Jeg er drittlei av å høre at det er usunt!! 10 matvarer du trygt kan spise!

Ernæring er et felt med ekstremt mye skremselspropaganda og overbevisninger. Jo mer jeg lærer, jo mer innser jeg at jeg ikke kan. Jeg har selv gått på mange “sannheter” og trodd at mange ting var skadelig, selv om det var helt på bærtur. Heldigvis synes jeg flere og flere har blitt obs på dette og begynner å bli mer åpne for at ting ikke er så satt som vi engang trodde.

Selv er jeg drittlei både regler og dogme!

I dag deler jeg 10 matvarer som er sunnere enn sitt rykte 🙂

Søtpotetlapper

Hele egg

Egg er faktisk noe av det sunneste vi kan spise. De inneholder alle næringsstoffene en menneskekropp trenger, men unntak av vitamin C. Egg er også enkelt å tilberede, billig, kan oppbevares lenge, lages i utallige variasjoner og smaker superdigg.

Dessverre var det noen som for mange år siden fikk det inn i hodet på folk at vi skulle unngå plommen, og kun spise eggehvite. Plommen ble sett på som fet, full av kolesterol og kalorier. Denne personen burde virkelig skamme seg, nei virkelig!

Nå er det slik at inntak av kolesterolrik mat faktisk ikke påvirker kolesterolnivåenen i kroppen, så lenge du ikke har familiær hyperkolesterolemi. I Norge har vi aldri hatt noen offisiell anbefaling rundt egg, og anbefalingen i USA er nå fjernet. Du kan trygt spise så mange egg du vil hver dag, uten å være redd for kolesterolet.

Plommen huser det meste av næringen i egget, i tillegg til 50% av proteinene, tenk det!

Kokosolje

Kokosolje er rik på mettet fett og det er jo farlig? Dette er en seig myte, som virkelig ikke vil dø. Heldigvis begynner flere og flere leger, ernæringsfysiologer og forskere å se hvordan mettet fett har fått et ufortjent dårlig rykte. Det finnes ingen sammenheng mellom inntak av mettet fett og hjerte- og karsykdom. Det betyr ikke at du skal leve på egg og bacon, men du skal ikke være redd for å bruke ekte smør og kokosolje!

Kokosolje er rik på MCT-fettsyrer, korte fettsyrer som tas raskt opp i leveren og brennes til energi. Jeg bruker selv MCT i kaffe eller te om morgenen!

Linser, bønner og erter

I paleomiljøet blir bønner, linser og erter ofte kuttet på grunnlag av at de inneholder lektiner og andre antinæringsstoffer. Dette er stoffer som binder vitaminer og mineraler og kan ta dem med ut av kroppen igjen. De lærde strides på dette punktet, noen mener lektiner er gunstige, mens andre mener det er djevelen.

Uansett er det enkelt å redusere disse stoffene, ved å bløtlegge og eventuelt fermentere belgfrukter og korn.

Bønner, linser og erter er dessuten rike på nettopp vitaminer og mineraler, og er veldig gode kilder til fiber som er viktig for god tarmhelse.

Meieriprodukter

Fullfete meieriprodukter led samme skjebne som kokosolje og egg, de ble assosiert med fedme og hjerte- og karsykdom. Nyere forskning viser faktisk at barn som spiser fullfete meieriprodukter er slankere som voksne og har redusert risiko for en rekke sykdommer. Melkefettet er svært unikt da det inneholder en lang rekke fettsyrer og det forskes masse på nettopp dette fettet om dagen!

Jeg synes ikke vi skal spise for mye meieriprodukter, og jeg spiser det ikke hver dag selv. Men jeg elsker cottage cheese og smør, men også ost som mozarella, halloumi og feta, særlig på salat.

Frosne grønnsaker

Mange tror at frosne grønnsaker er mindre sunne enn ferske, men det stemmer ikke. De frosne fryses ferdig modnet, i fraktes etter frysing. Slik bevarer de næringsstoffene langt bedre enn grønnsaker som modnes på vei til butikken og som ofte har blitt fraktet langt før du havner i din handlekurv.

Frosne grønnsaker er dessuten genialt å ha i fryseren for da har du dem alltid tilgjengelig, uten at de blir dårlige. Billigere er de også 🙂

Sjokolade

Sjokolade er vel en av livets gleder, i hvert fall i mitt liv! Å spise bøttevis med sjokkis er ikke så bra, men et knekk om dagen kan faktisk hjelpe deg holde på sunne vaner. Sjokolade er rikt på antioksidanter, og flere leger sammenligner sjokolade med grønnsaker, så lenge du velger den mørke varianten så klart!

Jeg synes noen går litt langt, men nyter gjerne en bit mørk sjokolade til kaffen eller koser meg med rå sjokolademousse.

Rå sjokolademousse

Rødt kjøtt

Media liker å blåse opp hvor skadelig rødt kjøtt er, men det viser seg at ubehandlet rødt kjøtt faktisk er langt fra så sykdomsfremkallende som mange skal ha det til. Det er også viktig å huske at alt det andre vi spiser har mye å si. Hvordan du tilbereder kjøttet, hvilket fett du bruker, hva du spiser til og hvor kjøttet kommer fra er alle faktorer som kan påvirke.

Kjøtt er særlig viktig for unge jenter i vekst da det bidrar med jern av høy kvalitet. Du bør faktisk tenke deg godt om før du kutter denne næringskilden ut av kostholdet ditt!

Salt

Et for stort inntak av salt er ikke sunt, men i Norge kommer faktisk over 70% av saltet vi spiser fra ferdigmat. Da jeg først begynte å spise mer smoothie, salat og hjemmebakte knekkebrød endte jeg opp med for lite salt i kostholdet. Jeg fikk veldig lavt blodtrykk og ble svimmel!

Så lenge du lager maten din selv og unngår ferdigmat i hverdagen kan du trygt salte maten din med god samvittighet. Når jeg trener mye eller har stressende uker pleier jeg til og med ta en klype salt i vannet jeg drikker.

Frukt

Ja, frukt inneholder sukker, men det inneholder også fiber, vann og næringsstoffer. Når vi spiser hel frukt får vi i oss mye mindre sukker enn om vi drikker fruktjuice, og i hvert fall mindre sukker enn når vi spiser godis! Frukt smaker deilig og er en super kilde til antioksidanter.

Sliter du med blodsukkersvingninger og søtsug kan du spise frukt sammen med proteiner og fett, for eksempel i en salat!

Korn

Korn er ikke verdens mest næringsrike mat, men det betyr ikke at korn ikke kan inngå i et sunt kosthold. Et regelmessig inntak har blitt assosiert med lavere risiko for hjerte- og karsykdom, lavere inflammasjon og lavere vekt.

Korn er også en kilde til fiber og næringsstoffer. Hvis du sliter med å fordøye korn, men likevel ønsker å spise det anbefaler jeg deg å bløtlegge kornene før du du spiser dem. Da brytes noe av fiberet og antinæringsstoffer ned, og de blir både sunnere og bedre for magen din.

Hva synes du? Er dette sunn mat?

P.s. kaffe er også sunt, det har jeg skrevet et helt innlegg om her!

22 kommentarer
    1. Så fint innlegg! Jeg syns du er så flik til å inspirere til et kosthold som er sunt både for kropp og hode! <3
      PS: Jeg tror du mangler et "ikke" i den første setningen om korn?

    2. Wii! Så kjekt å lese ett slikt innlegg 😀 Bra eg ikkje er den eneste som mener at noe matvarer overdriver man veldig mye om!
      Elsker kaffe, å har tidligere lest det innlegget 😀 Er så glad for att kaffe er sunt 😀

    3. Hei! Hvordan er det med salt hos barn? Jeg har ei på 3 år, og en på 8 mnd. Jeg lager som regel alltid hjemmelaget middag med litt salt. Kunne selvfølgelig saltet maten etterpå og latt hun på 3 år få uten. Men jeg tenker at litt salt må hun også ha? Eller? Han på 8 mnd får ikke saltet mat.

    4. Kjempebra innlegg 😊 Jeg er så mettet av spesielt at rødt kjøtt blåses opp som “farlig” og for noen år siden var jeg faktisk redd for å spise rødt kjøtt,men nå vet jeg at det ikke har rot i virkeligheten. Økologisk kjøttdeig går ned på høykant hos oss eks 😊
      Jeg og samboer så debatten på NRK om slanking. Veldig interessant. Tine Sundfør fikk jeg ikke noe godt inntrykk av. Hun virket veldig bastant opplevde jeg og “hisset seg opp”. Jeg ble også litt oppgitt da hun sa noe sånn som “det er bare å spise litt av alt så er det greit”. Kunne du tenke deg og stilt til debatt? Det tror jeg hadde trengtes 😊

    5. Anette: Takk 😀 det spiser vi også, taco hver fredag!!
      Hehe, blir jeg spurt skal du ikke se bort ifra at jeg stiller. Litt av alt er veldig vanskelig for de fleste å følge dessverre. Det er ikke feil, men det er ikke så mye hjelp i heller. Jeg ser at ganske konkrete råd er lettere for mange. Halvparten av tallerkenen skal være grønnsaker f eks 😀

    6. Så fint innlegg! Jeg lurte på om du har noe erfaring med enkorn eller emmer, dvs gamle hvetesorter, og hvordan dette evt fungerer for din mage? 🙂 Er nysgjerrig på disse kornsortene!

    7. Anonym: Jeg har ikke så mye erfaring med disse, men jeg vet at mange tåler dem i surdeigsbakst. Selv bruker jeg ikke mye brød, og synes det er litt styrete å bake selv. Når vi får barn og de sannsynligvis vil spise brød vurderer jeg brød abonnent med surdeig! Veldig lyst til å teste dette: https://dagligbrod.no/ 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg