hits

Jeg er drittlei av hre at det er usunt!! 10 matvarer du trygt kan spise!

  • 19.09.2016 kl. 20:17

Ernring er et felt med ekstremt mye skremselspropaganda og overbevisninger. Jo mer jeg lrer, jo mer innser jeg at jeg ikke kan. Jeg har selv gtt p mange "sannheter" og trodd at mange ting var skadelig, selv om det var helt p brtur. Heldigvis synes jeg flere og flere har blitt obs p dette og begynner bli mer pne for at ting ikke er s satt som vi engang trodde.

Selv er jeg drittlei bde regler og dogme!

I dag deler jeg 10 matvarer som er sunnere enn sitt rykte :)



Stpotetlapper

Hele egg

Egg er faktisk noe av det sunneste vi kan spise. De inneholder alle nringsstoffene en menneskekropp trenger, men unntak av vitamin C. Egg er ogs enkelt tilberede, billig, kan oppbevares lenge, lages i utallige variasjoner og smaker superdigg.

Dessverre var det noen som for mange r siden fikk det inn i hodet p folk at vi skulle unng plommen, og kun spise eggehvite. Plommen ble sett p som fet, full av kolesterol og kalorier. Denne personen burde virkelig skamme seg, nei virkelig!

N er det slik at inntak av kolesterolrik mat faktisk ikke pvirker kolesterolnivenen i kroppen, s lenge du ikke har familir hyperkolesterolemi. I Norge har vi aldri hatt noen offisiell anbefaling rundt egg, og anbefalingen i USA er n fjernet. Du kan trygt spise s mange egg du vil hver dag, uten vre redd for kolesterolet.

Plommen huser det meste av nringen i egget, i tillegg til 50% av proteinene, tenk det!

Kokosolje

Kokosolje er rik p mettet fett og det er jo farlig? Dette er en seig myte, som virkelig ikke vil d. Heldigvis begynner flere og flere leger, ernringsfysiologer og forskere se hvordan mettet fett har ftt et ufortjent drlig rykte. Det finnes ingen sammenheng mellom inntak av mettet fett og hjerte- og karsykdom. Det betyr ikke at du skal leve p egg og bacon, men du skal ikke vre redd for bruke ekte smr og kokosolje!

Kokosolje er rik p MCT-fettsyrer, korte fettsyrer som tas raskt opp i leveren og brennes til energi. Jeg bruker selv MCT i kaffe eller te om morgenen!

Linser, bnner og erter

I paleomiljet blir bnner, linser og erter ofte kuttet p grunnlag av at de inneholder lektiner og andre antinringsstoffer. Dette er stoffer som binder vitaminer og mineraler og kan ta dem med ut av kroppen igjen. De lrde strides p dette punktet, noen mener lektiner er gunstige, mens andre mener det er djevelen.

Uansett er det enkelt redusere disse stoffene, ved bltlegge og eventuelt fermentere belgfrukter og korn.

Bnner, linser og erter er dessuten rike p nettopp vitaminer og mineraler, og er veldig gode kilder til fiber som er viktig for god tarmhelse.

Meieriprodukter

Fullfete meieriprodukter led samme skjebne som kokosolje og egg, de ble assosiert med fedme og hjerte- og karsykdom. Nyere forskning viser faktisk at barn som spiser fullfete meieriprodukter er slankere som voksne og har redusert risiko for en rekke sykdommer. Melkefettet er svrt unikt da det inneholder en lang rekke fettsyrer og det forskes masse p nettopp dette fettet om dagen!

Jeg synes ikke vi skal spise for mye meieriprodukter, og jeg spiser det ikke hver dag selv. Men jeg elsker cottage cheese og smr, men ogs ost som mozarella, halloumi og feta, srlig p salat.

Frosne grnnsaker

Mange tror at frosne grnnsaker er mindre sunne enn ferske, men det stemmer ikke. De frosne fryses ferdig modnet, i fraktes etter frysing. Slik bevarer de nringsstoffene langt bedre enn grnnsaker som modnes p vei til butikken og som ofte har blitt fraktet langt fr du havner i din handlekurv.

Frosne grnnsaker er dessuten genialt ha i fryseren for da har du dem alltid tilgjengelig, uten at de blir drlige. Billigere er de ogs :)

Sjokolade

Sjokolade er vel en av livets gleder, i hvert fall i mitt liv! spise bttevis med sjokkis er ikke s bra, men et knekk om dagen kan faktisk hjelpe deg holde p sunne vaner. Sjokolade er rikt p antioksidanter, og flere leger sammenligner sjokolade med grnnsaker, s lenge du velger den mrke varianten s klart!

Jeg synes noen gr litt langt, men nyter gjerne en bit mrk sjokolade til kaffen eller koser meg med r sjokolademousse.

R sjokolademousse

Rdt kjtt

Media liker blse opp hvor skadelig rdt kjtt er, men det viser seg at ubehandlet rdt kjtt faktisk er langt fra s sykdomsfremkallende som mange skal ha det til. Det er ogs viktig huske at alt det andre vi spiser har mye si. Hvordan du tilbereder kjttet, hvilket fett du bruker, hva du spiser til og hvor kjttet kommer fra er alle faktorer som kan pvirke.

Kjtt er srlig viktig for unge jenter i vekst da det bidrar med jern av hy kvalitet. Du br faktisk tenke deg godt om fr du kutter denne nringskilden ut av kostholdet ditt!

Salt

Et for stort inntak av salt er ikke sunt, men i Norge kommer faktisk over 70% av saltet vi spiser fra ferdigmat. Da jeg frst begynte spise mer smoothie, salat og hjemmebakte knekkebrd endte jeg opp med for lite salt i kostholdet. Jeg fikk veldig lavt blodtrykk og ble svimmel!

S lenge du lager maten din selv og unngr ferdigmat i hverdagen kan du trygt salte maten din med god samvittighet. Nr jeg trener mye eller har stressende uker pleier jeg til og med ta en klype salt i vannet jeg drikker.

Frukt

Ja, frukt inneholder sukker, men det inneholder ogs fiber, vann og nringsstoffer. Nr vi spiser hel frukt fr vi i oss mye mindre sukker enn om vi drikker fruktjuice, og i hvert fall mindre sukker enn nr vi spiser godis! Frukt smaker deilig og er en super kilde til antioksidanter.

Sliter du med blodsukkersvingninger og stsug kan du spise frukt sammen med proteiner og fett, for eksempel i en salat!

Korn

Korn er ikke verdens mest nringsrike mat, men det betyr ikke at korn ikke kan inng i et sunt kosthold. Et regelmessig inntak har blitt assosiert med lavere risiko for hjerte- og karsykdom, lavere inflammasjon og lavere vekt.

Korn er ogs en kilde til fiber og nringsstoffer. Hvis du sliter med fordye korn, men likevel nsker spise det anbefaler jeg deg bltlegge kornene fr du du spiser dem. Da brytes noe av fiberet og antinringsstoffer ned, og de blir bde sunnere og bedre for magen din.

Hva synes du? Er dette sunn mat?

P.s. kaffe er ogs sunt, det har jeg skrevet et helt innlegg om her!

21 Kommentarer

Bertine

19.09.2016 kl. 21:27
S fint innlegg! Jeg syns du er s flik til inspirere til et kosthold som er sunt bde for kropp og hode! <3

PS: Jeg tror du mangler et "ikke" i den frste setningen om korn?

Helene Ragnhild

20.09.2016 kl. 06:50
Bertine: , takk!! <3 gikk litt fort i svingene, hehe <3

Elisabeth

19.09.2016 kl. 21:44
Love it! Herlig innlegg

Helene Ragnhild

20.09.2016 kl. 06:50
Elisabeth: Takk sta!

SiljesWorld

19.09.2016 kl. 21:54
Wii! S kjekt lese ett slikt innlegg :D Bra eg ikkje er den eneste som mener at noe matvarer overdriver man veldig mye om!

Elsker kaffe, har tidligere lest det innlegget :D Er s glad for att kaffe er sunt :D

Helene Ragnhild

20.09.2016 kl. 06:51
SiljesWorld: Jeg og! Det er s utrolig viktig nyte livet ogs, ikke bare stresse med mat :)

19.09.2016 kl. 21:59
Rdt kjtt ker sjansen for endetarmskreft med 20-30%

Helene Ragnhild

20.09.2016 kl. 06:49
Anonym: Lurt sette seg inn i relativ risiko og lre seg lese statistikk :)

Henriette Celin

20.09.2016 kl. 00:28
S godt hre ^^

Helene Ragnhild

20.09.2016 kl. 06:48
Henriette Celin: :)

Nina Bakke

20.09.2016 kl. 04:48
Fint innlegg - bra med variasjon er supert :D

Helene Ragnhild

20.09.2016 kl. 09:39
Nina Bakke: Takk Nina :D

Kjersti

20.09.2016 kl. 09:00
S fint innlegg! Fornuftige tanker :)

Helene Ragnhild

20.09.2016 kl. 10:08
Kjersti: Takk! <3

Monika

20.09.2016 kl. 10:59
Hei! Hvordan er det med salt hos barn? Jeg har ei p 3 r, og en p 8 mnd. Jeg lager som regel alltid hjemmelaget middag med litt salt. Kunne selvflgelig saltet maten etterp og latt hun p 3 r f uten. Men jeg tenker at litt salt m hun ogs ha? Eller? Han p 8 mnd fr ikke saltet mat.

Helene Ragnhild

20.09.2016 kl. 11:07
Monika: Litt salt m hun ha ja :) bruk uraffinert havsalt eller himalayasalt :)

Anette

20.09.2016 kl. 11:03
Kjempebra innlegg 😊 Jeg er s mettet av spesielt at rdt kjtt blses opp som "farlig" og for noen r siden var jeg faktisk redd for spise rdt kjtt,men n vet jeg at det ikke har rot i virkeligheten. kologisk kjttdeig gr ned p hykant hos oss eks 😊

Jeg og samboer s debatten p NRK om slanking. Veldig interessant. Tine Sundfr fikk jeg ikke noe godt inntrykk av. Hun virket veldig bastant opplevde jeg og "hisset seg opp". Jeg ble ogs litt oppgitt da hun sa noe snn som "det er bare spise litt av alt s er det greit". Kunne du tenke deg og stilt til debatt? Det tror jeg hadde trengtes 😊

Helene Ragnhild

20.09.2016 kl. 11:10
Anette: Takk :D det spiser vi ogs, taco hver fredag!!
Hehe, blir jeg spurt skal du ikke se bort ifra at jeg stiller. Litt av alt er veldig vanskelig for de fleste flge dessverre. Det er ikke feil, men det er ikke s mye hjelp i heller. Jeg ser at ganske konkrete rd er lettere for mange. Halvparten av tallerkenen skal vre grnnsaker f eks :D

Fortuna

20.09.2016 kl. 12:42
S fint skrevet!! Informativt og nyttig! Hurra for fett🙊🙊

21.09.2016 kl. 01:00
S fint innlegg! Jeg lurte p om du har noe erfaring med enkorn eller emmer, dvs gamle hvetesorter, og hvordan dette evt fungerer for din mage? :) Er nysgjerrig p disse kornsortene!

Helene Ragnhild

21.09.2016 kl. 10:57
Anonym: Jeg har ikke s mye erfaring med disse, men jeg vet at mange tler dem i surdeigsbakst. Selv bruker jeg ikke mye brd, og synes det er litt styrete bake selv. Nr vi fr barn og de sannsynligvis vil spise brd vurderer jeg brd abonnent med surdeig! Veldig lyst til teste dette: https://dagligbrod.no/ :D

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no