05
Du er ekstremt drlig til ta kontruktiv kritikk. Du virker p grensen til paranoid nr du tror alle mener det stygt og nsker deg vondt nr de sier ifra om at barnets rygg ikke tler sitting i s ung alder. Jeg tror bare andre mammaer nsker deg og barnet ditt det beste. er du s usikker at du ikke tler noen form for tilbakemelding? For det virker som du klikker for hver minste kommentar:/ hper du kan finne mer trygghet i deg selv slik at du kan vre litt mindre srbar<3 m vre flt alltid vre s p krigsstien

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 15:05
Anonym: Kanskje st frem med navn nr du sier jeg er utrygg?

Anette

19.03.2018 kl. 14:13
Du gjr en kjempejobb 😊 Synes generelt det virker som mange personer er veldig nrtakende. Jeg hadde en sovebaby som sov i vugga hele tiden og de eneste gangene jeg bar henne var de f gangene vi var ute og reiste. I ettertid har jeg tenkt at jeg kanskje gjorde feil ved og ikke bre henne, men jeg fr ikke endret p det n. Dessuten ville hun sikkert gitt uttrykk for det om hun mislikte vugga. Tolker det ikke negativt at du fremhever bring .

At folk reagerer negativt p at du sier din mening om ferdiggrt sier mer om dem. Dessuten tenker jeg det er ett ufattelig viktig budskap du gr ut med, da maten barn spiser har betydning for helse resten av livet (slik jeg har skjnt det).

Ferdiggrt er nringsfattig og det er fakta, handler ikke om at du skal se ned p de som gir det til sine barn.

Jeg er sjeleglad for at jeg hadde kunnskap om kosthold da min lille ble fdt for hadde jeg ftt barn da jeg var 20 r ville jeg sikkert stolt blindt p helsesster som pstr ferdiggrt er s bra pga det er "jernberiket"...

Fortsett den gode jobben du gjr 😊 Det er mange som sttter deg!

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 15:21
Anette: Takk Anette! Tror ikke du hadde trengt bre mer hvis hun ikke hadde behov for det <3 ferdiggrt er ikke nringsrikt dessverre, slik er det. Den dagen jeg skriver om det vil jeg ikke gjre det for henge ut mammaer. Er det en pekefinger der er det mot de som selger dette, og pusher det p helsesstre som igjen pusher det videre...stor klem <3

Therese

19.03.2018 kl. 14:28
Herregud; nesten alle mine venninner ga ferdig grt til sine barn, som er store n, og det er da INGENTING i veien med noen av de...

Ingeborg

19.03.2018 kl. 14:51
Hei!
FOR ei nydelig jente dere har! Enhver mamma vet instinktivt hva som er rett for sitt barn. Har sprsml helt utenfor mammarollen.... Jeg har ME, og har forsttt at du ogs har hatt det. S tilfeldigvis at du har tatt NLP-kurs. Hva tenker du om utbytte av det mtp ME?
Mvh Ingeborg

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 15:19
Ingeborg: Tusen takk <3 Det er s forskjellig for alle, s jeg trr ikke anbefale deg det konkret for ME. Kurs i NLP er gunstig for alle som nsker ha det bedre med seg selv, det kan jeg si!! <3

Christina

19.03.2018 kl. 15:17
Tommel opp for dette innlegget!

Respekter at alle mammaer er forskjellig.

Uansett har vi alle en ting til felles og det er at vi vil det beste for barna vre, uansett hvilke mte vi velger gjre ting p eller hvilke valg vi tar! Heia alle type mammaer <3

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 15:18
Christina: Takk Christina, var akkurat det jeg mente <3

Marita

19.03.2018 kl. 15:25
Etter ha fulgt din reise for bli gravid, og funnet mye sttte i hvordan du hjalp meg med sitte ord p flelser jeg ikke visste hvordan jeg skulle beskrive, da jeg ogs brukte lang tid p bli gravid, synes jeg det er meget trist at du fr s mye kritikk.

En mor vet sitt eget barns beste, enten det er ferdig grt, samsoving, eller hva det n enn mtte vre!:) det er ikke alltid solskinnsdager vre mamma. Det er iallfall ikke lett vre frstegangsmamma, da mange fler et sterkt behov for ppeke ting som blir gjort annerledes/not by the book.

Hper ikke alt det negative trekker deg ned, og at du fortsetter spre glede p bloggen, YouTube og Snapchat. Lykke Marie er en helt nydelig liten jente - og hun kunne ikke ftt en bedre mamma ❤️

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 15:37
Marita: Tusen takk Marita <3 Det var veldig koselig hre <3 Jeg har lyst til fortsette dele, men noen ganger blir jeg redd for om jeg ikke orker mer. For det er s utrolig mye dere ikke ser, s utrolig mange som skal pirke p alt. Jeg har jo kun en brkdel av Caroline Berg Eriksen sine flgere, og heldigvis ikke s stygge kommentarer som de hun fr, MEN jeg har sett hvordan hun m forsvare hver minste ting og blir redd det blir slik her ogs. Da orker jeg nok ikke. Det er utrolig tft konstant bli pirket p, og nr det gjelder en som mamma, ja da blir en jo litt lei seg til tider. Det er trist at mange fler de m sende en ml, og de skjnner nok ikke at denne ml treffer meg nr jeg kanskje minst trenger det. pne en snap og f hre noe stygt om en selv er ikke noe koselig, og sikkert vanskelig se for seg for de som ikke blogger... stor klem fra meg <3

Anniken

19.03.2018 kl. 15:41
Du er ikke s god p hndtere konstruktiv kritikk du? Snakk om ha piggene ute p svarene dine her i kommentarfeltet. Ser du ikke at du fremstr veldig arrogant og nedlatende overfor leserne dine her? Det virker jo som du tolker alt i verste mening og at det omtrent m vre hundre hjerter og skryt opp i skyene for at du skal svare med en grei tone tilbake.

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 15:48
Anniken: Det er helt greit at du mener det selvflgelig, selv fler jeg bare at jeg alltid fr beskjed om at jeg m tle alt - men s tler andre kun en brkdel av det jeg fr slengt etter meg?

M

19.03.2018 kl. 16:33
Hei. Utenfor tema, men hvilke tanker gjr du deg angende eksponering av barn p nett? Jeg synes det er trist at du fra dag en har delt bilder av babyen p en pen blogg som i teorien hele verden kan se. Det har vrt mye snakk om dette med eksponering av barn og fler og fler velger skjerme barna sine fra sosiale medier. Kjendiser som Jenny Skavland, Maria Haukas og flere til er gode eksempler p mamma'er som skjermer sine barn fra offentligheten. Trist at noen bloggere selger sine egne barn for klikk og cash. Du kan risikere at Lykke vender seg mot deg nr hun blir strre og finner ut at hele barndommen hennes er brettet ut p nettet.

Ingeborg

19.03.2018 kl. 16:59
Tusen takk for svar!
Har du erfaring med de nettbaserte kursene i NLP? Jeg er for syk til komme meg av grde p samlinger, men kunne virkelig tenkt meg ta kurset. Har vrt syk i 13 r, og prvd "alt mulig" ;), deriblant LP, s er kun ute etter litt "pfyll" som KAN sette meg p litt andre spor.
M henge meg litt p mamma-debatten ogs. Har selv ei jente som n gr p ungdomsskolen, og husker jeg ble veldig forvirret av alle som skulle mene og vite best om meg og mitt barn. Jeg er helt sikker p at denne fine jenta deres har det helt utmerket p alle mter.
Jeg liker titte innom bloggen din, da jeg ogs har masse matintoleranser, og fr mange nyttige tips og inspirasjon. :)
Mvh Ingeborg

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 17:04
Ingeborg: Jeg har kun erfaring med metaresourse sine kurs, veldig fornyd med dem! De har i hvert fall noen mindre kurs som gr over nett! <3

Anne

19.03.2018 kl. 18:30
Hei Helene. Du virker sliten og det er helt ok, mammalivet er ikke en dans p roser. Rd og kommentarer kan gjre oss mennesker slitne hvis de blir rettet i et drlig lys, nr det egentlig bare var ment godt.

Ved oppleve f barn i ung alder gjr at den eldre mammagarden kommer med mange rd, gode eller veiledende rd og kan oppleves som tilrettesettende rd. Jeg hper at nr mdre skal veilede andre mdre, at de gjr det p en fin og god mte.

At et barn ikke skal sitte nr det er 6 uker, er et rd som er rettet til barnets beste og for helsen til barnet. Det er ikke for krenke deg som mamma. Alle mdre gjr feil og det er lurt lytte til de veiledende rdene. Det gir oss mulighet til lre av vre feil 😊

Hilsen en ung to barnsmor.

D

19.03.2018 kl. 18:42
Jeg hper, og tror ikke at jeg har vrt blant mammapolitiet. I sfall beklager jeg :)

Nr det gjelder bildet, s ser det ut som hun sitter helt rett. Vinkelen kommer nok for drlig frem p bildet :) Har ikke sett bildet fr n, og m innrmme at jeg ogs tenkte at hun ikke br sitte. Men er fordi det ser ut som hun sitter like rett som p en vanlig stol nesten. Men jeg ville ikke sendt deg en kommentar/kritikk om det. Hvis det var en nr venninne s ville jeg kanskje spurt ang det. Men ikke til folk jeg ikke kjenner, med mindre du hadde spurt om rd/erfaring.

Jeg har bde ftt og gitt tips til venner/familie/barselgruppe. Hper ikke noen har tatt noe negativt, for er aldri vondt ment! Feks da barnet til en nr venninne fortsatt satt i en bilstol for spedbarn da han var 2 r. Toppen av hodet stakk opp over seteryggen. Hun mente han kunne sitte der fordi han ikke var s tung. Men kan da umulig vre trygt. S flte at jeg virkelig mtte si noe. S jeg sa bare at det er vanlig bytte til strre sete nr ungene er rundt 9mnd-1r. Og at man m se p bde lengde og vekt.

Jeg er veldig glad for de fleste tips jeg fr selv. Synes jeg det er helt "hl-i-huet" s bare dropper jeg hre p det. Og er det nr familie feks s fr de hre at det er "hl-i-huet" hehe. (gjelder som regel den eldre garde, som fikk unger i en annen tid.)

Jeg har forresten ogs ergobaby, men ikke samme type. Har lest p sidene deres at man kan bre utover etter barnet er 5 mnd. Vi har begynt med dette, for hun blir sint om hun ikke ser noe hehe. Hva er det du har lest/hrt ang dette?

Anne

19.03.2018 kl. 18:50
Jeg synes det m vre lov informere om ting som ikke er bra uten bli kalt mammapoliti. Det s absolut ikke godt ut for henne bli satt i sittende stilling kun 6 uker gammel. Man trenger ikke ta seg nr. OG du er en fantastisk mamma uansett! handler ikke om det. Jeg ga babygrt med full viten om at det ikke er det beste, fordi jeg ikke orket annet. Men tar meg absolut ikke nr av at andre synes det er drlig.

Monica

19.03.2018 kl. 19:20
Synes mammapolitiet kan slutte n! kommentere slik som disse bedreviterne gjr henger bare ikke p greip. Nr man akkurat har ftt barn er man p sitt mest srbare og trenger absolutt ikke noen som mener de vet bedre enn en seg! Det er jo en helt ny tilvrelse som man ikke vet hvordan blir fr man er midt oppi det. Husker godt dette fra jeg selv fikk datteren min for 6 r siden, det mest irriterende var akkurat folk som skulle fortelle meg hva jeg gjorde feil.

Jeg heier p deg Helene Ragnhild :-) du er den beste mammaen Lykke kunne ftt :-) Klem

Frstegangsmor

19.03.2018 kl. 19:52
Hei igjen Helene.

Trist se at du ikke tok kommentaren min som velmenende tilbakemelding. Ser det er lagt stor vekt p dette med ferdiggrt uten at det var der hovedpoenget mitt l. Hadde hpet det skulle komme igjennom. Jeg vet jeg har oppskt bloggen din, men da i hp om f flge en person med kunnskap rundt ernring. Ikke for f stikk p hvilke feil jeg evt gjr med mitt barn utover dette. Selvflgelig velger jeg selv hvilken type mat jeg gir til mitt barn. Og jeg kommer til lese om dine tanker rundt dette.

Det jeg ville frem til var mten det var vinklet p. Ser jo at andre ogs er enige med meg i det. Eneste jeg vil er at vi kvinner og mammaer skal heie p hverandre uansett flaske eller amming, ferdiggrt eller hjemmelaget, samsoving eller ikke osv. Hper du kan se hvor jeg kommer fra med dette.

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 20:43
Førstegangsmor: men som jeg har skrevet flere ganger (og burde skrevet tydelig i innlegget) så mente jeg dette som eksempler på hva jeg aldri ville sagt til en mamma, og selvfølgelig ikke f eks kommentert på et bilde de la ut. Nettopp fordi det er stygt vinklet... jeg må vel bare lære at det alltid vil være noen som tar ting annerledes enn jeg tror, jeg tenkte at det var innlysende at de kommentarene var skrevet på spissen for å få frem et poeng. Hvordan tror du det føles å få slike kommentarer hver uke? Skjønner absolutt hvor du kommer fra, og er helt enig!

19.03.2018 kl. 20:37
Hvorfor sier leger p sykehus ogs da at babygrt som er ferdig er greit? Kan du bekrefte at nringsinnholdet i disse ikke er godt nok? Det er annet innhold enn bare jern! Dette vil jeg at du legger ut bevis for!! Og fr du skal komme her si at de som gir det til barna gir da nringsfattig mat.

19.03.2018 kl. 20:43
Morsmelken inneholder ikke nok jern til dekke barnets behov lenger enn til seks mneders alderen, derfor er det viktig med ekstra jerntilskudd i grten.

Iflge ernringsfysiolog Gry Hay, inneholder ikke morsmelken nok jern til dekke barnets behov lenger enn til det er seks mneder gammelt. Ferdig industrifremkalt grt har sjelden tilstrekkelig med jern, men hjemmelaget er ikke ndvendigvis bedre.

- Industrifremkalt grt er ikke ndvendigvis drligere, men det er ikke slik at hjemmelaget alltid er best. Jerninnholdet i hjemmelaget grt er lavere, og det kan bli for lavt hos sm barn som har et hyt behov. Vi har tidligere gjort en studie her i Norge hvor vi s at de som spiste industrifremstilt jernberiket grt tilsatt jernfumarat hadde bedre jernstatus enn barna som spiste andre typer grt. Barn som spiste grter tilsatt jernpyrofosfat og vanlig havregrt kom ikke like heldig ut med hensyn til jernstatus. Dette er i trd med det man finner i litteraturen, sier Hay, og fortsetter: Kopiert fra artikkel p nettet!

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 20:46
Anonym: du trenger ikke skrive dette til meg, har studert ernæring så er klar over hvordan mange barn i Norge får i seg jern. Det er likevel mange andre matvarer enn grøt, så dette i segselv sier dessverre ingenting

Veninne

19.03.2018 kl. 20:55
Er tydelig at det sporet litt ut her! Tror ikke folk egentlig lest Helene sitt innlegg nye, folk ser bare det de vil se! (Eller ikke vil se) ;)

Helene er en fantastisk mamma og og person, hunn mener s klart ikke noe vondt med dette innlegget! N m folk slappe litt allts!

Kristine

19.03.2018 kl. 21:21
Synes det er leit at du skal fle p dette:( Spesielt n i denne unike fasen av livet. Har fulgt deg lenge, og deler i likhet med deg erfaringen med slite med gravid. Og endelig gikk det, bde for deg og for meg. Heldige oss! :-) Vi ble faktisk mdre og frykten for kanskje ikke f oppleve det slapp endelig taket.

Alle har sitt perspektiv, sine meninger, sine opplevelser og sine erfaringer. Men vi som mdre kan ikke pberope oss vite hva som er riktig for en annen mamma. Vi m vre rause med hverandre og se at mye kan lses p mange forskjellige vis. Nr det gjelder hvilken fdsel man nsker, om amminng, bring, oppdragelse osv. Det er ikke noe universell rett eller gal mte som passer for alle barn og mdre. Hver mor m f velge hva som er rett for seg. Uten at det er galt av en annen mamma velge det motsatte av en selv.

Kom igjen da damer - vi m sttte hverandre! Vi trenger det gjennom alt vi utsetter oss for gjennom graviditeten og i smbarnstiden. Kjenne at vi har ryggen til hverandre og ivartfall ikke angriper hverandre, og gjr hverandre matte, triste og enda mer slitne enn vi allerede er.

Heia vennlighet, sttte og ssterskap!

Helene

20.03.2018 kl. 01:14
Enig i at andre mammaer br slutte kritisere andre pirke p ting hele veien. tror ikke folk helt klarer skille det motta velment kritikk en gang i blandt, i forhold til bli pekt p for alle mulige ting hver dag! Jeg er s glad at du deler med oss p en mte setter deg selv i skuddlinja for mammapoliti:-)

Og med ferdiggrt, det er jo fakta at det er bedre lage maten selv fra bunn av, at barnet fr rene matvarer og blir en del av familiens kosthold istedenfor ferdige glass og nringsfattig grt.. dette vet de aller fleste, s forstr ikke helt hvorfor s mange blir krenket av det. Dette er vel et valg hver enkelt tar, da m jo du f lov mene at hjemmelaget er best! Hper p mange gode grt og matoppskrifter nr det blir aktuelt:-D

Line

20.03.2018 kl. 06:47
Jeg m jo le litt ogs, nr dette mammapolitiet i tillegg tar feil i det de sier. Det er ikke pga ryggen at babyer ikke skal sitte, det er fordi lungene presses sammen. Men dette gjelder nr de sitter i mer enn 20 min, ikke nr man gjr det i s liten tid som du gjr. Det beste er hre p seg selv og sin egen intuisjon. Det finnes alltid noen der ute som bare M si sin mening, uansett om det er riktig eller ikke.

Kathrine

20.03.2018 kl. 07:21
Jeg tenker at mammapoliti blir hva man gjr det til selv. Du bestemmer hva du nsker ta rtilil deg og ikke. Flelsene ligger utap kroppen nr msn ee nybakt mamma, men s lenge man er trygg i rollen er det bare drite i mammapolitiet.

Mina

20.03.2018 kl. 08:11
Herregud, dere skjnner vel hva hun mener? Du kan ha meninger om hva andre gjr, men du trenger ikke skrive det direkte til en person. Som frstegangsmamma er man usikker fra fr, og hvor stress er det ikke med folk som skal blande seg inn i alt man gjr? Pass p deg selv, ikke bry deg om hva andre gjr. Jeg forstr at mange kanskje kommenterer for gi gode rd, men du kan vel heller gi et rd nr noen faktisk ber om det? Om Helene legger ut et bilde av datteren sin, s var vel ikke poenget at alle skal kommentere at barnet ''sitter''. Hun la vel ut bildet slik at folk skulle se hvilken st datter hun har.

Jeg har selv kjent p mammapolitiet maaange ganger, og det er s slitsomt! Blande seg inn alt mulig. ''Bader han s ofte? Det er ikke bra.'' ''Spiser han banan til frokost? Du br jo gi han grt.'' Osv osv, det er alltid noe man skal kommentere p. Du kan TENKE ditt, men du trenger ikke si det til meg. Jeg klarer meg selv.

Hun kom med EKSEMPLER i innlegget sitt. At hun kan ha sterke meninger om ernring, men hun skriver ikke til en mamma p insta som poster et bilde av godteri ''oi, godteri til barnet ditt? det er veldig drlig.''

Hva er poenget?

Helene Ragnhild

20.03.2018 kl. 08:15
Mina: Takk Mina <3 tok litt av dette, s jeg har meldt meg litt ut...folk vil misforst, men det var kun slik jeg mente det. Takk for at du nyanserte!

Elin

20.03.2018 kl. 10:38
Mten du svarer p her inne og tolker alt som kritikk gjr at du fremstr som ganske utrygg. Er du like utrygg i rollen som mor? Barn merker snn utrygghet, s dette burde du virkelig jobbe med hvis du vil unng at hun vokser opp til bli utrygg ogs.

Therese

20.03.2018 kl. 10:52
Enig! Stol mer p deg selv. Det er du som vet best mtp ditt eget barn. Ta til deg rd uten ta alt i verste mening og svar de som ogs kommer med "kritikk" litt hyggeligere. Man kommer lang med vre litt ydmyk.

Henriette

20.03.2018 kl. 12:11
Hei Helene.

Jeg har fulgt bloggen din i en god stund av andre grunner en barnlshet,men s at dette innlegget hadde s mange kommentarer,s ble nysgjerrig.

Ser at flere skriver "at en mor vet best for sitt barn",og dessverre er ikke dette alltid tilfelle og det er nok derfor ogs mammapolitiet er s hissige ogs. Det betyr ikke at jeg syns du har gjort noe galt,bare s er det sagt! Det er ikke slik at man automatisk blir en god foreldre ved at man er barnets mor eller far (dette har jeg selv vrt vitne til i skolesystemet). Ved eksponere seg selv p nett,blir man en blink for mennesker som vil komme med sin mening. Alle har sin egen oppfatning av virkeligheten og som du n erfarer,s vil mange dele sin virkelighet med deg og hvordan du 'burde gjre ting annerledes',og det er ikke alltid like konstruktivt. Fra det ene til det andre,s vil jeg takke for matkurset😊

Helene Ragnhild

20.03.2018 kl. 20:48
Henriette: Tusen takk Henriette <3

Natalie

20.03.2018 kl. 12:47
Hei Helene.

Frst og fremst, gratulerer s mye med den nydelige datteren dere har ftt, har fulgt deg i flere r og synes det er s godt se at dere endelig har lykkes med f mirakelet deres ❤️

Vil bare si at jeg synes du er KNALLTFF som tar opp disse tingene, for fy flate det er mange som misforstr med vilje og kommer med stygge kommentarer til deg...

Jeg synes du virker som er super mamma for Lykke, og jeg finner mye inspirasjon i bloggen din. Gleder meg til det er min tur til bli mamma, om ca 7 uker ❤️

Helene Ragnhild

20.03.2018 kl. 20:46
Natalie: Tusen takk <3 har tatt valget ikke svare flere. Nr folk begynner sammenligne med ryke som gravid osv, er ikke vits...

Helene

20.03.2018 kl. 13:50
Men navnesster Helene, her var du vel mammapoliti selv?

http://heleneragnhild.blogg.no/1504074099_det_er_ingen_unnskyldning_for_dette.html

Enig i at det er forferdelig ryke under svangerskap, men hva vet du om hennes liv? Tror du ikke hennes utrygghet og usikkerhet var der fra fr? Hva tror du hun flte da du skrev til henne i kommentarfeltet p Facebook og I TILLEGG lagde en egen bloggpost om det?

Argumentet ditt er n sikkert at sammenligne ryking i svangerskap med "sette opp" en baby er skt. Det er jeg litt enig med deg i, men hvem er du eller jeg til bestemme det? Husk, du er ogs bare en mamma, ikke et politi ;-)

20.03.2018 kl. 19:40
Du virker s utrygg at det bare skinner gjennom, mten du svarer tilbake p. Det trenger du ikke skrive til meg. Hva er det du tror at du er? Jobb med deg selv frst i dette tror jeg! Og det er strenge krav til ferdigmat s det ogs kan mdre som tror de vet best om klappe igjen p! Ellers hadde fagfolk sagt det samme!

Tone

20.03.2018 kl. 20:27
For en god stund siden sluttet jeg lese bloggen din av den grunn at du fikk meg til fle meg som en udugelige mamma som ikke fikk ammet barnet mitt eller fikk i han kun hjemmelaget mat. Nr jeg fikk med meg at du var gravid ble jeg s glad p dine vegne og ville derfor flge reisen din igjen. Nr det gjelder disse temaer br vi alle tr varsomt. f hre at du ikke gjr det beste for barnet ditt vil alltid vre srt. Og vi mammaer brer ofte flelsene vre utenp kroppen. Vi er svrt nrtagende nr det gjelder dette her. Det kan ihvertfall jeg skrive under p...

Lege og mamma

20.03.2018 kl. 21:02
Hei!

Jeg vil bare minne om at det pgr MYE synsing og rare tips rundt omkring p mammagrupper p facebook. Tungebnd, refluks, hjemmelaget mat, bring, kiropraktor, melkeproteinallergi... ja... stort sett alle mdre har en erfaring og mening om det meste.. Jeg melte meg inn i mange av gruppene, men mtte raskt melde meg ut da det ble for mye rare medisinske (sikkert velmente) rd som var helt p brtur..

Mitt tips er: gjr det som er best for deg selv og ditt barn. Stol p at du tar rette avgjrelser for jenta di. Og til slutt: det blir stort sett hyggelige friske folk - p tross av kjpegrt, kolikk, morsmelkerstatning, keisersnitt, baby-bjrn bresele, vippestol og ferdigmat =)

Det blir stort sett fine folk

Stine

20.03.2018 kl. 21:38
Kjre alle leserne til denne bloggen:

Det er flott dere som legger igjen positive og oppbyggende kommentarer til Helene, men dere som i det hele tatt trr ta dere friheten av rakke ned, eller skrive spydige kommentarer her p bloggen, synes jeg rett og slett er forkastelig, og helt sykt!

Dette er spesielt leserne av denne bloggen, som ikke engang klarer publisere sitt eget navn, men gr heller under " anonym". Serist, skjerp dere!

Jeg tror folk trenger forst at vi har ETT, super kort liv her nede p jorden, som gr vanvittig fort, og dere bruker det p masse bekymringer, og problemer i steden for nyte livet, og fokusere p det positive! Og i dette tilfelle som er gleden over datteren til Helene, hun har nsket i revis, men endelig har n ftt i en alder av 29.

Jeg har vrt en fast leser av henne i revis, og det har kommet hundrevis av negative kommentarer i lpet av den tiden, og det synes jeg er en skam.

Anniken

21.03.2018 kl. 05:02
Hva fr deg til tro at du er s spesiell at du skal bli skjermet fra "mammapolitiet", men ikke andre? Fordi du er blogger? Og hva i all verden gir deg da en rett til selv peke en finger mot andre mdre? Som s fint ppekt over her om innlegget om ryking. 3 r p Bjrknes gjr deg ikke akkurat til en ekspert og guru p ernring, som kan rde forbi for eksempel leger - som etter min mening bde har mer kunnskap og troverdighet enn deg. Du har en god del lre om ydmykhet! Du velger eksponere deg og ditt barn, og at folk har ulike meninger enn deg er faktisk uunngelig. Har du ikke lyst, ork eller interesse av hre p hva andre har si s foreslr jeg at du finner deg et annet yrke hvor du kan sitte der alene med deg og ditt.

Tone

21.03.2018 kl. 09:22
Det ta imot konstruktiv kritikk som blir gitt p en ordentlig mte, m vel enhver blogger som velger eksponere seg p den mten de gjr tle. Men nr man kommenterer p en s slem og barnslig mte som mange i dag dessverre gjr mister de ihvertfall min respekt. Jeg hper du er trygg nok i deg selv til ta imot konstruktiv kritikk, men heve deg over de som ikke klarer kommentere med folkeskikk.

Stine

21.03.2018 kl. 10:12
Jada, man skal tle s mye kritikk og negative kommentarer at man til slutt knekker, og m legge ned hele bloggen sin pga en gjeng med frekke norske kjerringer.

Kristine

21.03.2018 kl. 13:28
Anniken: Vel, hvis hun faktisk har en ernringsutdannelse, s burde hun kunne rde forbi leger nr det kommer til kosthold. Det virker som om mange tror at leger kan alt om alt. Er selv snart ferdig med 4 klasse medisin, vi har s og si ingen undervisning innenfor ernring, det er ikke i vrt pensum. Det er derfor vi har egne utdannelser som tar for seg ernring. Leger kan minimalt om dette, med mindre det er en personlig interesse.

Tone

21.03.2018 kl. 14:50
Stine : jepp! Snn har det blitt. Man m velge om man skal st i dritten eller slutte blogge om betente ting. Synd men sant....

Jordmorogmamma

21.03.2018 kl. 20:42
Som nybakt fystegongsmamma er eg veldig enig med deg Helene. Vi gjer vrt aller beste og det burde vere godt nok. Det er ingen av oss som vil ungane vre noko vondt, og dei fleste som les bloggen din merkar nok at du er ein kunnskapsrik person som er oppteken av at du gjer ting basert p faglige anbefalingar og forsking. Du gjer ingenting som er heilt uforsvarlig, og har dermed ikkje behov for at nokon m sette deg p plass. Eg skjnnar at det er vanskeleg for deg som nybakt mamma f tilsendt slike kommentarar fordi det gjer deg usikker og utrygg p tulleting som har liten betydning, og synd det er veldig synd at nr du d prve sei ifr s blir du igjen mtt av mammapolitiet og andre kritikarar som ikkje er enig med deg. Du har rett p dine flelsar. Og i forhold til det du skriv og viser p bloggen, s har eg stor tru p at du er ein fantastisk mamma! Heia deg <3

h

22.03.2018 kl. 18:25
s nydelig datter du har ftt helene<3<3<3

Mia

24.03.2018 kl. 00:02
Hei. Jeg er har litt blandet flelser nr det kommer til mammapoliti. Fler kanskje at det ordet er noe folk fort tyr til nr noen ppeker at se gjr feil. Og ja, jeg er veldig enig i at man ikke skal kommentere undvendig, og pirke p folk. Men jeg synes det er forskjell p prve informere om noe og det kritisere. Om noen da for eksempel brer forovervendt i bresele eller setter ungen sin fremovervendt i bil alt for tidlig, s har jeg kanskje lyst gi kunnskapen jeg har lrt videre i tilfelle de som gjr det ikke vet om det. Det samme tenker jeg kanskje om da du tok bilde av datteren din der det ser ut som hun sitter. Kansje var det for vre hyggelig folk sa ifra, for det er langt fra alle som er klar over hvilke flger det kan f for barnet. N mener jeg selvsagt ikke at det at ungen sitter er det farligste, men var bare eksempel :)

Hper ikke du tar kommentaren som kritikk, ville bare dele mine tanker om mammapolitiet. Om folk kritiserer deg for smting hper jeg du hever deg over de, og stoler p at du er den beste mammaen for din jente <3

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no