Mat i stressende perioder

De siste dagene har vært crazy! Jeg lover å dele mer når ting er litt mer på plass 🙂

Så gøy at så mange av dere ville lære mer om magesyre! Har du ikke lastet ned magesyretesten kan du gjøre det her!

Når ting går i et er det lett å glemme at sunn mat, trening og avslapning faktisk er essensielle for at vi skal fungere best mulig. Selv om du føler at du ikke har tid til å lage mat eller ta deg en gåtur, skal jeg fortelle deg at det burde du lage tid til. Tar du ordentlig vare på deg selv blir du mer effektiv, du blir mer optimistisk og positiv og du blir mer produktiv. Dermed får du gjort mer på kortere tid og du får mer tid til å ta vare på deg selv. En positiv spiral, ikkesant?

I dag vil jeg dele med deg et par av måltidene jeg lager når tiden er knapp og ting går litt fort i svingene.

Smoothie

Jeg har alltid bær, banan, spinat og isbiter i fryseren, proteinpulver og supermat i skapet og mandelmelk eller kokosmelk slik at jeg raskt kan hive sammen en smoothie. Jeg lager faktisk en smoothie på fem min og tar med meg i vesken i en tett proteinshaker eller termos. Dette går så fort at her er det ingen unnskyldninger! Husk å tilsette omega 3 olje, kokosolje, nøttesmør eller avokado slik at du får i deg fett og holder deg mett!

En av mine favorittoppskrifter finner du her.

Egg

Egg er en fantastisk matvare som er rik på både proteiner og gunstige fettsyrer. Egg inneholder alle næringsstoffene vi trenger med unntak av vitamin C. Du kan koke egg og ha klart i kjøleskapet, steke dem, lage pannekaker, eggmuffins eller ha eggeplommer i smoothie.

Mange mener det tar for lang tid å steke opp egg for eksempel, men her må jeg ta på meg strenge hatten og si at det tar det faktisk ikke. Det er en vanesak å lage skikkelig mat, men det er noe du må skal du ha god helse, føle deg bra og gløde fra innsiden og ut 😉

Suppe

Det tar litt tid å lage suppe fra bunnen av, men lager du en stor porsjon har du supersunn mat som er lett å spise og fordøye tilgjengelig. Du akn både oppbevare suppen i fryseren og i kjøleskapet. Jeg tar gjerne med meg suppe på faeten også, i en termos. Jeg strør over frø og nøtter, nam!!

Se noen av mine favoritter her.

Fiskekaker

Kjøper du fiskekaker uten gluten og laktose, med høy andel fisk (velg gjerne burgere) har du en proteinkilde du kan steke opp raskt og ha en middag på 1 – 2 – 3. Jeg liker veldig godt rema 1000 sine fiskekaker, de er både rimelige, gode og har et godt næringsinnhold. Jeg elsker å steke en haug med beter til, grønnkål og hjemmelaget ketsjup.

Hjemmelagede barer

Disse barene er så gode og kjempe enkle å ha i veksen eller på vei til trening. Jeg liker å lage opp og ha en ladning i fryseren. De tiner raskt!

Hjemmebakte knekkebrød og rundstykker

I helgene liker jeg å lage opp knekkebrød og rundstykker jeg kan ha i kjøkkenskapet og i fryseren. Med proteinrikt pålegg og grønnsaker til blir dette et veldig raskt måltid som metter godt. Jeg anbefaler makrell i tomat, kalkunpålegg, egg, leverpostein og ost hvis du tåler det!

Søk på helene ragnhild knekkebrød eller rundstykker så finner du alle mine favoritter!

Chiagrøt

Jeg glemmer chiagrøt, men det er jo så godt og så enkelt! En utfordring med chiagrøt eller pudding som det også kalles, er at det ikke alltid blir så mettende. Jeg liker derfor å ha i nok fiber og væske slik at den faktisk holder meg mett. Generelt synes jeg chiagrøt passer best som et mellommåltid, men du kan også tilsette chiafrø til smoothie når du har det med i vesken også vil smoothien holde seg bedre, som denne!

Hva er dine favoritter i hverdagen når alt går i hundre?

6 kommentarer

Siste innlegg